Kinderen
alle pijlers
Afschuwelijke ouders, verwende kinderen
vrijdag 28 december 2007 om 22:48
Ik verwacht een hoop boze, emotionele reacties op deze topic. Of juist een collectieve 'ignore'.
Maar goed...komt ie. Ik, kinderloze vrouw van 28, heb een gruwelijke pesthekel aan ouders die hun kinderen geen manieren bijbrengen.
Een voorbeeld. Vandaag zat ik met mijn vriend in de bioscoop bij de natuurfilm Earth. Niet echt een film voor kleine kinderen vind ik zelf.
De moeder achter mij ging de ondertitels hardop voorlezen aan haar analfabete welp. De oma naast mij ging de beelden van subcommentaar voorzien: 'kijk Maaike, dat is een ijjjjssbeeeerrtjjeeeeeee....liefiepiefie he?' En zo ging het maar door... Een jochie achterin de zaal waande zich op de kussens van Sesamstraat en voelde zich geroepen zijn gedachten al brullend met de zaal te delen.
Sommige mensen (ouders waarschijnlijk) vinden dit gebrabbel misschien heel schattig. Ik vind het zenuwslopend en ik word er knettergek van.
Maar het stomme is eigenlijk dat ik het die kids niet eens kwalijk neem. Het zijn de ouders die hun kinderen volledig 'laten gaan'. Mijn moeder leerde mij om mijn mond te houden als iemand anders aan het praten was. Om te fluisteren als ik iets wilde zeggen in de bios. Dat soort dingen.
Ik ben heel benieuwd naar de mening van ouders over dit onderwerp.
Maar goed...komt ie. Ik, kinderloze vrouw van 28, heb een gruwelijke pesthekel aan ouders die hun kinderen geen manieren bijbrengen.
Een voorbeeld. Vandaag zat ik met mijn vriend in de bioscoop bij de natuurfilm Earth. Niet echt een film voor kleine kinderen vind ik zelf.
De moeder achter mij ging de ondertitels hardop voorlezen aan haar analfabete welp. De oma naast mij ging de beelden van subcommentaar voorzien: 'kijk Maaike, dat is een ijjjjssbeeeerrtjjeeeeeee....liefiepiefie he?' En zo ging het maar door... Een jochie achterin de zaal waande zich op de kussens van Sesamstraat en voelde zich geroepen zijn gedachten al brullend met de zaal te delen.
Sommige mensen (ouders waarschijnlijk) vinden dit gebrabbel misschien heel schattig. Ik vind het zenuwslopend en ik word er knettergek van.
Maar het stomme is eigenlijk dat ik het die kids niet eens kwalijk neem. Het zijn de ouders die hun kinderen volledig 'laten gaan'. Mijn moeder leerde mij om mijn mond te houden als iemand anders aan het praten was. Om te fluisteren als ik iets wilde zeggen in de bios. Dat soort dingen.
Ik ben heel benieuwd naar de mening van ouders over dit onderwerp.
vrijdag 28 december 2007 om 22:57
Oh da's een snelle reactie! Maar je hebt helemaal gelijk. Dat was inderdaad stom geweest. Maar ik bedoelde meer: mijn verhaal lijkt een tirade tegen kinderen. En mijn kritiek is gericht aan bepaalde ouders. Ik ben benieuwd of sommige ouders mij er verschrikkelijk van langs willen geven omdat ik er niets van begrijp. Of dat ze het juist herkenbaar vinden en zich er misschien zelf ook aan ergeren.
vrijdag 28 december 2007 om 22:58
Ik vind dat je gelijk hebt, als je zegt dat ouders hun kinderen moeten leren om stil te zijn in de bios en hun mond te houden als anderen aan het praten zijn. Dat zijn hele normale dingen, die ik ook aan mijn kinderen bijbreng (al lukt het niet altijd in 1 keer!). Maar waarom nou dit: "haar analfabete welp." ???
Erg denigrerend.....
Erg denigrerend.....
vrijdag 28 december 2007 om 23:01
vrijdag 28 december 2007 om 23:11
Inderdaad, dat is naar mijn idee helemaal niet relevant. Ik denk, dat er ook genoeg ouders zijn, die zich aan het gedrag van ouders ten opzichte van hun kinderen, ergeren.
Maar ik ben het eens met de strekking van je openingspost en ik heb ook geen kinderen, maar dat meer ter info.
Ik kan me ook ergeren in winkels of als je uit eten bent. Kinderen zijn kinderen en daar heb ik dan ook geen enkel probleem mee (een echte dwarskoker daargelaten), maar het gebrek aan optreden van de ouders doen mij regelmatig tot 10 tellen...of 20...of 30...
anoniem_3722 wijzigde dit bericht op 28-12-2007 23:13
Reden: kromme zin
Reden: kromme zin
% gewijzigd
vrijdag 28 december 2007 om 23:12
Hihi, de klassieke mama reactie. Die had ik al verwacht. Dat zei m'n eigen mama ook altijd, zegt ze tenminste. Gelukkig maar! Ouders horen het instinctief altijd voor hun kinderen op te nemen.
Maar als het erop aankomt vind ik dat ouders ook (zelf)kritisch moeten zijn. En het (bijvoorbeeld 1 op 1) duidelijk moeten maken aan hun kind dat bepaald gedrag niet gepast en/of aardig is.
vrijdag 28 december 2007 om 23:12
Sjaaa. Die mensen gaan met hun kinderen naar een opvoedkundig verantwoorde film, nou eens niet naar pretpark en aanverwante, is het weéér niet goed, dat ze dan dingen uit gaan leggen.
Hierover is nl eens een discussie geweest, dat mensen hun kinderen naar vanalles meenamen, maar niets cultureel verantwoords.. weten we nu dus waarom. Daar zijn kinderen namelijk niet altijd al aan toe en anders de omgeving niet.
Jammer dat je je geërgerd hebt, je had ook kunnen bedenken dat het goed is van die ouders dat ze deze moeite nemen. En wat fijn dat een kind kind mag zijn.
En.. dat jij in het vervolg wel naar de avondvorostelling gaat, waar de meeste welpen tenminste niet meer analfabetisch zijn.
Hierover is nl eens een discussie geweest, dat mensen hun kinderen naar vanalles meenamen, maar niets cultureel verantwoords.. weten we nu dus waarom. Daar zijn kinderen namelijk niet altijd al aan toe en anders de omgeving niet.
Jammer dat je je geërgerd hebt, je had ook kunnen bedenken dat het goed is van die ouders dat ze deze moeite nemen. En wat fijn dat een kind kind mag zijn.
En.. dat jij in het vervolg wel naar de avondvorostelling gaat, waar de meeste welpen tenminste niet meer analfabetisch zijn.
Later is nu
vrijdag 28 december 2007 om 23:18
"analfabete welp", daar hadden we al een punt achter gezet
Je hebt gelijk dat het ook prijzenswaardig kan zijn dat ouders hun kinderen iets meer willen laten zien dan de binnenkant van McDonalds (bij wijze van spreken). Maar je moet je als ouder ook afvragen waar je je kind een plezier mee doet. Naar een film waar tijgers een baby olifant aan stukken scheuren?
Ten tweede vind ik dat mijn punt overeind blijft. Je kunt als kind niet op elke plek schreeuwen/rennen. Dat argument van 'een kind een kind laten zijn' vind ik haast een excuus om je kind nooit te hoeven corrigeren. Je hoeft toch niet alles goed te vinden? Zeker als je kind anderen ermee lastig valt. Een beetje rekening houden met elkaar vind ik iets moois dat je je kind kunt bijbrengen. Zo kunt je er namelijk ook tegenaan kijken.
En over dat pms, dat begrijp ik niet helemaal.
Je hebt gelijk dat het ook prijzenswaardig kan zijn dat ouders hun kinderen iets meer willen laten zien dan de binnenkant van McDonalds (bij wijze van spreken). Maar je moet je als ouder ook afvragen waar je je kind een plezier mee doet. Naar een film waar tijgers een baby olifant aan stukken scheuren?
Ten tweede vind ik dat mijn punt overeind blijft. Je kunt als kind niet op elke plek schreeuwen/rennen. Dat argument van 'een kind een kind laten zijn' vind ik haast een excuus om je kind nooit te hoeven corrigeren. Je hoeft toch niet alles goed te vinden? Zeker als je kind anderen ermee lastig valt. Een beetje rekening houden met elkaar vind ik iets moois dat je je kind kunt bijbrengen. Zo kunt je er namelijk ook tegenaan kijken.
En over dat pms, dat begrijp ik niet helemaal.
vrijdag 28 december 2007 om 23:20
Dreamer, misschien zijn er wel speciale kindervoorstellingen? Ik ben nog niet naar een bioscoop geweest met mijn dochter. Ik vind haar (2,5) nog te klein voor. Ik zou me ook ergeren aan brullende kinderen of ondertiteling voorlezende ouders, zeker bij een film die niet voor kinderen is. Ik ben wel al met mijn dochter naar een aantal musea geweest, maar die waren erg geschikt en/of bedoeld voor kinderen. Je kunt best cultureel verantwoorde dingen met je kinderen doen zonder anderen te storen, en als je zo'n film als Earth wilt kijken kan dat vast ook wel thuis, op DVD. Kun je naar hartelust de film van commentaar voorzien en ondertiteling voorlezen.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook
vrijdag 28 december 2007 om 23:26
Ouders moeten hun kinderen leren dat je op sommige plekken stil moet zijn. Zoals de bioscoop en het theater, als daar niet een speciale kindervoorstelling is.
En als kinderen dat niet kunnen 'omdat het nu eenmaal kinderen zijn', dan zijn ze nog te jong om mee te nemen.
Isse simpel. Echt waar. Er is niks mis mee om kinderen passend gedrag te leren, of te wachten tot ze wat groter zijn. Dat motiveert kinderen ook om zich netjes te leren gedragen, want dan komen er leuke nieuwe uitjes in het vooruitzicht!
En als kinderen dat niet kunnen 'omdat het nu eenmaal kinderen zijn', dan zijn ze nog te jong om mee te nemen.
Isse simpel. Echt waar. Er is niks mis mee om kinderen passend gedrag te leren, of te wachten tot ze wat groter zijn. Dat motiveert kinderen ook om zich netjes te leren gedragen, want dan komen er leuke nieuwe uitjes in het vooruitzicht!