Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar gaan met koophuis

03-02-2011 23:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, misschien dat hier al over geschreven is maar ik kan het zo gauw niet vinden en daarbij heb ik zo snel mogelijk antwoord nodig. Misschien kan iemand mij helpen. Mijn partner en ik willen uit elkaar alleen hebben wij een koophuis. Dit kunnen wij natuurlijk niet a la minuut verkopen en daarnaast kan mijn partner het huis niet alleen op zijn naam krijgen. Toch heb ik een huis nodig, dus ik ga op zoek naar een huurhuis. Tegelijkertijd zetten wij ons huis in de verkoop en dan maar afwachten hoelang het duurt om het huis te verkopen. Mijn inkomsten zijn niet heel hoog (ik heb een parttime baan) en wij hebben 2 kinderen die bij mij zullen wonen. Kan ik toch aanspraak maken op zorgtoeslag, huurtoeslag etc? Want alleen dan kan ik het financieel redden. Of zitten hier haken en ogen aan omdat ik nog steeds mede-eigenaar ben. Ik hoor hier en daar dat het mogelijk is maar graag hoor ik mensen die in een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten. PS mijn (ex) partner kan de kosten voor het huis wel dragen. Groeten van Sarla
Bel je gemeente en woningstichting!

Kun je gelijk vragen of je voor urgentie in aanmerking komt want anders zit je nog wel een poosje bij je ex.



Ex en ik hadden/hebben ook een koophuis en ik wilde weg.

wachttijd bij woningstichting 2 a 3 jaar.....

ik huur nu particulier iets.
Je kunt het huis overdragen aan je man als hij het in zijn eentje ook kan betalen, en hij moet jou dan vrijwaren voor de hypotheek. Dit moet ook via de notaris.



Neem contact op met een familierechtadvocaat voor deze zaken, en ga zo snel mogelijk achter een huurhuis aan.
Alle reacties Link kopieren
Urgentie krijg je niet. Scheiden is geen goede reden.
Alle reacties Link kopieren
Zorgtoeslag - kunt u krijgen. Hoogte is afhankelijk van uw inkomen. Als u nu al zorgtoeslag heeft dit wijzigen miv de datum dat u zich elders gaat inschrijven. Als u voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag (inkomen max. 29.125, huur niet boven ¤ 652,52) kunt u huurtoeslag krijgen.



Koopwoning:

Datum dat u zich elders gaat inschrijven is bepalend tav de echtscheidingsregeling hypotheekrenteaftrek. Als u op 1 maart zich inschrijft in uw nieuwe woning, heeft u maximaal tot 1 maart 2013 nog recht op 50% van de hypotheekrenteaftrek. Daarna komt de woning in Box3. Laat u zich daarover informeren.
quote:moppetoet schreef op 04 februari 2011 @ 00:13:

Je kunt het huis overdragen aan je man als hij het in zijn eentje ook kan betalen, en hij moet jou dan vrijwaren voor de hypotheek. Dit moet ook via de notaris.



TO moet dit toch ook met de bank / hypoverstrekker regelen, dat haar naam van de hypo afgaat en zij ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid?



TO - kan je ex de gehele hypo op zijn naam krijgen of bedoel je dat hij de hypolasten kan dragen? Aangezien je schrijft dat 'mijn partner het huis niet alleen op zijn naam (kan) krijgen', maar ook 'mijn (ex) partner kan de kosten voor het huis wel dragen'.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat betreft je huis, er even vanuitgaande dat jullie niet getrouwd zijn.



Je moet naar de notaris. Het huis zal verdeeld moeten worden en op naam van je ex worden gezegd. Jij krijgt dat een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bank. Tevens moet je kijken of er overwaarde of onderwaarde is en daar een afspraak over maken. Doorgaans is het zo dat als er overwaarde is, je ex jouw moet uitkopen en als er onderwaarde is jij hem moet betalen, als gebeurt dat bijna nooit. Verder moet je kijken naar de eventuele spaarpolis die is opgebouwd in je hypotheek. Ook deze moet verdeeld. worden.



Voor de toeslagen die je noemt, zie www.toeslagen.nl Kan je zo een berekening maken. En vergeet je kindgebondentoeslag niet he. Kinderopvangtoeslag enz.



Als jouw ex het financieel kan redden dit huis krijgt hij het ook op zijn naam hoor. De maatstaf hiervoor is namelijk de bank. Die bepaalt of dat kan of niet, niet jullie of de notaris.



En als jij het financieel haast niet red, waarom dan geen co-ouderschap? Waarom toch altijd maar die omgangsregeling van bijv. 1 weekend in de 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:bommi schreef op 04 februari 2011 @ 00:16:

Urgentie krijg je niet. Scheiden is geen goede reden.



Dit is niet waar, zal namelijk verschillen per Gemeente............

Ik krijg het namelijk wel

Je zal wel aan paar voorwaarden moeten voldoen (hier althans)

Gewoon de site van de gemeente bekijken of even bellen.



Wat Moppetoet zegt is ook niet geheel waar.

Je kan natuurlijk het huis op naam van je partner laten zetten maar de bak zal hier wel mee akkoord moeten gaan.

Dus wordt bekeken of hij de hypotheek alleen kan dragen.

Dan zit je nog met over/onderwaarde................

Kan hij jou uitkopen of moet jij hem de helft van de schuld betalen.

Ook dat kan anders geregeld worden.



Ik zal straks de rest nog even doorlezen.

Zit momenteel zelf in deze molen, dus weet al wel het eea

Succes
Urgentie krijg je in mijn gemeente ook niet meer
Alle reacties Link kopieren
Hier wel, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet (te kort ingeschreven voor huurwoning, alle minderjarige kinderen blijven bij je wonen, huis moet of te koop staan of je moet al van de hypotheekaakte af zijn)



Wij zijn om alles te regelen naar de notaris gegaan, zelf een convenant opgesteld. Notaris heeft akte van verdeling opgesteld. Wellicht hebben wij onderwaarde op het huis (wonen er te kort) maar dit hoef ik niet te betalen aan ex.

Dit is vastegelegd en met een constructie omschreven zodat ik ook geen schenkingsbelasting zou moeten betalen.



Desalniettemin zit ik al zeker 5 maanden te wachten totdat er iets gebeurd................. Bank doet lastig bij ex (zelfstandigondernemer) voor de hypotheek. Terwijl het te betalen maandbedrag beduidend minder zou zijn dan een vrije sector woning. Dus als ik geen papaieren heb moet de urgentie ook even wachten.



@Katrien, ook hier is co-ouderschap geen oplossing (buiten dat de kinderen het ook niet zouden willen) door onregelmatig werk van ex zou de zorg alsnog bij mij komen te liggen en is er geen sprake van een vaste regeling
Alle reacties Link kopieren
quote:bommi schreef op 04 februari 2011 @ 00:16:

Urgentie krijg je niet. Scheiden is geen goede reden.Beetje kort door de bocht. Bij mijn gemeente krijg je wel urgentie en heb je binnen 6 maanden een huis.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de regio hebben verschillende makelaars particuliere huizen in de verhuur. Daar kun je ook eens kijken, en ondertussen ingeschreven staan bij de woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring leert dat particuliere woningen niet te betalen zijn.............. Veelal zijn het koophuizen die niet verkocht worden.

Maar altijd het proberen waard natuurlijk. Hier in de stad is het niet te doen.

TO zegt al dat ze parttime werkt en het zonder toeslagen neit zal redden.
Alle reacties Link kopieren
Voor alle mensen die zeggen dat TO moet zorgen dat ze ontslagen wordt uit de aansprakelijkheid van de hypotheek: TO geeft in een van de eerste zinnen aan dat haar ex het huis niet alleen op zijn naam kan krijgen. Dit betekent dat ze dus al bij de bank geweest zijn en dat die hier niet mee akkoord gaan (ws omdat hij niet genoeg inkomen heeft). Ze zegt aan het eind idd dat hij de lasten wel kan dragen, maar dat is heel goed mogelijk. Er is nl een wezenlijk verschil tussen wel in staat zijn (evt tijdelijk) de werkelijke lasten te kunnen dragen of genoeg verdienen om de hypotheek ook volgens de normen van de bank op 1 naam te kunnen krijgen.



Verder heb ik er weinig verstand van TO. Kan me voorstellen dat er wel uitzonderingen benoemd zijn waarbij je ondanks dat je nog mede-eigenaar bent van een woning, je wel in aanmerking komt voor bepaalde toeslagen. Ik zou eens informeren bij de belastingdienst, die kunnen je dat beter vertellen. Voor huurtoeslag is echter ook vermogen van belang. Dus ik weet niet of er een te verdelen overwaarde in de te verkopen woning zit?
Alle reacties Link kopieren
Katrien, via de notaris kun je geen ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid krijgen. Dat kan alleen de geldverstrekker geven. Zoals TO al aangeeft dient het huis te worden verkocht.



Zorgtoeslag kun je volgens mij aanvragen (of wijzigen, als jullie nu al zorgtoeslag ontvangen) vanaf het moment dat jullie geen gezamelijk huishouden meer voeren. Dus vanaf het moment dat je elders ingeschreven staat. Voor huurtoeslag gelden weer andere regels, te vinden op de site van de belastingdienst.



Heb je ook aan de verschillende toeslagen mbt kinderen gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner kan het huis wel betalen maar niet op zijn naam bijschrijven wegens een BKR toetsing. Dit heeft weer te maken met een leaseplan van 10 jaar geleden waar tot op heden nog geen uitspraak over is gedaan door de rechter. Dus vandaar de tegenstellingen in mijn bericht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 04 februari 2011 @ 09:48:

Katrien, via de notaris kun je geen ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid krijgen. Dat kan alleen de geldverstrekker geven. Zoals TO al aangeeft dient het huis te worden verkocht.







als jij de notaris de verdeling van je huis laat regelen neemt de notaris contact op met de hypotheekbank omdat het bewijs van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid aan de akte gehecht moet worden.



Verder geeft ze aan dat die akte al in concept klaar ligt dus wordt het huis op dit moment nog niet verkocht anders is een akte van verdeling onzin en geldklopperij.
Alle reacties Link kopieren
quote:sarla70 schreef op 04 februari 2011 @ 14:07:

Mijn partner kan het huis wel betalen maar niet op zijn naam bijschrijven wegens een BKR toetsing. Dit heeft weer te maken met een leaseplan van 10 jaar geleden waar tot op heden nog geen uitspraak over is gedaan door de rechter. Dus vandaar de tegenstellingen in mijn bericht.waarom dan een akte van verdeling? Dat heeft dan geen enkele zin aangezien met een akte van verdeling het huis hetzij op jouw naam hetzij op zijn naam wordt gezet. beetje raar van die notaris dat ie dat dan ook zomaar doet
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het op basis van levensverzekering?

Een vriendin en haar vriend hebben een samenlevingsovereenkomst en gaan uit elkaar. Hebben een koophuis. 50/50. Vriend wil gezamelijk koophuis wel overnemen Maar kan op basis van de helft van de levensverzekering aan het koophuis niet overnemen. Vriendin wil ander koophuis wel kopen maar kan zij dan de helft (de waarde) dan wel overnemen van de gezamelijke koophuis? Misschien raar gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie ondanks de scheiding nog wel goed door een deur samen?



Wellicht is het de overweging waard om jullie huis als basis voor de kinderen te houden waar jullie afwisselend samen tijd met de kinderen doorbrengen. En voor de partij die dan niet in het huis verblijft een kamer/chalet o.i.d. te huren met lage lasten. Dit geeft jullie de tijd om zelf stappen te ondernemen richting het bedrijf wat de BKR notitie heeft gegeven.



Ik weet niet wat jullie daarvoor al ondernomen hebben, daar je schrijft dat de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan?



Wanneer je ex wel een hypotheek kan krijgen zonder die BKR notering is het dan gewoon een kwestie van afwachten. Voordeel daarvan is dat de kinderen straks maar 1 ander huis hebben i.p.v. 2. Of de bovengenoemde regeling bevalt alle partijen zo goed dat jullie deze in stand houden.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is uit 2011, denk dat ze alles inmiddels wel geregeld hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven