Werk & Studie alle pijlers

ZZP-ers: lijfrente => afstorten OR, (on)verstandig?

09-01-2008 20:42 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mede-zzp-ers in de zaal of mensen die meer van belastingzaken weten?



Dan graag jullie mening:



Sinds enige jaren ben ik zelfstandige(ZZP-er). Mijn administrateur heeft heel keurig maar zonder verdere uitleg en overleg voor mij enige jaren een OR (voorheen FOR/oudedagsreserve) gereserveerd op de balans.



Op zich prima, ik wil gewoon een goed pensioen opbouwen.

Dus heb ik in de tussentijd bij Legal&General een lijfrente spaarplan lopen, waarin ik elk jaar een bep. bedrag stort.



Eigenlijk zou ik dit zelf graag van de OR onttrokken zien, mijn administrateur doet dit liever niet, gezien het belastingvoordeel dat ik volgens zijn zeggen dan mis loop.

Ik heb juist begrepen dat dat bedrag weliswaar bij mijn inkomen opgeteld wordt voor de belasting, maar daartegenover voor even zo grote premieaftrek op het inkomen uit werk en woning in aanmerking komt.



Als dit klopt, dan maakt het toch niets uit dat ik het op de balans van de OR afgetrokken wil zien?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Als je op dit moment de premie voor je lijfrenteverzekering wil betalen met een onttrekking aan de FOR, dan heeft je adviseur wel een beetje gelijk. Nu trek je namelijk 2x iets van je inkomen af: je inleg in de FOR en je premie voor de verzekering bij Legal. Als je besluit om je premie voor Legal te 'betalen' met een onttrekking aan de FOR heb je geen aftrekpost meer. De onttrekking vormt een bijtelpost bij je inkomen en de premie bij Legal een aftrekpost, maar per saldo heb je dan dus niks. Maar als je besluit om je inleg in de lijfrenteverzekering bij Legal te verhogen, en dat uit je FOR te halen, dan hou je per saldo wel een aftrekpost over (namelijk: de premie die je altijd al aan Legal moest betalen).
..
Alle reacties Link kopieren
Tnx reizigster!



Is er trouwens een alternatief?



Ik denk dan bv aan de minimale (verplichte) storting in de lijfrenteverzekering en de rest op een (zakelijke) beleggingsrekening. Goed idee?
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven