Claim ik mijn vriend teveel?

30-04-2011 02:27 1994 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaaaren heeft mijn vriend via internet mail/chat contact met andere (vaak jongere) vrouwen, op zich niets mis mee, hij vind het leuk en heeft het wellicht ook nodig voor zijn ego

Ik heb eerder weleens tegen hem gezegd dat ik het niet leuk vind als hij de heeeele avond achter de pc zit, maar verder heb ik er geen problemen mee. Een jaar geleden ongeveer heeft hij, ook via internet, contact gekregen met W. Het verdere verhaal draait om haar.

Na een paar maanden mail/chat-contact zei ze en passant dat ze "even naar de psycholoog" ging, maar uiteindelijk kwam hij erachter dat het allemaal heel wat dieper gaat bij haar. Ik zal daar verder niet over in detail treden, maar ik geloof wat mijn vriend zegt, en dat zij inderdaad serieus hulp nodig heeft. Ze krijgt dit ook, in de vorm van 2 soorten therapie wat volgens mijn vriend niet goed aan slaat.

Een andere vorm van 'therapie' is de vriendschap die hij met haar heeft opgebouwd, door bewust in principe elke dag contact met haar te hebben en te praten. De ene keer over koetjes en kalfjes, maar vaak ook over haar problemen. Het schijnt dat hij het meeste op de hoogte is van haar problemen, bij haar thuis en haar vriendinnen weten niets. Zelfs haar therapeut weet niet zoveel als hij.

Mijn vriend is iemand die graag iemand (vooruit) helpt, die waar nodig letterlijlk een sterke arm wil bieden en/of een schouder om op uit te huilen. Toen hij mij vertelde dat hij dit, hoe zal ik het zeggen, project aan ging, vond ik het wel goed voor hem. Hij is namelijk soms naar mijn mening wat kort door de bocht als het gaat om mensen met psychische problemen en hij zou nu zelf kunnen merken dat een (verbale) "schop onder de kont" echt niet voldoende is voor de ander om een knop te kunnen omzetten.

Hij heeft dit inderdaad gemerkt

Op een gegeven moment had hij zo veel contact met haar, ook bv als we 's morgens samen in bed lagen (via z'n pda), dat ik tegen hem heb gezegd dat ik dit niet prettig vond, "met z'n 3-tjes in bed". Daar heeft hij vervolgens rekening mee gehouden.

Vorig jaar november was ik een weekje in Amerika met hem met en de week erna was ik weer thuis, maar was hij nog in Amerika, waar W. inmiddels ook was gekomen, om haar iets leuks te kunnen laten beleven na alle moeilijke gevoelens die door de therapie naar boven waren gekomen. Daar had ik geen moeite mee.

Hoewel ik het eigenlijk wel irritant vind dat hij praktisch ELKE dag contact met haar heeft, houdt hij er zich aardig aan als ik bv zeg dat ik om 21.30 naar bed wil kunnen (hij chat/belt op onze slaapkamer, er is geen andere mogelijkheid ivm geluidsoverlast anders).

Wat een poosje geleden bij mij de emmer even deed overlopen, was de volgende situatie: we waren uit eten geweest, we waren rond 19.30 weer thuis. Na ongeveer 5 minuten vroeg hij aan me of ik eerder naar bed wilde vanavond? Ik vertelde hem dat ik inderdaad wel eerder IN bed wilde liggen, en dacht in stilte dat we dan bv samen uitzending gemist konden kijken, doen we wel vaker. Alleen begreep ik daarna dat hij het niet om die reden vroeg, maar dat hij z'n "sessie" met W. ging starten. Ik gaf aan dat ik dacht dat de sessie al geweest was, omdat ze elkaar die middag toch ook al hadden gesproken?

Nou ja, blijkbaar was er nog een keer contact nodig. Ik werd vervolgens toch wel wat sjacho, waarop hij reageerde met "of mag ik niet praten dan, dan praat ik niet", wat ik dan ook weer te ver vond gaan, want ik wil geen "martelaar" van hem maken. Hij gaf nog aan "ik vraag toch hoe laat je naar bed wil?", maar ik reageerde met "zie maar hoe lang jullie nodig hebben". Maar jeetje zeg, het was dus zeg maar 19.30 en waarom heeft hij nou altijd zoveel tijd nodig met haar?

Ik weet wel dat hij bang is om er "te weinig" voor haar te zijn, hij is bang dat ze zichzelf dan wat aan doet (ze woont trouwens nog (of weer?) thuis, want heeft geen baan en geld om zelfstandig te wonen), maar zoals ik me toen voelde, is ook niet goed.

Hij heeft het blijkbaar nodig, want heus niet alles komt voort uit plichtsgevoel. En aangezien ik hem sommige andere dingen al "ontzeg" (bv uitgaan of lekker uitgebreid uit eten, daar ben ik geen type voor), vind ik het moeilijk om hier een big issue van te maken. Het is tenslotte geven en nemen in een relatie.

Vandaag hadden we echter weer een clash. Hij woont ivm een project even tijdelijk ergens anders, en W. is nu even op vakantie en zit samen met hem in het appartement. Daar heb ik geen probleem mee. Hij komt dit weekend even 1 dag naar huis sinds 3 weken ivm een afspraak vlakbij.

Wat ik jammer vind, is dat hij ook die avond een "sessie" met W. wil houden. Terwijl ze elkaar nu elke dag al meer zien/spreken dan normaal én ik hem heb gevraagd om een W-loze avond, zodat we meer tijd samen hebben, ook omdat ik niet zo'n enorm avondmens ben en rond 22.00 moe begin te worden. Zijn reactie op mijn vraag was "het hoort erbij".

Ligt het nu echt aan mij, claim ik hem teveel? Ik heb aan de andere kant echter ook het gevoel alsof ik niet leuk genoeg voor hem ben om een hele avond mee door te brengen.
quote:doddie schreef op 07 mei 2011 @ 07:53:

Ik sluit fake ook niet uit, maar zolang er voordeel van de twijfel is vind ik het schadelijker iemand ook nog eens niet te geloven.

Mee eens, al was mijn eerste reactie toen de vriendin opdook ook: oei, een troll. Maar dat komt uit mijn eigen ervaring: de enige keer dat ik dat heb meegemaakt, was bij een vrouw die op een christelijk metalforum iedereen voor haar liet bidden omdat ze terminaal was etc, en een paar mensen hadden emotioneel heel veel energie in haar gestopt. Toen kwamen er ineens ook moeder, broertje, vriendin etc op haar topic reageren, mensen meldden zich speciaal aan om mee te praten over haar. Bleek zij zelf te zijn, ze had Münchausen (sp?) by Proxy. Door dit verhaal ben ik zeker wel wat voorzichtiger geworden, en gaan bij een ineens aangemeldde, meeschrijvende vriendin alle alarmbellen rinkelen.

Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het hier inderdaad ook om een troll gaat, want ik zou als vriendin van TO het ook wel prettig vinden om veel gelijkgestemde mensen ergens tegen te komen
Offtopic: Munchausen by Proxy? Zij maakte haar kind ziek zodat zij aandacht kreeg? En biechtte dat op het forum op? Dapper wel eigenlijk. Is ze er voor opgepakt? Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt, maar verder wel een mooi verhaal en inderdaad zeer vergelijkbaar met wat hier gebeurt. Als je hoefgetrappel hoort dan is het toch echt eerder een paard dan een zebra hoor.
Volg het topic al vanaf begin af aan maar voelde aanvankelijk niet de behoefte om te reageren omdat naar mijn idee alles al gezegd.

Zie de laatste tijd echter dat het (veel) mensen stoort dat TO niet zo snel als mensen hier zou willen veranderd en dat stoort me.

Ik heb nooit in de situatie van TO gezeten maar weet door ervaring wel dat het heel moeilijk is te veranderen.

Verandering heeft veel tijd nodig en vaak gaat de logica sneller dan het gevoel. Je weet verstandelijk dat het niet goed voor je is maar het voelt nog zo vertrouwd etc.

Niet alles wat TO gezegd heeft is misschien even leuk om te horen, bijv. het hersenspoelen waar veel mensen over heen vielen, maar ik begrijp wel dat het voor TO misschien zo voelt en snap ook best dat ze zich even terugtrekt van het forum.

Het is natuurlijk een heftige tijd die ze doormaakt en verandering gaat vaak gepaard met innerlijke weerstand en kost veel energie. Mensen die je dan aanmoedigen om nog sneller te veranderen kunnen dan misschien best pusherig overkomen.

Veel sterkte TO!
Op 30-4 beschreef Calimero een probleem in haar relatie met een man die 1/3 van haar leven in beslag neemt. 12 jaar. Zoals gewoonlijk is het antwoord unaniem: Scheiden, uit elkaar ! Wanneer Calimero niet binnen een week dit advies opvolgt wordt ze niet meer serieus genomen en is het haar eigen schuld.

Volgens mij zijn hier hele zinnige dingen gezegd en heeft Calimero misschien wat verwerkingstijd nodig.
(Enn: WTF?)
quote:kareltje79 schreef op 07 mei 2011 @ 13:14:

Offtopic: Munchausen by Proxy? Zij maakte haar kind ziek zodat zij aandacht kreeg? En biechtte dat op het forum op? Dapper wel eigenlijk. Is ze er voor opgepakt? Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt, maar verder wel een mooi verhaal en inderdaad zeer vergelijkbaar met wat hier gebeurt. Als je hoefgetrappel hoort dan is het toch echt eerder een paard dan een zebra hoor.

Oh nee, mijn foutje, het was een variant dat Munchausen by Internet genoemd wordt. Zij verzon een ziekte bij zichzelf, om op internet aandacht te krijgen van mensen. En zodra die aandacht een beetje minder begon te worden, kwamen er ineens bekenden/vrienden/familie/onbekende bewonderaars opduiken om haar topic weer omhoog te halen.

En het is inderdaad vergelijkbaar met hier, in die zin dat de adviezen en discussie naar TO toe een beetje op beginnen te raken, en ineens komt er een vriendin meetypen. Maar goed, dat hoeft dus niet meteen zo te zijn dát er zoiets aan de hand is, ik vond het alleen een opvallend vergelijkbaar patroon.
@BFF: Leuk dat je mee komt schrijven hoor. Maar wat wil je toevoegen? Eigenlijk zeg je niet zoveel in je eerste post. Wist jij van W?
@blauwe_framboos

Ja, ik wist van W, maar tot voorkort wist ik niet dat er dagelijks zoveel tijd aan W besteed werd.

Ik wilde alleen maar toevoegen dat ik denk dat zoveel reacties best overweldigend zijn en dat Calimero daarom nu even niet reageert. Dat ik ondanks meer info dezelfde mening over haar vriend heb als de algemene mening hier op het forum, maar tegelijk ook begrip heb voor haar reactie nu. Ik vind het zelfs wel een mooie eigenschap van haar dat ze toch nog weer wil vechten voor haar relatie. Hoewel ik inderdaad ook bang ben dat ze hierin doorschiet en dat dit alles ten koste van haar zelf gaat.

@wiehetvroeg

Ik mail vaak met Calimero, omdat bellen door het tijdsverschil alleen in het weekend kan.
Milly, vindt Calimero het niet vervelend dat je ineens meeschrijft?
quote:Ises schreef op 07 mei 2011 @ 22:54:

Milly, vindt Calimero het niet vervelend dat je ineens meeschrijft?Ik denk dat ze er weinig van te vinden heeft, het is een openbaar forum en het is haar risico dat haar verhaal herkenbaar is en er dus ook bekende op kunnen reageren
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:doddie schreef op 08 mei 2011 @ 07:40:

[...]

Ik denk dat ze er weinig van te vinden heeft, het is een openbaar forum en het is haar risico dat haar verhaal herkenbaar is en er dus ook bekende op kunnen reagerenIk was benieuwd naar de beweegredenen van Milly. Het lijkt mij als beste vriendinnen dat je dit bespreekt. Vandaar mijn vraag.
Calimero, ik ben hier wat stil geweest want ik geloofde dat de stortvloed aan je reacties je even niet meer kon helpen. Maar nu is het weer een weekend verder en ik wil je graag laten weten dat ik eigenlijk elke dag wel even aan je denk en dat ik hoop dat alles goed gaat met jou.
.
@nerd: zwamdrift, dit.
Huh? Wie heeft het hek open gelaten?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Vriendje van Calimero waarschijnlijk...
Denk het ook.
he jammer, nog steeds geen update :(
En ook nu nog niet.... Maf....
quote:Enn schreef op 10 mei 2011 @ 21:55:

Huh? Wie heeft het hek open gelaten?Oh sorry dat was ik, busje alweer gebeld, wordt z.s.m. opgehaald
quote:liselore schreef op 12 mei 2011 @ 11:20:

[...]

Oh sorry dat was ik, busje alweer gebeld, wordt z.s.m. opgehaald
quote:liselore schreef op 12 mei 2011 @ 11:20:

[...]

Oh sorry dat was ik, busje alweer gebeld, wordt z.s.m. opgehaald Okay!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zoals jullie hebben gemerkt, heb ik even afstand genomen van het forum. Ik wilde (en wil) uitzoeken wat ik wil. Ondanks de gesprekken die ik tot nu toe heb gehad met mijn vriend, zit ik er nog mee en is het voor mij niet "je wonden likken en doorgaan" (zijn woorden). Hij lijkt er (dus) minder (niet?) mee te zitten.

Vanochtend een 1e gesprek gehad met een psycholoog, deels om dit hele verhaal nog een keer te kunnen vertellen, maar vooral om tips te krijgen om van mijn onzekerheid af te komen en meer zelfvertrouwen te krijgen (niet alleen in mijn relatie, maar op meerdere fronten).

Al pratende besefte ik dat ik weer aardig rationeel bezig was om alles zo chronologisch mogelijk te vertellen en ik vroeg mezelf af waar het gevoel gebleven was . Dat kwam pas bij de uitgang, toen ze zei te interpreteren dat ik onder andere zoekende ben naar wie ik ben en wat ik wil. Toen kwamen de tranen (pas). De eerste stap is gezet, ik ben benieuwd hoe mijn traject verder zal 'uitpakken'!

Hieronder wat reacties op de reacties nadat ik voor het laatst heb gekeken. Heel wat leesvoer was het!

Zeniba:

Wat ik eigenlijk wil vragen: heb jij het gevoel gehad tijdens jullie gesprek dat hij dusdanig schrok van jouw twijfels en dat hij jou absoluut prioriteit geeft over W en jou absoluut nooit kwijt wil?

Mijn vriendjes probeerden en wisten me dat gevoel te geven, zelfs als ik onredelijk was. Jij bent niet onredelijk geweest dus jouw vriend zou dat zeker moeten hebben gedaan. Heeft hij dat?

Nee. En nu zal ik speciaal een toelichting geven om niet te zakelijk over te komen Dat voelde en voelt behoorlijk klote .

Apelientjex:

Wat ik me ook afvraag en waar je nog steeds geen antwoord op hebt gegeven: wat is er zo leuk aan hem? Wat voor lieve dingen doet hij voor jou? Wat voor leuke dingen doen jullie? Hoe is jullie seksleven? Weegt dit op tegen zijn minpunten, tegen de problemen in jullie relatie? Zo nee, wat ga je daaraan doen?

Je hebt geen antwoord gekregen, omdat ik het zelf nog allemaal op een rijtje moet zetten... (en dat doe ik liever niet op het forum)

return of kreng:

Vraag eena aan je partner welke waarde hij hecht aan jou en jullie relatie.

Was ik inderdaad van plan! Ik wil van mezelf gedoseerd te werk gaan, anders weet ik bij voorbaat al dat ik niets bereik.

return of kreng:

Hoe denk jij over de combinatie van boos zijn op iemand en toch van iemand houden. Gaat dat samen in jouw beleving?

Boos zijn wel, maar tijdens het gesprek met mijn vriendin vandaag kwam ik erachter dat ik moeite heb om dingen te eisen.

Batwom:

"

Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat dat meisje zo in de prak zit of zo'n moeilijk verleden heeft. Ook dit kunnen allemaal dingen zijn die vriendlief TO op de mouw gespeld heeft om maar met gemak zijn eigen gang te kunnen gaan..."

Dat heb ik ook al een keer aangegeven maar Calimero geeft er geen antwoord op (of heb ik er overheen gelezen?)

Nee, je hebt er niet overheen gelezen. Ik heb geen zekerheid wat de waarheid is, ik weet alleen wat ik geloof.

Twinkle1001:

Calimero, hoe gaat het met het contact met de e-buddy's die je gemaild hebt?

Die hebben niet gereageerd. Ik was ze alweer helemaal vergeten!

Taha:

En jij weet dit, Calimero. Op z'n minst moet jij je vriend wijzen op het zwaar onethische aspect van zijn contact met W

Ook daar wil ik het met de psycholoog over hebben. En ook dat is iets waarvan ik hoop dat er iets gaat sudderen bij mijn vriend. Is het niet voor mij, dan inderdaad voor W.

Doddie:

Dat zal begonnen zijn met de sterkte schouder zijn, de begripvolle man. Er is al gevraagd of calimero haar relatie ook zo begonnen is.

Voor zover ik weet niet

Ik ben wel veranderd sinds ik mijn vriend ken, afhankelijk aan wie je het vraagt zal het (deels) positief en (deels) negatief zijn, maar om een voorbeeld te noemen: hij heeft mij geleerd trots te zijn op mijn lichaam, om mij niet meer te verstoppen in een veel te grote maat voor mij (was trouwens een idee van mijn moeder...), hij heeft me vrouwlijker doen voelen.

Doddie:

Mijn man is voor veel mensen ook de gene waar je goed mee kunt praten, die je verder helpt enz. Maar ik zit hem daarbij nooit in de weg, sterker nog hij heeft het altijd over mij en heeft me het liefst erbij, JUIST om elke verdenking dat er meer dan dat achter zit te ontkrachten, elke buitenstaander en ook de gene die hij helpt kan er zo nooit iets anders van denken dan dat hij hulp wil bieden en niet meer dan dat.

Denk daar eens over na.

Ik doe tegenwoordig niet anders

Misia:

Ga iets doen echt voor jou, elke dag iets nieuws.

Ik heb vandaag tijd gemaakt om zinnen/woorden/plaatjes die ik de afgelopen maanden uit tijdschriften heb geknipt, netjes uit te knippen en als tijdelijk collage op de tafel te leggen. Echt heel leuk en interessant hoe woorden die ik eerder heb uitgeknipt, nu nog meer lading hebben gekregen (zoals "kijk naar mij")...

Dubiootje;

Hij probeert nu zelfs je eetgedrag te bepalen. Maar blijkbaar stuit hij daarbij op een grens. Waarom wil je je op dit punt niet aan hem aanpassen? Het is toch geven en nemen, kleine moeite voor jou om hetzelfde te nemen als hij? Is het volgens jou niet redelijk dat hij dit van je vraagt?

Nee, geen kleine moeite, totaal niet. Noemt het een soort eetstoornis, want het is niet zo dat ik zeg "ik lust het niet, dus eet ik het niet" (want ik weet ook wel dat je pas kunt zeggen dat je iets niet lust als je het niet eerst hebt geprobeerd), maar het lijkt ergens wel op een gevoel alsof ik iets giftigs naar binnen moet werken, als ik iets onbekend voorgeschoteld krijg. Gelukkig gaat het niet voor _alles_ op, dus ik kan bv wel naar een congres-met-lunch, maar leuk is anders. Het is wel zo dat ik wat meer heb leren eten doordat ik dat (tot op zekere hoogte!) wilde doen voor mijn vriend.

appelientjex:

Hier trek je wel een grens, maar als t over W gaat trek je geen grens?

Het grote verschil is dat mijn vriend niet (zo) moeilijk doet over mijn eet-grens en wel over de W-grens die ik nu heb aangegeven. Want ik _heb_ wel een W-grens, alleen ligt-ie anders dan de meeste van jullie.

Aha, daar ben je, mily77!

Overigens doet zo'n verschil van mening natuurlijk niets af aan onze vriendschap!

Gelukkig maar!!!

(en Doddie: ze is me zeer zeker tot steun!)

Bontekoe:

Fijn TO is terug. Welliswaar als beste vriendin van zichzelf maar toch.

Blijf dan alsjeblieft weg hier, als je zo reageert. Dat je het niet gelooft is je goed recht, maar heb ook het respect om het topic netjes te houden voor het geval het _wel_ waar zou zijn.

Devilsangel75

Vanwaar die drang om te overtuigen dat het geen fake-verhaal was?

Met zo'n accountnaam _en_ deze zin kan ik je wel wat doen nu. Jaaaa, hier komt weer wat gevoel om de hoek kijken. Vanwaar die drang om te overtuigen dat het _wel_ fake is?!

Beauke:

En verder is het jammer dat TO niks doet met onze adviezen en tips

Ik lijk nu niet zoveel ermee te doen misschien. Maar alles maalt wel degelijk in mijn hoofd. Het is niet het ene oog in, het andere oog eruit gegaan.

Mumia12:

Ik denk dat Calimero ons vreselijk in het ootje neemt en nu als zogenaamd beste vriendin meetikt!

Jij mag ook weg blijven van mij, want dit is niet het eerste rare en compleet onware wat je hebt geschreven.

Ises:

Milly, vindt Calimero het niet vervelend dat je ineens meeschrijft?

Vervelend? Waarom? Ze is mijn beste vriendin. Als ik een 'forum-leven' en een 'echt leven' gescheiden wil houden, ben ik geen haar beter dan mijn vriend...

Zeniba:

en ik wil je graag laten weten dat ik eigenlijk elke dag wel even aan je denk

Echt waar? Aan mij? Wauw...
Calimero, wat fijn dat je even terugkomt. Ik wil je heel veel sterkte wensen met de wervelwind in je hoofd.
@Calimero.

Goed te zien dat je terug bent. Hoop echt dat het forum je iets brengt. Wat dan ook.

Je reageert op mijn post van; 'kijk Calimero is terug als haar beste vriendin'.

Ik heb veel meer gepost dan dat. Is geen probleem dat je dat er uit haalt.

Zie het als steun dat ik mee lees en reageer. Dat is het ook.

Het is mijn onmacht, die dit soort uitspraken doet. Omdat ik de situatie waarin jij zit op een afstand bekijk en lees hoe jouw vriend jouw in een situatie houdt waarin jij niet wilt zijn.

Dan komt die kant boven.

Maar ik respecteer je verzoek om weg te blijven uit jouw forum.

Ik wens je alle goeds (niet cynisch)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven