Lijf & Lijn alle pijlers

Cruesli met yoghurt, gezond ontbijt?

20-04-2011 12:08 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet de laatste tijd vaak een bak(je) Quaker´s Appel & Rozijn cruesli met Optimel yoghurt voor ontbijt. Ik krijg er een lekker vol gevoel van en ik heb het idee dat het gezond is. Maar nu lees ik net dat het helemaal niet zo gezond is want veel calorieên. Is dat zo? Ik ben aan de lijn dus ik wil graag gezond ontbijten

Cruesli met yoghurt is een

Totaal aantal stemmen: 33

gezond ontbijt om af te vallen (27%)
ongezond ontbijt en een dikmaker (73%)
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 20 april 2011 @ 12:52:

Succes met afvallen!



Niet te hysterisch gaan diëten --> werkt contraproductief. Verstandige, maar vooral ook lekkere dingen eten en veel bewegen, en het komt in orde!



Thanks



Nee dat doe ik ook niet hoor. Ik ben al vanaf januari bezig en er is nu 3 1/2 kilo af (en ik hoef er nog maar iets van 3 of 4). Ik eet lekker en gezond. Fruit en kerstomaatjes/komkommer tussendoor. Bijna geen wit brood, vrijwel altijd zilvervliesrijst, volkorenpasta en bruin brood. Koekjes enzo echt minimaal. Als ik bedenk wat ik op mn werk allemaal al heb laten staan (er is hier elke week wel een dag met koekjes en/of taart) En veel bewegen. Voel me ook heel goed en het is goed vol te houden.
Phoebexx, heb je al de ingredientenlijst van zowel de Optimel als de cruesli bekeken? Zo'n lijst geeft een goede indruk van wat je eet en dan weet je ook of je gezond eet of niet.



Volgens mij zit er 0% vet in die Optimel yoghurt. Waarom neem je niet gewoon een volle yoghurt? Dan krijg je veel meer voedingsstoffen binnen en vet betekent echt niet dat je direct dik wordt. Zelf eet ik vaak een halve liter volle yoghurt met een granen/noten/zadenmix en fruit als ontbijt. Werkt super, ben gezond, fit en slank. Misschien is dit ook iets voor jou?



Op de optimel website zie ik alleen optimel yoghurt met fruitsmaakjes, dat klinkt niet echt goed. Neem aan dat optimel niet gewoon yoghurt met verse stukjes fruit is, maar dat er ook nog het een en ander aan is toegevoegd, e-nummers enzo. Lijkt me ook niet zo gezond. Bovendien is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon een pak yoghurt te kopen en dat zelf te mixen met vers fruit naar keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 20 april 2011 @ 12:56:

Gaat het je om dikmakende calorieen of om gezonde voedingswaarde? Allebei

Zo ontzettend slecht is Cruesli nu ook weer niet, bevat veel vezels.

Iemand anders zei hier net dat er juist geen/weinig vezels in cruesli zitten omdat het geen ´goede´ koolhydraten zouden zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 20 april 2011 @ 13:00:

Phoebexx, heb je al de ingredientenlijst van zowel de Optimel als de cruesli bekeken? Zo'n lijst geeft een goede indruk van wat je eet en dan weet je ook of je gezond eet of niet.



Volgens mij zit er 0% vet in die Optimel yoghurt. Waarom neem je niet gewoon een volle yoghurt? Dan krijg je veel meer voedingsstoffen binnen en vet betekent echt niet dat je direct dik wordt. Zelf eet ik vaak een halve liter volle yoghurt met een granen/noten/zadenmix en fruit als ontbijt. Werkt super, ben gezond, fit en slank. Misschien is dit ook iets voor jou?



Op de optimel website zie ik alleen optimel yoghurt met fruitsmaakjes, dat klinkt niet echt goed. Neem aan dat optimel niet gewoon yoghurt met verse stukjes fruit is, maar dat er ook nog het een en ander aan is toegevoegd, e-nummers enzo. Lijkt me ook niet zo gezond. Bovendien is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon een pak yoghurt te kopen en dat zelf te mixen met vers fruit naar keuze.Volgens mij heeft Optimel zo´n bewuste keuze logo. Dat is van het Voedingscentrum toch? Kan je daar ook al niet meer van op aan?
Alle reacties Link kopieren
Daar kun je niet van op aan. Dat logo moet worden gekocht... Je vindt het op allerlei producten. Een product dat het níet heeft, kan net zo goed een goede keuze zijn. Je kunt beter de ingrediëntenlijst bekijken om te zien wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 20 april 2011 @ 13:08:

Daar kun je niet van op aan. Dat logo moet worden gekocht... Je vindt het op allerlei producten. Een product dat het níet heeft, kan net zo goed een goede keuze zijn. Ja dat snap ik, maar dan nog zal het toch wel aan een aantal criteria moeten voldoen om er überhaupt voor in aanmerking te komen?
Voedingscentrum vind ik waardeloos. Die worden ook maar gesponsord door allerlei merken.



Als ik lijn eet ik liever minder koolhydraten en meer eiwitrijk, dan kan ik 't beter volhouden (want betere verzadiging)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 20 april 2011 @ 13:10:

Voedingscentrum vind ik waardeloos. Die worden ook maar gesponsord door allerlei merken.

Dat is niet wat zij beweren..
Alle reacties Link kopieren
quote:Phoebexx schreef op 20 april 2011 @ 13:00:

[...]





Iemand anders zei hier net dat er juist geen/weinig vezels in cruesli zitten omdat het geen ´goede´ koolhydraten zouden zijn?



De gedroogde appels (vezels) en rozijnen (vezels) bevatten fruitsuiker. Is niet per definitie ongezond. Om de granen in Cruesli zit suiker, maar de granen (vezels) zitten er wél in. Granen zijn goede koolhydraten, geraffineerde suiker slechte.



Iemand vergeleek hier yoghurt met een granenprodukt met 2 boterhammen met kaas. En dat vind ik vreemd, want kaas bevat veel dierlijk vet en is niet gezond, op de calcium na. .
Ik denk dat Melpomene helaas gelijk heeft. Op die logo's kun je niet aan. Op het Voedingscentrum wat mij betreft ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Madelein schreef op 20 april 2011 @ 12:39:

[...]





Bedoel je deze?

http://www.kelloggs.nl/nl ... jtgranen/all-bran-flakes/

hier zit ook 22 gr suiker op 100 gr in, dus nog vrij veel.



ik eet zelf ook altijd yoghurt met cruesli, maar ik lust geen melk, dus krijg op deze manier wel zuivel binnen. Is dit trouwens echt veel slechter dan bijv 2 boterhammen met kaas?Nee, ik bedoel de Special K van Kellog's en dan de Original

http://www.kelloggs.nl/nl ... ranen/special-k-original/
quote:elninjoo schreef op 20 april 2011 @ 13:10:

Voedingscentrum vind ik waardeloos. Die worden ook maar gesponsord door allerlei merken.



Als ik lijn eet ik liever minder koolhydraten en meer eiwitrijk, dan kan ik 't beter volhouden (want betere verzadiging)



Dat bedoel ik dus wat betreft het Voedingscentrum.

Minder koolhydraten en meer eiwit is echt een goed dieet. Heb het in mijn omgeving gezien en het werkt echt (en is ook lekker!).
en sinds wanneer is dierlijk vet niet gezond?
Alle reacties Link kopieren
TO: ik eet al 2 maanden volgens de adviezen van het voedingscentrum en ik val gewoon af.

Mijn ontbijt: een kom havermout.



Volgens mijn vriend is trouwens de muesli van de euroshopper het best. Behoorlijk gevuld enzo en niet duur.
quote:Phoebexx schreef op 20 april 2011 @ 13:02:

[...]





Volgens mij heeft Optimel zo´n bewuste keuze logo. Dat is van het Voedingscentrum toch? Kan je daar ook al niet meer van op aan?



Ik heb het even voor je nagekeken... Het ikkiesbewust logo betekent niets, want is een logo voor en door voedingsproducenten.



"Naar aanleiding van de roep om gezondere producten en een logo sloegen in 2006 Campina, Friesland Foods en Unilever de handen ineen. Samen met supermarktketens en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) wilden zij een logo introduceren voor gezondere voeding. Het Ik Kies Bewust-logo was in mei 2006 een feit! Een open initiatief voor de voedingsindustrie, retail en foodservice, die de gezondere keuze makkelijk maakt door een eenvoudig en herkenbaar logo."
Alle reacties Link kopieren
Het 'ik-kies-bewust'-logo staat zelfs op zakken chips.



Je moet niet naar zo'n logo kijken, je moet je gezonde verstand gebruiken en naar je lichaam luisteren.
quote:Phoebexx schreef op 20 april 2011 @ 13:02:

[...]

Volgens mij heeft Optimel zo´n bewuste keuze logo. Dat is van het Voedingscentrum toch? Kan je daar ook al niet meer van op aan?Nee, die logo's zijn echt 9 van de 10 x onzin. Cruseli uit die pakken zijn inderdaad niet zo vezelrijk en zit veel suiker in. Kijk maar eens naar de ingredienten, er staat vast fructose glucosesiroop tussen. Bij de reformwinkel, of gewoon in de supermarkt van zonnature hebben ze museli. Dat zijn echt vezelrijke ontbijtjes, maar lang niet zo knapperig en zoet als cruseli. Het vult wel meer dan cruseli dus je hebt er minder van nodig. Kies een yoghurt uit zonder smaakje, je hebt van die milde yoghurts en biogarde, die zijn niet zo zuur. Breng het op smaak met vers fruit en eventueel wat stevia (natuurlijk zoetmiddel te koop bij de natuurwinkel/reformzaak). Dan heb je hetzelfde ontbijt maar dan met betere ingredienten, veel vezels, geen suikers en nepsuikers.
Alle reacties Link kopieren
Museli? Cruseli? Just kidding.



Ik neem vaak de simpelste muesli uit de supermarkt. Heeft geen enkele kunstmatige toevoeging (alleen graanvlokken, wat noten en rozijnen/krenten), en kost rond een euro voor een kilo... Je kunt er zelf nog van alles aan toevoegen: fruit, melk, yoghurt, etc. etc.
quote:Phoebexx schreef op 20 april 2011 @ 12:46:

[...]



Is Optimel ook niet gezond dan?Ik vind Optimel niet zo gezond, ik kies liever voor iets natuurlijkers waar zo min mogelijk aan is toegevoegd, zoals magere/(half)volle yoghurt of biogarde. Dit komt omdat ik denk dat natuurlijk eten het meest gezond is.



Overigens is het niet zo dat ik zelf nooit iets van Optimel eet of drink, vind het soms best lekker, en het is volgens mij ook best goed voor de lijn, want weinig calorieën, maar of het nou zo gezond is (en dat vroeg je) is een andere vraag



Ik denk dat hier wel een paar dingen door elkaar lopen, wat is 'gezond' en wat is 'goed voor de lijn' (als je wil afvallen).
Alle reacties Link kopieren
quote:indigoblue schreef op 20 april 2011 @ 14:13:

[...]

Ik denk dat hier wel een paar dingen door elkaar lopen, wat is 'gezond' en wat is 'goed voor de lijn' (als je wil afvallen).



Ja het gaat mij om allebei. Ik wil een goede combinatie en ik heb het denk ik wel vaak bij het goede eind. In het geval van de cruesli kan ik dus beter voor iets anders kiezen.



Kaas werd ook al genoemd. Vind ik ook heerlijk, maar kwam er ook achter dat het helemaal niet zo gezond en/of goed voor de lijn is. Dus dat eet ik nu nog wel maar wel veel minder. Het schijnt dat je beter voor pindakaas kunt kiezen (gezondere vetten). En ik dacht eerst dat dat slechter was dan kaas.



En chips eet ik (op het moment) sowieso niet dus of daar het bewust logo op staat weet ik niet. Maar er kan ook verwarring bestaan over het soort logo dat ergens op staat. Ik kies bewust zal denk ik niet op chips staan. Gezondere keuze misschien wel (door minder vet).



Maar het gaat denk ik vooral om de balans van gezond/caloriearm in combinatie met sporten/beweging bij het afvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 20 april 2011 @ 12:26:

[...]





Met kiwi moet je het meteen opeten, heb ik hier geleerd. .



Ik begrijp je post niet helemaal ?

De kiwi doe je vers gesneden pas in de ochtend bij de yoghurt. Alleen de havermout en de zuidvruchten wel je een avond van tevoren in een beetje magere melk
Alle reacties Link kopieren
quote:perfect schreef op 20 april 2011 @ 14:38:

[...]





Ik begrijp je post niet helemaal ?

De kiwi doe je vers gesneden pas in de ochtend bij de yoghurt. Alleen de havermout en de zuidvruchten wel je een avond van tevoren in een beetje magere melk



Je moet het niet nog een half uur laten staan bedoelt ze denk ik. Kiwi maakt de boel zuur / bitter als hij te lang met zuivel in aanraking komt.

Ik combineer het liever niet want dan komt mijn maag in opstand. (idem met koffie en sinaasappelsap)
Alle reacties Link kopieren
Af en toe moet zeker kunnen en als je de rest van de dag oplet met suikers zie ik geen probleem. Ik eet het ongeveer drie keer in de week.



Ze hebben nu ook balans creusli, chocola en appel/noten geloof ik! Daar zitten meer vezels in, weet niet of het suikergehalte minder is. Zou je ook kunnen proberen, smaakt uiteraard niet net zo lekker als de gewone creusli (met suiker zal natuurlijk beter smaken) maar ik vind het zeker goed te eten. Doe er dan ook vaak verse aardbeien in of nog wat zemelen erdoor en dan zit ik ook goed vol.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mn dietiste wel een handige tip gekregen. Reken eens om hoeveel suikerklontjes dat je op een dag binnen krijgt. Ik schrok echt en dan ben ik geen grote snoeper.



En glas frisdrank zitten zo al 5 suikerklontjes in. In vruchtensap 4.



Dan denk je dat je je gedraagt maar ondertussen maak je het jezelf onmogelijk om af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook twee roggebroodjes met ei en echte boter eten, is gezonder. Of havermout met wat lijnzaad erbij en gedroogde vruchtjes. Of Quinoa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven