Latijns-Amerika - Costa Rica en/of Panama

18-01-2011 20:41 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje, niet hier op het forum, wil dit jaar graag naar Costa Rica of Panama. Haar vriend en zij willen een vliegticket kopen en vanaf daar zien wat ze gaan doen en ondernemen. Van plaats naar plaats trekken. Naar onze info zou dat goed te doen moeten zijn.



Ik heb begrepen dat beide landen vrij rijk zijn, veilig en erg mooi qua natuur. Is er hier iemand die in één of beide landen geweest is en zo ja, wat zijn de ervaringen?

Zijn er nog voordelen of pluspunten aan Costa Rica, wat toeristischer is dan Panama of is dat een voordeel aan Panama, dat er minder toerisme (dus ook minder rijke Amerikanen en grote hotels) ?



Dank u!
Ik ben in Costa Rica geweest.



Het klopt dat CR relatief rijk is voor de regio en het is inderdaad ook wel een behoorlijk veilig land. Ik denk dat je in CR best op de bonnefooi van plaats naar plaats kunt trekken.



Maar CR is niet echt spotgoedkoop (niet zoals Azie), zeker niet als je guided tours wil doen, canyoning of canopying. Of als je naar oorden wil die lastig te bereiken zijn, maar juist daardoor wel heel erg mooi.



Ik heb eigenlijk uberhaupt geen massale grote restaurants en hotels gezien in CR. Er is wel veel toerisme, maar niet zoals aan de Costa Brava of in Turkijke. Het is allemaal veel gemoedelijker.



Ik vond het voordeel van CR boven Panama dat we voor CR geen malariamedicijnen hoefden te nemen. Ik ken Panama niet, dus vergelijken kan ik verder niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben afgelopen jaar alleen (als vrouw van 57) naar Costa Rica geweest en helemaal geen nare dingen mee gemaakt! Costa Rica is werkelijk práchtig! De bus is goedkoop, taxibusjes ook prima te betalen en als ik je iets mag aanraden: Heleconia Island. Ik heb in Holland Hotels gezeten (verspreid over het land) en die zijn prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen zomer in Costa Rica geweest en ben een paar dagen in Panama geweest.

CR is geweldig als je van natuur houdt, voor mij was het na een paar weken iets To Much.

Ik ben dan ook iemand die ook graag steden en cultuur wil opsnuiven, dat heb je in CR niet echt.



CR is echt super makkelijk om te reizen.

Je hebt hele goedkope bussen die overal heen reizen en die niet heel erg on-comfortabel zijn. Ook zijn er naar veel plekken shuttle busjes te boeken, die wel sneller zijn maar ook duurder.

Ik heb als meisje van 22 jaar alleen rond gereisd in CR en dat was echt prima te doen. Heb me nooit onveilig gevoeld.

CR is in mijn opinie best een duur land, de bussen zijn goedkoop maar boodschappen en de tours zijn prijzig. Uiteten kun je relatief goedkoop. CR is vrij toeristisch, maar het blijft toch redelijk authentiek en het voelt niet heel erg massa aan.



In Panama ben ik een paar dagen vanuit CR geweest. De eilandengroep Bocas del Toro.

Hartstikke leuk, maar verder heb ik dus niets van Panama gezien. Dit stukje was prima te reizen en de grens tussen CR en Panama op die plek bestaat uit een brug waar over je moet lopen en dat is heel erg makkelijk te doen.
Alle reacties Link kopieren
CR is prachtig, veilig en goed te bereizen zonder groepsreis o.i.d. Qua guided tours idd niet goedkoop (duur vond ik het ook niet trouwens) qua eten wel. Maar erg lekker! Vriendelijke mensen, veel te zien. Panama vond ik wat minder, de eilanden bij Bocas del Toro zijn wel leuk als afsluiter van een rondreis, maar ik vond het land in zijn geheel in het niet vallen bij CR. Die natuur....



Toerisme is in P wel minder dan in CR, behalve mss op die eilanden, maar in CR ben ik ook echt niet over de medetoeristen gestruikeld.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor jullie reacties!!

Als ik het zo lees lijkt CR mij leuker dan Panama, maar volgens de vakantieaanbieders was Panama nogal 'up and coming'.

Ik ga ze doorsturen naar mijn zusje! Meer reacties zijn uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ja, graag, meer reacties! Wil in april die kant op. Dacht dat Panama het nieuwe Costa Rica was; dat Costa Rica erg duur en druk/toeristisch was geworden en Panama relaxter en qua natuur zelfs veel mooier.

Maar nu begin ik weer te twijfelen door het enthousiasme hierboven
Alle reacties Link kopieren
Oh, en hoorde van collega dat sommige natuurparken in Costa Rica nogal gepromoot worden (wat betreft de te spotten wildlife) maar dat dat in de praktijk nogal tegenviel. Ze had idee dat er nogal veel tourist-traps waren bij die parken... Iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Nou Hekje, hetzelfde gevoel had mijn zusje dus ook. Costa Rica erg duur en vrij toeristisch(maar niks vergeleken met andere vakantielanden he), en Panama nog wat meer ongeschonden, up and coming en zo.

Maar daardoor dus ook minder te doen qua activiteiten. Ik weet niet, zouden ze het niet kunnen combineren?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang gaan ze?

Ik ben in beide landen geweest. CR is mooi, maar toeristisch en vol Amerikanen. Wel goed te bereizen met openbaar vervoer en het land is niet erg groot. Vanuit daar doorsteken naar Paname is ook erg goed te doen. Panama is inderdaad veel minder toeristisch en beschikt over een paradijselijke eilandengroep (Bocas del Toro) in het noorden van het land aan de Oostkust. Heel gemakkelijk vanuit CR te bereiken.

Ook Panama city is zeer de moeite waard. Geweldige mensen ook!



In CR heb ik vooral veel actiefs gedaan: 'Canopy tour' in Monteverde, raften en paardrijden in Sarapiqui. Geweldig vond ik het. De kustplaatsen vond ik daarentegen minder leuk, ben zowel aan de Oost-als Westkust geweest. Bocas spande echter de kroon en is heerlijk om uit te rusten. Of te feesten, net wat je wilt. Als je meer vragen hebt, laat maar weten!
Alle reacties Link kopieren
Hoe ben je van CR naar Panama gereisd?
Alle reacties Link kopieren
Met de bus via de Oostkust. De grens moet je letterlijk overheen lopen (een brug) en van daar kun je weer verder per busje en als je naar Bocas gaat, dan ook nog met speedboat
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het rondneuzen voor onze vakantie van dit jaar en zit dus ook te denken aan CR. We hebben alleen een dochtertje van nu 5mnd en ze blijft dus thuis. Mijn vraag is of het te doen is om er bijv. 10 dagen heen te gaan??



Ons lijkt Thailand en Indonesië ook super, of Bali maar dat is allemaal zo lang vliegen (24u)



We zouden graag dan alleen een ticket boeken en alleen de 1e overnachting.



Alle reacties Link kopieren
Thailand is maar 12 uur vliegen ongeveer, naar CR ben je minstens hetzelfde aantal uren onderweg. Naar alle plekken die je noemt kun je prima op de bonnefooi heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten Het is meer het onbekende denk ik....je kent het land niet, en moet er maar op vertrouwen dat het idd op de bonnefooi kan.

Alle reacties Link kopieren
Bijna alles kan op de bonnefooi, het heeft er mijns inziens vooral mee te maken of je dat zelf relaxed vindt en je een beetje creatief bent in denken/handelen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vond ik Costa Rica best toeristisch en dan voornamelijk de nationale parken. Maar dat heeft wel weer het voordeel dat alles makkelijk te regelen is. Panama vond ik ook super, en als je zusje echt naar een paradijs wil, moet ze niet naar Bocas gaan, maar naar de San Blas eilanden. Een van de beste ervaringen van mij in Zuid Amerika.



Nicaragua vind trouwens ook echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Over 7 weken vertrekken wij ook die kant op. Wij komen aan in San Jose (Costa Rica) En vertrekken vanaf Panama city. We reizen dan 3 weken.Zelf ticket geboekt.

Wij hebben iemand gevonden die daar heeft gewoond. We gaven aan wat we leuk vinden (veel over gelezen)

Zij heeft de reis samengesteld in overleg met ons.

We reizen per huurauto, openbaar vervoer,boot,binnenlandse vlucht en transfers.



Ik kan dus niet vertellen hoe het daar was. Wel dat de combi tussen die landen ons heel erg aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het met de verhalen over mega grote spinnen? Is dat echt waar? Of broodje aap? Ben wel benieuwd of je daar veel "last" van hebt in de zin dat ze in je badkamer kunnen zitten ofzo



Ongedierte kan ik wel redelijk hebben, hoewel kakkerlakken niet mijn favoriet zijn. En ik weet dat in dat soort landen andere dieren voorkomen, maar spinnen in mijn hotelkamer....
Alle reacties Link kopieren
@Zuster25: Spinnen heb ik niet echt in mijn kamer gezien. Wel een heleboel andere beesten. Mega kakkerlakken, grote sprinkhaan achtige beesten, hagedissen en vooral erg veel insecten waar ik geen idee van heb wat het zijn.

Alles is daar gewoon 10x groter dan in NL, haha.
Er zitten vooral veel spinnen in Tortuguero, maar die plaats is heel lastig te bereiken. Alleen per boot, wel een paar uur varen, wel erg de moeite waard overigens.



De spinnen die je daar ziet zijn vooral van die spinnen met lange dunnen pootjes met gele stukken erop. Ze kunnen tot zo'n 12 cm ongeveer zijn, spanwijdte. Deze spinnen zitten gewoon rustig in een web en doen helemaal niets. Je ziet er ook veel kleine spinnetjes die een soort van surfplankje op hun rug hebben, die doen ook niets.



Bij Monteverde in de buurt (maar vast ook wel elders) zagen we tarantula's. Die zitten vooral in gaten in aarden wallen langs de weg, ze komen er alleen uit als het donker is geloof ik. Die tarantula's doen ook niets als je ze niet stoort.



Verder zitten er veel gekko's, ook die doen niets. En allerlei soorten kikkertjes, grote sprinkhanen, grote krekels en de meest fantastische vlinders (vooral de blauwe morpho is geweldig). Die beesten doen eigenlijk ook niets.



De vervelendste beesten zijn de muggen. En als de spinnen, gekko's, sprinkhanen, leguanen etc. er niet waren geweest, dan waren er nog heel erg veel meer muggen.



Er zitten natuurlijk ook wel gifslangen enzo, maar voordat je een slang tegenkomt ben je meestal al ¤45 lichter omdat je daar meestal een gids voor nodig hebt.



We hebben ook allerlei apen, agouti's, neusbeertjes, wasbeertjes, hagedissen, leguanen (veel!) en enorme schildpadden gezien.



Klamboe is niet nodig maar ik was wel blij met deet.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, mijn zusje is een echt beestjes-mens (dierkundige, heeft oa. in een wildpark/opvang in Zuid-Afrika gewerkt/gewoond) dus die gaat vast haar ogen uitkijken in Latijns-Amerika.

Dank je wel voor je handige bijdrage trouwens.



Iedereen trouwens, dank je wel ook aan Philein, die activiteiten die jij noemt zou mijn zus ook geweldig vinden. Ik heb haar net maar weer even gemaild. Ik ben benieuwd of ze zelf nog vragen heeft en zo ja, dan post ik die hier wel effe.



Ze willen trouwens 3 weken gaan dacht ik. Of iets minder, maar wel zoiets. Twee lijkt me net even te weinig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven