Afstudeerfeestje

22-01-2011 11:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik studeer binnenkort af (jeej! eindelijk!) maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik met m'n afstudeerfeestje moet doen.



Heb er twee meegemaakt - ik ben toch nog een van de eersten die klaar is in mijn omgeving - en die waren heel verschillend.



Ik wil eigenlijk wel iets afhuren want het is toch iets speciaals.



Ik krijg mijn diploma doordeweeks, doe je het feestje dan in het weekend?



Hoe lang duurt het?



Wat regel je voor je gasten qua eten en drinken? Als in: alle drank, bier wijn fris de hele avond, of tot een bepaalde tijd?



Hoeveel mensen nodig je uit en hoe goed ken je ze?



Hoe hebben jullie het gedaan, of wat is normaal?



Dank alvast voor jullie reacties!



Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen waar jij zin hebt en wat jij leuk vindt!
Alle reacties Link kopieren
'T is immers jouw feestje!
Alle reacties Link kopieren
i know, maar ik zou toch graag wat richtlijnen weten
Alle reacties Link kopieren
Lekker, bijna klaar zijn! Alvast gefeliciteerd

Ik heb direct na mijn afstuderen een borrel gehouden op mijn kosten en ben daarna met familie en een paar vrienden uit eten gegaan, ook op mijn kosten. Daarna hebben we nog een klein feestje gevierd in wat kroegjes, en dat mocht iedereen lekker zelf betalen ;)



Kostte wel wat (ruim ¤400 in totaal), maar ik vond het ontzettend gaaf dat mensen speciaal voor mij van ver kwamen. Zou het zo weer doen!



Maar inderdaad, er zijn geen regels voor hoe je jouw feestje viert. Ik ben ook bij mensen geweest die alleen even een drankje deden na de tijd. Ook prima! En een vriendin van mij deed 's avonds bij haar ouders in de tuin een feest, met hapjes, drank, party-tent. Ook super gaaf!



Ben benieuwd wat jij gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Watchamacallit schreef op 22 januari 2011 @ 11:12:

i know, maar ik zou toch graag wat richtlijnen weten



Er zijn ook geen richtlijnen

Je moet jezelf bijvoorbeeld niet op torenhoge kosten jagen als je dat niet kunt betalen. Dan heb je kans dat je achteraf denkt: Aiaiaiai....



Doe gewoon wat jou leuk lijkt en wat je je kan veroorloven. Een feestje thuis kan ook supergezellig zijn. Doe je bijv. een soort buffet met allerlei fingerfood.
Alle reacties Link kopieren
Als je een zaaltje wil afhuren kun je het ook samen met een andere studiegenoot/vriend doen. Druk je de kosten en ben je zeker van een vol zaaltje.
Ik had in het weeken mijn stamkroeg 'afgehuurd', niet helemaal, stamgasten mogen nog wel gewoon naar binnen.

En ik had met de eigenaar afgesproken dat ik zelf wat hapjes mocht meenemen (nootjes e.d.). Ik had al mijn gasten een sticker gegeven, daarmee konden ze dan gratis aan de bar hun drankjes halen.

Oh, ik zou het graag weer over doen!
Alle reacties Link kopieren
Vaak volgt de afstudeerborrel direct na de buluitreiking. Althans, dat was in mijn omgeving zo. Je loopt met elkaar naar de kroeg/het cafe/ het etablissement waar je je borrel houdt en proost daar met elkaar op de laureaat, die vervolgens nog een klein woordje kan doen. Eventueel zeggen anderen ook nog iets (bijv. je trotse vader of je studiegenoot met wie je altijd in de UB zat). Het hangt er dan vanaf welk tijdstip het is of je echt aan de borrel gaat of dat je het beschaafd houdt (bij ons maakte het niet áltijd uit hoe laat het was :S).



Maar: dit is geen wet van Meden en Perzen en er zullen hier vast nog andere gebruiken langs komen. Jij mag doen wat jij leuk vindt. Als je graag heel veel mensen wilt uitnodigen die niet perse bij de uitreiking zijn, dan kun je het mss beter op een ander tijdstip doen. It's up to you.



En gefeliciteerd alvast met je bul!
Wat gezellig! Ik kreeg mijn diploma thuisgestuurd, ik had geen zin in een feestje of diplomauitreiking.



Kan je niet een kroeg afhuren, of een deel? Ballonnen en bier, hartstikke gezellig. Gefeli!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Ik wacht nog op het cijfer van mijn scriptie ;)



Probleem is dat ik in een andere stad studeer, en ik wil het denk ik wel in mijn woonplaats houden. De uitreiking is 's middags, dus niet echt een handige borreltijd...



He, onhandig eigenlijk als iedereen verspreid is over twee steden!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga waarschijnlijk gewoon uit eten met wat familie/vrienden en dan lekker op vakantie met mijn vriend . (Ben in juni als het goed is klaar). Geen feestje voor mij, hou ik echt niet van.



Volgens mij moet je gewoon doen wat je zelf leuk vindt. Misschien een bandje huren als het budget toereikend is? Dat vind ik altijd wel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
wow wat een leuke grote feestjes allemaal...ik studeer ook binnenkort af maar aangezien ik vertraging heb opgelopen door ziekte en zwangerschap, studeer ik af met (voor mij) onbekende mensen...ga denk ik daarom ook maar mijn diploma laten opsturen en met wat vrienden lunchen/dineren..Heb geen zin in teveel gedoe...laat het liever stilletjes aan me voorbij gaan...
Alle reacties Link kopieren
Alvast gefeliciteerd met je afstuderen!



Zo ging het bij mij:

Ik kreeg destijd mijn bul op een vrijdagochtend. Daar waren mijn ouders en beste vriendinnen bij. We zijn toen met dat groepje gaan lunchen op mijn kosten. 's Avonds ben ik met mijn ouders uit eten geweest en daarna heb ik een feest gegeven voor vrienden in een kroeg. Ik had ongeveer 40 mensen uitgenodigd. Het was een klein kroegje, dus het zag er heel vol en gezellig uit. Met de kroegbaas had ik een afspraak over de drankjes. Mijn gasten mochten op mijn kosten bier, fris en wijn bestellen. Geen dure mixdrankjes etc. Voor die drankjes hadden we een prijs afgesproken. Ook zorgde de kroegbaas voor wat hapjes tussendoor. Zijn vaste stamgasten mochten wel naar binnen, maar onbekende gasten werden geweerd.

De hele avond werd op mijn kosten gedronken. Ik was in totaal zo'n ¤ 600,- kwijt. Wel ging ik zo nu en dan tussendoor bij de kroegbaas vragen waar de teller qua kosten op stond. Ik had een bepaald bedrag in mijn hoofd waar ik niet bovenuit wilde. Dan had ik waarschijnlijk rond een uur of 1 's nachts gezegd dat het de laatste ronde op mijn kosten zou zijn en daarna iedereen de rest van zijn drankjes zelf moet betalen.

Overigens was dit voor mij een onvergetelijke dag!

Deze manier was in mijn omgeving bij mijn studiegenoten nogal gebruikelijk, maar misschien verschilt het per studie? (Ik heb rechten gestudeerd)



Zo heb ik het ook meegemaakt:

- een high-tea op zaterdagmiddag

- een borrel om 16,00 uur

- bij iemand thuis 's avonds een feest met hapjes en drankjes

- met een klein groepje uit eten

Eigenlijk altijd werd er nog wel een feest gegeven in een kroeg of soms thuis. Tip die ik nog kan geven als je het in een kroeg geeft: onderhandel goed over de prijs en maak afspraken over wat je doet met hapjes. Zoek een ruimte waar je gezelschap goed in kan. Als de ruimte te groot is, oogt het snel ongezellig.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
gelukkigmeisje: ik studeer ook af met mij onbekende mensen door vertraging, maar wat kan mij dat schelen? Familie en vrienden die bij de uitreiking aanwezig kunnen zijn, die komen langs. Aansluiten zal er dan wel een borrel gedronken worden en ik denk dat daarna mijn ouders ons gezin + aanhang (dus broers en zus met partners) meenemen om te eten.

Op een heel andere avond, in het weekend, geef ik dan het afstudeerfeest in de kroeg, zodat er veel mensen bij kunnen zijn. Ik regel een gedeelte of een zaaltje in een kroeg die ik ken (en waar ik korting krijg) en zal proberen zo veel mogelijk cadeau te doen (en áls mensen dan op een gegeven moment zelf moeten gaan betalen, zijn ze zo lam, dat het niet meer opgemerkt wordt, haha). Dat is mijn idee voor over 2 maandjes.
Alle reacties Link kopieren
Schiet me ineens nog een systeem te binnen waarvan ik wel gehoord heb, maar wat ik zelf nooit ben tegengekomen op afstudeerfeestjes:

Sommigen geven 5 muntjes bij binnenkomst. Dus 5 drankjes op kosten van degene die het feest geeft.



Eerlijk gezegd heb ik altijd meegemaakt dat er de hele avond op kosten van de afgestudeerde werd gedronken. Soms werd dan rond een uur of 2 de laatste ronde ingeluid en ging iedereen op eigen kosten verder, of ging men naar een andere kroeg en op eigen kosten drinken.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!



Ik ben vorig jaar afgestudeerd, m'n buluitreiking was op een doordeweekse dag en ben daarna met (schoon)familie en een aantal goede vrienden uiteten gegaan. Dat was erg gezellig en ik vond het erg fijn om iedereen eens bijelkaar te hebben, voelde heel speciaal.



Ik had afspraken gemaakt met de chef van m'n lievelings eetcafe/bar en kon een goede deal maken voor de prijs. 4 gangen, 4 drankjes en een glas bubbels voor 25 euro per persoon.



Het weekend daarna heb ik in de zelfde zaak een borrel gegeven. Hier kwamen vrienden,(oud)huisgenoten, dispuutsgenoten, m'n jaarclub, mensen met wie ik in commissies heb gezeten, m'n hockeyteam en collega's van mijn bijbaan.



De borrel begon om 21:00 uur en eindigde om 00:30, bier, fris en wijn en bitterballen op mijn kosten. Daarna ging de bar "dicht" en zijn we de stad ingegaan ( iedereen op eigen kosten). Ook voor m'n borrel had ik een afspraak gemaakt voor de prijs van de drankjes. Ik hoefde geen huur voor de bar te betalen (de ene helft van de kroeg was voor mij, de andere helft voor de gewone gasten).



Het diner was 400 euro en de borrel ook ongeveer. Ik weet overigens dat het een hele hoop geld is, en kan me voorstellen dat niet iedereen dat zo kan betalen. Ik ben toen ik aan mijn master begon begonnen met sparen, en heb twee jaar lang elke maand wat apart gezet hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik afstudeerde wilde ik eigenlijk niets doen. Ik heb een hekel aan borrels, en had door persoonlijke problemen wat studievertraging opgelopen en wilde er dus alleen maar vanaf zijn. Maar mijn vader was zó trots dat het me toch gelukt was om het af te maken dat hij het een en ander had georganiseerd. Op de dag zelf had ik mensen uitgenodigd voor de uitreiking, kreeg een praatje en mijn bul, daarna kopje thee aangeboden door de uni. 's Avonds uit eten met vriend, broers en zussen, (schoon)ouders en beste vrienden. In het weekend een high tea waar iedereen bij uitgenodigd was die ik ooit had ontmoet, zo ongeveer. Ik heb geen idee wat het heeft gekost, omdat mijn vader dit dus heeft georganiseerd en betaald als afstudeercadeau.



Achteraf ben ik er wel blij om dat ik het tóch heb gevierd. Het was fijn dat iedereen zo blij voor me was, en dat ik mijn studententijd echt heb kunnen afsluiten op die manier. Door de studievertraging stond ik al met anderhalf been buiten het studentenleven (werkte 24 uur naast de studie, woonde al samen etc). Ik denk dat als ik mijn diploma had laten opsturen dat het dan altijd een beetje 'onaf' was blijven voelen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en natuurlijk nog gefeliciteerd Watchamacallit! Maak er een mooi feestje van!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Madieken!



Ik ben ook niet zo van het organiseren, maar vind het toch wel belangrijk inderdaad om het af te sluiten!



Jee, wel veel geld! Had ook al gezien dat het me sowieso wel 400 euro gaat kosten. Maar vind het inderdaad wel zo netjes om voor iedereen te betalen, in ieder geval tot 1 uur ofzo.



Misschien niet sterke drank, normaal drinkt iedereen ook gewoon bier en wijn dus dat zal nu ook prima zijn. Bedankt voor het meedenken en voor alle felicitaties!



(Nu zou het wel vrij lullig zijn als bleek dat ik te zelfverzekerd van mn zaak was en het toch niet haal :-D )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven