Oudere kater met artrose

19-02-2011 00:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Afgelopen week viel me ineens op dat onze kater van nu 13 jaar mank liep. Na een bezoek aan de dierenarts bleek dat hij artrose heeft aan zijn linkervoorpoot. Hij heeft hiervoor pijnstillers gekregen voor 2 weken en glucosaminetabletten voor de 'smering' van de gewrichten.



Echter, nadat we hem 's ochtends zijn pijnstiller geven loopt hij 's avonds weer mank. Hij mag maar 1 pijnstiller per dag.



Mijn vraag aan kattenkenners is: Hoe erg is het dat hij 's avonds weer mank is, heeft hij dan erg veel pijn? En kan ik nog iets doen om het hem gemakkelijker te maken?
Time spent with a cat is never wasted
Ik zou niet weten hoe hier mee om te gaan maar als ik jou was zou ik morgenvroeg de DA even bellen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kater met artrose. Hij krijgt speciaal voer van de dierenarts hiervoor. Hill's j/d.
Alle reacties Link kopieren
Ons poes,14, heeft ook artrose en loopt inderdaad een beetje mank. (linksachter in haar geval) Ze heeft nu een paar weken die smeertabletten gehad en ze loopt een stuk beter. Dus in het geval van onze poes werken die pillen wel. Natuurlijk is het een aflopende zaak, maar wij hebben zoiets, zolang ze in een dolle bui nog de boom in stormt, aankomt rennen voor brokjes en op schoot springt zal het met de pijn wel te overzien zijn.

Maar kan je anders de dierenarts niet bellen met de vraag wat je nog meer kan doen? Misschien extra pijnstilling, of spreiden over de dag? Ik denk dat uiteindelijk de arts die jou kat gezien heeft het beste advies kan geven wat betreft pijnstilling.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een poes met artrose. Ze krijgt special voer ook van Hill's, J/D inderdaad. Daarnaast krijgt ze 2x per dag een voedingssuplement en als ze echt veel pijn heeft, pijnstilling, welke ze 2x per dag mag hebben.

Ze mag van ons niet meer naar buiten. Meestal gaat het goed maar 1x per 3 maanden oid moet ze toch een pijnstilling, omdat ze te wild heeft gespeeld
Alle reacties Link kopieren
en een kat kun je moeilijk vertellen dat hij niet moet rennen. misschien inderdaad met overleg dat hij nog een tabletje mag. heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Welke tabletten heb je gekregen dan?
Alle reacties Link kopieren
De pillen zijn van Seraquin

De pijnstilling (ik zie nu voor 1x per dag) is een vloeibaar goedje en heet Meloxidyl
Alle reacties Link kopieren
De meloxidyl mag maar 1 x daags gegeven worden en werkt ook 24 uur. Vreemd dat hij dan in de avond toch slechter loopt. Of loopt hij veel meer dan voorheen? Aangezien hij de pijnstiller nog maar vrij kort krijgt, zou ik het even afwachten. De kans is groot dat je volgende week wel een verbetering zient.
Ik ben het eens met Draakje dat het mogelijk is dat het nog moet gaan werken, maar je kunt wel even de DA bellen om voor de zekerheid te vragen of dit zo is en dan kun je gelijk om Hills J/D vragen.



Heeft je DA nog iets over de ernst ervan gezegd en over de toekomst/prognose?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben vandaag weg geweest dus sorry dat ik nu pas wat laat horen.



Helaas kan ik de dierenarts vandaag niet bereiken, maar de vervangende dierenarts wist me te vertellen dat het inderdaad kan dat de medicatie nog moet gaan aanslaan. Hij raadt me aan het een week aan te kijken en dan even te laten weten hoe het gaat. Hij vond het geen goed idee om het medicijn te gaan spreiden maar raadde me wel aan om maandag mijn eigen DA even te bellen daarover. Dat ga ik dan ook doen.



Zijn pijnstiller heet Novacam, de glucosamine-tabletten heten Fortiflex. Van Novacam krijg hij genoeg voor een kat van 3,5 kilo (hij weegt maar 3,8, hij is erg mager maar daar zijn allerlei onderzoeken voor geweest en niks vreemds uitgekomen, dus geen zorgen!).



De ernst valt mee zei de DA, en de prognose is nog niet duidelijk omdat het pas net geconstateerd is en we even moeten afwachten of er verbetering komt door de medicatie.
Time spent with a cat is never wasted
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en hij komt nooit buiten, vindt hij ook helemaal niet leuk (angstig) dus dat is wel prima zo.
Time spent with a cat is never wasted
Goed dat hij niet buiten komt want ik heb zelf gemerkt dat kou en vochtigheid een dier met artrose geen goed doet.



Je hebt een standaard pijnstiller/ontstekingsremmer meegekregen (die vaak wordt voorgeschreven bij van alles en nog wat) en die inderdaad 24 uur werkt en eigenlijk ook gewoon gelijk moet werken, dus dit is wel wat vreemd, maar hopelijk weet je DA maandag raad.
Alle reacties Link kopieren
Fortiflex is volgens mij alleen geregistreerd voor de hond, maar dat weet ik niet zeker, ik gebruik het nooit. Seraquin is volgens mij de enige die voor katten geregistreerd is. Of je nu seraquin of Hill's J/D of RC mobility geeft, er zit overal het zelfde in (hoewel erg veel mensen heel erg tevreden zijn over het voer. Maar ik hoor ook goede ervaringen over seraquin, befedo etc. Fortiflex dan weer niet omdat ik het nooit gebruik)
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 19 februari 2011 @ 18:05:

Goed dat hij niet buiten komt want ik heb zelf gemerkt dat kou en vochtigheid een dier met artrose geen goed doet.



Je hebt een standaard pijnstiller/ontstekingsremmer meegekregen (die vaak wordt voorgeschreven bij van alles en nog wat) en die inderdaad 24 uur werkt en eigenlijk ook gewoon gelijk moet werken, dus dit is wel wat vreemd, maar hopelijk weet je DA maandag raad.Wat dacht je van schuttingen op en af springen?
quote:Francisca_ schreef op 20 februari 2011 @ 08:43:

[...]





Wat dacht je van schuttingen op en af springen?



Dat doet niet iedere kat, mijn katers doen het bijv. niet, die klimmen liever en ze stoppen hier vaak ook vanzelf mee als het pijn doet.



Op zich is het namelijk wel goed om de kat wel in beweging te houden, dus hij kan beter wel steeds even kort naar buiten gaan als het weer lente is en dus weer droog, maar dan moet je wel zeker weten dat het een klimmer is en geen springer die blijft springen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet iedere kat nee. Maar er zijn genoeg katten die dat wél doen. Ook met artrose, dus ook daarom beter om binnen te houden als je kat dat wel doet.

Binnen kunnen ze ook prima bewegen
quote:Francisca_ schreef op 20 februari 2011 @ 11:02:

Nee, niet iedere kat nee. Maar er zijn genoeg katten die dat wél doen. Ook met artrose, dus ook daarom beter om binnen te houden als je kat dat wel doet.

Binnen kunnen ze ook prima bewegen Dat zeg ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en ik daar voor
Nee, jij zegt dat alle artrose katten beter binnen kunnen blijven, ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 20 februari 2011 @ 11:21:

Nee, jij zegt dat alle artrose katten beter binnen kunnen blijven, ik niet.



Ja? Zeg ik dat?

Zou je dat bericht even willen quoten dan? Ik zie het namelijk niet staan waar ik dat zeg.
Nog even over beweging: met een hond kun je gaan wandelen of zwemmen, maar met een kat wordt dat wat lastig en wilde en langdurige spelletjes mogen niet meer, dus een tip voor wat extra beweging:



doe het eten niet meer in een bakje maar gooi het met een flinke worp door de gang. Je kat moet dan wel in beweging komen en het is nog natuurlijk ook, want het prikkelt zijn jachtinstinct en zijn alertheid.
Alle reacties Link kopieren
Pijnstillers pijnstillers.....



Hij heeft ook supplementen nodig die de aanmaak van gewrichtssmeer bevorderen.



Op het gebied van paarden en honden is al veel ontwikkeld (omdat deze dieren vaak ingezet worden in de sport). Dit zijn homeopatische middelen.



Ik zou eens zoeken onder het volgende:

- primeval

- cortaflex.



Uiteraard stagneert beweging het artroseproces, aangezien ook beweging aanmaak van gewrichtsmeer bevordert. MAar een beetje hulp kan je altijd gebruiken.



Overigens, wat voor gewrichtsprobleem je ook hebt, artrose, reuma, etc, en om welk dier het ook gaat, kat, hond, paard, mens; kou en vocht is er in ieder geval slecht voor.
Alle reacties Link kopieren
Hij is absoluut geen springer, ik geloof dat ik hem in de 2 jaar dat we hem nu hebben misschien 3 of 4 keer heb zien springen. Klimmen doet hij wel graag, haha.



In de zomer zitten we weleens in de tuin, inderdaad lekker met de katten die om ons heen scharrelen. De kat waar het om gaat is er dan maximaal 5 minuten, hij vindt het toch een beetje te eng. De tuin is helemaal afgezet dus ook dat komt mooi uit.



Ik ben benieuwd wat de dierenarts morgen gaat zeggen, ik wist niet dat novacam meteen zou moeten gaan werken dus ik vraag het me af.
Time spent with a cat is never wasted
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 februari 2011 @ 20:50:

Pijnstillers pijnstillers.....



Hij heeft ook supplementen nodig die de aanmaak van gewrichtssmeer bevorderen.



Op het gebied van paarden en honden is al veel ontwikkeld (omdat deze dieren vaak ingezet worden in de sport). Dit zijn homeopatische middelen.



Ik zou eens zoeken onder het volgende:

- primeval

- cortaflex.



Maar dat krijgt de kat toch ook? Seraquin of fortiflex (weet niet meer precies welke hij krijgt), Primeval is niet geregistreerd voor katten en cortaflex ken ik niet. Er zijn zo veel producten om de markt, waarvan er maar één echt wetenschappelijk is onderzocht: Cosequin. Dat is het lastige van al deze producten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven