Zalig kerstmis

25-12-2007 11:41 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
In die tijd kondigde keizer Augustus een decreet af dat alle inwoners van het rijk zich moesten laten inschrijven. Deze eerste volkstelling vond plaats tijdens het bewind van Quirinius over Syrië. Iedereen ging op weg om zich te laten inschrijven, ieder naar de plaats waar hij vandaan kwam. Jozef ging van de stad Nazaret in Galilea naar Judea, naar de stad van David die Betlehem heet, aangezien hij van David afstamde, om zich te laten inschrijven samen met Maria, zijn aanstaande vrouw, die zwanger was. Terwijl ze daar waren, brak de dag van haar bevalling aan, en ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad.

Niet ver daarvandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. De engel zei tegen hen: Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de messias de Heer. Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt. En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden: Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft. Toen de engelen waren teruggegaan naar de hemel, zeiden de herders tegen elkaar: Laten we naar Betlehem gaan om met eigen ogen te zien wat er gebeurd is en wat de Heer ons bekend heeft gemaakt. Ze gingen meteen op weg, en troffen Maria aan en Jozef en het kind dat in de voederbak lag. Toen ze het kind zagen, vertelden ze wat hun over dat kind was gezegd. Allen die het hoorden stonden verbaasd over wat de herders tegen hen zeiden, maar Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en bleef erover nadenken. De herders gingen terug, terwijl ze God loofden en prezen om alles wat ze gehoord en gezien hadden, precies zoals het hun was gezegd.
Ja, en??
Niks en.

Dit is het kerstverhaal uit de Bijbel. Mag ook wel eens gezegd worden tijdens deze dagen waar het alleen maar om veel eten lijkt te gaan en weinig mensen weten wat we nou eigenlijk vieren.
shining schreef op 25 december 2007 @ 12:07:

Niks en.

Dit is het kerstverhaal uit de Bijbel. Mag ook wel eens gezegd worden tijdens deze dagen waar het alleen maar om veel eten lijkt te gaan en weinig mensen weten wat we nou eigenlijk vieren.
Wat we vieren? Wie zijn we? Ik weet niet wat we vieren, maar ik weet heel goed wat ik vier Shi. En ik vier dus niet de geboorte van een kind. Ik heb gewoon 2 gezellige dagen (dit jaar 5, vanwege extra vrije dagen), ik maak het gezellig met een boom etc. Die staat voor mij symbool voor gezelligheid en knusheid, niets meer, niets minder.

We geven elkaar kadootjes en we hebben de tijd voor elkaar. Ik denk dat we vooral dat vieren, tijd voor elkaar.

Doen we in de vakanties en de weekenden ook en nu maken we het xtra speciaal.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Heel veel mensen vieren dat met kerst Zuss.Is ook prima natuurlijk.

Ik snap eigenlijk nooit zo goed dat er karren en karren met eten wordt gekocht tijdens de feestdagen, de allerduurste kado's, veel gevreet en gezuip.

Mensen die weken vantevoren al nadenken over het kerstmenue, het meeste eten wordt weer weggegooid helaas.
shining schreef op 25 december 2007 @ 12:07:

Niks en.

Hoi Shining,

Waarom moet dat altijd op deze twee dagen benadrukt worden?

Wanneer mensen deze gedachten het hele jaar door een beetje zouden meedragen, zou dat niet veel mooier zijn?

Waarom moet alle liefde, vrede en saamhorigheid in twee dagen gepropt worden?

Het hele jaar achteloos voorbij laten gaan, hollen en draven, en dan twee dagen stil staan bij wat 'we nou eigenlijk vieren'?

Dan beseffen veel mensen dat toch niet echt, als ze daarna weer vrolijk verder gaan als tevoren.

Heb jij wel eens door de winkels gelopen in de dagen voorafgaand aan de kerst?

En dan gekeken naar de gezichten van de mensen die aan het shoppen zijn?

Hoe dichter tegen de kerst aan, hoe geïrriteerder ze kijken.

Ze willen zoveel mogelijk pakken en meeslepen naar hun hol.

Voor mij betekent de kerst vooral twee magische dagen. Als een ritueel, met kaarsjes en lekker eten.

Een soort van time out, bewust terugkijkend op het jaar dat bijna om is, vooruitkijkend naar wat er komen gaat.

Ik ben niet christelijk, vier niet letterlijk de geboorte van Christus,

maar ik ben me wel er bewust van dat alles in de wereld beter zou gaan als mensen liefdevoller met elkaar zouden omgaan.

Het hele jaar, dus ook met kerst.
Ja, dat ben ik met je eens Perel. Het moet alleen benadrukt worden op deze twee dagen omdat Jezus met kerst geboren is, dat wordt dus gevierd. De rest van het jaar zouden mensen ook eens wat liever en vriendelijker voor elkaar moeten zijn.

Ik zou dat ook graag zien en vind wapenstilstanden rond kersttijd ook eigenlijk om te lachen. Met kerst kun je dus wel even vrede hebben, maar daarna niet meer? Heel vreemd vind ik zoiets.
"Ja, en" was bedoeld voor Willem.

Die een citaat neerzet, en vervolgens gaat zitten kijken welk een ketting van reacties dit nu allemaal weer oproept....

Ik verdenk hem een heel klein beetje van stemmingmakerij (klein beetje maar, hoor Willem).

Als dit niet zo mocht zijn, laat Willem zich wel weer zien.
Natuurlijk is dat zo Perel, dat is algemeen bekend :)
Ik ga de tv aanzetten, kijken wat Trix me met de kerst wil zeggen.

Vrolijke en fijne kerst allemaal.

:heart: , Perel.
Ik was gisteren in de -katholieke- kerk en daar werd het eten gewoon genoemd als een manier om een heel groot feest aan te leggen ter gelegenheid van de geboorte van Christus.

Vond dat eigenlijk wel een positievere gedachte dan aan kerst als vreetfeest.
Waarom geven mensen elkaar in godsnaam cadeautjes op kerstmis? Cadeautjes geeft je als iemand jarig is, met sinterklaas voor mijn part. Maar met kerstmis? Een Nesperesso, X-box met scherm, weekendje weg. De hebberigheid straalt van de mensen af en de cadeautjesgekte wordt enkel en alleen door 'het bedrijfsleven' gevoed. Beste mensen, keer terug naar de basis van het bestaan.
willem1959 schreef op 25 december 2007 @ 12:57:

Waarom geven mensen elkaar in godsnaam cadeautjes op kerstmis? Cadeautjes geeft je als iemand jarig is, met sinterklaas voor mijn part. Maar met kerstmis? Een Nesperesso, X-box met scherm, weekendje weg. De hebberigheid straalt van de mensen af en de cadeautjesgekte wordt enkel en alleen door 'het bedrijfsleven' gevoed. Beste mensen, keer terug naar de basis van het bestaan.

Hoewel ik het niet helemaal met je eens ben, snap ik wel wat je bedoelt. Kerst gaat niet alleen maar om kado's en een vreetfestijn en veel alcohol. Keer terug naar de basis van het bestaan vind ik wel een goeie uitspraak.

Iedereen een goede kerst gewenst.
Misschien omdat kadootjes geven gewoon leuk is, Willem? Het bedrijfsleven kan geen kant op als mensen van zichzelf niet het verlangen hebben om elkaar blij te maken met kadootjes. Staat gezellig onder de boom, 't is leuk om mensen te verrassen.

Anyway is kerst voor mij onlosmakelijk verbonden met de geboorte van Jezus. Ook al schijnt die dan weer op een andere dag geboren te zijn. Geen idee hoe het is om kerst te vieren zónder die gedachte.
Je hebt je huiswerk goed gedaan Willem, je weet precies op te noemen wat er onder mijn boom lag. Alhoewel, je bent nog wat dingetjes vergeten :)

Waarom zouden we elkaar geen kado's geven? Dat mag jij hebberig vinden, ik vind het gewoon leuk om Lief te verrassen met dingen die hij leuk vindt. Wat is daar mis mee? En zou het voor jou anders zijn als ik die kadootjes onder het mom van sinterklaas, verjaardag of 'zomaar' zou geven?

En als jij vindt dat we terug naar de basis moeten: wanneer gaat jouw pc de deur uit?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Persoonlijk geloof ik niet in dat sprookje van Jezus,is een leuk verhaaltje verzonnen om vooral in vroegere tijden de mensen angst in te boezemen en ze onder het juk te houden van de gevestigde macht.Maar dat geldt voor elk geloof.

Maar goed,terug naar de basis dus,en dat heeft naar mijn mening niks te maken met die cadeautjes of whatever,terug naar de basis gaan heeft meer te maken met evenwichtigheid in je hoofd,niet egocentrisch te zijn en verschil te weten tussen goed en kwaad en als je daarbij bergen cadeautjes wil geven met kerst en je bent niet egoistisch en ook gul naar anderen en je kan het je veroorloven why notttt??

En heeft ook te maken met anderen niet te veroordelen!En laten vooral de religies daar nou net niet zo sterk in zijn!!

Have fun!!
Zuss schreef op 25 december 2007 @ 13:28:

En als jij vindt dat we terug naar de basis moeten: wanneer gaat jouw pc de deur uit?
1-0 Zuss X-D
Shining, kennelijk heb jij ook geen flauw idee wat er met Kerst gevierd wordt. Niet de geboorte van Jezus, hoor. Allang bewezen dat hij in een ander jaar getijde geboren is.

Nee het echte feest wat we nu vieren en door de christenen is gejat en omgetoverd, is het midwinter feest. Een heidens feest waar de christenen handig op in hebben gespeeld om geen zieltjes te verliezen.

Weet je wat ,we houden het heidens feest met zijn hele hebben en houden. Noemen het Kerst, doen net alsof Jezus is geboren en behouden de heidense zieltjes die het wel prima vinden.

Dus een ieder die afgeeft over een hoe groot deel van Nederland kerst viert, doe niet zo schijnheilig wanneer jezelf vindt dat de geboorte van Jezus gevierd zou moeten worden!

Hallelujah en amen enzo....

Vrolijk Midwinter.. uhh Kerstfeest!
iMac, zo zit het.

En uit die tijd stamt ook de boom, die is nl zo heidens als de pokken.
De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der saturnaliën. De geboorte van Jezus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in het christendom eigenlijk als veel wezenlijker dan Kerstmis. Jezus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening, is de overzetting waarschijnlijk niet zeer accuraat, te meer, daar ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem. Het weiden van schapen in Palestina is rond 25 december thans echter zeldzaam, hoewel toentertijd niet geheel onmogelijk - de schapen die voor de offerdienst in de Joodse Tempel gefokt werden, graasden het hele jaar door, ook in de omgeving van Bethlehem (Baith Lahaim- huis van het brood). De datum is ook niet met zekerheid als niet-authentiek te bestempelen, want uit de oude christelijke liturgieën - die van vóór de 4e eeuw - stamt reeds de viering van Epifanie in dezelfde wintertijd.

De aansprekende thematiek en de reeds bestaande tradities hebben Kerstmis echter tot het voornaamste feest in het jaar gemaakt. De huidige tradities rond het kerstfeest zijn van land tot land verschillend, zoals ze ook lang niet allemaal even oud zijn. Duidelijk is dat de Amerikaanse kerstgewoonten, in het kader van de voortschrijdende door de VS gedomineerde globalisering, overal elders doordringen, ook in Nederland.

Het woord 'Kerstmis' betekent eigenlijk 'Christus-mis', omdat dit feest gewijd is aan de geboorte van Jezus die christus wordt genoemd. Het woord 'kerst' is uit het woord christus ontstaan; zo betekent "kerstenen" bijvoorbeeld "christelijk maken". De Mis is de christelijke viering van het offer van de eucharistie, waarin aan het einde van de dienst gezegd of gezongen wordt "Ite Missa est" (vert. Gaat het is de heenzending of: Gaat het offer is voltrokken).
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Nou zeg...en ik als kind in de onderbouw-basisschool-leeftijd me maar helemaal inleven in het kerstverhaal, en 's avonds in mijn warme bedje denken aan Maria met haar dikke buik, de ezel en Jozef, die geen onderdak hadden, en alles in de hele stad zat volgeboekt, en het werd later en later en het was winter, koud en er lag sneeuw, en dan uiteindelijk maar in een oude stal (zonder voorpui) want verder gaan lukte niet, de weeën kwamen ook al om de paar minuten.....(ik wist nog hoe dat bij mijn moeder was, toen mijn zus geboren moest worden)

Ik ben zelf altijd een enorme koukleum geweest, en voelde me bijna schuldig als ik hieraan dacht en ik comfortabel tussen mijn dekens lag...en ik wist zeker dat als ik in die tijd geleefd had, en ze waren aan mijn deur geweest, ik had ze écht niet doorgestuurd, no way. Allemaal een beetje inschikken, kom op zeg!

En dan staat hier op dit forum dat er hele delen van dat verhaal niet waar zijn? De datum klopt niet, het jaargetijde niet, wat klopt er wel?

Hebben ze wat er gebeurd is een beetje aan zitten te dikken om er een drama van te maken?

Is dat met de rest van de Bijbel ook zo?

Nou, lekker dan. :-(
Imac, rustig aan, rustig aan, denk aan je bloeddruk.

Dat is inderdaad een verhaal wat de wereld is ingeholpen en wat veel mensen geloven. Is ook prima, geloof wat je wilt geloven.

Bewezen dat Jezus niet met kerst geboren is? Leg eens uit?
Oh Perel, de Bijbel is niet aangedikt hoor. :)
Ja, en de kerstman bestaat ook niet! :rofl:
Perel schreef op 25 december 2007 @ 19:07:

Ja, en de kerstman bestaat ook niet! :rofl:

NIET???Damnnnnn als ik nou ergens in geloofde dan was het wel dat dikkertje met die baard en de rode muts!!!!Weer droom minder!

:cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven