Ons huis kopen, vrij op naam.

04-05-2011 11:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ons huis kopen. We wonen vrije sector in een nagenoeg nieuwe woning en willen het nu toch gaan kopen. De makelaar heeft ons huis getaxeerd op 195 duizend euro, en we mogen het vrij op naam kopen. Hartstikke mooi natuurlijk, scheelt zomaar een beste slok op een borrel, maar hoevéél scheelt dat nou écht?

En valt er op die 195 duizend nog af te dingen? Het is echt scherp geprijsd, laat ik dat alvast voorop stellen, maar als een woningbouwvereniging het laat taxeren, is er dan nog rek om te onderhandelen? We willen nml graag een bouw depot zodat we eindelijk die nieuwe keuken en badkamer kunnen realiseren.

Ook willen we een nieuwe vloer, en een muurtje uitbreken tussen keuken en woonkamer. En we willen de slaapzolder dicht maken/afsluiten. Plus beneden een nieuwe toilet en beneden nieuwe deuren. Deze kosten tezaam schatten we rond de 20 duizend ( ikea keuken is prima, en we hoeven geen villeroi en bosch badkamer, daarbij kunnen we vrij veel zelf) Dat zou betekenen dat we een hypotheek van 215 duizend euro zouden krijgen. Met ons inkomen is dat prima haalbaar. Voor zover we nu hebben kunnen berekenen ( laten berekenen door een mannetje) zouden we minder gaan betalen ( iets) dan we nu doen. We betalen nu rond de 800 euro netto per maand. Dat zal straks ongeveer gelijk blijven ( netto) of iets minder worden zelfs... We gaan voor een 50-50 hypotheek ( sparen en aflossingsvrij).



Hoeveel besparen we in ons geval op het feit dat het vrij op naam is? Ik kom er nergens exact uit, en dat vind ik wel handig om te weten. Kan ik wel uit laten rekenen, maar ik wil het zo graag nu alvast weten, snap je? Ben zo benieuwd wat we besparen nml. En hoeveel we nu precies bij kunnen lenen voor ons depot. Dat is tegenwoordig zoveel procent van de hypotheek toch? Dat zou in ons geval ietsjes minder dan 20 duizend zijn, maar we hebben nog een beetje spaargeld, dus dat komt wel goed.
Overdrachtsbelasting is 6% over de koopsom, dus 11700 euro.

Notairskosten, worden die ook door de wbv betaald? Want dat is vaak ook iets van een 700 euro ofzo.

Inschrijven van je hypotheek moet je wel zelf betalen denk ik.



Je zou een aankoopmakelaar in de arm kunnen nemen. Die kan misschien nog iets van de prijs afkrijgen. Maar als je zelf al denkt dat het scherp is, lijkt me dat 195k toch wel het randje is.
Alle reacties Link kopieren
Kosten koper' worden betaald bij een bestaand huis, terwijl een nieuwbouwhuis meestal 'vrij op naam' wordt verkocht. Het grootste verschil zit 'm in de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 6% van de koopsom en hoeft bij 'vrij op naam'niet te worden betaald. 'kosten koper' komt doorgaans op ongeveer 10% totaal uit (inclusief makelaarscourtage, notariskosten, overdrachtsbelasting, kadasterkosten, enzovoort), 'vrij op naam' komt op ongeveer 4%.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Met vrij op naam kopen bespaar je 6% en volgens mij neemt de verkoper ook de kosten van de leveringsakte op zich maar dat weet ik eigenlijk niet 100% zeker maargoed dat is misschien¤ 600,-

Of je dit ook echt bespaart is maar de vraag, ze kunnen natuurlijk ook de vraagprijs op 106% van de waarde hebben gezet want iemand moet die overdrachtsbelasting betalen als het geen nieuwbouw meer is.

Op dit moment is er nog geen max. percentage voor een bouwdepot.

Kijk gewoon voor je zelf wat echt nodig is en wat echt meer waarde opleverd. Voor de overige dingen gewoon even door sparen.
Alle reacties Link kopieren
Bij vrij op naam hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen, dit is 6% van de koopsom, in jullie geval scheelt dit dus ¤ 11.700
Alle reacties Link kopieren
En ik kan trouwens bij mijn hypotheekverstrekker maar max 114 % van de waarde van het huis lenen. Ik weet niet of dat vaste regels zijn, maar daardoor kon ik dus niet echt extra lenen om de badkamer en keuken op te knappen.
Alle reacties Link kopieren
@Ladyphoxy

Als je leent met nhg mag je op basis van onderpand maximaal lenen , koopsom+ verbouwing + 12% (kk) of +8% vrij op naam



Indien je leent zonder nhg wordt er gekeken naar de executiewaarde na verbouw (moet uit taxatie blijken) en hier mag je dan meestal maximaal 125% van lenen.
Alle reacties Link kopieren
dank tot dusver! In de brief van de makelaar staat; dat bij aankoop de overdrachtsbelasting, de transportakte en de inschrijving bij het kadaster voor hun rekening zijn.



Een aankoopmakelaar lijkt me niet nodig in dit geval? We hebben er destijds eentje geraadpleegt en die vertelde ook al dat er bij verkoop van de woningbouwvereniging weinig rek meer in zit, we zetten dan ook in op 190 duizend, dat leek me allerredelijkst. Weinig rek betekend niet; geen rek, en nee heb je, ja kan je krijgen! Het is en blijft een spel. En hoewel de prijs redelijk is, is er wel degelijk speling mogelijk. Wegen die kosten op tegen de kosten die je kwijt bent aan de aankoopmakelaar? Dat is dan de vraag.



De koop en de verbouwing staan na de zomervakantie in de plannng overigens.
Alle reacties Link kopieren
oh en we lenen met nhg!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog eens met je hypotheekverstrekker om de tafel gaan zitten en kijken wat je nu precies kunt lenen, zodat het huis wel naar jouw smaak gemaakt kan worden.

Als er vrijwel geen rek is en de overdrachtsbelasting, transportakte en inschrijving bij het kadaster al voor hun rekening zijn denk ik dat een aankoopmakelaar meer kost dan dat hij je oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Bij woningbouw is er idd heel vaak heeeeeeeeel weinig rek en ik denk dus ook dat een aankoopmakelaar geen nut heeft.

Als je het huis sowieso wilt kopen kan je ook vooraf laten taxeren, dan heb je misschien ook een iets betere onderhandelingspositie mocht de waarde lager uitvallen.

Vraag wel even bij je adviseur naar een taxateur die is aangesloten bij de juiste instituten zodat de bank het rapport ook goedkeurd
Alle reacties Link kopieren
hij is getaxeerd op 195 duizend euro, dan is dat toch ook de vraagprijs??
Ik zou er niet van uitgaan dat je nog wat van de prijs afkrijgt. Kun je niet zien of er vergelijkbare huizen in jouw buurt verkocht zijn? Dan heb je daar wat aan.



De wbv spekt je al behoorlijk. Kun je het bedrag wat nodig is voor de verbouwing niet ook deels sparen? Dan heb je minder hypotheek nodig.
Alle reacties Link kopieren
ja dat hebben we ook deels.

En ons huis is scherp geprijsd, dat hebben we al vergeleken, dikke 2 jaar geleden kostte hij 215, dus dat is alvast een sygnificante daling.



Het is een groot, nieuw huis met alle foefjes als dubbele beglazing overal, mechanische ventilatie, 4 slaapkamers, dakterras en tuin met eigen parkeerplaats. Opp is 160 vierkante meter.

Staat is goed, tot zeer goed ( huis is van 2007 en altijd goed onderhouden, we zijn de 2-de bewoners, tussendoor stond ie een poos leeg.
Alle reacties Link kopieren
Als je vrij op naam koopt kan je meestal niet meer afdingen. Dat is in ieder geval zo bij nieuwbouw. Wij hdbben vandaag alles rond gekregen!

In ieder geval succes met alles! Laat je goed informeren en zorg dat je een aankoopmakelaar neemt die heeft oog voor alle gebreken aan het huis.
Alle reacties Link kopieren
oh wat fijn dat je alles rond hebt gekregen! Ook vrij op naam?

Ons huis is net nieuw en de woningbouw gaat hem voor de koop nog even flink onder handen nemen, zo nodig. Dus grote gebreken zijn er niet. Een aankoopmakelaar lijkt me dan ook niet zo nodig....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven