Werk & Studie alle pijlers

Kun je leren en werken en je gezin niet tekort doen?

07-06-2007 21:02 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Ik werk 40 uur per week als chauffeur op een huisvuilwagen, en wil graag in september aan het Saxion in Deventer met een 2 jarige associate degree HBO opleiding, Integrale handhaving omgevingsrecht beginnen.

Nu heb ik niet de benodigde vooropleiding en moet dus een aantal testen ondergaan om daar toegelaten te worden.

Er van uitgaande dat ik toegelaten wordt vraag ik mijzelf een aantal dingen af.

-Van hoeveel uren studie moet ik uitgaan (thuis) naast 1 dag school?

-Kun je hiermee bezig, zonder je gezin tekort te doen?

-Wie heeft het in soortgelijke situatie gedaan en hoe?

Ik heb er enorm veel zin in en wil ervan alles tijdelijk voor aan de kant zetten, maar het mag niet ten koste gaan van mijn gezinnetje.



Iemand tips?



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Andersom is de vraag c.q. het antwoord ook interessant:

Kun je werken, een gezin hebben en jezelf niet tekort doen? Want als je jezelf niet tekort doet, is dat (meestal) ook veel beter voor je omgeving!
Alle reacties Link kopieren
2 jaar is te overzien, t zal voor allemaal wennen zijn, maar nog je hele leven spijt hebben van niet benutte kansen, is dat te overzien? En hoe gaat je gezin zich daar onder houden?

succes met de studie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bepaal in ieder geval vooraf ook wat je vooral niet van je gezinnetje wilt missen en wat er vooral niet mag wijken (over het algemeen) door studie en/of school.



Combinatie kan pittig zijn naar ik hoor, je zult weinig tijd voor jezelf überhaupt meer gaan overhouden. Maar is niet onmogelijk. Zelf geen ervaring mee (alleen studie en werk en die combi vind ik persoonlijk al heel erg zwaar).
Alle reacties Link kopieren
Het kan, maar verwacht geen rijk sociaal leven. Ik ben al blij als ik vrienden 2 x per jaar zie (heb er wel een aantal hoor  :P).

Twee jaar is zo voorbij, het is bikkelen maar dan heb je ook wat. Je komt weinig aan jezelf toe.



Succes!

Jennie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger ook,naast mijn full time baan,een HBO opleiding gedaan waarbij ik 1 dag in de week naar school moest.Het was wel te doen,ik had destijds nog geen kinderen dat scheelt natuurlijk wel.

Het huiswerk kostte me ongeveer 8 uur per week,maar ik moet zeggen dat ik daarvan al een hoop zelf wist omdat ik in dezelfde branche werkte,als ik dat niet had gedaan had het me meer uren gekost.

Het Saxion in Deventer ken ik en die opleiding is best pittig,omdat je totaal ander werk doet zal het je aardig wat thuisstudie kosten.Werk je zelf  in Deventer,bij C.?Of heb je ook nog veel reistijd?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij pittig met een gezin.

Ik doe een hbo-studie naast een 4-daagse werkweek en woon samen, geen kids, wel huisdieren. Af en toe denk ik dat het makkelijker zou zijn als ik alleen zou wonen. Het huishouden, de tuin bijhouden en ook nog wat tijd met je partner doorbrengen en wat ontspannen tussendoor...het is wel tijdrovend. Je sociale leven moet je niet erg belangrijk vinden want daar heb je weinig tijd meer voor. Je moet de opleiding echt maar dan ook echt heel graag willen doen, anders haal je het niet in deze situatie. Klinkt hard, maar het is de ervaring die ik heb opgedaan van studiegenoten, de afgelopen 3 jaar...Er zijn toch wel een aantal gestopt omdat de combi gezin, werk, studie voor hun niet werkte.

Ik heb de mazzel dat mijn partner in wisselende diensten werkt dus dan neem ik af en toe vrij als hij moet werken zodat ik een dagje het huis alleen heb en rustig kan studeren. Verder studeer ik veel in het weekend. Mijn school zegt dat je zo'n 20 uur per week er aan moet besteden, nou, ik haal dat aantal uren niet, maar toch haal ik wel alle tentamens. Ligt natuurlijk ook aan jezelf, aan hoeveel tijd je nodig hebt iets in je hoofd te krijgen. Of je goed bent in samenvattingen maken, de kern ergens uithalen. In mijn geval zit er namelijk ook vaak veel leeswerk bij, wat ook weer tijd kost, ook regelmatig Engelstalig...wat ook weer extra tijd kost. Dus ik adviseer je wel meteen de stof goed bij te houden en uittreksels maken. En echt, elke dag, al is het maar een half uurtje er iets aan doen.

Als je de studie gaat doen, vind ik dat heel knap en wens je veel sterkte!

Je gezin zal zich wel aan moeten passen, daar moeten jij en je gezin rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,



Ik werk en woon in zwolle, dat is niet zo ver weg van deventer.

De ene keer zal de trein als vervoersmiddel moeten gaan dienen en een ander maal de auto.

Leuk al die verschillende meningen, daar wordt ik wijzer van en kom ik te weten waar in de praktijk meestal toch de knelpunten liggen.

Het doordeweeks leren s`avonds mag niet het probleem worden, zolang ik maar niet elke avond tot middernacht zit te lezen en dat weer ten koste gaat van mijn werk, waarvan ik het gezinnetje dus weer moet onderhouden.

Het feit om later te gaan zitten kniezen om onbenutte kansen die je hebt laten liggen, zal ik beter mee om kunnen gaan dan dat ik er misschien straks alleen voor kan komen te staan omdat ik alles om me heen vergeten ben met maar 1 ding als doel!!

Ik heb er het volgende WEL voor over, elke avond leren en die dag naar school, de financiele kant en de opoffering van MIJN EIGEN tijd!

In het weekend in principe helemaal niets, alleen maar tijd voor vrouw & kids en familie/vrienden.

Als dit te doen is, waag ik de kans, zo niet jammer dan.

Het is wel leuk te horen dat mensen meedenken, en ook leuk dat ik nu realiseer dat ik op een vrouwenforum schrijf hahaha.



groetjes en bedankt
Alle reacties Link kopieren
Gezienus, laat je weten hoe het gaat!

Heel veel succes met je studie!
Alle reacties Link kopieren
Mocht het zover zijn dat ik er aan ga beginnen of dat ik met meer zekerheid kan zeggen hoe en wanneer plaats ik mijn reactie weer, tot die tijd ga ik voor mijzelf kijken of dit echt is wat ik wil/kan en met mijn familie proberen af te spreken over de eventuele oppas die er zo af en toe extra nodig zal zijn.

Zodra ik alles op rij heb ga horen jullie weer van mij.

Uiteraard zijn meningen(positief of kritisch) welkom, daar kan ik wat mee.





groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties.



gezienus
Alle reacties Link kopieren
hoihoi,



Na een telefoongesprek van 30 minuten, kwamen ze tot de conclusie dat ik de 21+ test,Nederlands,Wiskunde en scheikunde moet doen om toegelaten te worden voor de opleiding die ik wil volgen.

Nederlands en 21+ ok, maar scheikunde heb ik nog nooit gehad, en wiskunde wel maar leuk was dat nooit.

Nu wil ik toch deze opleiding volgen dus ga ik een half jaar wiskunde en scheikunde leren , denk ik!



groet
Alle reacties Link kopieren
STERKTE!
Alle reacties Link kopieren
hoi,

Mijn man volgt naast zijn 40 urige baan ook een hbo studie. Daarvoor moet hij 2 avonden in de week naar school en zit iedere avond, zodra de kids naar bed zijn, met zijn neus in de studieboeken. ( van ong. 20.00 tot 22.30). Oook in de weekenden moet hij studeren. Voor hij aan deze studie begon hebben we heel goed doorgesproken, dat we een paar tropenjaren tegemoet gaan. We wisten dat hij weinig tijd voor ons als gezin zou hebben, daar hij in het verleden al eerder gestudeerd had. Wel hebben we de afspraak staan dat we minstens een halve dag per weekend echt iets met het gezin doen.

Ik zal niet zeggen dat het een makkelijke tijd is, maar als je er weloverwogen aan begint en het zeker niet onderschat is het te doen. ( met de nodige ups en downs;))
Hoi,

Ik denk dat het even doorbikkelen is. Het zal niet makkelijk worden, maar je doet het wel ergens voor. Zo lang je dat in je achterhoofd houdt, moet het kunnen.

Ik zag van de week een stukje van Oprah, daar zat een alleenstaande moeder van 5 kinderen die de opleiding verpleegkunde heeft gedaan en daarna nog medicijnen heeft gestudeerd aan de universiteit. Zo lang je dat in gedachten houdt, moet het lukken! Ga ik ook in gedachten houden als ik de knoop ga doorhakken....
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes ermee! En mocht je tegen te weinig tijd aanlopen voor je gezin, kun je in ieder geval eerst nog kijken of het studeren en andere zaken niet net even iets efficienter kunnen nog zodat je meer tijd over houdt voor je gezin.



Bijvoorbeeld als ik 's avonds nog een uurtje studeer dan is dat meestal minder effectief dan 1 uur van een heel middagje blokken in het weekend. Gewoonweg omdat het toch weer eventjes tijd kost om erin te komen, op te starten, etc. Dus als je dan wat meer uren achtereen kunt studeren dan win je daar toch weer wat tijd mee.
Alle reacties Link kopieren
Hoi had al een stukje geschreven bij werken en alleenstaand ouder zijn maar zal het hier nog is plaatsen.

Het enige nadeel van zoveel doen is alles is plannen plannen en nog is plannen de spontaniteit is ff weg nu heb ik vakantie en doe ik ff 3 mannden gek ga spontaan weg bij mensen langs enz, en vrienden die er geen begrip voor hebben voor de matige vriendschap zijn je vriendschap niet waard.

succes allemaal.





Hoi ik ben 31 met een zoon van 8, hijw as 3 toen ik ging scheiden ik heb altijd 24 uur gewerkt, nu studeer ik er sinds twee jaar ook nog naast.

wat inhoudt dat ik 24 uur werk, 8 uur per week naar school ga, daarnaast studeer thuis moedert en huisvrouwt.

Het is zwaar sometimes maar ik kom er wel en ben super trots op mijzelf.

Ben van mening als je iets wil dan kan je het...
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een keer een stukje bij Oprah van een meisje dat door omstandigheden geen vaste woon- of verblijfplaats had en toch haar school had gehaald! Oprah had daarvoor zoveel bewondering dat ze van haar (of haar organisatie) een kamer kreeg in een studentenhuis en haar verdere studie werd betaald!

Dat vond ik echt wel inspiratie geven, dat iemand gewoon zonder woning en met weinig eten toch haar school had gehaald!



Ik vind het van iedereen super goed die werkt en studeert tegelijkertijd en zeker als er ook nog kinderen in het spel zijn. Als je maar doelbewust bezig bent..dan gaat het zeker lukken!
Alle reacties Link kopieren


Heel veel succes ermee! En mocht je tegen te weinig tijd aanlopen voor je gezin, kun je in ieder geval eerst nog kijken of het studeren en andere zaken niet net even iets efficienter kunnen nog zodat je meer tijd over houdt voor je gezin.



Bijvoorbeeld als ik 's avonds nog een uurtje studeer dan is dat meestal minder effectief dan 1 uur van een heel middagje blokken in het weekend. Gewoonweg omdat het toch weer eventjes tijd kost om erin te komen, op te starten, etc. Dus als je dan wat meer uren achtereen kunt studeren dan win je daar toch weer wat tijd mee.
Ik denk dat dat wisselt per persoon, bij mij gaat t heel erg om de herhaling voordat iets in mijn hoofd zit, dus bij mij is het wel effectief om hier en daar een uurtje te studeren...als ik meer dan 2 uur zit te leren neem ik niets meer op voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit inderdaad meer met zelfstudie en moet pas op het einde flink gaan blokken en herhalen. Dus zou kunnen dat dat verschil maakt, ik zal wel weer eens gaan opletten tegen de tijd dat ik weer mag gaan blokken en herhalen.



Overigens studeer ik dat ene uurtje per avond dan wel gewoon hoor, want anders krijg ik die studie never nooit niet af :(
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



momenteel ben ik mijn 2e jaar van de HBO-V aan het afronden. Ik heb de afgelopen 4 maanden stage gelopen en dat was heel pittig.

Ik heb een parttime baan, en een gezin met 2 jonge kinderen.

Van mijn werk had ik de afgelopen maanden verlof opgenomen, ik moest nl 3 dagen per week stage lopen en 1 dag school. In de praktijk was ik 6 dagen per week met school bezig. Niet meer echt deeltijd dus.

Maar zoals iemand al schreef: je moet wel heel gemotiveerd zijn anders hou je het niet vol. Ik heb ook een behoorlijke dip gehad, een paar weken geleden, en stond op het punt om ermee te stoppen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want dit is gewoon wat ik graag wil.

Nog een tip: maak een weekschema waarin je werk, school en vrije tijd (gezin) inpland. Klinkt raar misschien, maar voor mij gaf het wel overzicht.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gisteren mijn examen buitengewoon opsporingsambtenaar gedaan, voorlopig geslaagd op het onderdeel rechtskennis, alleen heb ik bij het schrijven van mijn proces-verbaal, 2 regels omgedraaid.(afwachten dus, denk gezakt)

De studie die ik wil gaan doen, daarin moet ik wel werkzaam zijn vertelde iemand mij onlangs, en aangezien ik dat nog niet ben ga ik eerst maar eens zorgen dat ik werkzaam wordt op het gebied.(milieu).

Dus eerst nog maar een cursus en scheikunde/wiskunde en dan eventueel tussendoor opnieuw het examen proces-verbaal.



groetjes en petje af voor iedereen die werkt/leert en het gezin tevreden houdt.



gezienus
Alle reacties Link kopieren
Mijn man belde mij net op vanaf school.. heeft naar alle waarschijnlijkheid zijn net gemaakte tentamen verknalt;(..  rest mij de taak hem weer te motiveren:? Begin te merken dat me dat steeds zwaarder valt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven