Wassen en het milieu

05-04-2011 16:58 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denk jij aan het milieu bij het wassen van je kleding?
quote:viva1973 schreef op 05 april 2011 @ 19:24:

[...]

Bacteriën en huisstofmijt gaan dood vanaf 60 graden.

De een zal het overdreven vinden, de ander niet.Sommige bacterieen gaan bij veeeel hogere temperaturen pas dood.
quote:iris1969 schreef op 05 april 2011 @ 17:12:

Ja, ik was alleen een volle trommel, met een kort programma en op 40 graden.



Mijn enige misser is wasverzachter, want dat is niet zo goed voor het milieu, maar anders moet ik me afdrogen met kartonnen dozen ipv met zachte handdoeken.ipv wasverzachter kun je ook een scheutje azijn in het wasverzachter bakje doen. Nog niet zelf getest, ik gebruik eigenlijk nooit wasverzachter, maar heb meerdere keren gehoord dat dit werkt.
quote:Fiorah schreef op 05 april 2011 @ 18:07:

Ja. Ik was op 30 graden (behalve ondergoed, handdoeken en vaatdoekjes, dat gaat op 60) met een ecowasbal en een klein beetje wasmiddel op ecoprogramma. En ik was alleen als ik genoeg was heb om mijn trommel te vullen.Wat is dat voor wasbal? Ben benieuwd! Ik denk erover zelf wasmiddel te maken van zeep, water en soda, maar vind het eigenlijk te veel gedoe, dus misschien is zo'n wasbal iets voor mij?
quote:_Barbabella_ schreef op 05 april 2011 @ 19:12:

In beddengoed en handdoeken ed zit huisstofmeid. Ook in kleding overigens, maar het meeste kan daar niet van op 60.

Is erg ongezond om dat op 30 of 40 te wassen. Bij 60 graden overleven ze het niet geloof ikJa, dat heb ik inderdaad ook begrepen. Heb de laatste tijd een beetje gelezen over huisstofmijt en het advies van bv het astma fonds is om 1 x per 2 weken beddengoed te wassen op 60 graden.
quote:Nomad schreef op 05 april 2011 @ 19:30:

[...]





ipv wasverzachter kun je ook een scheutje azijn in het wasverzachter bakje doen. Nog niet zelf getest, ik gebruik eigenlijk nooit wasverzachter, maar heb meerdere keren gehoord dat dit werkt.Ja dat heb ik ook wel eens gehoord, maar gaat je was dan niet zuur ruiken? Nu ruikt mijn was heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 05 april 2011 @ 19:30:

[...]



Sommige bacterieen gaan bij veeeel hogere temperaturen pas dood.Daarom was ik ook minstens 1x per maand op 90 graden.
Alle reacties Link kopieren
Iris, als je het buiten ophangt om te drogen (met mooi weer natuurlijk dan) ruikt het ook heerlijk!
Ik heb ook een wasbal. Het is een groene plastic bal met gaatjes. Er zitten bolletjes in die statisch schijnen te worden en dan water splitsen is + en - ionen, geloof ik. Ionen binden zich aan van alles en breken daarbij dus vuil af. Geloof ik. Ik heb 'm niet bij de hand en weet dus niet zeker of ik de uitleg goed in mijn hoofd heb. Komt uit een EKO winkel.



Het idee is dat je met de bal wasmiddels uitspaart of zelfs kan weglaten (dat laatste heb ik nog niet geprobeerd).
Ha, de consumentenbond uitleg: http://www.consumentenbon ... asbal/wat-is-de-ecowasbal
Oh die is helemaal niet positief trouwens...
quote:iris1969 schreef op 05 april 2011 @ 19:39:

[...]





Ja dat heb ik ook wel eens gehoord, maar gaat je was dan niet zuur ruiken? Nu ruikt mijn was heerlijk.nee het schijnt dat die geur er uit gaat tijdens spoelen, drogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 05 april 2011 @ 17:33:

Ik woon in het europoort/botlek gebied, zodra ze daar gaan besluiten om aan het millieu te denken, dan denk ik keihard met ze mee.





Heb je even?



De meeste veranderingen die doorgevoerd worden zijn natuurlijk niet uit idealisme, maar omdat er of geld bespaard wordt (minder energieverbruik scheelt ontzettend veel bij zulke grote industrie) of omdat normen opgelegd zijn door de overheid maar of het linksom of rechtom is, het is wel beter voor het milieu:



-minder zwavel in de diesel levert minder S-uitstoot op. In de afgelopen 10 jaar is de norm van 350 naar 10 ppm gesteld, dus de S-uitstoot is enorm verminderd, tot vrijwel niets. Het zwavel dat uit de diesel gehaald is wordt gebruikt voor het maken van zwavelzuur, in kunstmest en gedeeltelijk wordt het opgeslagen. Het komt in ieder geval niet meer vrij als SO2 in je motor, hetgeen bijdraagt aan smog, ongezond is en zure regen veroorzaakt.



-omzetting van een veel groter deel van de ruwe aardolie in brandstoffen die beter en dus schoner verbranden in auto's, vrachtwagens, vliegtuigen etc. De resten gaan grotendeels naar schepen en voor die brandstof zijn veel minder normen, dus alles wat op die manier verbrand wordt stoot veel meer ellende uit.



-iedere keer dat er een actievere katalysator (materiaal dat de chemische omzettingen helpt) wordt ontwikkeld worden de gewenste reacties op lagere tempartuur uitgevoerd en kost het dus minder energie. De hoeveelheden energie die bespaard worden zijn enorm! Voor een gemiddeld proces wordt eens per 2 jaar katalysator gewisseld dus elke 2 jaar wordt het energieverbruik verminderd.



-betere warmte-integratie etc zorgt ook voor veel minder energieverbruik. Dat doen ze graag want warmte is energie en dat kost gewoon heel veel geld.



Ik kan je nog oneindig veel voorbeelden geven, maar ik kan me ook voorstellen dat dit al vrij technisch is. In het europoort gebied wordt dus wel heel veel voor het milieu gedaan. Ik kan me voorstellen dat het niet zo voelt als het stinkt of er een flare staat te branden. En dat moet natuurlijk ook vermeden of voorkomen worden. Maar het is niet zo dat men daar maar graag zo veel mogelijk rotzooi het milieu in pompt.
Alle reacties Link kopieren
2 X is niet nodig
aikidoka wijzigde dit bericht op 06-04-2011 14:51
Reden: dubbel gepost
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet echt aan het milieu als ik was, wel probeer ik altijd de trommel helemaal vol te doen en ik heb geen droger dus daarmee bespaar ik dan een beetje. Ik was meestal op 30 graden maar beddengoed, onderbroeken en handdoeken op 60 graden. Verder gebruik ik zelden wasverzachter en doe altijd minder wasmiddel dan voorgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Vraag tussendoor: Hoe ziet je beddengoed eruit na een wasbeurt op 90 graden?

Is het niet op Jip-en-Jannke formaat dan, of erg vaal?



Ik weet niet of die bacteriën die erin zitten zo erg zijn, voor mensen met normale weerstand?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
quote:emaille schreef op 05 april 2011 @ 17:18:

Daar gaan we weer. Ik kan het je kort vertellen: de meeste forummers denken bij de was niet aan het milieu. 17 wassen per week is niet raar, lege trommels zijn geen probleem, en zoveel mogelijk lekker heet.



Een beter milieu begint niet in Nederland, dat is zeker.





Maar een heerlijke goede schonen was en huis begint wel in NL. Dat is ook zeker



Ik denk niet aan het milieu als ik was. Ik was als ik wassen moet. En heet ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 06 april 2011 @ 15:01:

Vraag tussendoor: Hoe ziet je beddengoed eruit na een wasbeurt op 90 graden?

Is het niet op Jip-en-Jannke formaat dan, of erg vaal?Ik heb mijn dekbedhoezen nu zo'n 6 jaar en ze zijn nog steeds mooi. Ligt ook aan de kwaliteit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te zien dat er zoveel reacties geplaatst zijn! De meeste van jullie staan toch wel stil bij het milieu als jullie de was doen. Wij hebben nu een leuke actie waarbij je het milieu makkelijk een steuntje in de rug kan geven. Je kan je stem uitbrengen op jouw favoriete natuurgebied in Nederland. Aan het gebied met de meeste stemmen doneren wij dan 25.000 euro. Bovendien kan je een milieuvriendelijke wasmachine winnen, dat scheelt weer in de kosten toch! Als je het leuk vindt kan je via deze link[...]je stem uitbrengen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2011 13:51
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toverstafje en slotje voor dit topic.

En ik gebruik ook nooit (meer) Persil.
Persil sucks.
Alle reacties Link kopieren
Persil is bagger.

Het wasmiddel van Lidl is als beste getest. En uit eigen ervaring mag ik wel zeggen dat ik er spijt van heb altijd maar dure wasmiddelen te hebben gebruikt.
Ja, dat vind ik echt.
quote:sepopoattiogbe schreef op 06 april 2011 @ 17:47:

Wat leuk om te zien dat er zoveel reacties geplaatst zijn! De meeste van jullie staan toch wel stil bij het milieu als jullie de was doen. Wij hebben nu een leuke actie waarbij je het milieu makkelijk een steuntje in de rug kan geven. Je kan je stem uitbrengen op jouw favoriete natuurgebied in Nederland. Aan het gebied met de meeste stemmen doneren wij dan 25.000 euro. Bovendien kan je een milieuvriendelijke wasmachine winnen, dat scheelt weer in de kosten toch! Als je het leuk vindt kan je via deze link[...] stem uitbrengen.



Hoezo wordt er aan het gebied met de meeste stemmen 25.000 euro gedoneerd?

Ga van dat bedrag een windmolen adopteren, dan ben je pas milieuvriendelijk bezig.

Rotpersil
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2011 13:52
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Moonlight82 schreef op 06 april 2011 @ 15:01:

Vraag tussendoor: Hoe ziet je beddengoed eruit na een wasbeurt op 90 graden?

Is het niet op Jip-en-Jannke formaat dan, of erg vaal?



Ik weet niet of die bacteriën die erin zitten zo erg zijn, voor mensen met normale weerstand?



Ik was mijn beddengoed altijd op 95 graden. En ja, bont gekleurd beddengoed wordt best snel vaal. Het krimpt niet.



Ik heb een erg sterke allergie voor huisstofmijt, dus ik heb 10 keer liever vaal beddengoed dan dat ik een allergische reactie krijg in mijn bed. En ik heb dat al een paar keer gehad. (Mijn vriend mag nooit meer het beddengoed wassen!).



trouwens, als je niet allergisch bent maakt huisstofmijt geen snars uit. Zelfs als je een slechte weerstand hebt doet het dan niets met je. En je kunt al deze bacterien ook doden in de vriezer! (Wel even een plastic zak eromheen doen, anders heb je allemaal dode huisstofmijt in je vriezer)
Alle reacties Link kopieren
quote:sepopoattiogbe schreef op 06 april 2011 @ 17:47:

Wat leuk om te zien dat er zoveel reacties geplaatst zijn! De meeste van jullie staan toch wel stil bij het milieu als jullie de was doen. Wij hebben nu een leuke actie waarbij je het milieu makkelijk een steuntje in de rug kan geven. Je kan je stem uitbrengen op jouw favoriete natuurgebied in Nederland. Aan het gebied met de meeste stemmen doneren wij dan 25.000 euro. Bovendien kan je een milieuvriendelijke wasmachine winnen, dat scheelt weer in de kosten toch! Als je het leuk vindt kan je via deze link [...] je stem uitbrengen.







Complimenten voor hoe je de val hebt opgezet!

Je hebt goed gezien hoe er op een spam/oproep gereageerd wordt.



Of heb je de tip op een ander topic gelezen?

Daar werd dit aangeraden namelijk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-04-2011 13:53
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:batwom schreef op 06 april 2011 @ 19:09:

[...]









Complimenten voor hoe de je val hebt opgezet!

Je hebt goed gezien hoe er op een spam/oproep gereageerd wordt.

dat dacht ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven