Is het "onvoordelig" om na een jaar weer te verhuizen?

09-01-2008 15:41 12 berichten
December 2006 hebben we onze huidige woning gekocht. Hij blijkt alleen te klein te zijn voor ons.



Nu hebben we een huis op het ook wat we misschien willen kopen. Maar iedereen om ons heen zegt steeds dat het onvoordelig is om gelijk te verhuizen. Met oog op de kosten koper die je hetb betaald. Men zegt dat je minstens 5 jaar in je huis moet blijven om de kosten eruit te hebben.



Weet iemand hoe dit precies zit?
Alle reacties Link kopieren
Om je kosten koper eruit te halen (10% van je aankoop bedrag) is inderdaad gemiddeld een jaar of 3 voor nodig. Daarnaast heb je misschien nog opgeknapt en om die kosten eruit te krijgen is moeilijk binnen een jaar indeze huizenmarkt.



heb je NHG?
Alle reacties Link kopieren
Om je een idee te geven: wij wonen nu iets meer dan 2 jaar in onze woning en zouden het liefste weer verhuizen. Als wij dit nu zouden doen, zouden we met een schuld van 45.000 blijven zitten vanwege idd de kk en een deel bouwdepot.
Computer says nooooo
Nee geen NHG..
Alle reacties Link kopieren
Minstens 5 jaar, lijkt mij vrij lang. Het zal ook weer van geval tot geval verschillen.

Je kunt waarschijnlijk wel inschatten wat je huis op dit moment zal opbrengen. Als je dat niet weet kun je altijd een makelaar langs laten komen voor een vrijblijvende bepaling van de verkoopwaarde.

Dan weet je dus meteen of je 'uit de kosten' bent als je het huis verkoopt.



Maar dan nog: ik ken ook een stel die toch snel hun huis verkocht hebben (ook al verdienden ze er niks aan) en iets anders hebben gekocht. Op dat huis moesten ze vervolgens bijna 10 maanden 'wachten' en in die tijd stegen de prijzen daar flink. Ze hadden toen dus vrij voordelig hun nieuwe huis gekocht.



Overal valt wel iets voor te zeggen. Maar als je met (heel veel) restschuld blijft zitten, kun je waarschijnlijk beter wachten.
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je inderdaad wel heel veel mazzel gaan hebben met de verkoop wil je je kosten eruit gaan halen en is het waarschijnlijk onvoordelig om nu naar een groter (ik neem aan ook duurder) huis te verhuizen.
Als je een huis koopt, dan maak je inderdaad kosten (bovenop de aanschafprijs). Meestal is het zo dat het huis over de jaren in waarde stijgt en dat je dus op een gegeven moment je huis voor een zo'n hoge prijs kunt verkopen, dat je je hele investering weer terug kunt verdienen met de verkoop.



Hoe lang het duurt voordat je huis genoeg waard is om het te verkopen zonder verlies, hangt van allerlei factoren af. Bij nieuwbouw verdien je vaak iets sneller terug dan bij een bestaande woning. En ook stijgt de waarde van woningen in de ene regio veel sneller dan in de andere. Daarnaast kan het zijn dat jullie aanpassingen hebben gedaan aan de woning die een dure investering zijn geweest en al dan niet voor een extra waardestijging hebben gezorgd.



Hoe het bij jullie zit, kun je nagaan door je huis te laten taxeren. Alleen dan weet je wat je huis nu waard is en of je de investeringskosten al dan niet terug verdient.
in feite maar 1 manier om daar achter te komen, en dat is je huis laten taxeren door een makelaar. mss kun je al een heel stuk wijzer worden door op Funda te kijken wat huizen bij jou in de straat "doen". Dan heb je een indicatie. meestal duurt het idd een paar jaar voor je je kosten koper er uit hebt, maar je kunt net de mazzel hebben dat je een heel gewild huis hebt.



Als de prijs van je nieuwe huis onder je max hypotheekwaarde ligt, kun je een kleine restschuld vaak nog wel meefinancieren; zeker als je je nieuwe hypotheek bij dezelfde bank afsluit.
Bedankt voor de snelle reacties. We zijn ons echt aan het orienteren. We zijn ons er van bewust dat het er waarschijnlijk niet in zit om een nieuw huis te kopen.



Bij mij in de straat staan geen huizen te koop. Volgens mij komt dat ook omdat er nog een paar huurhuizen tussen zitten.



Qua onderhoud is ons huis echt een pareltje. Als ik het vergelijk met de rest in deze wijk. Ik heb geen idee van de huizenmarkt hier in Rotterdam eigenlijk.

We hebben een woonhuis, met 1 slaapkamer. En een mooie tuin.
Alle reacties Link kopieren
Laten taxeren. Dan heb je gelijk een reeele waarde waarvoor je het te koop zou kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, je heb gemiddeld 3 jaar nodig om een beetje quitte te spelen of om er wat aan over te houden. Ligt er denk ik wel aan wat voor huis je hebt. Wij gaan nu na 3,5 jaar ook verhuizen en we houden er wel wat aan over.



Maaar zouden we nu hier veel langer blijven wonen zou dat idd veel voordeliger zijn voor ons. Maar ja wij zijn eigenwijs en willen nu verhuizen en hebben ook al wat op t oog. En t is idd wel zonde van het geld wat je eraan zou kunnen verdienen.

Mijn ouders raadden t ons dus ook aan ten zeerste om hier langer te blijven maar ja zoals ik al zei wij zijn erg eigenwijs.



Die k.k. is idd heele vervelend en we willen ook zeker weten dat we in t volgende huis voor langere tijd blijven, en dat we daar ook zeker weten willen wonen ( in hoeveree je dat allemaal zeker kan weten natuurlijk) want ja die k.k. daar word je ook niet bepaald vrolijk van.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Oh ja laten taxeren is ook nog een goed idee ja. Maar let op dat taxeren vaak ook nog steeds "natte vinger"werk is. Laat t eens door verschillende taxateurs taxeren. De buurman van mijn zus heeft wegens scheiding zn huis door 3 taxateurs laten taxeren en tussen de 3 uitkomsten zaten duizenden euros verschil, en dan geen 5000 euro verschil...bizar gewoon.



heel veel succes. altijd heel spannend, koen en verkopen!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven