Geld & Recht alle pijlers

ww uitkering nieuwe baan uurloon lager

27-02-2011 16:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help....ik heb een nieuwe baan maar het uurloon is lager dan mijn ww uitkering nu als ik stop is dit dan werk weigering.??

Het kost mij namelijk nu geld...wie heeft hier ervaring mee???
Alle reacties Link kopieren
Zijn er niet andere manieren om het verschil op te vangen?

Lijkt mij dat iedereen moet werken voor zijn geld, en ja je hebt een baan dus bent niet werkloos.



Kan je met het salaris gewoon rondkomen?

Anders zou je moeten informeren naar een aanvullingsuitkering.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in ieder geval werk en houdt dan toch ww over voor stel dat je er ooit weer gebruik van moet maken, dus het is alleen positief (zover ik weet).



Je kunt toch vanuit deze baan verder kijken naar een baan waarmee je meer inkomsten verdient?
Alle reacties Link kopieren
Tja, indirect kost jij óns nu geld... Dus gewoon gaan werken
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is het verschil? Heb je niet onderhandeld over het salaris?
Alle reacties Link kopieren
quote:Madhe schreef op 27 februari 2011 @ 16:29:



Je kunt toch vanuit deze baan verder kijken naar een baan waarmee je meer inkomsten verdient?Mee eens. Je doet ook weer werkervaring op en vanuit nieuwe baan kun je verder kijken eventueel. Het lijkt me ook prettiger als je werkt voor je geld in plaats van een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Je ww-uitkering is toch 70% van je laatst verdiende loon? En dan verdien je daar nog onder? Is het minder uren of een totaal ander niveau?



Hier is toch een naam voor, armoedeval o.i.d.

Is het verder niet zo dat je ww-uitkering aanvult voor de periode dat je recht hebt op een ww-uitkering? En van uit die positie kun je toch weer verder zoeken naar een andere baan?
Dat gaat volgens mij om het verschil in werkuren en niet het verschil in uurloon....
Alle reacties Link kopieren
https://zoek.officielebek ... -2008-123-p17-SC86494.pdf



Bij punt b kijken
Je bent het eerste half jaar of jaar (weet ik zo even niet) niet verplicht om een baan te accepteren waarbij het salaris lager is dan je laatstverdiende salaris. Maar zo te horen heb je dat al gedaan. Ja dan is het jammerdebammer voor je. Ik vind het trouwens wel vreemd dat deze baan jou geld zou kosten. Dan is het verschil in loon namelijk wel heel groot. Dan zou je dus meer dan 30% loonverlies moeten hebben t.o.v. je vorige salaris. Of ben je minder uren gaan werken? Als dat zo is, dan kun je wellicht recht hebben op een aanvulling uit de WW tot het aantal uren wat je voorheen werkte.



Maar verder moet je gewoon heel erg blij zijn dat je nu weer een baan hebt! Een gat op je CV kost namelijk meer! En verder solliciteren naar een baan met een hoger salaris is natuurlijk ook altijd een optie..
quote:Gravinnetje schreef op 27 februari 2011 @ 17:18:

Je ww-uitkering is toch 70% van je laatst verdiende loon? En dan verdien je daar nog onder? Is het minder uren of een totaal ander niveau?



Hier is toch een naam voor, armoedeval o.i.d.

Is het verder niet zo dat je ww-uitkering aanvult voor de periode dat je recht hebt op een ww-uitkering? En van uit die positie kun je toch weer verder zoeken naar een andere baan?Dit geldt alleen als je minimaal 5 uren minder uren bent gaan werken dan je in je laatste baan deed. Je krijg dan uren aangevuld, geen salaris. Zie mijn vorige post.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten wordt je salaris aangevuld met ww als je minder uren maakt dan je maakte....
Alle reacties Link kopieren
Ja wel bij minder uren, maar niet bij een lager uurloon Neele01



Ikzelf ging met 13 euro bruto de ww in en accepteerde later een baan voor 8,24 brutto. Ja ik ging onder mijn ww-bedrag werken, maar ik had eindelijk weer een baan!



Wat wil je dan je ww-tijd uitzitten en dan daarna de bijstand in moeten omdat je geen baan kan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Misschien ga je er nu op achteruit. Maar op de lange duur waarschijnlijk niet. Te lang thuiszitten is niet goed voor je CV. Bovendien kun je straks misschien meer uren, een hogere functie of een hoger salaris krijgen.

Succes met je nieuwe baan! Ga je iets leuks doen?
quote:iklijkslimmerdanikben schreef op 27 februari 2011 @ 16:30:

Tja, indirect kost jij óns nu geld... Dus gewoon gaan werken



Wat een onzin,daar heeft ze zelf jaren voor afgedragen hoor.

De duur van je ww wordt vastgesteld op basis van je arbeidsverleden.
Alle reacties Link kopieren
Nuance op zelf afdragen:

er is nu geen ww premie voor werknemers

je arbeidsverleden van voor 1998 is fictief
Alle reacties Link kopieren
Er is ook nog zoets als een loonsuppletie. Ik weet niet precies of het nog steeds een proef is of dat inmiddels iedereen hiervoor in aanmerking komt. Lijkt me wel een belletje waard naar het UWV. Staat in artikel 130b van de werkloosheidswet. Hier komt het op neer



Proefproject: Loonsuppletie (art 130b WW)

Door het vinden van passend werk eindigt het recht op een WW-uitkering. De situatie kan zich voordoen dat een medewerker werk wil aanvaarden, maar daarbij een financiële drempel ondervindt, doordat hij voor dat werk minder loon krijgt, dan hij aan WW-uitkering ontvangt. De WW-uitkering kan bijvoorbeeld hoger zijn doordat het is gebaseerd op beter betaald werk van een hoger niveau of werk in een andere sector. Een werkloze is niet verplicht om werk te aanvaarden, waarmee hij minder loon ontvangt dan de WW-uitkering die hij daardoor kwijt raakt. Voor dit project komen geen medewerkers in aanmerking die ook nog een andere dienstbetrekking hebben of daarnaast werken als zelfstandige.Teneinde de financiële drempel te verlagen, kunnen ongeveer 1000 medewerkers in aanmerking komen voor loonsuppletie. Dan dient de medewerker wel werk te aanvaarden voor minimaal 12 uur per week, waarvoor hij minder loon krijgt dan hij aan WW-uitkering ontvangt. Hij krijgt dan een aanvulling op zijn loon van de uitvoeringsinstelling tot aan het uitkeringsniveau, dat is het verschil tussen het loon en de WW-uitkering. Door overwerk en andere redenen kan het loon van de medewerker in een bepaalde periode stijgen, waardoor er minder aanvulling nodig is om aan het uitkeringsniveau te komen. Mogelijk komt de medewerker tijdelijk met zijn loon dicht bij of zelfs boven het uitkeringsniveau. De aanvulling wordt niet uitbetaald als deze te gering is. Dat doet zich voor als de aanvulling niet meer bedraagt dan 1/8 deel van het minimumloon (4.1.6.). De aanvulling komt volledig te vervallen, wanneer de medewerker over dertien weken geen recht op aanvulling had, omdat hij dan geacht wordt structureel voldoende te verdienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:biebelien schreef op 27 februari 2011 @ 21:06:

[...]





Wat een onzin,daar heeft ze zelf jaren voor afgedragen hoor.

De duur van je ww wordt vastgesteld op basis van je arbeidsverleden.



Ik vroeg me al af wanneer er op gereageerd zou worden .



Feit blijft dat wij voor elkaar betalen. Ook al betaal je zelf een ww-premie, meestal staat deze niet in verhouding tot wat je krijgt (oftewel, het is geen 'verkapte' spaarrekening die je nu uitbetaald krijgt). Het werkt hetzelfde als de zorg; je betaalt met elkaar voor elkaar. De één maakt er meer gebruik van dan de ander, maar feit blijft dat de verhoudingen niet altijd gelijk zijn. Maar goed, dit is een offtopic discussie, dus never mind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven