Wonen op IJBURG, is dat leuk? Wat moet ik doen?

29-01-2011 08:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een woning aangeboden gekregen op IJburg.



Het gaat om een 5 kamer huurwoning (nieuwbouw).

Een eengezins maisonnettewoning begane grond (met soort van terras aan gezamenlijke patio).



Zijn er hier mensen die op IJburg wonen of er op een andere manier iets over kunnen vertellen?



En is IJburg leuk voor pubers?



Ik moet overmorgen (maandag dus) beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er maar helemaal van af wat je belangrijk vindt aan aan wijk, natuurlijk.



Veel van de bouwplannen op IJburg zijn bevroren wegens geld tekort. Dus hier en daar is het nog kaal en blijft dat nog wel een tijdje zo.



Voor pubers is het niet bijzonder aantrekkelijk. Maar die kunnen fietsen naar de plek die ze wel leuk vinden.
Ik woon er niet, maar kwam er regelmatig vanwege vrienden die er wonen. Ik persoonlijk vind het niets. Je zit ver van de stad en ik vind het daar niet gezellig. De woningen zijn prachtig, dat weer wel. Of er iets te doen is voor pubers, dat weet ik niet. Maar in de stad is er genoeg te doen. Maar dan moeten ze een eind fietsen voordat ze thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja.. wat jullie zeggen, Roosje en Ephemera, dat het er niet gezellig is, dat vind ik dus eigenlijk ook wel.

Ik kom nooit op IJburg, ken het niet, maar door de woning ben ik er een paar keer wezen kijken.



Wat me aan de woning het meeste aansprak was de ligging: aan het water, tegenover strand Blijburg. Dat is dus wél weer helemaal leuk, vooral in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Ga er vandaag en morgen even sfeer proeven, op verschillende tijden.

Aan het winkelend publiek kun je ook redelijk 'zien' wie en wat er allemaal op IJburg woont.
Alle reacties Link kopieren
Ja sfeer is er nog niet, maar volgens mij is dat er nooit in zo'n nieuwbouwwijk. Er zit wel een goede voortgezet onderwijs school

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Er komt trouwens ook een heel groot tennispark. Met zo'n 9 banen!
Tsja, wat zoek je in een woning en in een woonomgeving? De woningen zijn mooi ruim en uitzicht op het water is fantastisch. Met pubers in huis lijkt het mij wel fijn om wat ruimer te wonen. Wil je toch drukte en gezelligheid, dan zit je zo in het centrum met de tram of zelfs de fiets. Ik zou het wel weten, hoor!
Alle reacties Link kopieren
mij bevalt het goed. We hebben dan wel een dochter van 2 ipv een puber.

Wij zijn voor we hier zijn komen wonen rondjes door de buurt gaan lopen en gaan winkelen in het winkelcentrum.

NBee het is hier niet druk maar met 10 minuten met de tram zit ben je op centraal station en met 15 minuten fietsen (met wind mee ) zit ik op een terrasje bij het oosterpark. En er is hier genoeg ruimte en het water natuurlijk. Nu midden in de winter is het wat stiller maar Blijburg organiseert de hele winter door allerlei dingen en er worden veel initiatieven genomen in de wijk.

Maar je moet niet denken dat je op het KNSM eiland of in de pijp gaat wonen, het is hier wel anders.

Wat zou je verder nog willen weten?
Ik woon 5 jaar op IJburg; inmiddels in onze tweede woning. In het begin was het erg wennen (toen reed er nog geen tram en was er nog geen behoorlijke supermarkt), maar nu zou ik niet meer weg willen.



Mooie, lichte en ruime woning in de buurt van het water. Ik woon aan een gezellig hofje waar al onze buren in de zomer te vinden zijn. Lekker hangen met een boek of een flesje wijn en kijken naar wat er allemaal gebeurt. (Of een dutje doen) Genoeg leuke terrasjes te pakken en zwemmen in de grachten/het ijsselmeer natuurlijk!



De winter is wat minder leuk, maar gelukkig zijn er nu genoeg kroegjes, eetcafés, restaurants en leuke kleine winkels om je er te vermaken. En binnen een kwartier ben je met de tram op CS.



Voor wat betreft pubers; in de zomer is het hier voor hen fantastisch. In de winter zal het centrum interessanter zijn. Ik ben echter zelf in een dorp opgegroeid op een kwartier afstand van de stad. Heb dit zelf nooit als een probleem ervaren en was altijd in de stad te vinden. Nu ik eenmaal een paar jaar op IJburg woon, zou ik dus ook niet meer in het centrum van A'dam willen wonen.



Er is wel een kanttekening, want volgens mij hebben wij enorm geboft met ons hofje. Ik weet dat er blokken zijn met wat narigheid (vandalisme / hangjongeren -> laatste is voor mij een ruim begrip trouwens). Hier zijn destijds straatcoaches voor aangesteld. Trek dus echt even de tijd uit om jouw blok goed te bekijken en bel desnoods eens bij de buren aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:jesje schreef op 29 januari 2011 @ 10:05:

mij bevalt het goed. We hebben dan wel een dochter van 2 ipv een puber.

Wij zijn voor we hier zijn komen wonen rondjes door de buurt gaan lopen en gaan winkelen in het winkelcentrum.

NBee het is hier niet druk maar met 10 minuten met de tram zit ben je op centraal station en met 15 minuten fietsen (met wind mee ) zit ik op een terrasje bij het oosterpark. En er is hier genoeg ruimte en het water natuurlijk. Nu midden in de winter is het wat stiller maar Blijburg organiseert de hele winter door allerlei dingen en er worden veel initiatieven genomen in de wijk.

Maar je moet niet denken dat je op het KNSM eiland of in de pijp gaat wonen, het is hier wel anders.

Wat zou je verder nog willen weten?



Bedankt voor je antwoord Jesje.



Toevallig is de woning tegenover Blijburgstrand.

Ik denk wel dat mijn jongens zich daar zullen vermaken 's zomers.



We wonen nu in west, waar de afstand tot alles bijna nihil is.

Mijn ex, waar ik co ouderschap mee heb, woont sinds kort op IJburg (Steigereiland) en ze vinden het maar saai daar.

Ze zijn geboren in West dus hebben hun draai hier.

Ik vroeg me af of het voor jongeren ook zo levendig is als hier.



De woning die ik kan krijgen, is op Haveneiland Oost. Een eengezins maisonnettewoning in het gebouw 'De Witte Kaap',zegt dat je wat?

En weet jij hoe het op Haveneiland Oost is?
Alle reacties Link kopieren
quote:jesje schreef op 29 januari 2011 @ 10:05:

mij bevalt het goed. We hebben dan wel een dochter van 2 ipv een puber.

Wij zijn voor we hier zijn komen wonen rondjes door de buurt gaan lopen en gaan winkelen in het winkelcentrum.

NBee het is hier niet druk maar met 10 minuten met de tram zit ben je op centraal station en met 15 minuten fietsen (met wind mee ) zit ik op een terrasje bij het oosterpark. En er is hier genoeg ruimte en het water natuurlijk. Nu midden in de winter is het wat stiller maar Blijburg organiseert de hele winter door allerlei dingen en er worden veel initiatieven genomen in de wijk.

Maar je moet niet denken dat je op het KNSM eiland of in de pijp gaat wonen, het is hier wel anders.

Wat zou je verder nog willen weten?



Bedankt voor je antwoord Jesje.



Toevallig is de woning tegenover Blijburgstrand.

Ik denk wel dat mijn jongens zich daar zullen vermaken 's zomers.



We wonen nu in west, waar de afstand tot alles bijna nihil is.

Mijn ex, waar ik co ouderschap mee heb, woont sinds kort op IJburg (Steigereiland) en ze vinden het maar saai daar.

Ze zijn geboren in West dus hebben hun draai hier.

Ik vroeg me af of het voor jongeren ook zo levendig is als hier.



De woning die ik kan krijgen, is op Haveneiland Oost. Een eengezins maisonnettewoning in het gebouw 'De Witte Kaap',zegt dat je wat?

En weet jij hoe het op Haveneiland Oost is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Horizon81 schreef op 29 januari 2011 @ 10:18:

Er is wel een kanttekening, want volgens mij hebben wij enorm geboft met ons hofje. Ik weet dat er blokken zijn met wat narigheid (vandalisme / hangjongeren -> laatste is voor mij een ruim begrip trouwens). Hier zijn destijds straatcoaches voor aangesteld. Trek dus echt even de tijd uit om jouw blok goed te bekijken en bel desnoods eens bij de buren aan.



Horizon, in welke wijk van IJburg woon jij? (hoef je niet te zeggen hoor, als je niet wilt).



Hangjongeren vind ik zo'n relatief begrip. Ben blij te horen dat ze er zijn.



Ik heb geen buren om navraag bij te doen (een straat verder wel). Het is een net nieuw opgeleverd blok, Blok 63, en er woont nog niemand.

Heb wel gebeld met de beheerder van Blijburg, die daar op het strand woont. Hij was gemengd enthousiast. Leuk voor gezinnen met kleine kinderen zei hij. Voor pubers in de zomer leuk, met name strand Blijburg. En voor vrijgezelle mannen was het niks
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op IJburg sinds 2,5 jaar en het bevalt prima! Centrum niet dichtbij?! Met de tram ben je er in een minuut of 15. Ik vind het juist heerlijk dat we een beetje achteraf zitten maar toch relatief dichtbij het centrum en bijvoorbeeld het boven IJ winkelcentrum waar je ook heel veel winkels bij de hand hebt. 's Nachts is het heerlijk rustig en dat vind ik echt een grote plus. Sportschool, gezondheidscentrum, en supermarkt lekker dichtbij. En als je richting Muiden rijdt, dan zit er ook een aardig winkelcentrum (Maxis) waar je onder andere een Albert Heijn XL en een andere supermarkt zit (weet zo niet welke).



Ja en Blijburg, super leuk tentje en een leuk strand om in de zomer te vertoeven. Bij het haventje ook tal van leuke eettentjes. Ik kom zelf uit Oss, dus een behoorlijke omschakeling voor mij. Maar al met al heb ik het hier prima naar mijn zin. Bij ons in de straat wonen veel jonge gezinnen.



Een groot nadeel vind ik echter wel parkeergelegenheid. Bij ons in de straat is er genoeg ruimte, maar daar hebben we echt heel veel geluk mee gehad. Bij mijn schoonzusje is het echt pet! Ze heeft geen auto, maar als ze er een had, dan kon ze deze in haar straat niet kwijt. En maar 1 auto per huishouden ivm parkeervergunning.
Twinkle, wij wonen op haveneiland west. Paar minuten fietsen afstand van de witte kaap.



Kan me overigens wel voorstellen dat je twijfelt. De afstand tot oost is relatief klein, maar om in west te komen ben je toch wel even bezig. Ik weet niet of dat een probleem is aangezien het leven van jouw kinderen zich nu ws centreert rondom west?

(met zowel fiets als ov ben je ca drie kwartier onderweg naar oud- west).
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 29 januari 2011 @ 13:36:



Bedankt voor je antwoord Jesje.



Toevallig is de woning tegenover Blijburgstrand.

Ik denk wel dat mijn jongens zich daar zullen vermaken 's zomers.



We wonen nu in west, waar de afstand tot alles bijna nihil is.

Mijn ex, waar ik co ouderschap mee heb, woont sinds kort op IJburg (Steigereiland) en ze vinden het maar saai daar.

Ze zijn geboren in West dus hebben hun draai hier.

Ik vroeg me af of het voor jongeren ook zo levendig is als hier.



De woning die ik kan krijgen, is op Haveneiland Oost. Een eengezins maisonnettewoning in het gebouw 'De Witte Kaap',zegt dat je wat?

En weet jij hoe het op Haveneiland Oost is?



Ik vind de witte kaap een mooi gebouw maar de meningen zijn verdeeld. Je zit dan echt bovenop Blijburg en dat is zodra de zon een beetje schijnt super.

Ik woon ook op haven eiland west, dus redelijk dichtbij de woning waar jij het over hebt. Er is daar nog veel in aanbouw, maar wel al wat leuke winkeltjes en mijn buren zijn onlangs ie kant op verhuisd en hebben het erg naar hun zin. Je zit dan ook vlak bij de middelbare school.

Of er genoeg te doen is voor pubbers. Ik vind dat een moeilijke vraag. Vroeger woonde ik met mijn ouders in gaasperdam en daar werd ook niets georganiseerd voor pubers. Je moest het zelf regelen, ging met vrienden de stad in en lekker sporten.

Ik weet niet echt wat je hierbij verwacht maar het is ook nog niet echt mijn onderwerp. kijk zelf meer naar peuter activiteiten



Waar woon je in west? want als je in oud west hebt gewoond me je ex, dan kan ik me voorstellen dat je pubers het er een beetje saai vinden. Verder sluit ik me aan bij Maud, jammer genoeg ook over het parkeren maar dat wist ik al toen ik hier bijna 4 jaar geleden kwam wonen. Tot nu toe heb ik geen spijt gehad
Alle reacties Link kopieren
@Horizon en

@Jesje,



Nou, het 'straatleven', zeg maar het 'chillen' van de jongens (heb er dus 4) speelt zich dus gewoon af op straat en in de buurt. Ze hebben massa's vrienden hier, maar logisch, ze zijn hier opgegroeid.

Dat bedoelde ik dus met de vraag of het leuk was voor pubers.

Niet dat er dingen voor ze georganiseerd moeten worden (houden ze helemaal niet van.. 'activiteiten' voor de jeugd ), maar ik vroeg me af of de jongeren het met elkaar een beetje naar hun zin hebben in IJburg. Dat het niet alleen maar peuters en kleuters is, wat de klok slaat, maar ook een beetje 'jeugd'.. Dat vroeg ik me dus af..

Ben bang dat ze anders steeds naar West gaan reizen en dan doe ik ze geen plezier met de verhuizing..

Als ze hun draai kunnen vinden met andere jongeren in IJburg, dan is er geen probleem.



Blijburgstrand is inderdaad super.

Was met een van mijn zoons vandaag weer even langs bij de woning. Hij had 'm nog niet gezien. De hele heenweg in de tram was hij aan het tegenstribbelen: niks an hier, uitgestorven, niks te doen etc.

Maar toen hij bij het huis kwam, tegenover het strand viel hij stil.

En eenmaal op Blijburg strand (waar het zelfs op deze koude januaridag druk was en de kampvuren binnen brandden) zei hij zowaar dat hij 't wel leuk vond



@Jesje,

Je zei dat over 'de Witte Kaap' de meningen verdeeld waren.

In welke zin?
Alle reacties Link kopieren
NIET DOEN!!! Het is een waaigat. Daarbij, het is het meest depressieve en mislukte stadsdeel wat Amsterdam ooit voortgebracht heeft.

Ik zou daar nog niet eens mijn hond willen onderbrengen
Alle reacties Link kopieren
Oh? Welke ervaring(en) heb jij dan Aka? Ben echt benieuwd.

Morgen moet ik de knoop doorhakken
Alle reacties Link kopieren
Dat de een het prachtig vindt maar sommige mensen te wit/ niet vinden passen in de omgeving. Ik vind het overigens een gaaf gebouw.

Wel een koude dag vandaag, dus ik denk dat je vandaag een van de rustigste dagen op IJburg hebt meegemaakt. Maar Blijburg was leuk vandaag, ben ook even langsgeweest.

Wat betreft de pubers: volgens mij leren de meeste elkaar hier kennen van school of de directe buurt. De meeste kinderen hier zijn echter van lagere school leeftijd of jonger, dus dat moet nog een beetje groeien hier.



Aka: ben ook wel benieuwd naar je ervaringen. Waaien doe het wel vaker als je langs het water woont maar depresief? dat is een van de laatste dingen die bij me op komt. Overigens is IJburg een buurt, geen stadsdeel



Twinkle: succes met je keuze morgen
@Aka; ik ben ook wel erg benieuwd waar jouw uitgesproken mening vandaan komt? Heb je hier ook zelf ooit gewoond?



@Twinkle; heel eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen of er veel pubers op ijburg wonen; heb er nooit zo op gelet. Bij het Johan Cruyf sportveld en bij het winkelcentrum hangen iig vaak jongeren rond. Misschien kan je morgen eens het IJburg college bellen? Zij kunnen je vertellen hoeveel van de jongeren afkomstig zijn van IJburg zelf.



Misschien ook nog een leuke docu voor je om een indruk van de school te krijgen: http://www.publiekeomroep ... ij-over-de-streep-te-gaan
oops, dubbel
Alle reacties Link kopieren
En? Wat heb je besloten?



Lijkt mij best leuk, en je hebt 4 jongens en 5 kamers? Prima toch? En je kan naar buiten en dichtbij het strandje, er gaat een tram dus je zit zo in het centrum.

Ja, het is verder van de stad, maar daar wen je snel genoeg aan.



(ik woon niet in IJburg, maar heb er wel ooit gekeken. Niet geworden omdat we perse een tuin wilden)
Alle reacties Link kopieren
Goed informeren bij de buren hoe het staat met de blokken om je heen. Er schijnen inderdaad een paar blokken te zijn waar nogal veel problemen zijn (asociale huurders). Ik werk zelf bij een woningcorporatie dus heb helemaal niets tegen huurders, maar er zitten gewoon wat minder goede blokken tussen en daar wil je niet in of naast wonen!



Ik heb een paar collega's die op IJburg wonen en zeeer tevreden zijn! Ik vind het zelf niet zo, behalve Blijburg, dus het is wel leuk als je daar in de buurt woont!



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik wil heel graag naar ijburg. Ben nu bezig met woningruil, volgens mij ijburg zuid dichtbij een park.. van gogh park dacht ik. Ik ben benieuwd naar de meningen, ik verhuis met 3 kids waaronder een 14jarige een 9 en een 5jarige. Is het voor die leeftijdsgroep wel leuk?? En hoelang is het fietsen naar amsterdam oost.. ik verheug mij erop, volgens veel 35plussers met gezin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven