Werk & Studie alle pijlers

SPOED: negatieve eigenschappen van jezelf noemen?

27-06-2007 12:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb vanmiddag een gesprek en bereid me nog een beetje vooro p mogelijke vragen.



Echter op de vraag: "noem eens 3 negatieve eigenschappen van jezelf" kan ik maar geen goed antwoord bedenken

Het moeten uiteraard dingen zijn waar je ook een beetje een positieve draai aan kan geven, maar hoe doe je dat?

ik ben bijv. ongeduldig....maar hoe leg je dat positief uit?



heeft iemand tips hiervoor?



En ook: wat voor een vragen stel je nog aan t eind van een gesprek?

mijn probleem is vaak dat ik thuis netjes een paar vragen bedenk, maar die worden vaak tijdens het gesprek al beantwoord en dan heb ik aan het einde dus niks meer te vragen. Wat dan volgens veel mensen weer ongeinteresseerd overkomt



Hopelijk heeft er iemand nog wat tips
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ongeduldig en dat geef ik ook altijd aan in mijn gesprekken als een negatief punt.

Ik probeer er dan een positief punt van te maken door te zeggen dat mijn ongeduldigheid vaak in mijn voordeel werkt omdat ik dingen graag op tijd af wil hebben en dus push ik mezelf en andere mensen steeds weer omdat ik die ene deadline moet halen en liever 1 week eerder klaar dan 1 dag te laat.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad wel een goede draai die je er aan kan geven :)

Dank je wel!



Iemand nog meer tips over andere negatieve eigenschappen die je positief kan belichten?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het slot van het gesprek kun je aangeven dat je thuis een heleboel vragen had, maar dat die inmiddels allemaal zijn beantwoord. Geef je toch aan dat je er over na had gedacht en geef je tevens een compliment naar de informatiegever.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet ook in mijn CV als positieve eigenschappen:



- standvastig

- direct



Maar deze zet ik dan ook weer bij de minder goed eigenschappen:



- soms iets te standvastig

- soms iets te direct



Hiermee geef ik al aan dat deze eigenschapen zowel positief als minder positief kunnen worden gezien.



Suc-6 met je sollicitatie !!
Alle reacties Link kopieren
een slechte eigenschap is vaak een uitvergroting van iets wat juist een goeie eigenschap is.

Dus bv ik ben resultaatgericht (goed), maar daardoor soms iets te ongeduldig (slecht)

Of ik ben flexibel (goed), maar daardoor ook iets te chaotisch (slecht).

Of ik ben precies (goed), maar daardoor soms ook wel wat star (slecht).



En dat kun je dus ook omdraaien: als je je slechte eigenschap afzwakt, houd je vaak een goede eigenschap over.



Als je wat meer tijd hebt moet je maar eens googlen op kernkwadranten.
Alle reacties Link kopieren
Een negatieve eigenschap van jou kan zijn dat je te weinig zelfkennis heb omdat je niet 3 negatieve eigenschappen van jezelf kan noemen. Je kan hier een positieve draai aan geven door te zeggen dat je hierdoor wel veel contact met andere mensen hebt en dat je je kwetsbaar op durft te stellen op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel al veel goede tips zijn gegeven wil ik er graag het volgende aan toevoegen. Ik voer regelmatig sollicitatiegesprekken en informeer altijd naar iemand minder goede eigenschappen. Ik doe dat om te ontdekken of iemand inzicht heeft in het eigen functioneren. Hoe groter het inzicht dat iemand heeft in zijn eigen gedrag hoe makkelijker ik als leidinggevende die persoon kan aansturen. Ik wil voorkomen dat ik iemand in de organisatie krijg die niet openstaat voor kritiek of die bij elk probleem een ander de schuld geeft. Eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit welke slechte eigenschappen iemand noemt. Om te voorkomen dat ik om de tuin wordt geleid vraag ik vervolgens natuurlijk wel door. Wanneer heeft iemand last van die slechte eigenschap? Wat doet iemand om die problemen te voorkomen? Etc. Als je dus iets verzint, verzin dan wel een compleet verhaal. 

Mocht je behoefte hebben aan andere tips dan kun je misschien kijken op de website intermediair.nl. Die heeft speciale pagina's voor starters die nog niet zoveel sollicitatie-ervaring hebben. Veel succes met je sollicitatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf doe aan de voorbereiding is mijzelf de vragen stellen:

- wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, wat doe ik nu +

- ervaring toespitsen op de eisen die ze stellen met voorbeelden +

- STAR methode voorbereiden (heel oude techniek!):

Situatie: noem concrete ervaring

Toepassing: hoe paste je toen je talent toe?

Activiteit: Wat was de activiteit die ontstond?

R: Wat was het resultaat?



Weet 4 kernkwaliteiten van jezelf en de daarbij behorende valkuilen. Zorg dat je altijd uit die valkuil kan komen. Zorg voor concrete voorbeelden in alles situaties!

vb.

 talent: daadkrachtig optreden (geef voorbeeld), valkuil: drammerig, voordeel: altijd werk op tijd af (geef voorbeeld).

talent. werk precies, detaillistisch. Valkuil is dat je te lang ergens over doet. Voordeel is dat er geen verrassingen zijn als er iets wijzigt, nl daar heb dan al aan gedacht.



Zo krijgen ze een beeld van jou, je kan jezelf verkopen en je geeft aan dat je jezelf kent. Je bent geen supermens dus zorg dat je ook minpunten van jezelf kan noemen.

succes
Alle reacties Link kopieren
Men kan inderdaad door gaan vragen naar wanneer je dan last hebt van die slechte eigenschap en hoe je dat aangepakt hebt.



En ook van die nare vragen of er wel eens iets volledig misgegaan is (al dat soort momenten heb ik al lang verdrongen :P) etc. Dat soort vragen kun je ook vinden op de intermediair site zoals al genoemd is door iemand. Erg behulpzaam bij het goed nadenken over jezelf en over wat je gedaan hebt. En die voorbereiding kun je dan weer gebruiken bij een gesprek.



Het gaat er niet om dat je ingestudeerde perfecte antwoorden hebt, want daar prikken ze toch wel door heen (nou ja, sommigen prikken daar doorheen). Maar het gaat er vooral om dat je



Ik hou zelf niet zo van dat soort vragen. Ik geloof dat bij mijn huidige baan ze ook niet van dit soort vragen gesteld hebben alsof ze letterlijk van papier kwamen (want ook de werkgever tegenover je kan soms errug ingestudeerd overkomen), maar we hebben gewoon al gezellig babbelend ervaringen uitgewisseld aan de hand van mijn CV. En er is gewoon doorgevraagd naar mijn CV, en die eigenschappen van me merken ze dan in het gesprek snel genoeg....



Zorg inderdaad ook dat je zelf actief wat vragen hebt. Bestudeer van te voren de website, zie er bijvoorbeeld bepaalde termen en als je daar een associatie mee hebt kun je dat een keer in het gesprek noemen op het juiste moment. En vooral ook doorvragen over wat een bedrijf doet en dan dus wel duidelijk laten merken dat je jezelf voorbereid hebt. En doorvragen over de baan en de manier van werken op de afdeling en/of het hele bedrijf.



Maar wees daar wel oprecht in, zorg dat het ook dingen zijn die je graag zou willen weten om zelf ook een keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om dat je ingestudeerde perfecte antwoorden hebt, want daar prikken ze toch wel door heen (nou ja, sommigen prikken daar doorheen). Maar het gaat er vooral om dat je je valkuilen kent en daar mee hebt leren omgaan als ook dat je kunt beschrijven hoe je je ervaring hebt opgebouwd, bijvoorbeeld dus ook door dingen die misgegaan zijn bij een eerdere baan en hoe je daarvan geleerd hebt als ook hoe je er op dat moment mee omging en zo. Men probeert ook wel te kijken of je in hun bedrijfscultuur past en of je qua persoonlijkheid wel past bij de baan (indien van toepassing). Een assistente van de CEO moet bijvoorbeeld niet erg chaotisch en slordig zijn en diverse afspraken vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven