Geld & Recht alle pijlers

leningen aflossen

09-01-2011 18:03 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zouden jullie doen?

Je hebt een lening bij de ib-groep van ca 11.000 en een lening bij de bank een lening van 2.500. Daarnaast heb je ca 5000 euro spaargeld. Zou je dan eerst je leningen aflossen of het geld investeren in bijvoorbeeld je huis (nieuwe keuken/badkamer) en dus later aflossen?
tja, vent had hier ook een behoorlijke studieschuld, maar als je nog geen kinderen hebt en geen tophypotheek kun je best snel het aflossen, maar dan moet je het verbouwen even uitstellen.
en tja, over dat scheeflopen, dat was hier ook een tijd zo, maar hij komt natuurlijk niet zo maar aan de schuld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie er voor gekozen om jullie financiën dermate gescheiden te houden terwijl jullie wel samen een enorme financiële verplichting zijn aangegaan?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe wilde je die 11.000 euro van de IBG/DUO aflossen? Want dat geld heb je nu ook niet liggen.. Als je nu 15.000 euro had liggen, naast een buffer, zou ik alles aflossen. Maar dat heb je niet.. Dus dan de duurste lening aflossen.

Stel dat jouw vriend zijn baan kwijt raakt, dan moet hij die lening bij de bank blijven aflossen, terwijl hij bij de IBG/DUO dan een draagkrachtmeting kan laten doen.



Waar zou het geld voor die nieuwe keuken dan nu vandaan komen? Of red je dat van die 5000?



Wat betreft het scheeftrekken van inkomsten.. Tsja, daar had je het echt over moeten hebben voor je ging samenwonen. Dan had je daar over na kunnen denken en tot een compromis kunnen komen. Nu ben je al geïrriteerd en vooringenomen hierover.

Wij storten allebei een bedrag naar rato op de gemeenschappelijke rekening. En daarvoor zijn we uitgegaan van nettobedragen na aftrek van onze terugbetalingen voor die studieschuld. Maar dat hebben we overlegd op het moment dat we daar nog blanco instonden..

Daarnaast hebben we een gezamenlijke spaarrekening/buffer en allebei onze eigen rekeningen. Als ik versneld wil aflossen aan IBG/DUO, doe ik dat, als ik dat niet wil, doe ik dat niet. Op het moment dat bedragen veranderen (loonsverhoging, nieuw termijnbedrag IBG/DUO), bekijken we dus ook weer het percentage waarin we bijdragen.

We hebben verder nog wel de afspraak dat we onze studieschulden versneld aflossen als we dat geld 'ineens' zouden winnen ofzo. Maar die kans is niet zo groot...
Alle reacties Link kopieren
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 18:13:

Waar ik ook achter ben is dat de hoogte van de rente bij ib afhankelijk is van de hoogte van je lening! Hoe hoger je lening hoe meer rente (verschil is wel 2 %!). Wisten jullie dit?





Hopelijk ben ik mosterd (want heeft iemand anders dit al ontkracht).



Dit is niet waar. De hoogte van de rente over je schuld bij de IB-groep is afhankelijk van het jaar waarin je geen recht meer had op studiefinanciering (basisbeurs EN lening). Overigens wordt de rente elke 5 jaar opnieuw vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2011 @ 18:08:

Direct die lening bij de bangk aflossen van je spaargeld.

De rest van het spaargeld houden als gewone buffer, en dus niet investeren in een badkamer oid.

Lening bij IBG gewoon aflossen volgens afspraak.Zo zou ik het ook doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:klien schreef op 09 januari 2011 @ 18:28:

Tja goeie vraag, ik maak me wel een beetje zorgen om die schulden.. en de (financiele) verhoudingen gaan ook scheef lopen. Hij verdiend in principe meer dan ik maar houd minder over door die schulden.



Ik vind niet dat je vriend zoveel schuld heeft. Ik vind 11.000 geinvesteerd hebben in een goede opleiding niet zo heel veel. Maar dat is heel erg persoonlijk.



En jullie financien zijn toch gescheiden? Wat maakt het dan uit wat hij over houdt....
Alle reacties Link kopieren
Kijk die studieschuld, alla, als het goed is heeft hij daar een regeling voor getroffen met de IBG en betaald hij dat maandelijks terug.



Maar die schuld bij de bank kost hem ongelooflijk veel rente. Meer rente dan hij krijgt over zijn spaarrekening. Dus dat kost hem alleen maar geld. Ontzettend stom dus om dat niet af te lossen. Daarbij vind ik het nogal onzinnig. Wel spaargeld hebben, maar tegelijkertijd ook schulden...
Als je vriend geen buffer heeft, maar enkel schulden bij bank en DUO, dan betekent dat dus dat er maar íets hoeft te gebeuren of jij draait in je eentje op voor de hypotheek (iets met hoofdelijke verantwoordelijkheid.....), dus dit gaat jou zeker aan - vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Kijk natuurlijk wel uit, als jullie gezamenlijke aankopen doen (bijvoorbeeld een badkamer of keuken), dat hij aan de betalingsverplichtingen voldoen kan.



Anders draait u ervoor op.



En als uw vriend niet in staat is goed zijn financiën te beheren (want het is dom om geld te lenen als hij geld op zijn rekening heeft, en nog dommer om het geld dan uit te geven), raad ik u aan niet mee te betalen aan een badkamer.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie advies!

Ik ga voorstellen dat hij in ieder geval die lening van 2.500 euro aflost, en als er dan genoeg geld over is komt de keuken er ook. Financieel gezien sta ik er wat beter voor; meer spaargeld en minder hoge lening dus ik heb altijd wel een buffer. Maar daarnaast vind ik het belangrijk dat hij voor zijn eigen verantwoordelijkheden opkomt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met wat al vaak hierboven is gezegd: bank aflossen, IB volgens afspraak.



Hebben jullie een samenlevingscontract of iets dergelijks? Is daarin 'geld en schuld' geregeld? Als jullie zelf helemaal niks geregeld hebben, is het geregeld bij Wet (geen idee hoe).



Zoek eens uit wie er opdraait voor gezamenlijk gemaakte schulden. En trek daaruit je conclusies.



Overweeg: "Jij wilt deze lening, ik niet. Dus laten we zwart op wit vastleggen bij de notaris/bank dat dit jouw lening is, en dat jij de volledige verantwoordelijkheid op je neemt hiervoor."

Als hij daar geen problemen mee heeft, prima.

Als hij dan begint te sputteren, begint misschien tot hem door te dringen wat 'samen' in het woord 'samenwonen' werkelijk inhoudt (namelijk geen dingen doordouwen die je partner niet wil, anders word je voor het blok gezet).

Maar ik weet niet of je relatie bestand is tegen dit soort tactieken. Dat moet je zelf beoordelen.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Alle reacties Link kopieren
En dit is de man die je lui en dik vind en onaantrekkelijk vind?
Ja, als je niet zeker bent over je relatie (gezien je andere topic), dan zou ik er nog duidelijker over zijn. En je geld gescheiden houden.

Én geen nieuwe keuken nemen als je daar bij eventuele verkoop van jullie huis geen extra geld voor kan krijgen en dat is bijna altijd zo. Kopers willen toch de keuken en badkamer vaak naar hun eigen wensen aanpassen.
Hebben jullie een gezamenlijke spaarrekening? Anders zou ik daar gauw mee beginnen. Want wat doe je nu, als er een nieuw dak (ik noem maar iets urgents wat bijna nooit een luxe aanschaf is) moet komen van 5000 euro, en jullie spreken af ieder de helft te betalen en je vriend heeft dat niet?



Het is zijn zaak of hij wel of geen schulden aflost, maar ik zou wel zorgen dat jullie je gezamenlijke financiën beter op orde krijgen/organiseren en plannen.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is onze dakbedekking net nieuw

Maar hij heeft beloofd zijn lening bij de bank af te lossen en te sparen voor de keuken. Dus dat schuiven we nog even voor ons uit. Bedankt voor jullie advies.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blackdress schreef op 09 januari 2011 @ 18:54:

Kijk die studieschuld, alla, als het goed is heeft hij daar een regeling voor getroffen met de IBG en betaald hij dat maandelijks terug.



Maar die schuld bij de bank kost hem ongelooflijk veel rente. Meer rente dan hij krijgt over zijn spaarrekening. Dus dat kost hem alleen maar geld. Ontzettend stom dus om dat niet af te lossen. Daarbij vind ik het nogal onzinnig. Wel spaargeld hebben, maar tegelijkertijd ook schulden...



Vind dat wel erg kort door de bocht. Spaargeld is ook een buffer voor onvoorzien die je direct aan kunt spreken en die m.i. wel nodig is (zeker met een eigen huis maar ook zonder eigen huis wel). Wanneer die 2500,- een erg hoge rente heeft, zou ik die idd wel aflossen, maar nog maar 2500 spaargeld overhouden zou ik veel te weinig vinden. Stel dat je werkloos wordt, je auto stuk gaat oid dan is 2500 niets. Ben je zo doorheen.

Wij hebben relatief veel spaargeld, maar ook een hypotheek (verder geen schulden). Toch stop ik bewust mijn spaargeld niet in mijn hypotheek omdat ik een bepaalde minimale buffer wil houden voor financiele tegenslagen. Wanneer we ruim boven die buffer komen, gaan we dit wel aflossen op de hypotheek (dan wel bijstorten op onze hypotheekspaarrekening), maar eerder niet. Ook al is dit per maand ongunstiger (want ik betaal netto meer aan hypotheekrente dan ik nu aan spaarrente ontvang). Het zij zo. Maar van (even fictief) bv 20.000,- kan ik een hele tijd mijn inkomen aanvullen als ik bv werkloos zou worden of kan ik zo een andere auto kopen. 20.000,- minder hypotheek scheelt me netto een keer 50,- per maand en daar heb ik helemaal niets aan als ik acuut een andere auto moet of mijn inkomen een paar honderd euro terug zou vallen in geval van ww.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 09 januari 2011 @ 18:08:

Direct die lening bij de bank aflossen van je spaargeld.

De rest van het spaargeld houden als gewone buffer, en dus niet investeren in een badkamer oid.

Lening bij IBG gewoon aflossen volgens afspraak.Zo zou ik het ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven