Geld & Recht alle pijlers

studieschuld aflossen door ouders

06-03-2011 00:10 11 berichten
Onze zoon leent voor zijn studie en bouwt een studieschuld op. Mijn vraag is nu: kunnen wij als ouders zijn studieschuld straks in een keer aflossen? Mag dat uberhaupt of is dat een verkapte schenking? Mogelijk ligt er nl straks een erfenis in het verschiet waardoor wij hem straks graag willen verlossen van zijn schuld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niet heel veel kennis van, maar ik zal vooral ook kijken naar de optie om hem gewoon nu te steunen in plaats van lenen aangezien je onder bepaalde voorwaarden geloof ik ook iets van de belasting aftrekken kan (naast de betaalde rente natuurlijk).
De schuld zal tzt worden betaald uit een erfenis die we nu nog niet hebben. Dit bedrag willen we dan graag aan zijn studieschuld besteden.
Alle reacties Link kopieren
Ah. Wat schenking betreft zijn de grenzen van ouder aan kind toch best hoog? Het is er natuurlijk wel één.
Volgens mij mag je per jaar 5000 euro schenken en één keer een groot bedrag van iets in de tienduizenden euro's. De site van de belastingdienst kan je er alles over zeggen.
weet iemand of je het totale bedrag in een keer mag aflossen of moet dat per maand tot het hele bedrag is afbetaald?
Van de DUO/IB-Groep mag je absoluut in 1x afbetalen als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een adviesgesprek aanvragen bij een accountant en bij de belastingdienst en hier niet zelf mee aan de slag gaan, wanneer je je niet heel goed in de materie hebt verdiept.
Evelise, zo ingewikkeld is dit niet hoor. De site van de BD biedt voor een simpele schenking genoeg info.
Alle reacties Link kopieren
Van de belastingdienst, http://www.belastingdiens ... schenken-03.html#P31_2131



U mag aan uw kinderen en pleegkinderen elk jaar ¤ 5.030 belastingvrij schenken. Dit bedrag geldt per kind.



Let op!



De vrijstellingen voor schenkingen van ouders aan kinderen en pleegkinderen gelden voor u en uw partner samen. Ook als u gescheiden bent, worden schenkingen die u als ouder afzonderlijk doet, bij elkaar opgeteld.

Eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen vanaf 18 tot 35 jaar



Is uw kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mag u uw kind in 1 jaar maximaal ¤ 24.144 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar maar een partner hebben die jonger is dan 35 jaar.



Let op!



Als u een schenking doet waarbij u gebruikmaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling, dan moet u toch aangifte doen. In de aangifte geeft u aan welke vrijstelling volgens u van toepassing is.

Vrijstelling voor financiering van een studie of woning



De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 35 jaar kan verhoogd worden tot ¤ 50.300. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:



* om een dure studie te betalen

* om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt





Dus jaarlijks 5000, of eenmalig 25000 of evt 50000 als je dat mag vd belastingdienst qua "dure" studie.





Bij DUO mag je je studieschuld in een keer aflossen, zonder boetes of gedoe. http://www.ib-groep.nl/pa ... schuld/extra_aflossen.asp
dank je wel jessie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven