Werk & Studie alle pijlers

wat zijn mijn rechten en plichten omtrent "arts-verzuim"

22-05-2007 19:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
1 januari ben ik begonnen met een nieuwe baan, heel leuk en dynamisch bedrijf. Heb een jaarcontract gekregen van 38 uur in de week.

Door vervelende samenloop van omstandigheden ben ik veel weg geweest.

het begon in januari zelf al met afspraken die geboekt stonden bij de cardioloog, en de longarts in het ziekenhuis. eind januari kreeg ik een kaakontsteking met botverlies met als resultaat 3 zenuwkanaalbehandelingen in twee maanden. drie controle afspraken. doordat ik een beugel heb moest ik daardoor ook frequenter naar de orthodontist. (beugel is niet om estetische maar om medische redenen) februari en maart moest ik wederom weer 4 keer naar de longarts voor testen en onderzoeken (slaapapnoe , bleek het niet te zijn).

april, moest ik weer een paar uurtjes weg voor de huisarts, nieuwe doorverwijzing halen.  weer een halve dag weg voor een afspraak met de neuroloog (nieuwe onderzoeken, ditmaal narcolepsie). april natuurlijk ook weer naar de orthodontist ditmaal nog een keer extra omdat ze er nog een beugel wilde bijzetten. 

mei weer naar de neuroloog. ben niet blij met de neuroloog dus ook weer naar de huisarts nieuwe doorverwijzing ander ziekenhuis.....



al met al, mijn werkgever is  te noemen "not amused"

en ik durf eigenlijk nieuwe ziekenhuis afspraken, of orthodontist afspraken eigenlijk niet eens meer te melden (doe dat natuurlijk wel)

ik voel mij bezwaard.

echter als er ingevallen of overgewerkt moet worden sta ik wel altijd vooraan, in de hoop een beetje te kunnen compenseren.



mijn teamleider wilt dat ik in twee maanden tijd ALLE gemiste uren  middels overwerk en op zaterdag werken ga inhalen. hij had alles zonder overleg al ingeroosterd :o

dus ik heb hem aangegeven dat ik dat echt niet kan, loop niet voor niks bij het ziekenhuis.

na dat korte gesprek had ik pauze, bij terugkomst lag er een vakantie uren briefje op mijn bureau. Alles al ingevuld, ik hoefde alleen nog maar even te tekenen. :?



wat zijn mijn rechten en plichten in deze tegenover mijn werkgever.

ik vind niet dat mijn werkgever al mijn uren hoeft te betalen. 

ik ben best bereid om extra te werken, maar niet zoveel op zo korte termijn.

ik ben ook bereid om vakantie uren in te leveren, maar ben ik verplicht al mijn ziekenhuis/ tandarts/ ortho/ huisarts bezoeken van mijn vakantie uren te schrijven ? dan kan ik mijn 10 daagse reis in augustus wel annuleren :(.



wie helpt meedenken naar een faire oplossing voor mij en mijn werkgever?
Alle reacties Link kopieren
op internet gezocht  en onderstaande is het geen wat ik gevonden heb... :(

ik ga nu mijn contract opzoeken kijken of daar wat in staat ...



Doktersbezoek is niet in de wet geregeld.

Een werknemer heeft alleen recht op betaalde tijd voor een ingreep als dit in de CAO is afgesproken.

Is dit niet het geval, dan kan de werknemer proberen een beroep te doen op de redelijkheid van de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie zeg! Je baas wil geen parttimers op de afdeling zeg je maar er bestaat een wet aanpassing arbeodsduur waarin staat dat een werknemer meer of minder mag gaan werken mits er geen  zwaarwegende belangen zijn voor de werkgever. Kijk anders eens op internet Ik wens je veel sterkte en joop dat je wat aan mijn advies hebt.
Alle reacties Link kopieren
gister naar P&O geweest om te vragen wat mijn rechten en plichten zijn.

echter hadden ze nog nooit met zo een situatie te maken gehad.

vandaag gaan ze met mijn manager in beraad.

ik heb een optelling gemaakt van de uren dat ik weg ben geweest op welke datum én met de reden waarom.

Tot half juni zit ik dan op 45 gemiste uren.

45!!!!

ook een schatting gemaakt van de te verwachten verzuim uren ivm de arts in leiden dan gaan we ongeveer naar een totaal van een uur of 80 (incl de 45  al gemiste uren)



nu begreep de manager ook wel waarom ik het niet allemaal van mijn vrije uren af wil laten trekken.



in de tussentijd heb ik door overwerk (gister door ziekmelding van collega ook weer 4 uur extra gewerkt, van 9.00 tot 21.00) in totaal bijna 15 uur ingehaald.

maar het overwerken valt me zwaar. ik hoef de rest van de week weinig meer te plannen dan alleen werken en slapen :(.

al wil ik zo graag mijn goede wil laten zien, initiatief tonen en uren compenseren ...
Alle reacties Link kopieren
Lieve Yamuna,



Je werkgever kan jou in elk geval niet verwijten dat je je goede wil niet getoont hebt!

Mijn advies: maak een afspraak bij de arboart (meestal arbounie ofzo). Over het algemeen hebben werkgevers contracten en kun je zelf anoniem (heet dan meestal een arbeidsomstandigheden consult) een afspraak maken. Kijk eens samen met de arbo-arts wat realistisch is in deze. Ik lees nl. wel dat jij op moet passen dat je jezelf niet overwerkt bij het inhalen van de uren. Ik zou dat toch bespreekbaar maken. Je kunt nu als een gek uurtjes inhalen maar als je straks ziek bent van teveel werk en echt uit de roulatie ligt, dan heeft je baas een veel groter probleem.

Een arbo-arts kan slechts een advies geven aan jouw baas maar het feit dat ie dokter is legt vaak wel wat gewicht in dat advies. Wellicht hebben jullie ook een verzuimconsulente of arbo-verpleegkundige? Dan zou ik die als eerste aanspreekpunt kiezen.



Prima je goede wil te tonen maar pas op je zelf, hardlopers zijn soms  doodlopers!
Alle reacties Link kopieren
zo stug als er vorige week gedaan werd .....zo loyaal stellen ze zich nu op.

alle gemiste uren tot nu toe word niet meer naar gekeken

voor mijn  nog komende Ziekenhuis onderzoeken gaan ze 50/50 met de uren doen.

4 uur voor hun 4 uur voor mij.

Dan mag ik kiezen om de 4 uur binnen twee weken na mijn absentie in te halen of van mijn vrije uren af te laten schrijven.

ze wilden coulant zijn omdat ik ook duidelijk heb laten zien dat ik mijn best wil doen, en me zo flexibel mogelijk opstel. (fijn dat het gezien en erkent word!!)

aanhet eind hadden ze nog wat vragen. Voorafgaande aan de vragen werd mij expliciet medegedeeld dat ik niet verplicht was te antwoorden.

ze wilden het een en ander weten over de onderzoeken en het ziektebeeld..

ikheb ze aangegeven dat ik van begin af aan open ben tegenover een ieder die vragen stelt, dat ik geen zin heb om er doekjes om te winden.  ergens geheimzinnig over doen is niet echt mijn ding.

laten we gewoon vertellen wat er gaande is, dan weten we allebeid hoe we ervoor staan.





ben zo opgelucht nu !!

iedereen nog hartelijk dank voor het meedenken en het advies
Alle reacties Link kopieren
Yamuna, wat goed dat het nu zo opgelost is. Zo zie je maar, openheid en bereidheid opent deuren!! Kan me voorstellen dat je werkgever eerst baalde van je afwezigheid en zich daarna realiseerde dat jij er ook niet om gevraagd hebt, en dus toch deze coulance toont. Goed werknemerschap en goed werkgeverschap gecombineerd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven