Boeken over spiritualiteit

01-12-2010 12:28 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me meer gaan verdiepen in spiritualiteit en daar in 1e instantie meer over lezen.



Wat zijn goede boeken om mee te beginnen?

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van de Celestijnse Belofte?
Alle reacties Link kopieren
spiritualiteit voor dummies is een leuke binnenkomer
quote:Boxje schreef op 01 december 2010 @ 12:28:

Ik wil me meer gaan verdiepen in spiritualiteit en daar in 1e instantie meer over lezen.



Wat zijn goede boeken om mee te beginnen?

Iemand tips?



Inderdaad........Celestijnse Belofte



De Alchemist van Paulo Coelho

Pelgrimstocht naar Santiago de Compostelle van Paulo Coelho
Alle reacties Link kopieren
In retraite, Carla de Jong. Lees en huiver
Alle reacties Link kopieren
De kracht van het nu van Eckhart Tolle.
Alle reacties Link kopieren
Heks - Susan Smit
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Ongewoon gesprek met God. Heel erg spiritueel en diepgaand.
Alle reacties Link kopieren
En...al iets gelezen?
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of boeken de beste weg zijn naar verdieping. Het is mijns inziens teveel "eenrichtingsverkeer" van de schrijver naar de lezer". Om die reden hebben filosofen van alle tijden dialogen geschreven: zo konden ze althans op enkele mogelijke tegenwerpingen ingaan. Zelf heb ik ook meer gehad aan gesprekken met vrienden dan aan boeken, hoewel ik graag en veel lees.



Misschien is het beter eens een gesprek te hebben met een priester, een dominee, een goeroe of een filosoof?
Alle reacties Link kopieren
quote:VlaardingsRoem schreef op 13 december 2010 @ 21:40:

Ik weet niet of boeken de beste weg zijn naar verdieping. Het is mijns inziens teveel "eenrichtingsverkeer" van de schrijver naar de lezer". Om die reden hebben filosofen van alle tijden dialogen geschreven: zo konden ze althans op enkele mogelijke tegenwerpingen ingaan. Zelf heb ik ook meer gehad aan gesprekken met vrienden dan aan boeken, hoewel ik graag en veel lees.



Misschien is het beter eens een gesprek te hebben met een priester, een dominee, een goeroe of een filosoof?Denk je dan niet dat je dan te veel hangt aan 1 goeroe? Lijkt me juist zinnig om van verschillende mensen wat te lezen zodat je niet helemaal leunt op 1 persoon/ 1 visie.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
quote:jas schreef op 14 december 2010 @ 21:56:Denk je dan niet dat je dan te veel hangt aan 1 goeroe?Ja, dat gevaar is er inderdaad, maar ik ben er zelf ook nog bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:VlaardingsRoem schreef op 15 december 2010 @ 10:34:

[...]



Ja, dat gevaar is er inderdaad, maar ik ben er zelf ook nog bij.Ja dat denken/dachten velen. Ik vind het linke soep.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er helemaal vanaf waar je naar op zoek bent. Het begrip spiritualiteit is nogal breed (en uitgekauwd).

Ik neem aan dat je in ieder geval geinteresseerd bent in de meer geestelijke dimensie van het leven. Misschien wil je je meer bewustworden van jezelf, je denken en je plaats in de wereld?



Persoonlijk vind ik dat er een hoop rare boeken op de markt komen onder de noemer spiritualiteit. Een beetje 'kermis-achtig' zeg maar, om de behoefte aan 'bijzonderheid' te stillen.
Alle reacties Link kopieren
bestaat er geen Spiritualiteit voor dummies. lijkt flauwe grap maar zijn leuke zinnige boeken in normale taal !
Alle reacties Link kopieren
Er is veel kaf onder het koren.

De Kracht van het Nu vind ik zelf heel goed, en geeft goed aan het waar het omdraait: leven in het hier en nu, de afhankelijkheid van het ego e.d. Er is ook een lezing over op dvd van Eckhart Tolle.

Een ongewoon gesprek met God van Neale Donald Walsh vond ik zelf ook heel prettig om te lezen.



Naast leven in het nu, compassie, acceptatie en loslaten is de rest bijzaak. Een guru moet je al helemaal niet willen. Eigenlijk is spiritualiteit heel erg eenvoudig, en geven veel boeken een ingewikkeld, 'wollig' en nodeloos gecompliceerd beeld. Het is vooral een kwestie van voelen, niet van woorden en lezen. Die laatste twee kunnen ook zeer vertroebelend werken.



Bedenk bij elk boek, dat er niet zoiets bestaat als 'de waarheid'. Nooit. Lees alles met een open geest, maar neem het ook weer alleen voor kennisgeving aan.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Melpomene.

Ik heb thuis die DVD van Eckhart Tolle, en dat vond ik toegankelijker dan het boek (De Kracht van het Nu).

Tolle is gelukkig ook allesbehalve een 'guru'; hij benadrukt denk ik juist dat niemand de waarheid in pacht heeft, en dat je zelf moet onderzoeken.

Zelf heb ik ook veel gehad aan de insteek van Byron Katie; misschien wel wat 'amerikaans', maar tegelijk ook lekker nuchter en in het dagelijks leven toepasbaar. Haar benadering is bedrieglijk eenvoudig; als je ermee aan de slag gaat kom je er pas achter dat het wel degelijk 'diep'gaat.
Alle reacties Link kopieren
Spiritualiteit heeft voor mij heel veel te maken met het loslaten van het ego. Terwijl veel boeken erover toch vaak gaan over het 'ik, ik, ik, ik, ik' dat zo spiritueel bezig moet zijn. Het ego moet voor velen blijkbaar ook spiritueel worden versterkt en gedefinieerd. Ook vaak de slag om het 'grote gelijk'.

Hoe meer ik mijn ego loslaat, hoe meer ik mezelf word. Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik kan dat niet helemaal goed uitleggen.



En de simpelste dingen gaan inderdaad vaak het diepste.
Alle reacties Link kopieren
er zijn zoveel boeken over dit onderwerp.. toen ik ermee begon pakte ik in eerste instantie een boek over mandala tekenen, omdat daar mijn interesse ligt. Algauw bleek het ook nog eens spiritueel te zijn :-) ik bedoel te zeggen, waar ligt jouw interesse? er is zoveel..
Alle reacties Link kopieren
Check mijn prikker op het prikbord (aangeboden) eens... Nog veel boeken te koop (maar ook al een aantal weg)..
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Alle reacties Link kopieren
Wàt je ook gaat lezen, blijf in ieder geval met twee benen op de grond!



Er is zèker meer tussen Hemel en Aarde, maar het is nooit de bedoeling om er tussen te gaan "zweven" als je je wil verdiepen in bewustwording.



Kijk ook eens naar een goede Erkende opleiding waar niet "gezweefd" wordt, bijv. Energieschool.nl



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu The Neville Reader van Neville Goddard. Het "origineel" van The Secret zeg maar en er staan hele zinnige dingen in. Ik ben herstellende van een hersenbloeding waardoor ik halfzijdig verlamd ben geraakt en put hoop, kracht en inspiratie uit alles dat ik kan vinden. Eigenlijk heb ik tot nu toe meer aan boeken uit de New Thought stroming dan uit gesprekken die ik met een psycholoog in het revalidatiecentrum heb gehad.



Ook een aanrader uit de New Thought hoek: The power of your subconscious mind van Joseph Murphy.



Beide boeken gaan eigenlijk over het enorme potentieel dat je als mens hebt en dat je niet buiten jezelf hoeft te zoeken naar oplossingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 22 december 2010 @ 17:36:

Spiritualiteit heeft voor mij heel veel te maken met het loslaten van het ego. Terwijl veel boeken erover toch vaak gaan over het 'ik, ik, ik, ik, ik' dat zo spiritueel bezig moet zijn. Het ego moet voor velen blijkbaar ook spiritueel worden versterkt en gedefinieerd. Ook vaak de slag om het 'grote gelijk'.

Hoe meer ik mijn ego loslaat, hoe meer ik mezelf word. Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik kan dat niet helemaal goed uitleggen.



En de simpelste dingen gaan inderdaad vaak het diepste.Pas wel op dat je geen dingen doet die eigenlijk alleen voor monniken zijn, monniken moeten volledig in het collectieve belang op gaan. Als je zoiets in onze maatschappij gaat doen ga je er misschien kapot aan.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
Alle reacties Link kopieren
Als je ook nog zin hebt in wat fictie, dan is "Siddhartha" van "Herman Hesse" misschien een idee. Ik heb de vertaling van "Susan Bernofsky" gelezen omdat deze beter zou moeten zijn dan sommige andere vertaling. Het boek was origineel duits en de vertaling was in het engels.



Het boek gaat over een jonge man in het India van 2500 jaar geleden, rond de tijd van Gautama Buddha. De jonge man verlaat zijn vader en moeder om op zoek te gaan naar verlichting.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:katelin schreef op 22 december 2010 @ 10:55:

Eens met Melpomene.

Ik heb thuis die DVD van Eckhart Tolle, en dat vond ik toegankelijker dan het boek (De Kracht van het Nu).

Tolle is gelukkig ook allesbehalve een 'guru'; hij benadrukt denk ik juist dat niemand de waarheid in pacht heeft, en dat je zelf moet onderzoeken.

Zelf heb ik ook veel gehad aan de insteek van Byron Katie; misschien wel wat 'amerikaans', maar tegelijk ook lekker nuchter en in het dagelijks leven toepasbaar. Haar benadering is bedrieglijk eenvoudig; als je ermee aan de slag gaat kom je er pas achter dat het wel degelijk 'diep'gaat.Ik heb de Findhorn Retraite van Eckhart. Ik vind hem geweldig. Zo droog en wat ziet hij eruit. Maar wàt hij zegt komt iig wel binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven