Schiebroek, Rotterdam

06-01-2011 14:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste (voormalige) Rotterdames (hoi Ivy! Hoi SunLover!),



we wonen sinds 2007 vlakbij Rotterdam in een leuk, braaf, net fijn huis. We hebben heel veel geld en energie gestoken in het verbeteren van het huis en sinds dit najaar is het op een oor na helemaal af. Nieuwe badkamer, nieuwe keuken, 2 dakkapellen, tuin opnieuw aangelegd, mooie materialen, goede afwerking. Kortom; het Grote Wonen kon beginnen!



Dus daar zitten we, in ons van de nieuwigheid glimmende paleisje; maar man baalt dat hij nooit met de fiets naar de stad kan, een borreltje kan drinken en weer naar huis kan fietsen. Ik hou van mijn huis, van mijn nieuwe buurtje en mijn nieuwe woonplaats; echt waar. Maar ik mis groen, bomen, een park, een dierenweitje...



Dus: huis met fors verlies verkopen (want de investering van nog geen 6 maanden oude dakkapellen, tuinaanleg, stucwerk, shiny Grohe kranen en wat voor moois al niet meer is nog lang niet terugverdiend in de huidige markt) en verkassen naar groter, groener en toch dichter bij de stad?



Wie trekt ons over de streep; wie heeft een wervend praatje over de groene pracht van Schiebroek waar je niks merkt van fijnstof van Zestienhoven en het geratel van de Randstadrail? En wie bevestigt dat jaren '30 huizen het mooiste en het beste is dat ooit is gebouwd; nooit lekkages of verzakkingen maar degelijk en goed geisoleerde juweeltjes van bouwkunst? En dat alle wijken van Schiebroek gevuld zijn met fijne gezinnen met ordentelijke kinderen die altijd braaf naar vioolles gaan in plaats van vuilnisbakken in de fik steken?



Ook kritische noten zijn welkom, maar ik ben best een beetje hyper bij het vooruitzicht om te verhuizen dus pee niet al te hard on my parade :-)
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker een leuke wijk...maar ja, dat is ook maar 1 mening..
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan ik je niet in de positieve zin van het woord van dienst zijn. Mijn vriendin heeft jaren in Schiebroek gewoond en is dolblij dat ze er eindelijk weg is van al die brave kindertjes, de denderende bus en tram, de regelmatig vrolijk brandende containers, het super gehorige huis, de slechte isolatie en de aso buren. Ok, het was dan wel een huurhuis van een niet al te goed bekend staande corporatie maar het gaat hier om de wijk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
ik ken Schiebroek enigszins en kom er weleens en ik zie ook een groot verschil tussen de ene en de andere buurt. Rond de Wilgenlei veel apprtementencomplexen die er niet zo verzorgd uitzien en dan een paar straten verderop weer mooie, goed onderhouden woningen met veel groen en grote voortuinen.



Waar ik een beetje bang voor ben is dat de mooie huizen uit de jaren '30 heel veel verborgen gebreken kunnen hebben en dat ze slecht (geluids)geisoleerd zijn. Maar de nieuwbouw in Schiebroek (zoals bijv, Aronskelkstraat e.o) spreekt ons niet aan, al zullen die ongetwijfeld veel beter geisoleerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nixus, hiero geen verstand van Schiebroek, maar wel van jaren '30 woningen. Voorgaande woning was er eentje en je blijft inderdaad behoorlijk bezig!!! Dan zat er weer een gat in het dak aan de ene kant, dan weer aan de andere kant. Toen rotte de houten deur van de achterom weg en viel uit elkaar. Toen moest de schutting tussen ons en de buren vervangen worden enz. Maar goed, die huizen hebben wel sfeer en het waren allemaal kleine gebreken. Wel vaak veel schilderwerk vanwege alle houten kozijnen.

Zo en zo, als je gaat kopen eerst bouwkundig rapport laten maken. Kost wat, maar dan kom je niet zo snel voor verrassingen te staan. Maar gaan jullie dat 'paleisje' echt met verlies verkopen. Niet even tijdje wachten tot markt aantrekt?
Alle reacties Link kopieren
Hee Ivy,



ja, een hele stap; een huis berekenend met verlies verkopen. En niet een beetje verlies maar een hele bak geld (ik durf het niet te typen; als ik het zwart op wit zie staan dan breekt het zweet me al uit..¤50000 ). Maar de gedachte erachter is de volgende: de huizen in Schiebroek zijn het afgelopen jaar enorm in prijs gedaald; soms wel bijna een ton t.o.v. een eerdere vraagprijs. Een huis in Schiebroek (dat wij op het oog hebben) kost nu evenveel als het bedrag dat wij nu in ons huis hebben zitten.

Maar ons huis is toch een beetje 13 in een dozijn en ik verwacht dat de prijsontwikkeling voor een huis in Schiebroek beter is dan dat van ons huis.

Dus over 10 jaar is een huis in Schiebroek bijvoorbeeld, ik noem maar wat, misschien wel 10% in waarde gestegen en dat van ons maar 5%.

Het zou dus jaren duren voordat we de kosten eruit hebben en tegen die tijd is een huis in Schiebroek alweer veel te duur geworden.



Als ik de restschuld optel bij de koopsom van het huis in Schiebroek vind ik het qua prijs nog wel te overzien. Het is ruk om met verlies te verkopen maar eigenlijk gaan we gewoon 50000 meer betalen voor een groter en mooier huis in Schiebroek.



Nou ja, dat was dus het reken-je-rijk sommetje; dan moet niet ineens de bodem verzakken, het dak wegwaaien, de kozijnen en masse gaan rotten of een gastank in de tuin begraven te liggen want dan hebben we geen reservepotje meer;-)



Ohja, en Schiebroek moet dan echt voor heel wat jaartjes zijn want nóg een keer met verlies verkopen trekt Bruintje al helemaal niet



maar zijn die jaren '30 woningen nou enorm gehorig? Ik zie bijna alleen maar houten vloerenn; ook op de bovenverdiepingen en kan kan me niet voorstellen dat die huizen ooit met dubbele spouwmuren zijn gebouwd. Om nog maar te zwijgen over de stookkosten...Of valt het mee?
Alle reacties Link kopieren
waarom uberhaupt niet gewoon proberen het vol te houden in je nieuwe woning die net af is?

je bent er niet voor niets heen gegaan!?



Probeer het eens, is echt zo erg nog niet..
Alle reacties Link kopieren
Al eens gekeken naar het Kleiwegkwartier? (Hilligersberg Zuid). Heeft ook hetgeen jij zoekt, groen en jaren '30 woningen. Rustig, maar op 10-15 mun fietsen van het centrum.



Schiebroek heeft inderdaad leuke en minder leuke stukjes. Brede lanen en lelijke flats.

Maar er zit wel een heel erg lekkere Thai daar
Alle reacties Link kopieren
Ik woon dus ook daar in de buurt, jaren '30 appartement die ik opgeknapt heb. Vloeren geisoleerd, plafonds geisoleerd, ramen en deuren voorzien van goed hang en sluiwerk en toch strips etc. Qua gehorigheid heb ik geen klachten, hoor buren amper en zij mij ook niet. En qua stookkosten zit ik prima ondanks enkel glas, in de winter gordijnen dicht zodat er niet veel kou de kamer binnenkomt helpt ook een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Over jaren 30 woningen kan ik je niet veel vertellen maar over schiebroek des te meer.Ik woon al ruim 10 jaar in schiebroek.Eerst nog in een kleine flat.Maar die zijn nu gesloppt en zitten we nu in een heel erg mooi nieuwbouw huis.

Ja idd ik hoor de vliegtuigen,Hoor soms ook de randstadrails.

Maar eerlijk gezegd erger ik me er niet aan.sterker nog vind het nog steeds leuk om te zien.Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er al helemaal aan gewend bent.En van fijnstof heb ik nog nooit last van gehad.Maar het is een fijne buurt tuurlijk heb je wel mindere straten.Maar we zitten vlak bij een aantal parken er is een bieb genoeg scholen.voldoende winkels.(al zou ik voor kleding wel naar de stad gaan)En met de rr zit je binnen tien minuten op centraal.Met de tram een kleine 20 minuutjes.

En wat ik toch wel een nadeel vind weet niet of jullie kinderen hebben.Maar met de speelgelegenheid voor de kids is er heel weinig.Wij hopen dat het komt als ze een beetje klaar zijn met bouwen maar ben bang dat tegen die tijd je mijn zoon echt niet meer blij kan maken met een schommel.

Maar al met al wonen wij hier erg fijn en zou ik het iig aanraden.



O ja zonneschijn waar zit die lekkere thai
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat mijn zoon geen vuilnisbakken in de fik steekt .En viool les,nee gitaar of drummen zou die veel meer zien zitten.En er zullen best wel brave kinderen rondlopen..Zijn vriendjes en vriendinnetjes zitten trouwens ook niet op viool les.Voetbal dat dan weer wel.Maar idd in sommige gedeeltes zijn ze soms een beetje kak.Maar gelukkig woont bij mij in de straat van alles wat en is het lekker verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Lidl in de buurt, op de Teldersweg en heet Suriya, ook heerlijke afhaal
Schiebroek rond de bomenwijk is goed te doen, vlakbij Plaswijck. Verder is Hillegersberg ook leuk weet ik uit ervaring.

Achterin Schiebroek, dus vlakbij het zwembad is een stuk minder.
Alle reacties Link kopieren
weer een Funda avondje verder :-). Ik heb nu wel zo'n beetje het hele aanbod in Schiebroek, Hillegersberg, Terbregge en Molenlaankwartier uitgebreid doorgespit en elke oranje vlaggetjesstraat er dankzij Google Streetview tussenuit gevist en dan is de spoeling nog best dun. Maar toch wel enkele huizen die we misschien zouden kunnen bezichtigen. In ieder geval maar eens door de wijken wandelen.



@Tara: valt het echt zo tegen voor wat betreft speelgelegenheid? Ik ken vooral dat grote park en Plaswijckpark natuurlijk. Maar er zijn dus niet veel kleine speeltuintjes? Als we verhuizen, verhuizen we met 1 klein kind (zonde om achter te laten). Dus ruimte om te spelen en veiligheid op straat is wel een belangrijk punt in de overweging. En goede scholen/kinderopvang ook, natuurlijk.
Ik ken toch zoal 6 speeltuintjes + kinderboerderij + Ballorig (Terbregge) + bos + park + Plaswijck.

Genoeg te doen juist lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
hier nog een Schiebroekse!



ik woon aan de goede kant van Schiebroek (bomenwijk) en kijk naar rechts uit over een park, naar links over de winkelstraat.

Ik begrijp totaal niet waar de negatieve reacties vandaan komen, Schiebroek is gewoon een dorp in Rotterdam.

15 minuten fietsen van Rotterdam centraal, kinderboerderijen, plassen, zwembad, parken (mét schotse hooglanders) enorm veel basisscholen, kinderdagverblijven, bejaardehuizen en vooral hele relaxte vriendelijke inwoners.



Voorbeeld:

een donderdag ergens in april 2006 bleven vriend en ik voor het eerst slapen in ons gerenoveerde appartement. Auto lekker in de straat gezet, heerlijk genesteld. Vrijdagochtend om 06:15 gaat de deurbel. Ik schrik wakker, vriend naar de deur. Blijkt een politieagent te zijn die 7 trappen omhoog is gelopen om ons te vragen onze auto weg te halen ivm de markt. 7 trappen en uitzoekwerk! Geen bekeuring, niks. Wij in shock natuurlijk



nog een:

afgelopen zondag boodschappen gedaan bij AH (nog een voordeel, in Hilly is die van 16:00-20:00 open)

boodschappen binnen gezet, eten gekookt, filmpje gekeken.. een dikke 4 uur later gaat de bel; is het de buurman met onze autosleutels! hadden de auto open gelaten met de sleutels in het slot, binnenverlichting aan. Helemaal vergeten!



en als laatste:

ga een paar blikjes cola halen bij de slijter (MP), geld vergeten, zegt de beste man; joh kom van de week maar weer terug..



Het is die dorpse uitstraling, die vriendelijkheid en toch heel Rotterdams qua ligging, die mij verliefd heeft doen worden op Schiebroek. Als ik een eengezinswoning had kunnen betalen bij mij in de buurt, zou ik zeker niet weggaan!
life ain't a perfect story, write it while you live it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven