coaching/counseling, werkt het echt?

12-02-2011 19:09 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment in een moeilijke periode met mijn werk. Ik heb het gevoel dat bepaalde kanten van mijn persoonlijkheid (onzekerheid met name) ervoor zorgen dat ik beroepsmatig niet doe wat ik echt zou willen, ik weet niet of mijn huidige baan me gelukkig maakt enz.



Ik zou hier graag met een professional over praten, maar in therapie heb ik niet veel zin. Dat is duur (ik woon in het buitenland en kan het niet vergoed krijgen), duurt lang en lijkt me ook niet echt nodig aangezien de rest van mijn leven op rolletjes loopt. Ik heb een leuke vent, veel vrienden, interesses enz... dat is dus allemaal geen probleem.



Ik ben op zoek naar een kortetermijnoplossing die me een duwtje in de rug kan geven... maar als ik wat rondgoogle op 'coaching' dan zie ik dat het echt een soort vergaarbak is van vanalles en nog wat.

Van PNL tot mindfulness, meer klassieke therapie en boomknuffelen... het zit er allemaal bij. En de prijzen lopen ook nog eens uiteen van redelijk tot waanzinnig duur.



Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten bij het kiezen? Ik ben overigens echt allergisch aan zweverige lultoestanden, dus ik heb het liefst een praktische, down-to-earthbenadering.
Ik denk dat een goede coach idd een goede oplossing zou kunnen zijn. Je moet het zelf doen, maar een coach stelt als het goed is de juiste vragen, helpt je door je een spiegel voor te houden, etc.



Er zijn zat 'zweverTs' onder de coaches, maar er zijn er ook genoeg 'down to earth'. Ik denk dat je gewoon wat moet googelen en de sites moet lezen, dan vind je er vanzelf wel eentje die wel bij je lijkt te passen.
Alle reacties Link kopieren
Een coach kan je helpen met het stellen van vragen die je jezelf nog niet hebt gesteld. Soms is dat confronterend, soms erg verhelderend. Je krijgt inderdaad een spiegel voorgehouden. Een goede coach zal je niet een richting op duwen of je antwoorden in de mond leggen. Het is de bedoeling dat jij met een oplossing komt die voor jou werkt en niet dat je zijn oplossing volgt en uiteindelijk niets aan het advies hebt.



Ik zou idd in je kennissenkring eens vragen of iemand een goede coach kent. Vraag specifiek naar zijn manier van werken. Ook als je iemand hebt gevonden kan je altijd vragen om een eenmalige kennismakingsgeprek. Is het gelijk iemand waarbij jij denkt, maar bij deze meneer/mevrouw kan ik niet mezelf zijn of niet open over mezelf praten. Laat het dan bij dat ene gesprek. Het is belangrijk dat het klikt. Spreek daarom uit dat je geen zweverig gedoe wilt en gewoon recht-toe-recht-aan gesprekken wilt voeren.
Daarentegen kan een goeie psycho je misschien in 2-3 sessies ook een stuk verder helpen! Zou voor iemand gaan die universitair is opgeleid. Coach kan iedereen wel worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:[ Zou voor iemand gaan die universitair is opgeleid. Coach kan iedereen wel worden!



Dat is inderdaad een goede opmerking. Ik zie hier op de meest vage sites ook zogenaamde 'cursussen' om coach te worden, zelfs op afstand of via online cursussen, en dan denk ik wel... moet ik straks een of ander vaag persoon x euro in de week gaan betalen??



Anderzijds ben ik bang dat psychologen te veel gaan aandringen op langere therapieen, ook omdat dat nou eenmaal meer hun soort benadering is, en dat wil ik dus echt niet.
De meeste coaches zijn open over hun achtergrond en beschrijven op hun site hoe ze coach zijn geworden. Ik zou gaan voor iemand met de nodige werkervaring en met jouw kijk op werk. Een psych kan wel goed zijn, maar die hebben meestal geen ervaring in een commerciele werkomgeving. Als je zelf wel een commerciele achtergrond hebt, en advies wil over hoe je in die omgeving verder moet, dan lijkt mij dat persoonlijk niet zo matchen met een psych.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook behandelvormen waarbij de focus ligt op het hier en nu hoor.

Iemand hoeft volgens mij niet per sé universitair geschoold te zijn. Het gaat erom of iemand zijn vakkennis bijhoudt en voldoende ervaring heeft. Kijk bijvoorbeeld of een behandelaar aangesloten is bij een beroepsvereniging.



Ik heb me een tijd heel erg geremd gevoeld om te doen wat ik zou willen. Onzekerheid zat daar ook wel bij, denk ik. Misschien een beetje vergelijkbaar met hoe jij je nu voelt. Ik ben toen zowel naar een loopbaancoach gegaan als naar een haptotherapeut. Was een hele goede combi. Van die coaching kreeg ik echt energie om te gaan zoeken naar iets wat echt bij me past en door de hapto durfde ik dat ook daadwerkelijk te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het werkt mits je iemand vindt die gekwalificeerd is en ook daadwerkelijk van aanpakken weet. Dus ga niet voor de eerste de beste of de goedkoopste. Dat levert je niets op en kost ook nog eens veel geld (want veel sessies en weinig resultaat).

Goedkoop is in dit geval vaak duurkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven