Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
Ben nog nooit op de Antillen geweest, maar mij trekt het ook totaal niet hoor!! Zou er heus wel een keertje heen willen, maar denk dat ik het daarna ook wel weer gezien heb.

Geef mij maar een mooie rondreis door de VS of Azie....

Hoe werkt het nou trouwens met dat je partner mee kan reizen als jij zelf op een vlucht werkt en dat IPB?

Stel dat ik bijv een vlucht naar New York zou hebben, en ik neem mn vriend dan mee. En ik plak er dan een weekje vakantie aan........hoe kom ik dan weer terug?

Moet je dan gewoon zorgen dat je bijv 6 dagen later weer wordt ingedeeld op een vlucht terug? Of boek je dan gewoon een ticket terug? Of ga je dan IPB?

Ja echt geen idee :-) Of kan wat ik schets sowieso helemaal niet?
Ik kreeg trouwens een mailtje van Adecco, dat er wat onduidelijkheden waren met de papieren die je zou moeten laten zien. Er stond ook bij als je niet zou kunnen (ik heb mn gesprek pas in juni namelijk, kan niet eerder ivm stage buitenland) dat ze dan werven tot eind 2011. Dat vond ik zo raar, want overal staat dat ze gestopt zijn met werven maar in de mail opeens dat..
.
AG,

Als je vriend bij de KLM jouw geregistreerde partner is (formuliertje invullen HRM), dan heeft hij dezelfde rechten als de KLM'er (=jij).

Als jij bijvoorbeeld op 1 juni werkend NY doet, dan kan hij mee (IPB Indien Plaats Beschikbaar). Kist vol? Dan kan hij ook IPB met andere maatschappijen. Hij is dus niet van jou afhankelijk en kan overal heenvliegen waar hij wil, zonder jou.

Op 1 juni doe jij een NY en hij gaat mee en jullie plakken er een week aan vast (wat overigens niet kan - het is geen kwestie van je manager bellen en een weekje vrij vragen. Vakantie wordt een half jaar tevoren gepland).

1 JUN: AMS - NY

2 JUN: NY + vertrek

3 JUN: aankomst AMS

Reisverlof op 4/5/6 juni.

Stel dat jouw winter- of zomervakantie achter die vlucht zit.... Dan zou je vriend dus in NY kunnen blijven en vlieg jij op 3 (of 4) juni weer naar NY (IPB).

Als je een vriendin of familielid zou meenemen, dan is zij/hij 'companion' en heeft andere rechten. Deze moet met jou de uit- en thuisreis vliegen.
Je vriend heeft alleen dezelfde IPB rechten als jij als jullie een geregistreed partnerschap hebben of wanneer je getrouwd bent. Zoniet dan vliegt hij mee als companion en gaat het dus van jouw companion ticktes af (uit mn hoofd 2x 2 per jaar). Na een half jaar in dienst mag je IPB-en op alle KLM en KLC vluchten. Na een jaar mag je ook op andere vluchten IPB-en. Kinderen kunnen ook IPB-en.

rascalles, 29 minuten geleden

Je vriend heeft alleen dezelfde IPB rechten als jij als jullie een geregistreed partnerschap hebben of wanneer je getrouwd bent.

Hoeft niet. Als je kan aantonen dat je samenwoont (uittreksel, gemeentehuis), krijgt hij dezelfde rechten.
Oeps, ja, dat bedoelde ik ook.
Ik vond ICA IPB-en altijd een crime! Altijd dat geemmer of je wel of niet meekomt. 2x BKK geIPBt, allebei de keren stond de bagage nog in AMS, want die gaat - net als jij - als laatste (of helemaal niet) aan boord. Een paar keer blijven staan op zowel AMS als buitenstations. In BKK na 2 dagen maar een volbetaald ticket naar Melbourne gekocht...

Europa IPB gaat veel makkelijker. Heb een paar jaar in Frankrijk gewoond en IPBde altijd vanaf Geneve. Nooit blijven staan.

Lizzl
Maar je weet dus eigenlijk pas vlak voor zo'n vlucht gaat boarden of je ook mee kunt? Ja dat is wel lastig ja

En ik begrijp dus dat als mijn vriend opeens een week naar Noorwegen wil, dat hij dan gewoon ook IPB kan gaan ook al werk ik zelf niet op die vlucht???

Haha nou dat zal hij ook wel leuk vinden om te horen

Ik dacht eigenlijk dat hij alleen gratis mee kon als ik zelf op die vlucht zou werken.

americagirl, 8 minuten geleden

Maar je weet dus eigenlijk pas vlak voor zo'n vlucht gaat boarden of je ook mee kunt? Ja dat is wel lastig ja

Daarom heet het Indien Plaats Beschikbaar. En dat weten ze pas als verder iedereen aan boord is. Dus aan het eind van het boarden, tenzij de kist gewoon niet volgeboekt is.

Dat kan flink zenuwslopend zijn als je zelf aan boord staat en je hoopt maar dat je companion mee zal komen...
@Americagirl, als jullie samenwonen en je kunt dat aantonen dan heeft je vriend dezelfde IPB-rechten als jij en kan hij dus ook alleen IPB-en (dus zonder dat jij er -werkend-bij bent). Maar je moet wel echt kunnen aantonen dat jullie samenwonen. Ik woon niet samen en mijn vriend vliegt mee als companion en mag niet zonder mij IPB-en.

Ja, je komt als laatste mee aan boord. Je kunt wel op myklm vantevoren zien hoe de vlucht ervoor staat maar zekerheid heb je pas als je aan boord zit:-). Collega-vriendin van mij is laatst nog 4 dagen blijven staan op spl voor een vlucht naar HKG. Met dochterje van twee. Das minder. Andere collega laatst mee op de klapstoel vanuit CPT, die gaat voorlopig ook niet meer IPB-en :-). En weer een andere collega kon nog mee in de cockpit vanuit DXB, op het allerlaatste moment. Maar soms kom je mee in de C-classe en dat is wel weer fijn. Zorg wel dat je genoeg speling hebt voor je terugreis want te laat terug omdat je niet mee kwam op een vlucht = officiele waarschuwing.

@Mayou, daarom sla ik Azie over qua IPB-en. Wij zijn in januari betaald naar BKK gevlogen . Mijn vriend is zowiezo niet zo IPBerig en vindt het ook te veel stress, betaalt liever meer met de zekerheid op een stoel. We willen graag naar SYD om vrienden te bezoeken maar ik durf het gewoon niet zo goed aan. Ik kan ook niet zo goed tegen de stress eerlijk gezegd.
OH en Americagirl, IPB-en is niet gratis!!!!! Je betaalt gemiddeld 250eur per ticket. Gemiddeld dus, verschilt nl wel per bestemming. Europa is vaak goedkoper door gewoon een ticket te kopen bij een prijsvechter zoals Ryan air of Transavia of goed te zoeken naar aanbiedingen. Die paar tientjes verschil zijn het mij persoonlijk niet waard om in de stress te zitten over wel/niet meekomen.

rascalles, 19 seconden geleden

Collega-vriendin van mij is laatst nog 4 dagen blijven staan op spl voor een vlucht naar HKG. Met dochterje van twee. Das minder.

Maar dat is ook niet echt handig natuurlijk... Ben je alleen kan je het er nog op wagen, maar met een kind op pad en geen "escape" hebben

Voor populaire bestemmingen is het geen slecht idee om "escape" tickets te kopen - BA, LH, AY, etc. Liever ¤1000 aan IPB-tickets spenderen en achteraf (op ¤10 per ticket na) het geld van de ongebruikte tickets terugkrijgen.

Mocht ik ooit nog een 9-daagse BKK krijgen (as if..... ), dan gaat mijn vriend mee en koopt meerdere IPB-tickets (via Helsinki, via Frankfurt, via Midden Oosten, etc).
quote:Lizzl schreef op 05 mei 2011 @ 00:42:

Misschien checken ze alleen referenties als ze wat twijfel hebben, maar neigen naar 'ja'.

In dat geval ben ik erg blij met de opgegeven referenties..

Laras en Americagirl, hebben jullie ook een brief ontvangen van het ministerie dat jullie 'geen bezwaar' zijn voor de functie?
quote:jasminn schreef op 05 mei 2011 @ 03:48:

Ik kreeg trouwens een mailtje van Adecco, dat er wat onduidelijkheden waren met de papieren die je zou moeten laten zien. Er stond ook bij als je niet zou kunnen (ik heb mn gesprek pas in juni namelijk, kan niet eerder ivm stage buitenland) dat ze dan werven tot eind 2011. Dat vond ik zo raar, want overal staat dat ze gestopt zijn met werven maar in de mail opeens dat..Dat is een standaard mail met nog de oude tekst, dat ze tot einde van het jaar werven. Als je niet voor april een gesprek gepland had staan, dan moet je wachten tot de volgende werving. Je kunt wel nog je gesprek naar later dit jaar verzetten, maar dan moet je dus wel al een afspraak hebben staan.
@americagir; mijn email adres is avril.viva@gmail.com. Priveberichten via vivaforum werkt helaas niet.
Rascalles, naar Sydney ipb kan het beste via Tokio. En dan met de JAL of Quantas naar Sydney. Mijn ex en ik hadden wel een samenlevingscontract (voor de klm) ookal woonden we niet samen. Kwestie van uitschrijven op je oude adres, even inschrijven op hetzelfde adres, contract op laten stellen en weer uitschrijven. Was zo gebeurd..
Ooh dus het is niet gratis? Ik dacht dat aangezien je dus ook geen zekerheid krijgt dat je meekomt en alleen mee kan als er toch nog een stoel over is, waar anders toch niet voor betaald zou zijn

Maar je kunt dus ook nog IPB tickets kopen?

haha nou het is allemaal wel vrij ingewikkeld, maar goed...als je er eenmaal in zit zal je er wel handigheid in krijgen!

Wat ik alleen eigenlijk niet snap: waarom moet je zelfs nog wachten tot iedereen geboard is? Ze weten toch na het inchecken bij de bagagebalie's enzo al hoeveel mensen er aan boord komen lijkt me?

Ik heb heel vaak aan boord dat ze opeens een passagier missen of dat ze 4 keer het hele vliegtuig opnieuw gaan tellen

Dat begrijp ik dus ook nooit

Met al die hysterische veiligheidsmaatregelen en het feit dat je incheckt én je boarding pass gescand wordt bij het instappen, zou je toch denken dat het dan niet kan bestaan dat je opeens mensen kwijt bent aan boord?

Dan ben je toch al 4 keer geregistreerd door een computer?

Maar misschien kan 1 van jullie me dat uitleggen :-)

@Avril ik heb je gemaild dus je kan het adres weghalen (al heb ik het idee dat je een speciaal gmail adres aangemaakt hebt voor hier? is idd wel verstandig :-) )
@Americagirl, een IPB ticket MOET je kopen, je KAN hem dus niet kopen,het is geen keuze :-) en dus ook niet gratis. Zoals ik al eerder zei zo'n 250EUR gemiddeld.

Je kunt vantevoren al zien hoe een vlucht ervoor staat : hoeveel stoelen er op een vlucht open zijn. Zo kun je je kansen inschatten. Maar dit kan tot het laatste moment veranderen. Lang niet iedereen die een ticket heeft gekocht komt opdagen en zo ook kopen mensen op het laatste moment een ticket. Aan de gate is pas duidelijk of iedereen er wel/niet is. Gemiddeld 45 min voor vertrek sluit een vlucht voor checkin en pas dan is er meer duidelijk. En dan heb je ook nog te maken met andere IPB-ers en hun PSNnr. Een PSNnr is het nummer wat gelinked is aan je senioriteit (ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen). Degene die het langst in dienst is krijgt als eerste een stoel. Dus stel er zijn twee stoelen open op een vlucht en jij wilt IPB en er staan ook nog twee anderen collegas aan de gate. Dan zullen de twee met het hoogte PSN nr (dus zij die het langste in dienst zijn) meekomen. Als je companions meeneemt dan krijgt je automatisch een laag PSN nr.

En dan komt het ook nog wel eens voor dat de captain zn halve familie mee wil nemen op een vlucht en dat hij beslist wie er mee gaan. (officeel is de gate - afhandeling verantwoordelijk voor IPB-ers maar soms speelt de captain ook op de grond de baas :-))
Oja, als een vlucht goed open staat ( er zijn dus voldoende vrije stoelen) en je hebt een welwillende grondstewardess dan krijg je al wel een stoel aan de checkin.Maar mochten al die open stoelen nou alsnog verkocht worden op het laatste moment... je raadt het al :-).
En vwb het 4x tellen aan boord of passagiers missen. Passagiers hebben vaak nogal de neiging om te denken dat ze met de tram reizen en gaan nog even uitgebreid op Schiphol shoppen en letten niet op hoelaat ze aan de gate moeten zijn. Mensen die te laat komen worden van de vlucht afgehaald (bagage gaat van boord). Die mensen zouden dus in eerste instantie wel vliegen (zijn ook ingechecked) maar helaas pindakaas. Er moet altijd goed geteld worden om te checken of het aantal wat er door de gateafhandeling is geboard overeen komt met wat er aan boord zit. Heel belangrijk! Helaas kunnen niet alle pursers even goed tellen en zitten ze er wel eens 2 (of 3 of 4 :-)) keer naast. (ik heb ook op de grond gewerkt, ik weet dus hoe het werkt van beide kanten :-)).
@Mayou, thanks voor de tip om via Tokyo te vliegen naar Sydney. Ik had zelf niet echt bedacht dat dit handig zou zijn qua IPB-en (ik ben niet zo heel erg ervaren met IPB-en :-)). Ik ga zeker kijken wat ik hier mee kan.
quote:americagirl schreef op 06 mei 2011 @ 19:53:

Wat ik alleen eigenlijk niet snap: waarom moet je zelfs nog wachten tot iedereen geboard is? Ze weten toch na het inchecken bij de bagagebalie's enzo al hoeveel mensen er aan boord komen lijkt me?

Rascalles heeft een en ander al verklaard, maar ik schets even een situatie:

Stel dat een groep Denen vanuit Kopenhagen via Amsterdam naar LAX vliegt. De vlucht uit Kopenhagen heeft een 'short connection' tussen aankomst op AMS en vertrek naar LAX.

Stel dat ze met vertraging uit CPH vertrekken en te laat aankomen voor de vlucht naar LAX, dan komen er dus per direct stoelen vrij.

In principe zullen ze tot het laatste moment op hen wachten - als IPB'er sta je dan ook echt klaar om direct aan boord te gaan.

Een paar IPB-prijzen:

San Francisco ¤220

New York ¤187

Bangkok ¤200

Kaapstad ¤221
Is BKK echt al 200 euro??? Dat was 2 jaar geleden nog 120!

Als ze verwachten dat een vlucht erg vol is, mag ja als IPBer niet eens inchecken en kom je dus niet verder dan de vertrekhal. Ook meegemaakt dat we met 1 lege stoel vertrokken terwijl de zoon van een collega nog in de vertrekhal stond en er niet door mocht

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar als IPBer moe(s)t je je ook listen van te voren (bellen dat je meewilt). Ik heb weleens aan de gate in Geneve gestaan met een volle vlucht en nog 1 stoel vrij (cockpit). Kwam er op het laatste moment nog een gezagvoerder aan met z'n vrouw. Ik zag de bui al hangen en was meteen in de stress want ik had FS een dag later. Waren ze vergeten te listen hahaha. Toen ging ik voor! Had zo'n zin om te doen!

Het ergste wat ik ooit meegemaakt heb met IPB was tijdens de crocusvakantie in BKK. (Was nog in Baan Tara, dus alle bedjes bezet door die ...kinderen !) Wij hadden 13 (!) ipbers mee met onze crew en in BKK zaten er nog een stuk of 35 die aan het eind van de vakantie allemaal naar huis wilden. Nou dat ging dus mooi niet lukken. En ook niet via KUL of HKG want daar stond het ook bomvol. Er was een baas bij die z'n hele gezin (vrouw+5 kinderen) bij zich had. Die is uiteindelijk naar huis vertrokken met vrouw en jongste kinderen en heeft er 3 achter gelaten! Die stonden er na 5 dagen nog!

Moraal van dit verhaal: Nooit IPBen in de schoolvakantie!
Als je kinderen blijven staan en je hebt een prima salaris en hopelijk dito spaarpot........ dan koop je toch tickets?

Ik heb een collega meegemaakt die al 2 weken bezig was met proberen naar huis te vliegen - ook BKK. Ik zou persoonlijk nooit een companion meenemen naar BKK. IPB'en wel, maar zoals ik al eerder schreef: met een stapeltje escape tickets zodat ik desnoods BKK-LAX-YYZ-LHR-AMS vlieg.

Alles liever dan blijven staan...

Listen kan nu ook online - erg handig

Mayou, vroeger was het zo dat tax achteraf berekend werd... zoiets, toch? Dat is nu niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven