Broodbeleg baby 7 maanden

30-01-2011 10:00 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Doperwtje is inmiddels 7 maanden en lijkt op z'n moeder: hij houdt van eten



Hij eet tussen de middag een boterham, die we besmeren met een beetje boter of een dun laagje smeerkaas. Bij een google-tochtje naar mogelijk broodbeleg voor een baby van die leeftijd raak ik het spoor bijster: veel tegenstrijdigheden en het is me vaak niet duidelijk over een baby van welke leeftijd er gesproken wordt wanneer sommig beleg wordt aan- of afgeraden (ook niet als ik bij viva-topics uitkom).



Ik wil natuurlijk een Verantwoorde Moeder zijn , maar weet vervolgens niet meer wat nu geschikt is: leverworst is slecht, jam en appelstroop is zoet (maar is dat per se slecht?), welke alternatieven zijn er?
Alle reacties Link kopieren
Is smeerleverworst echt slecht.......

Hmm, zoon eet dat gewoon lekker weg hoor.

(is nu trouwens 10 maanden maar deed dat ook met 7 wel)
Ik geef mijn kind soms alleen roomboter op brood. Ze is gek op krentenbollen, dus daar hoeft dan geen beleg meer op. Verder smeerkaas van La Vache qui Rit (=minder zout). Je kunt ook een groenteprutje erop smeren, kipfilet, vers fruit prakken(aardbeitjes, mjam). En volgens mij circuleert hier ergens een recept voor groentepate.
Alle reacties Link kopieren
ik deed op die leeftijd ook vaak beetje halvarine of smeerkaas, maar ook jam van zonn*tura, daar zitten geen toegevoegde suikers in, appelstroop begon ik wat later mee.

leverworst geef ik (zoontje 14 mnd) nog steeds niet, vind ik niet nodig, genoeg alternatieven en er is niet voor niks advies maar 2-3 boterhammen per week te geven ermee...
quote:Anita1973 schreef op 30 januari 2011 @ 10:04:

Is smeerleverworst echt slecht.......

Hmm, zoon eet dat gewoon lekker weg hoor.

(is nu trouwens 10 maanden maar deed dat ook met 7 wel)Ja, is slecht. De lever zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen in het lichaam en is de vuilnisbak onder de organen. Kleintjes kunnen die stoffen niet goed verwerken en het wordt dus afgeraden om, geloof tot een jaar of twee, leverproducten te geven.
Alle reacties Link kopieren
oh ja, en zuivelspread bv philadel*hia
Alle reacties Link kopieren
Met 7 maanden gaf ik alleen roomboter.
Alle reacties Link kopieren
dat is ook de reden dat ik nog geen smeerworst geef en KDV mag het ook niet geven van mij (sielug he?)
Alle reacties Link kopieren
Avocado of banaan gaf ik ook wel geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Na een googlerondje op smeerworst hebben we besloten dat voorlopig maar niet te doen. Bedenkend dat het orgaanvlees is en dat lever het orgaan is dat afvalstoffen moet afbreken, is dat volgens mij niet het beste vlees om te geven.



Carrera, krentenbollen zijn nog niet geschikt voor een baby van 7 maanden toch, lijkt me?



Fruit prakken kom ik inderdaad ook net tegen, da's wel een ideetje. Aardbeien mogen pas later, las ik (in verband met kans op allergische toestanden).



Is kipfilet geschikt op zo'n jonge leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Trav, avocado werd hier niet echt gewaardeerd
Mijn kind is iets ouder, Erwt. Weet dus niet of krentenbollen niet mogen. Ik geef van die kleintjes. Bij ons verkopen ze mini-kwarkbollen. Die zijn ook zonder beleg goed te eten, iets zachter en vallen niet meteen uit elkaar.



Aardbeien geef je niet? Ook geen aardbeienjam? Ik wel dus... Oeps.
Alle reacties Link kopieren
kipfilet kreeg mijn zoontje nog niet goed weg op die leeftijd. die jam van zonn*tura is een soort fruit spread

avocado ook goede idd! vindt mijn zoontje smullen
Alle reacties Link kopieren
quote:Erwt schreef op 30 januari 2011 @ 10:11:

Trav, avocado werd hier niet echt gewaardeerd Gewoon nog 6 keer proberen
Erwt, ik heb het boekje opperdepop van de albert heijn. Ik moet zeggen dat ik het een heel handig boekje vind, vooral omdat ik zo een soort van leidraad heb wat ze nu wel en niet mogen/moeten.



Moet ik trouwens wel eerlijk bij zeggen dat ze hier (9 maanden) alleen stukjes brood met een beetje boter krijgen. En ze vinden het prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Carrera_ schreef op 30 januari 2011 @ 10:11:

Aardbeien geef je niet? Ook geen aardbeienjam? Ik wel dus... Oeps.

Ik ga uit van het voedselintroductieschema van Kleintjes, die adviseert 12 maanden.



Op internet vind ik:

Als het eerste deel van het schema goed doorlopen is en de baby heeft geen of nauwelijks klachten kan voorzichtig begonnen worden met de licht allergene voedingsmiddelen. Dit is meestal vanaf 9 tot 12 maanden.



Er wordt na de introductie van de voedingsmiddelen die meestal geen reacties geven gestart met de licht allergene voedingsmiddelen ook wel triggers genoemd. Meestal gaat het bij deze voedingsmiddelen niet om een allergische reactie.



Licht allergene voedingsmiddelen:

Aardbei

Chocolade/cacao

Citrusfruit (mandarijn, sinasappel, citroen)

Tomaat

Varkensvlees

Kiwi

Specerijen
Alle reacties Link kopieren
quote:sidney schreef op 30 januari 2011 @ 10:13:

Erwt, ik heb het boekje opperdepop van de albert heijn. Ik moet zeggen dat ik het een heel handig boekje vind, vooral omdat ik zo een soort van leidraad heb wat ze nu wel en niet mogen/moeten.



Ik heb dat boek ook, maar daar staat neit expliciet iets in over broodbeleg toch?



Trav . Dat werkte met broccoli inderdaad wel
Alle reacties Link kopieren
Tja, daar zijn zo veel verschillende meningen over. De een is vrij streng, de ander makkelijker.

Mijn dochter at op die leeftijd nauwelijks brood, het brood dat ze at was met boter, We hebben rond die leeftijd ook jam van zonnatura (minder suiker), appelstroop of een restje fruithap op brood gegeven maar dat vond ze niet lekker.

Rond een jaar kreeg ze ook roomkaas, dat is minder zout dan gewone smeerkaas. Of gewone jonge kaas. Maar nog steeds meestal alleen boter.

Klein eigenwijsje is nu 15 maanden en krijgt nu gewone smeerkaas en ook smeerworst. Slecht, maar sinds ze dit beleg krijgt eet ze veel meer brood dan daarvoor.
Vreemd dat in sommige fruitpotjes vanaf 6mnd dan sinaasappel zit.



Kind is 9 mnd, dus het maalt nu niet meer uit gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Paté van Zonnatura, is vegetarisch in variant champignon en tomaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Carrera_ schreef op 30 januari 2011 @ 10:17:

Vreemd dat in sommige fruitpotjes vanaf 6mnd dan sinaasappel zit.



Kind is 9 mnd, dus het maalt nu niet meer uit gelukkig.

Ik denk dat dat hetzelfde is als de 4-maandenpotjes versus het advies pas met 6 maanden te beginnen met bijvoeding.



Yoogali, dank voor de tip! Is dat geschikt voor baby's van die leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt al van jongs af aan gemuld van de geitensmeerkaas van Rondele:

je kunt ook eens bij een bio-winkel kijken, hier hebben ze daar heel erschillende sooorten groentespreads, zonder toegevoegde zouten.
Alle reacties Link kopieren
Oh, da's ook een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat er margarine op, en/of een restje fruithap die ik dan heel optimistisch 'baby-jam' noem.

Kipfilet en plakjes ham enzo geef ik ook rustig bij het avondeten. (soms eten wij iets waarvan het niet handig is om een stukje af te halen voor die kleine)



Mocht er hier behoefte komen aan meer variatie (voorlopig nog niet geloof ik, droog brood is ook heeeerlijk .) dan ga ik zelf voor appelstroop (natuurlijk zoet, en veel ijzer), roomkaas oid.

Voorlopig redden we het prima met fruitmoesjes.



(zelf jam maken is ook erg makkelijk, zeker weten natuurlijk, en in een uitgekookt potje echt wel een week houdbaar. Dus koken maar die mango, peer, etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven