Geld & Recht alle pijlers

Afvalstofheffing en onroerend goed belasting.

08-05-2011 04:02 13 berichten
Is het zo dat als je met meerderen in een huurwoning woont dat je dan ook meer afvalstoffenheffing aan de gemeente moet betalen?



En waarom moet je bij een huurwoning ook onroerend goed belasting betalen?

Onroerend goed = koopwoning maar ik huurde altijd van de woningbouwvereniging, hoezo dan aanslagen onroerend goed belasting van de gemeente??
Alle reacties Link kopieren
Als je huurt betaal je dacht ik minder ozb omdat je dan het eigenarendeel niet hebt.



Afvalstoffenheffing gaat idd per persoon.
Inderdaad, afvalheffing wordt duurder naarmate je met meer mensen in een woning woont (en dus meer afval produceerr!)



Voor onroerend goed belasting geldt dat er geheven wordt over een gebruikersdeel (=huurdersdeel) en een eigenarendeel. Als je dus in je eigen koopwoning woont, dan betaal je beiden.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel je betaalt voor afvalstoffenheffing is afhankelijk van het systeem van je gemeente.



In sommige gemeenten is het afhankelijk van het aantal mensen in een huis. Meestal zijn er dan 2 tarieven: eenpersoons en meerpersoons.



Ook kan het zijn dat je moet betalen per kilo of het aantal keer dat je container wordt geleegd. Hoe meer afval, hoe duurder.



Welk systeem jouw gemeente heeft zal vast wel ergens op hun website staan, of anders even bellen.



Waar huurders altijd afvalstoffenheffing betalen, geldt dit niet voor de ozb. Vroeger was er voor huurders van woningen idd een gebruikersdeel maar dit is jaren geleden al afgeschaft. Hier hoor jij dus geen aanslag van de gemeente voor te krijgen (ik neem aan dat het puur om een woning gaat en niet om een bedrijfspand oid).
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
hier is net een topic over geopend gister of eergisteren,geen idee hoe ik een linkje moet plakken maar hij staat bij thuis
@malibu

Dat wist ik niet, dat de bewoners OZB inmiddels afgeschaft was.
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je steeds dezelfde vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 08 mei 2011 @ 08:56:

@malibu

Dat wist ik niet, dat de bewoners OZB inmiddels afgeschaft was.



Het gebruikersdeel voor woningen is vanaf 2006 afgeschaft, het eigenarendeel bestaat nog steeds. Aangezien huurders geen eigenaren zijn, hoeven die vanaf 2006 geen ozb meer te betalen.



Zie bv deze site van de overheid:

Link
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
o duhhhh vorige topic was ook van jou. en zie nu dat die van "gemiddelde tijd van single" ook twee keer geopend is door jou.



inderdaad, waarom alles twee keer vragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 08 mei 2011 @ 08:48:

hier is net een topic over geopend gister of eergisteren,geen idee hoe ik een linkje moet plakken maar hij staat bij thuis

Inderdaad, maar misschien is haar korte termijn geheugen stuk.



Afvalstoffenheffing en onroerend goed belasting.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
@Malibu

Ik geloofde je al op je woord, hoor! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 08 mei 2011 @ 10:04:

@Malibu

Ik geloofde je al op je woord, hoor! :-)



Bedankt!



Ik had de site er ook voor TO neergezet, daar staat het duidelijk omschreven. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat een gemeente een ozb-aanslag naar een huurder toestuurt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
quote:katrien1974 schreef op 08 mei 2011 @ 08:48:

hier is net een topic over geopend gister of eergisteren,geen idee hoe ik een linkje moet plakken maar hij staat bij thuisJa, door dezelfde TO. Die volgens mij nooit reageert in al haar topics?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven