Geld & Recht alle pijlers

WW en kinderopvangtoeslag

20-12-2010 13:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar ben ik mijn baan kwijt geraakt waardoor ik nu een WW-uitkering heb. Mijn kinderen zitten op het kinderdagverblijf en dat wil ik graag zo laten, omdat ik hoop heel snel weer een baan te vinden en ik wil mijn opvangplaatsen dus niet kwijt. Hoe zit het met mijn kinderopvangtoeslag in 2011? Als ik het goed begrijp heb je recht op die toeslag als je in het kalenderjaar gewerkt hebt.



Vervalt per 1 januari mijn recht op toeslag omdat ik in de WW zit? En heb ik dan pas weer recht op toeslag vanaf het moment dat ik ga werken? Of heb ik, als ik bijvoorbeeld vanaf maart weer ga werken, met terugwerkende kracht recht op toeslag vanaf januari?



Hopelijk weet iemand hier hoe het zit. De helpdeskmedewerker van de Belastingtelefoon durfde me hierover niets te vertellen...
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens in dit topic



of in deze



Hier zou je ook kunnen kijken.



Of hier.
Alle reacties Link kopieren
Er is laatst een dergelijk topic hierover geweest met nuttige antwoorden. Moet je even googlen.
Je houdt gewoon Kinderopvangtoeslag in het jaar 2011. Je hoeft niks stop te zetten.



Je moet wel een inschatting maken van de kans dat je weer aan de slag gaat in 2011. Als je het hele jaar 2011 niet werkt, moet je terugbetalen.



Dit is om de kans op werk te vergroten. Bij wegvallen van de Kinderopvangtoeslag is het voor veel mensen niet op te brengen en moet je dus een gewilde plek op het KDV afstaan met het risico dat er niet 1, 2, 3 meer plek is voor jouw kind. En jij dus niet snel aan de slag kan.



Dus even de dingen op een rijtje, inschatting maken, desnoods hoogte aanpassen en dan je beslissing nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 december 2010 @ 14:16:

Kijk eens in dit topic



of in deze



Hier zou je ook kunnen kijken.



Of hier. Oh ben alweer vette mosterd
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik het heb begrepen na veel vragen op verschillende plekken zit het zo:



Als je op 1 januari geen werk hebt heb je in principe geen recht op KO-toeslag. Als je later in het jaar toch weer werk vindt heb je alsnog het hele jaar recht op KO-toeslag. Dit is dus een risicop, want als je geen werk vindt dit jaar heb je dus ook geen recht. Bovendien is nergens te vinden dat je die maanden voor je een baan vindt achteraf wel recht hebt op toeslag. Toch schijnt het zo te zijn, omdat de BD alleen vraag of je werk had dat jaar, en niet per wanneer je dus begonnen bent.



Wij hebben besloten het risico te nemen.

Veel succes met solliciteren!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
@Nastik; uit jouw antwoord maak ik op dat ik het hele jaar 2011 recht op heb toeslag, ook al ga ik pas later in dat jaar weer in loondienst? Dat is geweldig goed nieuws.



@alle anderen: ik ga die andere topics gelijk even lezen. Ben een tijdje niet op het forum geweest, dus heb een beetje gemist wat er allemaal al over geschreven is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Youk79 schreef op 20 december 2010 @ 14:20:

Voor zover ik het heb begrepen na veel vragen op verschillende plekken zit het zo:



Als je op 1 januari geen werk hebt heb je in principe geen recht op KO-toeslag. Als je later in het jaar toch weer werk vindt heb je alsnog het hele jaar recht op KO-toeslag. Dit is dus een risicop, want als je geen werk vindt dit jaar heb je dus ook geen recht. Bovendien is nergens te vinden dat je die maanden voor je een baan vindt achteraf wel recht hebt op toeslag. Toch schijnt het zo te zijn, omdat de BD alleen vraag of je werk had dat jaar, en niet per wanneer je dus begonnen bent.



Wij hebben besloten het risico te nemen.

Veel succes met solliciteren!Precies, het zou fijn zijn als dat ergens zwart op wit stond.
Alle reacties Link kopieren
En dus is de conclusie. In elk kalenderjaar moet je minimaal 1 uurtje ergens in het jaar gewerkt hebben om de rest van dat hele kalenderjaar de toeslag te krijgen.



Zo scheelt je weer lezen
Alle reacties Link kopieren
quote:Panda schreef op 20 december 2010 @ 14:25:

[...]





Precies, het zou fijn zijn als dat ergens zwart op wit stond.Het is echt zo, geloof me maar. Je moet alleen dus wel elk jaar ergens een uurtje wit gewerkt hebben. Meeste mensen vinden dit krom, ik niet. Ik bedoel als je in de WW zit heb je toch gewoon sollicitatieplicht. Nou dat zijn al plichten genoeg (en terecht) en dus solliciteer je wel degelijk serieus en dus heb je recht op KOT. Lukt het in een jaar niet dan heb je netjes aan je verplichtingen van de WW voldaan en dus met dat ene uurtje werken ook de verplichtingen van de KOT
Alle reacties Link kopieren
Het onderwerp: WW en kinderopvangtoeslag blijft de gemoederen bezig houden. Terecht, je zal maar in die situatie zitten. Er zijn plannen geweest om de "onbeperkte" kinderopvangtoeslag te limiteren. Eerst was er het plan van de halfjaarstermijn. Gecanceld. In 2009 is staatssecretaris Sharon Dijksma nog heel actief geweest om de kot te limiteren met nieuwe regelgeving vanaf op zijn vroegst 2012 of 2013. Maar al deze plannen zijn voorlopig afgeblazen of in de ijskast gezet, nu er een nieuwe regering is gekomen.



Maw: kort door de bocht gezegd: bij (zeer) geringe inkomsten uit tegenwoordige arbeid is kot te realiseren. Ook als de verhouding tussen het aantal afgenomen uren kinderopvang en inkomen disproportioneel is. De Belastingdienst heeft deze gegevens nog niet gekoppeld en registreert uitsluitend of er sprake is van arbeidskorting en dientengevolge er recht bestaat op kot. Is de arbeidskorting ¤ 1 (bij een inkomen van ¤ 1), dan zal er niet terugbetaald hoeven te worden.



Ook op andere fora komt dezelfde vraag weer steeds naar voren. Ter informatie slechts 1 voorbeeld:

[NORMLhttp://belasting.startpag ... g-recht-2010#msg-10915007[/NORML]
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie aanvullende info. Ik vind het ook terecht, omdat de kans op een baan nu eenmaal groter is als je kinderen gewoon naar de opvang kunnen blijven gaan als je in de WW zit. Het biedt meer tijd om te solliciteren en je kunt gelijk aan de slag zodra je ergens wordt aangenomen.



Ik heb trouwens nog wel iets gevonden op de site van de Belastingdienst. Er wordt bevestigd dat je met terugwerkende kracht KOT kunt krijgen, als je pas later in een jaar gaat werken. Voorwaarde is dat je kunt aantonen dat je betaalde opvang hebt gehad.



http://www.toeslagen.nl/particulier/kin ... geven.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven