Vrouwen na bevalling 1 jaar niet werken

21-12-2007 14:58 715 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag dient de staatssecretaris een motie in om dit te bewerkstelligen. De redenen zijn, dat borstvoeding dan een betere kans krijgt en de Christen Unie vindt dat babies onder een jaar niet in een kinderdagverblijf horen. Emancipatie of niet.

Ik ben het er wel mee eens. Ik werk notabene bij het rijk en hier moeten vrouwen in een wc (de voorruimte van een toilet) kolven!

Bovendien is mijn kleine nichtje in het dagverblijf op haar hoofdje geslagen met een dinky toy door een twee jaar oud kind. Mijn nichtje was net 3 maanden oud en bloedde aan haar hoofdje!

Er zijn ook maar 2 leidsters per 9 kinderen, en je weet hoe dat gaat, een kindje moet plassen, een ander geeft over dus die leidsters zien echt niet alles.

Maar goed, dat vind ik dus, geef je mening.
Ik heb het idee dat Xaloy vindt dat de overheid vooral zorg moet dragen voor de regelingen die vooral haar goed uitkomen. Normaal/ niet normaal, algemeen belang/ privaat belang, recht/ keuze en beloning/ straf doet dan niet zoveel ter zake.

BV is zeker niet heilig. Opvoeding duurt pakweg 18 jaar, en die 6 maanden BV is maar een druppel op de gloeiende plaat
BV is niet heilig Meds, maar het effect van wel of geen borstvoeding is zeker niet beperkt tot die eerste zes maanden. Wetenschappelijk onderzoek om dat te ondersteunen te over. Flesgevoede kinderen hebben veel meer kans op allerlei aandoeningen, zoals eerder genoemde allergieën en bijvoorbeeld overgewicht en zelfs bepaalde vormen van darmkanker.

Bovendien is het lange termijn effect van flesvoeden nog helemaal niet duidelijk, aangezien het pas pakweg zo'n 40 jaar geleden werd geïntroduceerd. Zelf loop ik liever geen risisico's waar het de gezondheid van mijn kind betreft.

Langer verlof voor voedenden hoeft voor mij niet. Of iedereen langer (ik ben echt voor 6 of 7 maanden, 3 vind ik veel te kort, maar ene jaar wat al te lang) en dan voor iedereen, want gaat mij meer om hechten en wennen aan elkaar en dergelijke dan alleen maar voeden. Kolfrecht tot 9 maanden zou moeten worden verlengd naar een jaar, aangezien ze vanaf een jaar gewone melk mogen drinken. Nu worden BV moeders verplicht om kind vanaf 9 maanden FV te geven of te kolven in lunchpauze ofzo (ik heb zelf (flesweigerend kind) nog tot dochter 1,5 jaar was in lunchpauze live gevoed.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
meds schreef op 26 december 2007 @ 23:42:

Ik heb het idee dat Xaloy vindt dat de overheid vooral zorg moet dragen voor de regelingen die vooral haar goed uitkomen. Normaal/ niet normaal, algemeen belang/ privaat belang, recht/ keuze en beloning/ straf doet dan niet zoveel ter zake.

BV is zeker niet heilig. Opvoeding duurt pakweg 18 jaar, en die 6 maanden BV is maar een druppel op de gloeiende plaat

Nou, dan heb jij niet goed gelezen. Ik ben juist zo'n lakse mama die haar kind 4 maanden BV heeft gegeven en daarna dolgraag weer aan het werk wilde.

Maar goed, dit was kennelijk een antwoord op mijn vraag aan jou?
Kijk, het argument 'wat is dan normaal' snijdt meer hout. Geen idee. Het was ook maar een ideetje. Want zómaar 1 jaar verlof vind ik idioot. Daar mag best wat nuttigs tegenover staan, zoals inderdaad borstvoeding.
Het komt op mij ook als opportunistisch over. Waarom moet het geven van borstvoeding beloond worden? Iedereen heeft binnen een samenleving de zelfde rechten en plichten, maar het geven van borstvoeding is een prive-aangelegenheid dat moet iedereen lekker voor zichzelf uitzoeken.
Hmmm flessenvoeding bestaat echt al veul langer dan 40 jaar, maar goed. Die poeder shit is natuurlijk niet vergelijkbaar met de poeder die men nu maakt. En de lange termijn effecten van zoveel dingen zijn nog niet bekend. Het is goddomme geen coke die je je kind door de maag splitst, come on!

Ik vind borstvoeding geven normaal, hoeft geen prijsje of wat dan ook tegen over te staan, daarmee geef je direct aan dat wat jij doet toch wel even een major opoffering is, en zwaar, en wow klop jezelf vooral op de borsten etc etc. Ik vind: schenk er zo min mogelijk aandacht aan. Geef de juiste voorlichting, maar dóe het gewoon, geen extra dingen als langer verlof of wat dan ook. Wél goede kolfruimtes, gratis consulten van lactatiekundigen, and so fort. Maar een kadootje een extra knuffel, omdat je goddorie je kind gewoon te eten geeft, wát een nonsens.
In het geval dat er wat nuttigs tegenover moet staan: iedere moeder kan wel wat nuttigs verzinnen waarom zij recht heeft op die overheidsbeloning, daar hoef je geen bv voor te geven.

Dus dan blijf je hangen in wanneer krijgt iemand die beloning? Moeheid vind ik al beter als reden, das voor iedere nieuwbakken moeder aantoonbaar en of je nou 12 keer midden in de nacht je nest uitmoet voor de bv of fv dat maakt qua moeheid geen ruk uit.
fashionvictim schreef op 24 december 2007 @ 17:44:

[...]

. En op die waarin gezegd werd dat kolven smerig was en dat zogende moeders op koeien lijken.

Het is altijd jammer dat er in dit soort discussies (en gek genoeg gaan die meestal over fv/bv) altijd mensen zijn die niet uit hun woorden komen en/of geen goede argumenten aan kunnen dragen (en gek genoeg zijn dat ook meestal de vrouwen die bv geven onzin vinden of bij wie het niet gelukt is).

Zo vermoeiend ook.
Maar een beloning voor bv vind ik echt onzin, ik krijg toch ook geen beloning omdat ik eet?
Nou, sommige mensen anders wel hoor.

;-)
Zelfs toen ik anorexia had kreeg ik geen beloning omdat ik de euvele moed had een cracker hélemaal op te eten ;-)
Ik kreeg wel een cadeautje toen ik een week achter elkaar iedere dag 2 kopjes bouillon had gedronken Fleur ;-)

(zjin wij zusjes stiekem? dat we geadopteerd zijn en in vershcillende gezinnen terecht zijn gekomen en eigenlijk de dochters van de Koning van Huppelkutjesland zijn? X-D
sunlight schreef op 27 december 2007 @ 11:25:

Ik kreeg wel een cadeautje toen ik een week achter elkaar iedere dag 2 kopjes bouillon had gedronken Fleur ;-)

(zjin wij zusjes stiekem? dat we geadopteerd zijn en in vershcillende gezinnen terecht zijn gekomen en eigenlijk de dochters van de Koning van Huppelkutjesland zijn? X-D

Jaaaaaa, ik denk het wel! Maar dan ben jij wel het voorgetrokken zusje, want jij kreeg een beloning! Je bent vast in een veel fijner gezin terecht gekomen!

Heb je je kerstkado al geconsumeerd? :-)
Daar kan pas vanaf vandaag aan gewerkt worden, en de eerste week januari ben ik niet op t forum, dan hebben we een strak schema. X-D

We hebben gewoon allebei hetzelfde DNA, zelfde kapotte genen die de kronkelvorming op geestelijk gebied regelt X-D

Ben ik toch nog een prinsesje, pfoeh.
[quote]sunlight schreef op 27 december 2007 @ 09:11:

In het geval dat er wat nuttigs tegenover moet staan: iedere moeder kan wel wat nuttigs verzinnen waarom zij recht heeft op die overheidsbeloning, daar hoef je geen bv voor te geven.

Dus dan blijf je hangen in wanneer krijgt iemand die beloning? Moeheid vind ik al beter als reden, das voor iedere nieuwbakken moeder aantoonbaar en of je nou 12 keer midden in de nacht je nest uitmoet voor de bv of fv dat maakt qua moeheid geen ruk uit.[/quote

Tuurlijk maakt het wel degeljk een verschil of je bv of fv geeft. Bv is fysiek veel zwaarder, het vreet energie, en fv kan je snachts met je partner delen.

Dat zeggende vind ik helemaal niet dat vrouwen langer zwangerschapsverlof moeten krijgen. Je wilt kinderen of niet, wil je ze wel dan zitten daar consequenties aan zowel prive als professioneel. Calculeer dat in,en verander je leven dan op die manier waarop je je het prettigst bij voelt.

Ik word zo moe van vrouwen die denken dat anderen/overheid maar voor de consequenties van hun keuze om kinderen te krijgen moet opdraaien. Wees een wijf en neem verantwoordelijkheid.
[quote]lilia schreef op 27 december 2007 @ 12:27:

[quote]sunlight schreef op 27 december 2007 @ 09:11:

Dus dan blijf je hangen in wanneer krijgt iemand die beloning? Moeheid vind ik al beter als reden, das voor iedere nieuwbakken moeder aantoonbaar en of je nou 12 keer midden in de nacht je nest uitmoet voor de bv of fv dat maakt qua moeheid geen ruk uit.[/quote

Tuurlijk maakt het wel degeljk een verschil of je bv of fv geeft. Bv is fysiek veel zwaarder, het vreet energie, en fv kan je snachts met je partner delen.

@lilia: Wederom: Dat hangt maar net af van het geval. Ik was met de gemiddeld om de drie kwartier eruit en om de twee uur voeden, langer snachts in de weer met mijn huilbaby dan mijn nicht met een baby die 1x per nacht kwam, ze aan de tiet legde en weer in slaap viel. Dus dat kan je helemaal niet zeggen.

Algemeen: Dat het bv lichamelijk meer energie kost dan fv dat is logisch, maar over de gehele linie bekeken als je gewoon kunt slapen omdat je kind lekker slaapt, dan ben je lichamelijk ws meer uitgerust als een moeder die fv geeft en niet slaapt snachts.

Dus in die zin kan je niet stellen dat bv meer energie kost en die vrouwen meer en langer moeten herstellen en dus een 9 maandsverlof krijgen tegenover 3 maandsverlof bij fv moeders.
sunlight schreef op 27 december 2007 @ 12:37:

en fv kan je snachts met je partner delen.

Maar bv ook, en dat schijnen veel mensen wel eens te vergeten. Ja, bv kan energie vreten, maar de nachtvoedingen zijn net zo goed te verdelen als wanneer je fv geeft.
eej dat was niet mijn kwoot heur!
Huh? Kijk es bij 12.37... Heb ik het nou wéér fout gedaan? Sjee, je bent ook nog es het intelligentere zusje. Knapper ook nog. Pfffff.
nee daar is iets fout gegaan in de kwoot, maar t lijkt nu inderdaad alsof ik dat geschreven heb. ;-)
En waarom gooien we het niet gewoon op " hechting " ipv voor een ander te bepalen op welke manier er gevoed dient te worden ? En dat jaar kan dan misschien door ouders samen worden verdeeld ; 50 -50 , 60 - 40 ......

http://www.opvoedadvies.nl/hechting.htm
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vana77 schreef op 23 december 2007 @ 13:11:

Even over BV.. het is mij 'gewoon' gelukt. Ik geef het op dit moment aan mijn baby. Ik vind het eerlijk gezegd ook moeilijk te geloven dat het bij veel mensen 'niet lukt'. Maar dat komt dus omdat het bij mij allemaal probleemloos gaat.

Ik zelf wilde het in ieder geval proberen, en het leek me ook veel makkelijker.

.

Ik lees even bij, en heb nog niet alles gelezen. Wat mij opvalt is deze manier van over borstvoeding praten. Niet alleen van jou hoor, Vana, maar in 't algemeen in deze discussie (tot nu toe in elk geval).

Het is toch iets heel natuurlijks? Ikzelf heb geen kinderen en dus ook geen borstvoeding gegeven, maar dat is toch eigenlijk juist waar borsten voor gemaakt zijn? Hoezo moet je dan maar afwachten of 't 'lukt'? En hoezo 'in elk geval proberen' ?

Dat iemand het niet wil, moet zij zelf weten, maar in hoeverre is 't echt supermoeilijk? Want zo wordt 't wel een beetje beschreven hier.

Is het niet net zoiets natuurlijks als seks? (Dat deed bij mij ook niet van een leien dakje de eerste keren, in 't begin 'ging het zelfs niet', maar 'ik wilde het in elk geval proberen'. En, gelukkig is 't uiteindelijk toch 'gelukt'. ) |-)
fashionvictim schreef op 23 december 2007 @ 13:26:

[...]

Ook nu nog lees ik om de haverklap "dan werk ik alleen voor de opvang", terwijl dat al 3 jaar niet meer zo is.

.

Dit valt mij ook altijd op!!! Dat legt wat mij betreft precies de vinger op de zere plek wat betreft de mentaliteit in Nederland. (en dat is volgens mij wat betreft kinderopvang en arbeidsparticipatie van moeders dé boosdoener, niet het geld, de subsidies, de voordelen of nadelen)

Ik persoonlijk krijg er de griebels van.

En ook al zou 't zo zijn dat 't salaris van een vrouw ongeveer gelijk is aan 't geld wat zij en haar partner besteden aan kinderopvang; waarom zeggen vrouwen niet 'ik werk voor de hypotheek / de vakanties / het onderwijs van mijn kinderen / de sporten - hobbies van mijn kinderen / de kleding van ons gezin / het eten van ons gezin'? Nee altijd die bullshit van 'mijn salaris gaat direct naar de kinderopvang'. Jakkes.

Ik ken trouwens ook geen één vent die zich laat ontvallen 'de helft van mijn salaris gaat naar de kinderopvang' oid.
meds schreef op 24 december 2007 @ 00:20:

En waarom moet de "maatschappij" er eigenlijk voor opdraaien als Miep een baby wil? Eigen keuze, als je perse vindt dat je een jaar lang 24 uur per dag moet trutten met die baby dan betaal je dat toch uit eigen zak?

Als Miep en Kees een baby willen bedoel je toch zeker?

Ik lees inmiddels dat ik mosterd ben met mijn opmerking over kinderdagverblijf kosten en het salaris van moeders en oa fleurtje

daar ook al op had gereageerd, maar hier nog een prachtig staaltje van 'dames, jullie zoeken 't maar lekker uit als je zo nodig wil baren, mannen en kinderlozen hebben daar geen bal mee te maken'.

Heerlijk.
Margaretha2 schreef op 27 december 2007 @ 14:12:

[...]

Ik lees even bij, en heb nog niet alles gelezen. Wat mij opvalt is deze manier van over borstvoeding praten. Niet alleen van jou hoor, Vana, maar in 't algemeen in deze discussie (tot nu toe in elk geval).

Het is toch iets heel natuurlijks? Ikzelf heb geen kinderen en dus ook geen borstvoeding gegeven, maar dat is toch eigenlijk juist waar borsten voor gemaakt zijn? Hoezo moet je dan maar afwachten of 't 'lukt'? En hoezo 'in elk geval proberen' ?

Dat iemand het niet wil, moet zij zelf weten, maar in hoeverre is 't echt supermoeilijk? Want zo wordt 't wel een beetje beschreven hier.

Is het niet net zoiets natuurlijks als seks? (Dat deed bij mij ook niet van een leien dakje de eerste keren, in 't begin 'ging het zelfs niet', maar 'ik wilde het in elk geval proberen'. En, gelukkig is 't uiteindelijk toch 'gelukt'. ) |-)

Het is nogal naief om te denken dat die dingen er voor gemaakt zijn en er dus ook automatisch (genoeg) melk uit die borsten komt. En dat je kind ook snapt wat ie moet doen. Wat er moeilijk aan kan zijn:

T is moeilijk in de zin dat als er geen voeding uitkomt, je een schreeuwend en overstuur kind aan je borst hebt hangen omdat er niks uitkomt. Dat de lactatiekundige maar blijft dooremmeren over het feit dat dat nou eenmaal de consequentie van de keizersnede is, omdat de natuur onderbroken is.

En dat als er dan wat uitkomt, het bij lange na niet genoeg is en kind bijgevoed moet worden. Maar omdat je niet weet wat ie nou wel binnen heeft gekregen, dat dat voor stress zorgt, omdat hij niet teveel voeding mag binnenkrijgen en de voeding door stress dus helemaal niet op gang komt. Daarnaast wordt t lastig als je kind jankt jankt en jankt, en je geduld eindeloos op de proef wordt gesteld, je tieten ongelooflijk zeer doen en je het huilen nader dan het lachen staat. Dat is er moeilijk aan.

;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven