Actueel
alle pijlers
Leraar dierverzorging(!!!) slaat konijn dood voor de klas...
zaterdag 22 december 2007 om 09:22
Met afschuw heb ik net een artikel gelezen op de website van De Telegraaf over een leraar dierverzorging (!!!) die voor het oog van zijn hele klas een konijn heeft doodgeslagen. Waarom? Omdat het arme beest een verlamd pootje had!
Mijn Foppe (langoor wit k'nijn) had dat ook en is ruim 8 jaar oud geworden dankzij een liefdevolle verzorging. Dat dier was voor de rest zo ontzettend blij, vrolijk en gezond! Ik kon het niet laten om onder mijn oude nickname een reactie achter te laten op de site van de Telegraaf!
Wat een hufter en wat heb ik te doen met die klas die dat heeft moeten aanschouwen!
Zie deze link: http://www.telegraaf.nl/b..._dood__.html?pageNumber=5
Mijn Foppe (langoor wit k'nijn) had dat ook en is ruim 8 jaar oud geworden dankzij een liefdevolle verzorging. Dat dier was voor de rest zo ontzettend blij, vrolijk en gezond! Ik kon het niet laten om onder mijn oude nickname een reactie achter te laten op de site van de Telegraaf!
Wat een hufter en wat heb ik te doen met die klas die dat heeft moeten aanschouwen!
Zie deze link: http://www.telegraaf.nl/b..._dood__.html?pageNumber=5
woensdag 26 december 2007 om 13:01
Traincha, je post van 23.39 maakte juist dat ik dacht dat jij de daaad wel los kon zien van wat het beessie mankeerde. Dus je nuances heb ikz eker wel opgepikt.
Ik blijf me alleen afvragen waarom het zo ontzettend erg is dat pubers zoiets zien.
Had het er gisteravond nog even met mijn vader over, en uit wat hij vertelde sprak eigenlijk alleen maar zorg. Zorg dat je een dier als het leeft goed verzorgd, zorg dat je het snel dood en zorg zo dat je gezin vers en gezond vlees op het bord krijgt.
De kippen en konijnen hadden een prima leven en een snelle dood, niks mis mee. Ook ving hij in zijn jeugd vissen maar ook bijvoorbeeld eenden. Daar waren ze bij hem thuis wat blij mee. Maakte het verschil tussen eend dood of zij halfdood van de honger.
Zijn opmerking 'als dat soort lui die zich zo druk maken om een konijn eens wisten hoeveel ik er heb geslacht, dan zou ik zo de doodstraf krijgen' En dat is mss wat overdreven van hem, maar ik krijg dat de gevoel ook wel een beetje als ik de hysterische reacties lees.
En voor iedereen die zo te doen heeft met het konijn; welk vlees stond er bij jou op het menu deze kerst?
Ik blijf me alleen afvragen waarom het zo ontzettend erg is dat pubers zoiets zien.
Had het er gisteravond nog even met mijn vader over, en uit wat hij vertelde sprak eigenlijk alleen maar zorg. Zorg dat je een dier als het leeft goed verzorgd, zorg dat je het snel dood en zorg zo dat je gezin vers en gezond vlees op het bord krijgt.
De kippen en konijnen hadden een prima leven en een snelle dood, niks mis mee. Ook ving hij in zijn jeugd vissen maar ook bijvoorbeeld eenden. Daar waren ze bij hem thuis wat blij mee. Maakte het verschil tussen eend dood of zij halfdood van de honger.
Zijn opmerking 'als dat soort lui die zich zo druk maken om een konijn eens wisten hoeveel ik er heb geslacht, dan zou ik zo de doodstraf krijgen' En dat is mss wat overdreven van hem, maar ik krijg dat de gevoel ook wel een beetje als ik de hysterische reacties lees.
En voor iedereen die zo te doen heeft met het konijn; welk vlees stond er bij jou op het menu deze kerst?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
woensdag 26 december 2007 om 15:51
Zuss: Mijn vader ving ook alles wat los en vast zat om eten op tafel te krijgen. Hij was oudste kind van een arm gezin en in die tijd waren dr geen andere mogelijkheden om aan eten te komen.
Ik heb er geen moeite mee als een dier uit zijn lijden word verlost maar om een konijn ten overstaan van een klas dood te slaan als "lesmateriaal" dat gaat me echt te ver. Wat leert de jeugd hier nu eigenlijk van?
Dr zijn andere manieren om een dier snel te verlossen uit lijden, mocht daar al sprake van zijn geweest.
Er heeft deze kerst geen vlees op mijn bord gelegen trouwens.
woensdag 26 december 2007 om 18:05
@DC, mijn vader slachtte de kippen ook voor onze neus. Nooit iets van over gehouden.
Welke les kids leren? (en nu ga ik er vanuit dat het beest echt wat had en eerlijk gezegd vind ik een lam pootje wel een reden om een beest niet te laten leven) Dat je soms dieren uit hun lijden moet verlossen, dat de dood bij het leven hoort, dat je soms iets moet doen wat niet leuk is voor jou maar beter voor de ander, dat je 4kante stukkie vlees dat in niets op een dier lijkt wel degelijk een dier is.
En een konijn met een knuppel achter z'n oren slaan is (als je het goed doet) snel en pijnloos. Kwestie van het beessie bij zijn achterpoten te pakken, ondersteboven te houden, even waschten tot z'n oren omlag gaan hangen en met een end hout vlak achter die oren slaan. Dan is ie in 1 keer dood.
Welk verschil zie jij daarin met het beest vastpakken, met 1 hand stevig vasthouden en een prikkie geven en dan maar wachten tot ie slaperig wordt en doodgaat?
Welke les kids leren? (en nu ga ik er vanuit dat het beest echt wat had en eerlijk gezegd vind ik een lam pootje wel een reden om een beest niet te laten leven) Dat je soms dieren uit hun lijden moet verlossen, dat de dood bij het leven hoort, dat je soms iets moet doen wat niet leuk is voor jou maar beter voor de ander, dat je 4kante stukkie vlees dat in niets op een dier lijkt wel degelijk een dier is.
En een konijn met een knuppel achter z'n oren slaan is (als je het goed doet) snel en pijnloos. Kwestie van het beessie bij zijn achterpoten te pakken, ondersteboven te houden, even waschten tot z'n oren omlag gaan hangen en met een end hout vlak achter die oren slaan. Dan is ie in 1 keer dood.
Welk verschil zie jij daarin met het beest vastpakken, met 1 hand stevig vasthouden en een prikkie geven en dan maar wachten tot ie slaperig wordt en doodgaat?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
woensdag 26 december 2007 om 19:23
Zuss, ik ben zelf geen voorstander van vals sentiment over dieren en het vermenselijken van dieren is aan mij ook niet besteed. Weet ook dat het hele huisdierenhoudenhobbyisme niet jou ding is, maar je bent nou wel erg hard hoor! Naar mijn idee ging die leraar ook wel een behoorlijke stap te ver. Niet zozeer omdat het dieronvriendelijk was (een goeie tik achter de oren is idd een zeer effectieve manier om een konijn te vellen, mits het goed gebeurt), kindonvriendelijk was het zeker!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 26 december 2007 om 19:49
woensdag 26 december 2007 om 22:06
Waar staat dfg voor?
En ik sla je echt niet achter je oren als je ze laat hangen hoor, ik ben een lafbek. Durf net aan een vogeltje dat uit het nest is gevallen / door de kat naar binnen is gebracht de nek om te draaien.
PW, ben ik hard? Ik vind mezelf realistisch ;)
En ik sla je echt niet achter je oren als je ze laat hangen hoor, ik ben een lafbek. Durf net aan een vogeltje dat uit het nest is gevallen / door de kat naar binnen is gebracht de nek om te draaien.
PW, ben ik hard? Ik vind mezelf realistisch ;)
donderdag 27 december 2007 om 00:18
donderdag 27 december 2007 om 00:27
Of je een konijn met een verlamd (niet alleen mank, volgens het artikel) pootje wel of niet in moet laten slapen, daar verschillen de meningen over denk ik. Hangt er ook helemaal vanaf welke functie het konijn heeft. Als een dier met een verlamd pootje niet de juiste (medische) zorg en aandacht kan krijgen, kun je hem beter uit zijn lijden verlossen. Een huisdierkonijn zal langer en intensiever medisch worden verzorgd, dan een konijn wat onderdeel is van een 'veestapel' zeg maar. En in het laatste geval zal het afmaken veelal op deze manier gebeuren. Ook daar kun je van mening verschillen. Maar over de linie gebeurt zoiets niet en public.
De hele manier van doen komt op mij sadistisch en nutteloos over. Maar of het konijn nu zo vreselijk geleden heeft; ik weet het niet.
De hele manier van doen komt op mij sadistisch en nutteloos over. Maar of het konijn nu zo vreselijk geleden heeft; ik weet het niet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling