Werk & Studie alle pijlers

werk en altijd maar studeren...twijfels!

02-05-2007 08:14 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit met het volgende: tien jaar geleden ben ik na het vwo gaan studeren, culturele antropologie. Het was een leuke studie, veel van geleerd en uiteindelijk na 5 jaar ook afgerond. Ik ben gaan werken met vluchtelingen, maar al die problemen vond ik toch wel heel erg moeilijk. Daarom ben ik in deeltijd de tweedegraad lerarenopleiding Frans gaan doen. Deze heb ik vorig jaar afgerond en inmiddels heb ik ook al voor het tweede jaar een baan in het onderwijs. Ik heb het heel erg naar mijn zin daar. Na de tweedegraad opleiding ben ik afgelopen september begonnen met de eerstegraad opleiding (master) om op den duur in de hoogste klassen te kunnen lesgeven. Ik heb het nu wel naar mijn zin in de lagere klassen, maar mijzelf kennende denk ik toch dat ik dit later een beetje saai begin te vinden. 

Tot nu toe niets aan de hand, maar de laatste tijd (half jaartje) heb ik motivatieproblemen. Eerlijk gezegd heb ik het een beetje gehad met studeren, ik heb zin om naast mijn werk leuke dingen te doen, niet altijd maar leren. Maar, als ik nu niet doorzet doe ik die laatste opleiding misschien nooit meer en krijg ik later spijt. Ik ben best een strebertje, hou ervan om mij persoonlijk te ontwikkelen, maar nu twijfel ik. 

De studie kost veel tijd en energie, ik moet eigenlijk meer doen dan ik nu doe, en is bovendien heel erg gericht op zelfstandig werken. Dat vind ik op zich niet erg, maar door de weing contacturen raak ik de structuur een beetje kwijt.

Wie heeft adviezen?
Alle reacties Link kopieren
Je bent 10 jaar geleden na je VWO gaan studeren, ga er dan even vanuit dat je eind 20/begin 30 bent. Je hebt al die jaren er voornamelijk naast gestudeerd; weet zelf hoe dat is want ik studeer en werk ook...en hoe heerlijk zou het zijn om na je werk gewoon lekker je eigen dingetjes te kunnen gaan doen ipv te moeten studeren! Op dit moment heb je het erg naar je zin in de lagere klassen en heb je een motivatieprobleem mbt het studeren:



1) Waarom niet een break van een jaar of 3? En dan (volgens mij is het een jaar of 2 om je master te halen?) je 1e graads halen? Dan ben je nog steeds behoorlijk jong. Als je echt wilt, komt het er heus nog wel van.

2) Volgens mij duurt die master dus 2 jaar. Je kan ook zeggen: dit jaar en volgend jaar nog en dan ben ik er vanaf!



Beide opties zijn niet verkeerd en even goed denk ik. Niet te streng zijn voor jezelf...



Makkelijk gezegd dan gedaan hoor; want ik zie aardig wat herkenning in je verhaal (zucht!)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me dat motivatieprobleem best goed voorstellen hoor. Alleen is inderdaad het allergrootste risico dat als je nu stopt, dat je het dan ook echt nooit meer gaat afmaken. Want weer beginnen met studeren is erg zwaar als je er een tijdje uitgeweest bent. Veel zwaarder dan wanneer je al helemaal in het studeerritme zit.



De vraag voor dit moment is denk ik vooral hoe graag je je eerstegraads bevoegdheid wilt behalen. Hoe graag je ook die bovenbouwklassen wilt kunnen lesgeven. Als dat heel graag is, dan zou ik toch even doorzetten.



Probeer sowieso dit jaar af te maken, dat mocht je eventueel stoppen je wat makkelijker weer een keer kunt herinstromen.



Je gaf geloof ik aan dat je een strebertje bent, wat heel herkenbaar voor mij ook is. Dan heb je ook het risico dat je vooral voor de hoge resultaten zou willen gaan en misschien wat meer tijd erin stopt dan minimaal nodig is om je tentamens te behalen. Dan zou je ook kunnen proberen om je aantal uren omlaag te schroeven door net even iets minder hard te werken maar toch alles te halen (lukt mij overigens nog niet zo heel goed, heb moeite met de juiste balans te vinden).



Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om eens te kijken hoe efficient je leert. Zelf heb ik vaak de tv erbij aan staan waardoor ik verre van efficient leer. Als ik me er echt toe aanzet, en even alleen met dat vak bezig ben, dan gaat alles stukken sneller en hou ik veel meer tijd over. Een planning maken voor mezelf met daarin duidelijk de momenten dat ik studeer en welke onderdelen ik probeer af te ronden in die tijd, wil vaak ook al voor een stukje efficientie bij mij zorgen. Als je dus nog niet helemaal efficient bezig bent, kun je door daarop te letten ook alvast wat tijd proberen te besparen waardoor je minder tijd met studeren bezig bent en meer tijd met ontspannende dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven