Actueel
alle pijlers
Vrouwen na bevalling 1 jaar niet werken
vrijdag 21 december 2007 om 14:58
Vandaag dient de staatssecretaris een motie in om dit te bewerkstelligen. De redenen zijn, dat borstvoeding dan een betere kans krijgt en de Christen Unie vindt dat babies onder een jaar niet in een kinderdagverblijf horen. Emancipatie of niet.
Ik ben het er wel mee eens. Ik werk notabene bij het rijk en hier moeten vrouwen in een wc (de voorruimte van een toilet) kolven!
Bovendien is mijn kleine nichtje in het dagverblijf op haar hoofdje geslagen met een dinky toy door een twee jaar oud kind. Mijn nichtje was net 3 maanden oud en bloedde aan haar hoofdje!
Er zijn ook maar 2 leidsters per 9 kinderen, en je weet hoe dat gaat, een kindje moet plassen, een ander geeft over dus die leidsters zien echt niet alles.
Maar goed, dat vind ik dus, geef je mening.
Ik ben het er wel mee eens. Ik werk notabene bij het rijk en hier moeten vrouwen in een wc (de voorruimte van een toilet) kolven!
Bovendien is mijn kleine nichtje in het dagverblijf op haar hoofdje geslagen met een dinky toy door een twee jaar oud kind. Mijn nichtje was net 3 maanden oud en bloedde aan haar hoofdje!
Er zijn ook maar 2 leidsters per 9 kinderen, en je weet hoe dat gaat, een kindje moet plassen, een ander geeft over dus die leidsters zien echt niet alles.
Maar goed, dat vind ik dus, geef je mening.
vrijdag 21 december 2007 om 22:54
Zit me nog eens iets te bedenken: je hebt toch ook geen jaar verlof nodig als je toch maar 20 uur werkt? Een jaar verlof zou ik op zich nog niet zo'n gek idee vinden bij nader inzien, als iemand gewoon full-time werkt. Dan is het heerlijk. Maar Nederlandse vrouwen werken vrijwel allemaal part-time, en waarom heb je dan in vredesnaam een jaar verlof nodig?
Werkgevers kúnnen al niet van Nederlandse vrouwen opaan. In mijn sector is ouderschapsverlof deels betaald volgens de CAO, dus wat doen mijn collega's als ze hun 1e kind krijgen? Ze gaan met zwangerschapsverlof, nemen daarna nog een hele tijd betaald verlof op, en stoppen daarna met werken of ze gaan véél minder werken dan voor de zwangerschap. Idioot vind ik dat, zo is ouderschapsverlof niet bedoeld, want een werkgever kan er zo nooit op vertrouwen dat zijn werkneemster terugkomt.
Werkgevers kúnnen al niet van Nederlandse vrouwen opaan. In mijn sector is ouderschapsverlof deels betaald volgens de CAO, dus wat doen mijn collega's als ze hun 1e kind krijgen? Ze gaan met zwangerschapsverlof, nemen daarna nog een hele tijd betaald verlof op, en stoppen daarna met werken of ze gaan véél minder werken dan voor de zwangerschap. Idioot vind ik dat, zo is ouderschapsverlof niet bedoeld, want een werkgever kan er zo nooit op vertrouwen dat zijn werkneemster terugkomt.
vrijdag 21 december 2007 om 22:54
Ja dat hoor ik in 't buitenland ook vaak, dat men 't primitief vindt thuis te bevallen. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er in bijna geen een land zulke goedopgeleide verloskundigen zijn als in Nederland. Dan is 't gewoon niet verantwoord om thuis te bevallen. Maar als ik bv. hoor hoe dames op Cuba bevallen, gezellig met zijn allen op de zaal (ik kan me 't gekrijs alleen voorstellen) en de mannen er niet bij... geef mij maar Nederland
vrijdag 21 december 2007 om 22:56
En toch geloof ik niet dat het werk daarin de grootste boosdoener is in Nederland Fashionvictim. Natuurlijk zal het zeker meespelen, maar volgens mij is er op andere momenten ook nog een boel te winnen. De percentages na 3 maande liggen al zo ontzettend laag terwijl wel 80% van de vrouwen er aan begint. Ik heb volgens mij nog nooit percentages gezien na 1 of na 2 maanden, maar verreweg de meeste vrouwen die ik ken die geen borstvoeding geven zijn er uberhaupt niet aan begonnen, óf zijn al in de eerste weken of maand gestopt.
vrijdag 21 december 2007 om 22:57
Brunetta, ik wil onderhand wel graag weten in welke sector jij werkt, zodat ik kan verkassen naar een andere baan aangezien ik volgens mijn CAO op geen cent salaris hoef te rekenen tijdens ouderschapsverlof.
On topic; het zou voor mij zeker langer mogen zijn dan het nu is, niet alleen vanwege borstvoeding maar ook vanwege de (zeer belangrijke) hechting van het kind tijdens het eerste levensjaar.
Maar een jaar lijkt me erg lang om thuis te zitten.. persoonlijk denk ik dat ik dan gillend gek zou worden.
On topic; het zou voor mij zeker langer mogen zijn dan het nu is, niet alleen vanwege borstvoeding maar ook vanwege de (zeer belangrijke) hechting van het kind tijdens het eerste levensjaar.
Maar een jaar lijkt me erg lang om thuis te zitten.. persoonlijk denk ik dat ik dan gillend gek zou worden.
vrijdag 21 december 2007 om 22:58
Tangerine heeft kennelijk ook nooit van voortschrijdend inzicht gehoord. Wat is dat toch voor iets doms dat je wél aanneemt dat stoppen met roken beter is voor babies, wél aanneemt dat een maxicosi beter is dan een mandje op de achterbank of je kind gewoon slapend op de achterbank zonder gordels leggen als het ouder is dan een half jaar, wél aanneemt dat je beter foliumzuur kunt slikken als je zwanger bent dan niet, wél aanneemt dat je beter geen zelfgetimmerd wiegje kunt gebruiken waar je kind met zijn kop tussen de spijlen kan, maar dat je dan van borstvoeding zegt "nou, ik ben er ook groot mee geworden, met die fles" en dan lekker recalcitrant zelf ook geen borstvoeding gaat geven?
Ga je ook lekker roken in de kraamkamer met de gynaecoloog en de verloskundige tijdens de weeën dan? Dat deden ze namelijk vroeger ook, mijn moeder lag met infuus in d'r arm in bed met de asbak voor haar en gyn op de rand, vond iedereen ook net zo normaal als de fles geven. Moet je nu als moeder zeggen dat je rookt, dan gaat je kop eraf. Maar dat borstvoeding beter is mag je dan weer niet zeggen, zoooo raar.
Ga je ook lekker roken in de kraamkamer met de gynaecoloog en de verloskundige tijdens de weeën dan? Dat deden ze namelijk vroeger ook, mijn moeder lag met infuus in d'r arm in bed met de asbak voor haar en gyn op de rand, vond iedereen ook net zo normaal als de fles geven. Moet je nu als moeder zeggen dat je rookt, dan gaat je kop eraf. Maar dat borstvoeding beter is mag je dan weer niet zeggen, zoooo raar.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 21 december 2007 om 23:02
Nou, dat bedoelde ik dus oa ook dat er dan aan de voorkant wel meer aanpassingen zouden moeten worden doorgevoerd. Ik ben ontzettend voor een jaar ouderschapsverlof, maar inderdaad wél met de kanttekening dat na dat eerste jaar vrouwen én mannen weer full time ( dus > 32 uur) aan de bak gaan én met de kanttekening dat kinderopvang dan veel professioneler zou moeten zijn.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 21 december 2007 om 23:05
ik kan me (met mijn leken verstand) wel indenken dat veel bij papa en/of mama zijn het eerst pak hem beet half jaar wel degelijk bijdraagt aan een betere hechting Eowynn. Dat wil weer niet zeggen dat kindjes van werkende moeders zich niet goed hechten etc. (die discussie over beter/slechter/kansen hebben we nu wel genoeg gevoerd denk ik, dus je snapt het punt)
vrijdag 21 december 2007 om 23:05
vrijdag 21 december 2007 om 23:07
vrijdag 21 december 2007 om 23:08
Puffen met je longen vol rook lijkt me ook geen pretje Fleurtje
Wat ik dan wél weer raar vind is dat er geen regeling is voor als er iets niet loopt zoals normaal tijdens je zwangerschap/bevalling. Zoonlief is 10 weken te vroeg geboren, 4 weken voordat ik met verlof zou gaan. Op dat moment ging mijn verlof dus in op zijn geboortedatum. Hij heeft ruim 9 weken in het ziekenhuis gelegen en dan blijft er maar bar weinig van je verlof over. Ouderschapsverlof krijg ik nog niet en is ook geen optie qua financieen. Hij mag nog niet naar een KDV ivm zijn vroeggeboorte en de enige optie die je dan hebt is de ziektewet.
Niet dat ik me er druk om maak, want kreeg afgelopen week te horen dat mijn contract niet verlengd werd, waarschijnlijk door bovenstaand verhaal en lang ziek zijn.
Wat ik dan wél weer raar vind is dat er geen regeling is voor als er iets niet loopt zoals normaal tijdens je zwangerschap/bevalling. Zoonlief is 10 weken te vroeg geboren, 4 weken voordat ik met verlof zou gaan. Op dat moment ging mijn verlof dus in op zijn geboortedatum. Hij heeft ruim 9 weken in het ziekenhuis gelegen en dan blijft er maar bar weinig van je verlof over. Ouderschapsverlof krijg ik nog niet en is ook geen optie qua financieen. Hij mag nog niet naar een KDV ivm zijn vroeggeboorte en de enige optie die je dan hebt is de ziektewet.
Niet dat ik me er druk om maak, want kreeg afgelopen week te horen dat mijn contract niet verlengd werd, waarschijnlijk door bovenstaand verhaal en lang ziek zijn.
vrijdag 21 december 2007 om 23:10
vrijdag 21 december 2007 om 23:11
Ja, ik snap het gesteggel ook niet zo. Dat scenario is namelijk in de meeste landen doodnormaal, Nederland heeft toch al het kortste zwangerschapsverlof van heel Europa? Of ben ik nu abuis?
En Nederland heeft sowieso zo'n beetje het laagste percentage full time werkende moeders van heel Europa, en onze kinderen gaan ook erg laat naar school.
Dus volgens mij is het in vrijwel alle geciviliseerde landen om ons heen al doodnormaal dat vrouwen een jaar na de bevalling weer gewoon full time werken, dat kinderopvang en school veel beter geregeld is en dat in het eerste jaar langer ouderschapsverlof is, dus ik snap echt niet waarom dat hier met zoveel ellenlang gesteggel en gediscussieer gepaard moet gaan.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 21 december 2007 om 23:14
Fash,
Van mij mag je het ook zo doorgeven, 1 jaar verlof maar dan daarna weer gewoon ful time werken. Ik werk partime, 18 uur per week en vond 16 weken echt voldoende. Mij hoor je niet zeuren over gemiste kansen of over het feit dat het nagenoeg niet te doen is om carriere te maken. Ik heb er voor gekozen om op dit moment geen carriere te maken en of ik dat in de toekomst wel wil, dat weet ik nog niet. Voor mij is dit een prima oplossing, ben niet uit het arbeidsproces, blijf op de hoogte van de veranderingen. Ben in principe financieel onafhankelijk van mijn man. Mocht het mis gaan tussen ons, dan kan ik altijd meer gaan werken.
Het is dus een kwesties van keuzes maken en gelukkig kan dat hier in Nederland. Je kan kiezen voor carriere maken en dus minimaal 24 uur werken per week. Deel blijven nemen aan het arbeids proces, partime werken en eventueel later weer meer gaan werken en carriere maken. Of gewoon stoppen met werken. Wij willen hier gewoon teveel met 1 bil op 2 stoelen zitten.
Van mij mag je het ook zo doorgeven, 1 jaar verlof maar dan daarna weer gewoon ful time werken. Ik werk partime, 18 uur per week en vond 16 weken echt voldoende. Mij hoor je niet zeuren over gemiste kansen of over het feit dat het nagenoeg niet te doen is om carriere te maken. Ik heb er voor gekozen om op dit moment geen carriere te maken en of ik dat in de toekomst wel wil, dat weet ik nog niet. Voor mij is dit een prima oplossing, ben niet uit het arbeidsproces, blijf op de hoogte van de veranderingen. Ben in principe financieel onafhankelijk van mijn man. Mocht het mis gaan tussen ons, dan kan ik altijd meer gaan werken.
Het is dus een kwesties van keuzes maken en gelukkig kan dat hier in Nederland. Je kan kiezen voor carriere maken en dus minimaal 24 uur werken per week. Deel blijven nemen aan het arbeids proces, partime werken en eventueel later weer meer gaan werken en carriere maken. Of gewoon stoppen met werken. Wij willen hier gewoon teveel met 1 bil op 2 stoelen zitten.
vrijdag 21 december 2007 om 23:15
Nou, niet eens zozeer 'hoe' je de tijd doorbrengt, maar ook 'hoeveel' tijd je doorbrengt. Tijdens de wakkere uren van een baby zouden de ouders degenen moeten zijn die het meest aanwezig zijn.
En ik ben het wel met je eens dat er geen regelingen zijn voor 'aparte' gevallen, zoals bij jou maar ook bij bijvoorbeeld meerlingbevallingen. Vervelend dat je contract niet is verlengd, ik hoop voor je dat je snel iets nieuws vindt (als je dat wilt).
En ik ben het wel met je eens dat er geen regelingen zijn voor 'aparte' gevallen, zoals bij jou maar ook bij bijvoorbeeld meerlingbevallingen. Vervelend dat je contract niet is verlengd, ik hoop voor je dat je snel iets nieuws vindt (als je dat wilt).