Kind wordt toiletbezoek geweigerd, waarom???

28-12-2007 20:42 1749 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus erg benieuwd of hier ook verkoopsters zijn en wat hier de reden van is.

Mijn dochter van 5 jaar moest vandaag in een kledingzaak ineens erg nodig plassen. Dus ik zei: vraag maar even bij de kassa. Dat deed ze al huppend en met de handen tussen haar benen.

En het werd geweigerd. Ik was zo boos, heb meteen alle koopwaar op de toonbank gelegd en gezegd aju! Als ze een volwassene weigeren oké, maar een kind van net 5 vind ik zo raar.

Nu is het voor mijn dochter nog weer extra moeilijk omdat ze een blaasprobleem heeft, ze voelt niet ruim van tevoren dat ze moet plassen en als ze het voelt moet ze ook meteen. Vandaag ging het dus mis en tijdens het rennen naar een café plaste ze in haar broek.

Ik kan me ook geen enkele reden bedenken waarom een (klein) kind niet even gebruik mag maken van het toilet.

Dus vandaar mijn vraag hier.
Mijn peuterjongetjes plassen ook niet makkelijk staand hoor. Ik moet ze in een soort houdgreep nemen en ze dan diagonaal naar voren laten leunen (standje moonwalk zeg maar). Misschien zijn ze gezegend met te kleine piemels voor het betere buitenplaswerk?

Aan de ene kant snap ik best dat het voor winkels soms lastig kan zijn. Maar aan de andere kant getuigt het niet van een klantvriendelijke instelling als je toiletbezoek, zeker aan kleine kinderen, weigert.

Mijn middelste moet heel vaak plassen. Ik kan er de donder op zeggen dat hij dus ook moet als we ergens in een rij staan. Meestal lukt het hem om het op te houden, maar soms moeten we acuut op zoek naar een toilet. Tot nu toe is het altijd goed gekomen (ik weet inmiddels waar de openbare toiletten zijn in de winkelcentra die ik bezoek). Maar eigenlijk vind ik dat winkels gewoon een klantentoilet zouden moeten hebben.

Grappige anekdote... bij de super de boer hier om de hoek mag mijn middelste gewoon naar het toilet (wist ik niet, ik zeg altijd dat hij niet kan daar, maar mijn man heeft het een keer gevraagd en toen mocht het). Dus toen hij weer eens een keer moest plassen is mijn man het gaan vragen. En ja hoor, het mocht. Man kijkt om om kind te roepen, kind weg. Was hij gewoon door de klapdeuren gelopen (iemand had de deur niet goed dichtgetrokken, dus het cijferslot werkte niet) en naar de wc gegaan waar hij ongeneerd zat te poepen met de deur open. De verkoopster kwam blauw van het lachen de winkel weer in. Kind zag er volgens mijn vooral erg opgelucht uit.
Ik de winkel waar ik gewerkt heb, lieten we kinderen wel plassen trouwens. We verwezen wel eerst door naar de openbare toiletten om de hoek, maar als kind of moeder/vader aangaf dat de nood wel erg hoog was, dan mocht het wel. Wel altijd onder toezicht van de ouder (mee het toilet in!), want we gebruikten het toilet ook voor opslag van chemicaliën (fotozaak). Dat iemand wel eens onze persoonlijke spullen zou kunnen jatten op die manier, nooit bij stil gestaan. Is ook nooit gebeurd trouwens, terwijl die fotozaak echt niet in de fijnste wijk in één van de grote steden stond.
Hola,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als mijn oplossing al een keer gegeven is.

Een vriendin van mij heeft ook een erg zwakke blaas. Ze kan het ophouden, maar zodra ze voelt dat ze moet, heeft ze maar enkele minuten om een gelegenheid op te zoeken. Ze heeft daarom standaard deo, twee goede pampers, vochtige doekjes, zakdoekjes en een ondoorzichtige plastic tas in haar handtas. Wanneer er geen openbaar toilet in de buurt is, doet een kledingwinkel dienst. Ze trekt wat kleding uit het rek om te p(l)assen en schiet een pashokje in. Ze spuit wat deo in het rond, legt de plastic tas open op de grond, zet het pak vochtige doekjes alvast open en pakt alvast wat zakdoekjes. Daarna wurmt ze de pamper in haar slipje en laat het gaan. De pamper gaat de plastic tas in. Met de schoonmaakdoekjes maakt ze haar onderkant en handen schoon, die ze ook in de plastic tas propt. Daarna droogmaken met de zakdoekjes, tas dichtknopen en klaar. Vuilnisbakken staan tegenwoordig overal.

Altijd proberen eerst zelf een oplossing te bedenken voor je een ander met je problemen opzadelt.

Doei
[quote]Margaretha2 schreef op 29 december 2007 @ 02:07:

[...]

Uiteraard niet. Maar als ik daar toevallig moet zijn, omdat ik een productvoorstel heb, een sollicitatiegesprek, een afspraak met mijn advocaat of notaris, mijn vriend kom ophalen die er werkt, en ik moet toevallig naar de wc, dan vraag ik wel of ik mag. En als ik niet mag zou het voor mij inderdaad einde business zijn.

Als je daar bent voor zaken, zou het raar zijn als je niet van het toilet gebruik mocht maken. Dan weten ze immers ook wie jij bent en wat je daar komt doen. Als je alleen je vriend komt ophalen kan ik me voorstellen dat ze je dan wel weigeren. Bij ons op kantoor komen onbevoegden niet langs de beveiligingspoortjes en de toiletten zijn achter de poortjes. Voordat je naam en van welk bedrijf je komt zijn opgeschreven en je een bezoekers pas hebt, kom je daar niet. Aangezien medewerkers van ons regelmatig bedreigd worden iets dat helaas nodig is.

Van mij was ook die opmerking van de hele dag met kinderen lopen. Die is ook anders bedoeld dan jij hem opvat. Wat ik bedoel is wel dat als een collega constant met kinderen naar de WC aan het lopen is, deze op dat moment niet beschikbar is woor werkzaamheden die in de winkel moeten gebeuren, zodat een andere collega wel alleen komt te staan, In een hele drukke winkel is er gewoon geen tijd om vaak mee te lopen naar het toilet en ik vind dat je daar als klant best rekening mee kunt houden. Mss neetjes als de verkoopster dat zou zeggen ipv en botweg nee, al vraag ik me af of de zwaarbeledigde moeders in dit topic genoegen zouden nemen met "sorry mevrouw, maar daar hebben we op dit moment geen tijd voor".
Haha dat heb ik in de auto wel eens met zoon gedaan,toen we in de file stonden, even de luier in zn broek omgehouden. Sindsdien heb ik standaard een luier in de auto, maar die kan ik inderdaad ook wel gewoon in mn tas meenemen de stad in. Nooit aan gedacht....je weet nooit of t handig kan zijn.
Ik heb dezelfde ervaring als Meave. Ook ik heb in winkels gewerkt (waaronder dezelfde kleine fotozaak) en ook bij mij is het nooit in mijn gedachten opgekomen dat mijn of mijn collega's spullen dan gejat zouden kunnen worden. Ik zal dan wel te goed van vertrouwen wezen ofzo.

Ik snap dat het niet kan als er een verkooper/ster meemoet die alleen staat. Maar als er meerdere personeelsleden aanwezig zijn zie ik het probleem echt niet. Service verlenen is onderdeel van je werk als winkelmedewerker. Door klanten in de gelegenheid te stellen om te plassen als de nood hoog is verleen je service. Door service te verlenen doe je aan klantenbinding en d.m.v. klantenbinding vergroot je uiteindelijk je omzet.

Mijn jongens zijn nog niet zindelijk, maar als dit eenmaal wel het geval is hoop ik ook op winkelpersoneel dat welwillend is in geval vn hoge nood.
Inad schreef op 29 december 2007 @ 10:48:

maar moest haar toen echt optillen en laten zitten in mijn armen, anders was het mis gegaan.
Haha, zo bedoelde ik hem ook. Ben overigens zelf een makkelijke buitenplasser ;-)
Service verlenen is onderdeel van je werk ja, maar ik vind kinderen laten plassen daar niet bijhoren. Vind dat meer een moedertaak ;-)
Ik vrag me touwens af hoe de moeders hier zouden reageren als kindlief in het winkeltoilet en fikse slok van de WC-eend neemt, die daar wel open en bloot staat, omdat winkeltouletten nu een maal niet kindproof zijn.
Sendy schreef op 29 december 2007 @ 11:42:

Hola,

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus sorry als mijn oplossing al een keer gegeven is.

Een vriendin van mij heeft ook een erg zwakke blaas. Ze kan het ophouden, maar zodra ze voelt dat ze moet, heeft ze maar enkele minuten om een gelegenheid op te zoeken. Ze heeft daarom standaard deo, twee goede pampers, vochtige doekjes, zakdoekjes en een ondoorzichtige plastic tas in haar handtas. Wanneer er geen openbaar toilet in de buurt is, doet een kledingwinkel dienst. Ze trekt wat kleding uit het rek om te p(l)assen en schiet een pashokje in. Ze spuit wat deo in het rond, legt de plastic tas open op de grond, zet het pak vochtige doekjes alvast open en pakt alvast wat zakdoekjes. Daarna wurmt ze de pamper in haar slipje en laat het gaan. De pamper gaat de plastic tas in. Met de schoonmaakdoekjes maakt ze haar onderkant en handen schoon, die ze ook in de plastic tas propt. Daarna droogmaken met de zakdoekjes, tas dichtknopen en klaar. Vuilnisbakken staan tegenwoordig overal.

Altijd proberen eerst zelf een oplossing te bedenken voor je een ander met je problemen opzadelt.

Doei
Whow :applause: Vindingrijk maar ik moet er niet aan dénken!
Hoe je het wendt of keert, het recht om gebruik te mogen maken van een toilet in een winkel bestaat niet. Het is fijn als winkelmedewerkers je deze gunst willen, mogen en kunnen verlenen. Kan dat niet? Jammer dan, los je probleem op een andere manier op en realiseer je dat er echt wel belangrijkere zaken zijn om je over op te winden. Mijn hemel, wat een overdreven reacties!
Wuiles, heb je wel eens een kindje naast je gehad die huilde omdat hij zich zo schaamde dat ie in zn broek had geplast omdat ie van t winkelpersoneel niet mocht? Dat zou misschien enige nuance aanbrengen in je bewering van "overdreven reacties" Lijkt mij namelijk vreselijk zielig om dat te moeten aanschouwen van je eigen kind.

Dat t geen recht is dat ben ik volledig met je eens, maar kom op zeg, we hebben het over kleine kinderen hoor!
Krengiserweer schreef op 29 december 2007 @ 12:00:

Ik vrag me touwens af hoe de moeders hier zouden reageren als kindlief in het winkeltoilet en fikse slok van de WC-eend neemt, die daar wel open en bloot staat, omdat winkeltouletten nu een maal niet kindproof zijn.
Als kind zo klein is dat het WC-eend zou kunnen drinken, gaat kind niet alleen naar de WC. It's as simple as that. Mijn oudste twee (7 en 4) kunnen dus alleen, mijn jongste (nog niet zindelijk, maar als...) dus nog niet.
Ik kan me enerzijds wel vinden in de uitingen, dat de samenleving verhard, maar anderzijds...door te verwachten, dat jíj of jóuw kind het recht heeft om naar het toilet te kunnen wanneer het geen openbaar toilet betreft, werk je zelf mee aan die verharding. Een soort egoïsme vind ik, door 'op te eisen' dat er voor jou wél een uitzondering gemaakt zou moeten worden, terwijl het voor niemand mogelijk is. Het oubelige woord respect wordt lekker makkelijk overlopen. Als het niet kan, kan het niet. Dat er hier en daar een cursus communicatieve vaardigheden naar winkelpersoneel kan, daargelaten.

Ik heb zelf een darmprobleem, geloof me, dat is zwaar kut. Als ik tijdens het winkelen last heb/krijg, heb ik geen tijd om op het gemak te wachten tot het eerstvolgende openbare toilet. En tóch zal ik nooit verwachten/eisen, dat ik in een winkel zonder openbaar toilet, naar het personeelstoilet mag. Ondanks hoge nood, buikkrampen, misselijkheid, zweten, tranen in de ogen, etc. Ik weet gewoon, dat het niet kán en dus zoek je naar andere mogelijkheden.

Ik vind niet, dat kinderen hier een uitzondering op zijn. Dat het vervelende situaties op kan leveren, begrijp ik en vind ik oprecht vervelend. Maar je kunt nóoit de schuld daarvoor bij een ander neerleggen.
Ik zou niet de schuld bij het winkelpersoneel willen neerleggen, maar ik vind wel dat winkeliers meer aan service zouden kunnen doen door toiletbezoek mogelijk te maken. Als je weekboodschappen doet voor een gezin van 5 (zoals wij) dan ben je wel een uurtje zoet in de supermarkt. Mijn middelste plast erg vaak en ik zou het bijzonder prettig vinden als ze daar dan een toilet zouden hebben waar dat kan. Scheelt een hoop gestress (moeder en kind), gezeur (kind) en gevlei (moeder).

Overigens verwachten de meeste moeders niet dat het kan volgens mij. Ik vraag het al niet eens meer als mijn zoon ergens moet, zo gewend ben ik aan 'nee, kan niet'.
Beste Sunlight, mijn stelling is dat je als ouder verantwoordelijk bent en dat het fijn is als anderen je willen helpen. Willen, kunnen of mogen zij dat niet, dan zul je dus zelf een alternatief moeten zoeken. Het is niet gebruikelijk dat een kind dat zindelijk is al bij de allereerste aandrang onmiddellijk moet plassen. Is dat wel het geval, bijvoorbeeld als gevolg van fysieke problemen, dan hou je daar als ouder rekening mee. Als een toiletbezoek dan eens geweigerd zou worden ben je voorbereid en heb je een alternatief. Is ons, drie kinderen waarvan één met blaasproblemen, ook altijd gelukt. Laten we hier niet het winkelpersoneel (wat vaak slechts instructies van anderen volgt) de schuld gaan geven van ongelukjes op dit gebied. Als ouder blijf je verantwoordelijk om dit soort zaken op te lossen, hoe fijn het ook is als anderen je willen helpen.
Bij ons in de supermarkt mag het altijd (Jumbo). Bij ons bij de drogist mag het niet maar er werd laatst een uitzondering gemaakt voor mijn dochter. Als het niet had gemogen had ik ze dat echt niet kwalijk genomen. Ik vond het bovendien zelf vrij genant om door het magazijn, langs de lunchers, door de keuken naar het toilet te gaan met de kleine dame.
Daar heb je een punt. Er zou vanuit winkeliers meer gedaan kunnen worden een openbaar toilet te bieden. Zeker grote supermarkten. In het buitenland wordt die mogelijkheid veel vaker geboden.

Ik vind de meningen over het wel of niet hébben van een openbaar toilet ook echt wel relevant. Het gaat mij puur om de verwachtingen en vaak reacties als het ergens niét kan. Het verwijt naar het winkelpersoneel. Dat vind ik gewoon niet kunnen. Het is balen, zeer zeker, maar acceptatie is vaak ver te zoeken. Er lijkt altijd een negatieve reactie op te moeten volgen. Verwachtingspatronen kun je ook aanpassen en dat moet toch echt wel via de volwassenen.
sunlight schreef op 29 december 2007 @ 12:13:

Wuiles, heb je wel eens een kindje naast je gehad die huilde omdat hij zich zo schaamde dat ie in zn broek had geplast omdat ie van t winkelpersoneel niet mocht? Dat zou misschien enige nuance aanbrengen in je bewering van "overdreven reacties" Lijkt mij namelijk vreselijk zielig om dat te moeten aanschouwen van je eigen kind.

Dat t geen recht is dat ben ik volledig met je eens, maar kom op zeg, we hebben het over kleine kinderen hoor!
Nou kinderen janken om van alles en nog wat, dus ik kan er niet zo mee zitten dat ze hierom janken. Misschien hard, maar kom op. Kind komt er wel overheen denk ik, moeder misschien minder goed ;-)
Wuiles, nogmaals, ik snap wat je zegt en voor een groot gedeelte ben ik het er ook gewoon mee eens, maar als je met een kind zoals ik beschreef midden in een winkel staat en die vol schaamte huolt dat ie zn plas niet heeft kunnen ophouden dan snap ik hartstikke goed dat je de P in hebt, en het gewoon zielig is om te zien. En dat jij dan zo'n reactie een overdreven reactie vindt, is waarschijnlijk omdat t jou nog nooit is gebeurd. Das alles.
In Engeland zijn de supermarkten en winkelcentra erg ingesteld op moeders (vaders?) met kinderen. Sommige supermarkten hebben een sectie met extra brede parkeerplaatsen, zodat je je kind in en uit de auto kunt krijgen zonder andermans auto te beschadigen of jezelf een hernia te bezorgen. Je hebt daar allerlei winkelwagentjes: met twee babyzitjes, een baby en een peuterzitje, twee peuterzitjes. Borstvoedings- en verschoningsruimtes. Heel handig allemaal. Het handigst vind ik het overigens gewoon als ik mijn kinderen thuis kan laten als ik ga winkelen. :)
boompje schreef op 29 december 2007 @ 12:39:

[...]

Nou kinderen janken om van alles en nog wat, dus ik kan er niet zo mee zitten dat ze hierom janken. Misschien hard, maar kom op. Kind komt er wel overheen denk ik, moeder misschien minder goed ;-)

Boompje, dat het kind er geen trauma aan zal overhouden dat snapt iedereen, maar je hebt het hier over een klein kind. En als dat je eigen kind is dan vind je dat gewoon hartstikke zielig voor hem of haar. MIjn kind schaamde zich al dood als ie een ongelukje thuis had gehad, en begon dan heel erg te huilen laat staan als ie in een winkel zou staan. En natuurlijk vond ik het niet nodig dat hij daarom huilt en dat zei ik hem ook want het was maar een ongelukje, amar mijn kind ervoer dat toch echt heel anders, gevoel van falen schijnt het te zijn oid.

En janken omdat hij of zij zich schaamt is niet te vergelijken met janken omdat ie zn zin niet krijgt of gevallen is. Je hoeft volgens mij geen kinderen te hebben om dat te snappen of wel?
Ik snap niet waarom het zoooo zielig is voor het kind. Echt niet.
nou ik wel ;-)

ik vond het haske zielig voor mn kind. Hij schaamde zich echt, en dat vind ik zielig. En ik kan me dan alleen maar indenken hoe hij zich zou voelen als dat middenin een winkel is met allemaal andere mensen erbij.
fashionvictim schreef op 29 december 2007 @ 11:18:

ik zou het afschuwelijk vinden om een kind als een of andere hond midden in een winkel zijn broek te zien laten zakken om vervolgens op een plastic zak midden in het openbaar zijn behoefte te doen. Mens-onterend vind ik dat en kinderen hebben ook recht op waardigheid.
Je kan natuurlijk een afgelegen plekje opzoeken, danwel in de winkel of daarbuiten. Tuurlijk hoeft een kind niet midden in de winkel in z'n blote kont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven