Werk & Studie alle pijlers

Werken op reisbureau

23-04-2007 14:43 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 33, heb MTRO gedaan (meao toerisme) maar heb nooit in het toerisme gewerkt. Ik kwam in de administratie terecht en ben daar blijven zitten, en eerlijk is eerlijk, deels omdat het toerisme zo slecht betaald.



Nu zit ik er toch steeds vaker aan te denken om iets met mijn opleiding te gaan doen. Ik vind reizen heel erg leuk, ben goed in dingen uitzoeken en regelen en heb zelf al leuke plaatsen bezocht waar ik dingen over weet.



Nu heb ik 'ns zitten kijken en zag ik bijvoorbeeld bij D reizen dat het startsalaris MAX. 1500 euro is. Behalve dat ik het gewoon niet begrijp, het is toch echt een mbo baan en moeilijker dan vele dingen die ik heb gedaan, scheelt het ook nog 'ns 800 (!!!) euro bruto met de baan die ik nu heb.

Dat is dus el heel erg veel.



Graag zou ik ervaringen horen van mensen die zelf op een reisbureau werken of gewerkt hebben hoe het nu is. Is het moeilijk (kan nogal 'ns last van faalangst hebben) is het leuk ?

Maar toch ook; wat voor bruto salaris heb je bij hoeveel uur ? (ja brutale vraag sorry...)



Ik hoop wat reacties te krijgen van reisbureau-mensen.



Alvast bedankt !
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je met je ervaring niet op zoek naar een baan bij een touroperator? Betaald vaak wel iets beter en je kunt je reiservaring goed gebruiken!
Alle reacties Link kopieren
Jep, ik ken het. Dat is ook één van de redenen waarom ik ermee ben gestopt. Zo verkoop je wel reizen maar kan je zelf niet eens op reis.



Naar mijn idee verdien je bij een TO niet echt meer...
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand waarom de salarissen in het toerisme structureel zo laag zijn??Werken op een reisbureau ziet er altijd wel leuk uit, al die reisgidsen enzo..maar maximaal 1500 bruto?? Dat is echt een belachelijk salaris.zoiets verdien je geloof ik ook in de supermarkt fulltime achter de kassa....
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk. Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.
Alle reacties Link kopieren
Vraag en aanbod lijkt me. Zolang er genoeg gediplomeerde mensen zijn de in het toerisme aan de slag willen is er geen noodzaak iets te veranderen aan die CAO. Moet er wel bij zeggen dat die 1500 max wel erg treurig is. Ik ken genoeg mensen die bij een touroperator werken waarbij er echt bijna 50% bijop zit en die dus bruto 2200 verdienen.



Je kunt er ook voor kiezen om een traject voor Product Manager te kiezen. Dan zijn de salarissen misschien op een normaler niveau.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zoweiso niet bij D-reizen gaan solliciteren. Die betalen het minst van alle reisbureauketens. Ik werk er zelf ook in, en met jouw leeftijd kun je bij de meeste reisbureaus ongeveer € 1900 vragen. Misschien zullen ze wel wat moeilijk doen over het gebrek aan directe ervaring.

Bij een touroperator op de reserveringsafdeling betaald doorgaan niks meer als op een reisbureau, en het werk is saaier.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot dusver !

1900 is nog 400 minder dan wat ik nu krijg maar daar zou ik wel overheen komen, zou ik er wel voor over hebben.



bedankt voor de tip om niet bij D reizen te gaan solliciteren.



En ja, gebrek aan ervaring op een reisbureau, dat klopt, maar in al die jaren heb ik heel veel andere ervaringen opgedaan dus tja...



wie weet ga ik het eens proberen.....
Alle reacties Link kopieren


Weet iemand waarom de salarissen in het toerisme structureel zo laag zijn??

Werken op een reisbureau ziet er altijd wel leuk uit, al die reisgidsen enzo..maar maximaal 1500 bruto?? Dat is echt een belachelijk salaris.

zoiets verdien je geloof ik ook in de supermarkt fulltime achter de kassa....
Zelfs daar (ouder dan 23) verdien je fulltime meer bruto.. ;)
Alle reacties Link kopieren


Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.
Alle reacties Link kopieren




quote: americagirl reageerde



Weet iemand waarom de salarissen in het toerisme structureel zo laag zijn??

Werken op een reisbureau ziet er altijd wel leuk uit, al die reisgidsen enzo..maar maximaal 1500 bruto?? Dat is echt een belachelijk salaris.

zoiets verdien je geloof ik ook in de supermarkt fulltime achter de kassa.... Zelfs daar (ouder dan 23) verdien je fulltime meer bruto.. ;)



Alle reacties Link kopieren




quote: secunde reageerde



Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.



Inderdaad mee eens... Het komt behoorlijk denigerend over..
Alle reacties Link kopieren




quote: bettyboob reageerde





quote: secunde reageerde



Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.





Inderdaad mee eens... Het komt behoorlijk denigerend over..





Goh wat voelt men zich toch snel aangevallen of op de teentjes getrapt. Dat is het nadeel van schriftelijke communicatie omdat je mijn "toon" hebt gemist. Het was absoluut niet denigrerend bedoelt. Dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen. *;



 Het gaat er om dat ik tijdens mijn toeristische opleiding alles heb moeten leren over topografie (en niet alleen de hoofdsteden van een landje maar alle kleine stadjes, welke kerk daar staat en wat er te doen is, etc), diverse talen, communicatie, management, financiën enz enz. Voor een baan achter de kassa heb je niet zo'n opleiding nodig.



Wanneer je de moeite hebt genomen om een MBO-opleiding te volgen mag je ook een beter salaris verwachten dan iemand die achter de kassa zit en deze opleiding niet heeft moeten volgen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat een HBO'er of een WO'er meer verdient dan mij. Ze hebben namelijk nog meer tijd én geld in de ontwikkeling gestopt. En daarom mag je meer verdienen.



Snappie?
Alle reacties Link kopieren




quote: secunde reageerde



Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.







ik zie dit niet denigrerend hoor. Ik snap wel wat ze bedoelt. Als je op een reisbureau gaat werken heb je toch de nodige kennis nodig. Je hebt dan als een goed is een opleiding hiervoor gevolgd. Aan de kassa werken gebeurt meestal zonder opleiding. Als je 16 bent en je zoekt een bijbaantje, dan kan je in principe zo aan de kassa gaan werken (tenminste, zo was dat bij mij wel, je wordt even ingewerkt en dan weet je het wel). Dus dan lijkt het mij logisch dat je meer verdient op een reisbureau dan aan een kassa.

En ik bedoel heus niet dat je dom bent als je aan de kassa werkt, ik heb zelf voor een bijbaantje ook een paar jaar achter de kassa gewerkt, maar het is gewoon een feit dat je er niet jaren voor hoeft te studeren.
Alle reacties Link kopieren
Wat is daar nou weer denigrerend aan?We hebben het hier over een beroep waar een OPLEIDING voor vereist is en dat je daarmee dus hetzelfde of zelfs nog minder verdient dan achter een kassa, waar geen opleiding voor nodig is (tenmniste; ik heb nog nooit van de Hogere Kassa School gehoord).Als kassiere moet je hooguit een beetje kunnen terugtellen en that's it. Wil niet zeggen dat je niet meer kan, maar het beroep houdt gewoon niet veel meer in.Als reisadviseuse moet je toch wel van wat meer markten thuis zijn en het is dus gek dat je daar eenzelfde beloning voor krijgt als voor iets wat je zonder enige opleiding op je 15e al als bijbaantje kan gaan doen.
Ik heb een kleine 10 jaar in de reiswereld gewerkt en er een jaar of twee geleden uitgestap i.v.m o.a het salaris. Om te huilen i.d.d.



Ik heb ooit bij D-reizen kunnen solliciteren voor de functie van office manager voor wel 1300eur BRUTO p.m!!!! Office manager van een groot kantoor wel te verstaan. Ik heb ook bij een touroperator gewerkt en daar liggen de salarissen echt niet hoger dan op de reisbureaus. Baantjes op productmanagement liggen echt niet voor het oprapen en de kans is erg klein dat je op dit soort afdelingen terecht komt, vaak gebeurt dit pas na jaren en jaren.



Het meest verdiende ik bij een luchtvaartmaatschappij, op de sales. Was meteen ook de leukste baan van allemaal.



Nee, de reiswereld lijkt zo geweldig maar is alles behalve dat. Met de jaren zijn ook de personeels-aanbiedingen sterk afgenomen, iets wat veel mensen zagen als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. 



Kortom, verzint eer ge begint!!!
Alle reacties Link kopieren




quote: blikje reageerde





quote: bettyboob reageerde





quote: secunde reageerde



Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.





Inderdaad mee eens... Het komt behoorlijk denigerend over..



Goh wat voelt men zich toch snel aangevallen of op de teentjes getrapt. Dat is het nadeel van schriftelijke communicatie omdat je mijn "toon" hebt gemist. Het was absoluut niet denigrerend bedoelt. Dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen. *;



 Het gaat er om dat ik tijdens mijn toeristische opleiding alles heb moeten leren over topografie (en niet alleen de hoofdsteden van een landje maar alle kleine stadjes, welke kerk daar staat en wat er te doen is, etc), diverse talen, communicatie, management, financiën enz enz. Voor een baan achter de kassa heb je niet zo'n opleiding nodig.



Wanneer je de moeite hebt genomen om een MBO-opleiding te volgen mag je ook een beter salaris verwachten dan iemand die achter de kassa zit en deze opleiding niet heeft moeten volgen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat een HBO'er of een WO'er meer verdient dan mij. Ze hebben namelijk nog meer tijd én geld in de ontwikkeling gestopt. En daarom mag je meer verdienen.



Snappie?





verdient dan ik,...! Sorry,..dan heb je alle steden en kerken van de wereld uit je hoofd moeten leren maar zijn ze het mooie Nederlands stomweg vergeten,....;).
Alle reacties Link kopieren
,......of zal het komen dat ik zonder toeristische vooropleiding als District Product Manager bij een touroperator aan de slag ben gegaan?
Alle reacties Link kopieren


Wat is daar nou weer denigrerend aan?



We hebben het hier over een beroep waar een OPLEIDING voor vereist is en dat je daarmee dus hetzelfde of zelfs nog minder verdient dan achter een kassa, waar geen opleiding voor nodig is (tenmniste; ik heb nog nooit van de Hogere Kassa School gehoord).

Als kassiere moet je hooguit een beetje kunnen terugtellen en that's it. Wil niet zeggen dat je niet meer kan, maar het beroep houdt gewoon niet veel meer in.

Als reisadviseuse moet je toch wel van wat meer markten thuis zijn en het is dus gek dat je daar eenzelfde beloning voor krijgt als voor iets wat je zonder enige opleiding op je 15e al als bijbaantje kan gaan doen.
Ach het antwoord van ik geloof secunde staat mij beter aan. En ik snapte ook gerust wel wat ermee bedoelt werd alleen het stond er een beetje knullig snappie?
Alle reacties Link kopieren




quote: blikje reageerde





quote: bettyboob reageerde





quote: secunde reageerde



Ik weet niet waarom het zo laag is.... Je hebt er toch minimaal een MBO-opleiding voor nodig. Ik heb MBO niveau 4 (incl. sepr 1 t/m 3) dus zou in principe ook een eigen reisbureau kunnen opstarten.



Het is gewoon een hele slechte CAO. Maar ik heb ook ooit een bijbaantje achter de kassa gehad maar om reizen te verkopen moet je wel wat meer weten dus het is inderdaad echt niet eerlijk.

Lekker tactisch antwoord dit! dus iemand achter de kassa weet niets? beetje denigrerend dit......

Daarom ben ik er lang geleden al mee gestopt. Alhoewel het reizen zelf nog steeds mijn passie is.





Inderdaad mee eens... Het komt behoorlijk denigerend over..



Goh wat voelt men zich toch snel aangevallen of op de teentjes getrapt. Dat is het nadeel van schriftelijke communicatie omdat je mijn "toon" hebt gemist. Het was absoluut niet denigrerend bedoelt. Dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen. *;



 Het gaat er om dat ik tijdens mijn toeristische opleiding alles heb moeten leren over topografie (en niet alleen de hoofdsteden van een landje maar alle kleine stadjes, welke kerk daar staat en wat er te doen is, etc), diverse talen, communicatie, management, financiën enz enz. Voor een baan achter de kassa heb je niet zo'n opleiding nodig.



Wanneer je de moeite hebt genomen om een MBO-opleiding te volgen mag je ook een beter salaris verwachten dan iemand die achter de kassa zit en deze opleiding niet heeft moeten volgen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat een HBO'er of een WO'er meer verdient dan mij. Ze hebben namelijk nog meer tijd én geld in de ontwikkeling gestopt. En daarom mag je meer verdienen.



Snappie?





Ik snapte ook wel hoe je het bedoelde alleen stond het er niet zo heel aardig snappie?:DIk neem je niets kwalijk hoor...
Alle reacties Link kopieren
Goh wat voelt men zich toch snel aangevallen of op de teentjes getrapt. Dat is het nadeel van schriftelijke communicatie omdat je mijn "toon" hebt gemist. Het was absoluut niet denigrerend bedoelt. Dus niemand hoeft zich aangesproken te voelen. *;



 Het gaat er om dat ik tijdens mijn toeristische opleiding alles heb moeten leren over topografie (en niet alleen de hoofdsteden van een landje maar alle kleine stadjes, welke kerk daar staat en wat er te doen is, etc), diverse talen, communicatie, management, financiën enz enz. Voor een baan achter de kassa heb je niet zo'n opleiding nodig.



Wanneer je de moeite hebt genomen om een MBO-opleiding te volgen mag je ook een beter salaris verwachten dan iemand die achter de kassa zit en deze opleiding niet heeft moeten volgen. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat een HBO'er of een WO'er meer verdient dan mij. Ze hebben namelijk nog meer tijd én geld in de ontwikkeling gestopt. En daarom mag je meer verdienen.



Snappie?





Dat snap ik maar al te goed. Ik ben het ook met je eens hoor. Inderdaad een nadeel van schriftelijke communicatie dat je de toon van iemand anders niet hoort. Het kwam op mij denigerend over door de manier waarop het geschreven was. :)
Alle reacties Link kopieren
nou ik vind het niet echt denigrerend, het is wel gewoon de waarheid.



maar ondertussen is er niemand die momenteel op een reisbureau werkt en me daadwerkelijk meer kan vertellen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven