Werk & Studie alle pijlers

Terechte reden om af te melden voor 1 avond?

08-06-2007 15:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, werk ik 12 uur in de week in een callcenter.

Ik heb veel problemen op school, en vandaag is de laatste dag dat ik mijn herkansing van mijn propedeuse in moet leveren. Als ik dat niet doe, word ik van school af getrapt.

Nu vroeg ik maandag al aan een supervisor of ik me voor donderdagavond af mocht melden vanwege mijn P. Dat mocht niet, nouja balen dan ga ik gewoon werken.

Nu ben ik al vanaf vanmorgen vroeg bezig voor mijn P, ik ben nog nieteens op de helft, het is echt veel, dus ik bel naar mijn werk of ik me af kan melden met de uitleg erbij dat ik anders van school af moet als ik niet het haal. Nogal goede reden vind ik zelf, betere dan ziek zijn.

Nu krijg ik hem weer aan de telefoon, en hij was er niet blij mee. Hij zou liever nee zeggen maja school gaat voor he (sarcastische toon). Ik zo ja, ik wil het gerust een andere keer inhalen enzo. Hij zo tja.... Stilte, Ik zo ja... stilte. Hij zo: dus ik zie je vanavond? Ik zo eh nee, dan haal ik mijn school niet he. Nouja uiteindelijk opgehangen, maar nu moet ik volgende week (terwijl ik het nog steeds heel druk heb) 4 avonden werken!

Ik voel me hier echt niet goed over, en trek het me heel erg aan. Ik vind het stom dat hij zo heeft gereageerd, en voel me nu harstikke schuldig. Is dit terecht van hem dat hij zo reageert?

Ik heb nog zitten twijfelen om me gewoon ziek te melden, maar ik heb besloten gewoon heel eerlijk te zijn en dan krijg ik dit. Ik moet het even kwijt hoor, ik weet niet wat ik ermee aan moet.

Hmm, dan ga ik nu weer verder, lees straks de reacties wel.

In ieder geval alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hee dropvetertje,



Nee, het is niet goed gepland van je. Het is allemaal niet zo handig. En ja, ook met een bijbaantje heb je bepaalde verantwoordelijkheden.



Maar verder valt het allemaal bestwel mee, vind ik. Een baantje in een callcenter, het kan aan mij liggen, maar die vind je toch zó weer. Dat is volgens mij niet te vergelijken met een echte fultime baan. Normaal gesproken gedraag je je als een goede werknemer, nu heb je even iets niet zo slims gedaan. Moet je daar nu meteen voor ontslagen worden?



Ik denk dat je moeite hebt met 'nee' zeggen. Normaal kunnen ze altijd op je rekenen en dat vind je belangrijk. Nu alleen even niet en dat zijn ze niet van je gewend. Het beschreven telefoongesprek komt ook erg wijfelend over. Zeg duidelijk nee! En liever op tijd dan te laat. Als je dus denkt volgende week niet vier avonden te kunnen werken, bel dan zo snel mogelijk en zeg het eerlijk, duidelijk en blijf bij je 'nee'. Nu kan je baas nog vervanging regelen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
@fleurtjes



tis zeker makkelijk als ouders alles voor je betalen dat zal ik ook zeker niet ontkennen.:D Al heb ik persoonlijk weinig ruimte met 2 WO´s studie´sen een huishouden om er ook nog maar iets bij te doen. (heb het de 1ste jaren toen ik nog maar 1 studie deed wel gedaan! (alleen de zaterdag overigens)



Echter als dropvetertjes der P niet haalt en van school afgekickt wordt is het probleem nog veel groter!



1 een studie+ OV schuld (aangezien je geen P hebt wordt het 1ste jaar de basisbeurs ook niet kwijtgescholden

2 dat ze dan niet met haar opleiding verder kan gaan.



Dus al zou ze bij dit baantje ontslagen worden, dan zoekt ze toch iets anders (er is echt werk zat voor studenten! oa call center, kassamedewerker etc etc).



@dropveter hoe gaat ie nu??? Hopelijk heb je zodirect je P!! En als tip voor het vervolg van je studie iets beter plannen;) (al vind ik dat zelf ook weleens moeilijk hoor) zijn niet allemaal perfect
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp beide kanten van het verhaal, Dropveter heeft drie dagen vantevoren aangegeven dat ze die dag vrij wilde. Dit moet op zich kunnen in een call-center lijkt mij. Zeker als het outbound betreft. Ik heb op een inbound call-center gewerkt en daar was het te doen, een dag vantevoren zelfs als het moest. Baas had best kunnen kijken of er geruild kon worden, Dropveter zelf ook trouwens. Drie dagen is niet zo kort als het lijkt en er zijn zat mensen die best een beetje extra willen werken om zo wat meer te verdienen.



Aan de andere kant had Dropveter dit idd kunnen zien aankomen en is dit het risico van een bijbaan. Ik weet niet hoeveel uur je werkt Dropveter? Maar als het vier uur is dan was het wellicht toch in te passen? Al kan ik me voorstellen dat je het risico niet wilt lopen. Die bijbaan is nu ff en die studie daar zul je, als het allemaal goedkomt, je toekomst op moeten bouwen. Toch heb je met de acceptatie van je baan ook een verantwoordelijkheid op je genomen. Dus tja...



Even vraag tussendoor: Zou het kunnen dat je studie niet helemaal bij je past, als je er zoveel moeite mee hebt?
Alle reacties Link kopieren
Die avond dat ik afgezegd heb, werkte ik ook de hele nacht aan mijn propedeuse. Alleen omdat ik zo lang en hard doorgwerkt heb, heb ik het nu naar tevredenheid in kunnen leveren. Dus het is nu maar afwachten of ik alles gehaald heb.



Over dat ik beter had kunnen plannen. Sorry hoor, maar ik heb expres een afspraak gemaakt met twee docenten op school die van mijn situatie afweten. Daarmee heb ik alles doorgekeken voor wat ik allemaal nog aan moest passen. Ik had het erger verwacht en vond het wel meevallen. Ik ben ook meteen begonnen met de aanpassingen zodat ik dat af zou hebben. De dag voor de herkansing had ik een afspraak met degene die mij gaat beoordelen over welke aanpassingen ik moest maken. Zij kon alleen die dag omdat zij het heel erg druk heeft. Ook is het zo dat ik de herkansing eigenlijk over een aantal weken in moest leveren, maar dat is 3 weken terug geschoven. Zij heeft alles met mij doorgesproken en toen bleek dat ik veel meer aan moest passen. Tja, zij wordt ook gezien als de strengste van de school.



Bij ons bedrijf moet je minimaal 12 uur in de week werken. Meestal plan ik steeds hetzelfde in omdat ik ook echt niet meer tijd heb om meer te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp enerzijds de situatie waarin je zit, ik zou het zelf ook fijn vinden om dan vrij te krijgen, maar ik vind dat je ook je verantwoordelijkheden hebt. Je kunt niet zomaar vrij krijgen omdat je in tijdnood zit voor je studie, dat is geen reden. Persoonlijk denk ik dat je zoiets op tijd kunt bedenken. En dan had je dus ook je tijd anders in kunnen delen.

Ben het helemaal eens met wat kiks (hoop dat dit de goede naam is) zegt. Studie is belangrijk, helemaal mee eens, maar je hebt ook je verantwoordelijkheid naar je baas toe. Als je mazzel hebt kan hij je wat tegemoet komen, maar het is in principe niet zijn probleem als jij qua planning in de problemen komt. Hij heeft ook zijn planning.

Succes met het halen van je propadeuse (toch?), hoop dat t lukt :)
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik de verantwoordelijkheden naar een baan erg belangrijk vind, zou ik mijn slagen toch echt niet laten afhangen of ik wel of niet vrij kan krijgen, ook al zou het mijn eigen fout zijn (hetgeen ik na de uitleg niet van Dropveterje vind).
Alle reacties Link kopieren
Dropvetertjuh, ik hoop dat al je extra werkt heeft geloond (icoontje met de duim omhoog)



(boos icoontje, mijn icoontjes werken niet meer, treurig icoontje)
Alle reacties Link kopieren


Dropvetertjuh, ik hoop dat al je extra werkt heeft geloond (icoontje met de duim omhoog)



(boos icoontje, mijn icoontjes werken niet meer, treurig icoontje)



Lachend icoontje!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje late reactie, maar ik vind het niet meer dan normaal dat als je drie (3!) dagen van te voren aangeeft dat je vrij wilt hebben, dat dat ook gewoon kan.

Bovendien is jouw werk een bijbaan, dat weet jij zelf en dat weet je baas net zo goed.

Dus jouw opleiding is voor jou ten alle tijde belangrijker dan je werk.

Dat weet jouw baas ook.

Als jouw baan belangrijker was, had je niet eens vrij gevraagd, was je 40 uur voor hem gaan werken en had het je geen drol kunnen schelen of je van school getrapt zou worden.

Ik vind dat iedereen die vindt dat je werk altijd maar voor gaat, er een belachelijke visie op na houdt.
het gaat er niet om dat werk altijd maar voorgaat, maar dat je je aan je afspraken hebt te houden. As jij een contract tekent met een baas waarin je aangeeft minimaal 12 uur per week te zullen werken, dan moet je die uren ook maken en anders had je dat contract niet moeten tekenen. Ik kan me best voorstellen dat je studie belangrijker is dan je baan en dat zou ik ook vinden, maar dan is e consequentie daarvan mss wel dat je je baan kwijtraakt wanneer je planning niet op orde is. dropvetertjuh wist al een tijd dat het niet goed ging met haar studie. Uiteraard sis een studie belangrijker, maardan had ze dus  al veel eerder kunnen angeven dat ze deze week niet kon werken, of het baantje op kunnen geven. Als je een ban hebt hoort daar een verantwoordelijkheid bij, en als je daar niet mee kunt omgaan, dan moet je geen baan naast je studie nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met je eens kreng!

Offtopic vraag: waarom is jou bick Krengiserweer?
Alle reacties Link kopieren


het gaat er niet om dat werk altijd maar voorgaat, maar dat je je aan je afspraken hebt te houden. As jij een contract tekent met een baas waarin je aangeeft minimaal 12 uur per week te zullen werken, dan moet je die uren ook maken en anders had je dat contract niet moeten tekenen. Ik kan me best voorstellen dat je studie belangrijker is dan je baan en dat zou ik ook vinden, maar dan is e consequentie daarvan mss wel dat je je baan kwijtraakt wanneer je planning niet op orde is. dropvetertjuh wist al een tijd dat het niet goed ging met haar studie. Uiteraard sis een studie belangrijker, maardan had ze dus  al veel eerder kunnen angeven dat ze deze week niet kon werken, of het baantje op kunnen geven. Als je een ban hebt hoort daar een verantwoordelijkheid bij, en als je daar niet mee kunt omgaan, dan moet je geen baan naast je studie nemen.







Ik heb een 0-uren contract getekend. Maar toch moeten we minimaal 12 uur in de week werken. Het hoogste wat ik ervoor zou (voor het afmelden die avond) krijgen is een officiele waarschuwing. Ik raak niet meteen mijn baan kwijt. Pas bij 3 van die waarschuwingen.



Ik weet al een tijdje dat het niet goed gaat met mijn studie ja. Dat betekent niet dat dat alleen in die week was, en ik heb meerdere deadlines. Normaal lukt dit altijd.

Ook heb ik al een aantal keren uitgelegd dat ik dit niet kon overzien. Ik heb een deel van het werk eerder gemaakt, en had niet kunnen overzien dat ik er ineens zoveel werk bij zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ook al is deze baan "maar" een bijbaantje, als je ergens werkt rekenen ze op je. Ook al doe je er een studie naast, je kiest er zelf voor om ernaast te werken. En als zij drie dagen van te voren te laat vinden is dat hun goed recht. Misschien is het wel heel erg druk, zijn er mensen ziek, extra acties..ze hebben jou meegerekend die avond.



En omdat jij te laat beginnen bent met je studiewerk moet je werkgever daar nu onder lijden. Ik wil je niet afvallen, ik denk alleen(ook naar he vorige topic kijkend) dat je moet leren verantwoordelijker te worden en de consequenties te dragen als je in dit geval te laat begint met studeren. Niet anderen de boeman maken van iets wat je eigen schuld is.



Klinkt hard, maar dat heeft volwassen worden en je zult je er ook veel zekerder van gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren




Ook al is deze baan "maar" een bijbaantje, als je ergens werkt rekenen ze op je. Ook al doe je er een studie naast, je kiest er zelf voor om ernaast te werken. En als zij drie dagen van te voren te laat vinden is dat hun goed recht. Misschien is het wel heel erg druk, zijn er mensen ziek, extra acties..ze hebben jou meegerekend die avond.



En omdat jij te laat begonnen bent met je studiewerk moet je werkgever daar nu onder lijden. Ik wil je niet afvallen, ik denk alleen(ook naar he vorige topic kijkend) dat je moet leren verantwoordelijker te worden en de consequenties te dragen als je in dit geval te laat begint met studeren. Niet anderen de boeman maken van iets wat je eigen schuld is.



Klinkt hard, maar dat heeft volwassen worden en je zult je er ook veel zekerder van gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren
Aan de andere kant weet een baas ook het risico als hij een student aanneemt...



Ik ben het met beide kanten gedeeltelijk eens. Ja, als je een baant neemt dan weet je dat je ook je verantwoordelijkheid moet dragen. Maar, drie dagen vantevoren in een (outbound?) call-center vrij vragen is op zich redelijk op tijd. En een dag inhalen is ook niet onredelijk. Persoonlijk lijkt het me niets meer dan normaal als TO in ieder geval de kans krijgt om die dag bijvoorbeeld met iemand te ruilen ipv meteen nee te horen.
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever behoort zich volgens de wet als een goed werkgever op te stellen (net zoals iedere werknemer zich als een goed werknemer moet opstellen).



Daarbij hoort mijns insziens ook dat een werkgever zeker moet proberen om iemand om die reden dus vrij te geven, maar alleen als het echt mogelijk is. Als de werkgever het niet bol kan werken zonder TO op die dag en ook geen vervanging kan regelen (TO had bijvoorbeeld zelf ook al met iemand kunnen afstemmen die haar kon vervangen en dat aan werkgever voorstellen) dan houdt het gewoon domweg op en kan er geen vrij gegeven worden en hoeft de werkgever geen vrij te geven.
Maar hoe kunnen jullie nou bepalen dat drie dagen van tevoren wel op tijd is om je af te melden bij een callcenter? Zelfs al was het ruim op tijd, als daar bij dat callcenter bepaalde regels gelden, dan heb je je daar toch aan te houden? Als ze willen dat je je minimaal een week van tevoren afmeldt, dan pas je je mijns inziens daaraan aan, ongeacht of je het idee hebt dat het ook wel later kan (omdat het voor jou een dringende reden is).
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde al bijna niet meer in het topic gaan kijken, voelde me een beetje aangevallen en ik wist genoeg.





Bij ieder topic dat je geopend hebt, heb je steun en advies gekregen. Nu krijg je eens een keer wat kritiek en dan kun je het niet hebben?



Beetje flauw
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 0-uren contract getekend. Maar toch moeten we minimaal 12 uur in de week werken.
Hier krijg ik een nare bijsmaak van. Een 0 uren contract, maar wel eisen 12 uur beschikbaar zijn. Als het eens zo uitkomt dat ze je niet 12 uur kan inplannen, heb JIJ pech, want je hebt immers een 0 uren contract. Een regel die alleen positief is voor de werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Als het eens zo uitkomt dat ze je niet 12 uur kunnen inplannen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven