Actueel
alle pijlers
Pesterij: Niet-roken op Schiphol..
zaterdag 5 januari 2008 om 19:44
Ik las laatst een stukje op volkskrant.nl over het feit dat je op Schiphol per 01-01-08 helemáál niet meer mag roken. Dus niet in de restaurants, geen rokershokken, alleen nog maar buiten. Mensen die overstappen op Schiphol kunnen dus nergens meer terecht.
Ik ben eigenlijk vóór een algeheel rookverbod in restaurants en kroegen. Ondanks dat ik zelf rook. Heb een tijd niet gerookt, en merkte toen dat het best smerig was, dus ben ik er voor, Níemand hoeft last te hebben van mijn smerige gewoonte.
Maarrr.. Dat Schiphol besluit vind ik pure pesterij. Want wie heeft er in vredesnaam nou last van een stel opgehokte verslaafden in een gelig hokje met afzuiger op stand 10? Dat heeft dan toch niets meer met 'wij-zijn-tegen-meeroken' te maken? Dat is dan toch gewoon pure pesterij? Of een extreme vorm van betutteling? Zo van: 'Wij vinden roken ongezond en dus mag je het op de luchthaven lekker helemaal niet meer. Lekker puh'.
Vind het echt belachelijk en ga vanaf nu Schiphol echt mijden. Stelletje debielen daar!
Ik ben eigenlijk vóór een algeheel rookverbod in restaurants en kroegen. Ondanks dat ik zelf rook. Heb een tijd niet gerookt, en merkte toen dat het best smerig was, dus ben ik er voor, Níemand hoeft last te hebben van mijn smerige gewoonte.
Maarrr.. Dat Schiphol besluit vind ik pure pesterij. Want wie heeft er in vredesnaam nou last van een stel opgehokte verslaafden in een gelig hokje met afzuiger op stand 10? Dat heeft dan toch niets meer met 'wij-zijn-tegen-meeroken' te maken? Dat is dan toch gewoon pure pesterij? Of een extreme vorm van betutteling? Zo van: 'Wij vinden roken ongezond en dus mag je het op de luchthaven lekker helemaal niet meer. Lekker puh'.
Vind het echt belachelijk en ga vanaf nu Schiphol echt mijden. Stelletje debielen daar!
maandag 7 januari 2008 om 20:01
Lilia, waarom zo disrespectvol eigenlijk? Dan pleit ik voor grote ramen bij de Mac, lekker vretende dikkerds kijken. Of hey, ramen bij een psychiatrische instelling, schizo's kijken!
Kom op zeg, sommige mensen willen helemaal niet stoppen. Ik heb er bijvoorbeeld helemaal geen behoefte aan om te stoppen, dat doe ik nog weleens. Sowieso als ik dood ben, en misschien ervoor. Ik loop al extreem op mijn tenen om types zoals jij te ontzien met mijn Camelrook, maar als ik dan die neerbuigende toon eens hoor begrijp ik niet echt meer waarom.
Kom op zeg, sommige mensen willen helemaal niet stoppen. Ik heb er bijvoorbeeld helemaal geen behoefte aan om te stoppen, dat doe ik nog weleens. Sowieso als ik dood ben, en misschien ervoor. Ik loop al extreem op mijn tenen om types zoals jij te ontzien met mijn Camelrook, maar als ik dan die neerbuigende toon eens hoor begrijp ik niet echt meer waarom.
maandag 7 januari 2008 om 20:08
maandag 7 januari 2008 om 23:28
Maar we zijn het er toch allemaal wel over eens dat meeroken niet fijn is? Waarom komen er dan van die mosterdtypes die menen dat nog even te moeten vertellen? Het gaat mij (en meerdere hier) om de mogelijkheid tot roken zónder er van die mosterd-types mee te storen: een rookhol. Of twee. Op Schiphol. Dat dampende kerosinegat waar je na drie keer diep ademhalen al bijna zonder vliegtuig opstijgt.
woensdag 9 januari 2008 om 08:48
Aparte ruimtes in horeca zijn meestal niet afgesloten, zodat je in de niet-rokersruimte vaak toch wel last kunt hebben van de rook. Echt afgesloten ruimtes maken kan vaak ook niet eens (kost natuurlijk ruimte, geld etc).
Ik vind een wettelijk rookverbod trouwens niet eens zo betuttelend: vind je niet mogen drinken op straat dan ook betuttelend? Of niet naakt over straat lopen? (was dat hier al niet genoemd?)
Maar goed, ik ben dan ook zo'n vervelende ex-roker (die trouwens af en toe nog wel es rookt, maar vind dat niemand daar last van hoeft te hebben)
donderdag 10 januari 2008 om 09:59
Nergens binnen 'gezamenlijke' gebouwen/ruimtes roken, is mijn visie. Horeca hoort hier ook bij. Ik heb het niet over je eigen huis. Roken in openbare gebouwen is al langer verboden en terecht. Toen wij in '88 naar Amerika vlogen op bezoek bij mijn tante, mocht je nog in het vliegtuig roken. Gadver! En nu ondenkelijk, ook vanwege andere veiligheidsredenen (maar wel tijdens het eten 300 messen uitdelen, vind ik nog steeds dubbel, maar, dit terzijde).
Ik heb echt een spuughekel aan meeroken. Ik heb zelf nooit last gehad van die rookruimtes op Schiphol of welke andere luchthaven dan ook, dus dat is wellicht een beetje overdreven. Het zal wel goedkoper zijn om die rookruimtes te verwijderen, scheelt toch een hoop electriciteit als die ventilatoren niet 24 uur per dag op maximum hoeven te staan.
Aah joh, dit zijn van die discussies die nergens toe leiden. Ik vind dat niet- rokers mogen kiezen om wel of niet mee te roken. Als ik een glas whiskey drink, dan drinkt niemand daar van mee (je zou kunnen beargumenteren dat als je een tongzoen van iemand krijgt die net gedronken hebt, je x promille alcohol binnenkrijgt, maar da's een beetje overdreven). Als iemand besluit friet met mayo te eten, wordt mijn kans op dichtslibbende aorta niet groter.
Maar ik krijg die rook wel binnen, als ik er voor kies naar een kroeg te gaan of op een andere manier mee te roken.
Er wordt wel heel veel gekibbled op dit forum....
Een fijne dag, met of zonder peuk!
Groetjes, Peefje
vrijdag 11 januari 2008 om 00:16
vrijdag 11 januari 2008 om 03:46