Werk & Studie alle pijlers

Advies gevraagd: aanhef sollicitatiebrief

16-05-2011 21:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik wil even jullie advies vragen. Ik geef les, ik val nu op een school in voor iemand die ziek is en die binnenkort terugkomt. Op die school is voor het volgende schooljaar een vacature en ik wil solliciteren. Die brief moet dus gericht worden aan iemand van de school die ik ken en die ik normaal gesproken bij de voornaam aanspreek. Hoe doe ik dat in de sollicitatiebrief? De aanhef bijvoorbeeld? Heel officieel 'Geachte mevrouw...'? Of 'Geachte mevrouw..., beste...'? Graag jullie advies.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Beste mevrouw Bakker, beste Marianne,

bladibladibla.....

Zo laat je merken dat je netjes wilt solliciteren, maar ook dat jullie al een relatie hebben. Altijd goed om dat te benadrukken
quote:vliegendehollander schreef op 16 mei 2011 @ 21:58:

Beste mevrouw Bakker, beste Marianne,

bladibladibla.....

Zo laat je merken dat je netjes wilt solliciteren, maar ook dat jullie al een relatie hebben. Altijd goed om dat te benadrukkenIk zou er wel "Geachte mevrouw Bakker, beste Marianne", van maken. "Beste" bij "mevrouw" vind ik niet passen. Als je naar een heer schrijft, wordt het beste "Beste heer Bakker", dat staat ook raar, vind ik.
Eens met vliegendehollander....
Ik zou in dit geval kiezen voor een middenweg tussen formeel en informeel. Dus bijvoorbeeld: ''Beste mevrouw Visser''. Ik zou me er niet al te druk over maken. Ze kennen je al, dus ik denk dat ze niet enorm veel op je aanhef in de brief zullen letten

Succes!
Geachte kan inderdaad ook....
Ik zou gewoon kiezen voor geachte mevrouw Visser.
x
Ik zou ervan maken: geachte mevrouw en de brief officieel houden en er een aardig ouderwers handgeschreven persoonlijk briefje bij doen! Zij moet de brief wsl ook overleggen met bestuur ed dan lijken jullie net vriendinnen met mogelijke gevolgen! Heel veel succes, Pink
Volg je hart. Dat klopt.
'Geachte' = altijd goed.
Geachte mevrouw Visser, beste Marianne

Dat zou ik doen.
quote:Elisabeth schreef op 16 mei 2011 @ 22:05:

Als je iemand heel goed kent en het is een iets minder zakelijke instelling dan zou je kunnen kiezen voor: Geachte mevrouw huppeldepup, beste Anja,

Beste mevrouw huppeldepup zou ik zelf niet doen, dat is niet gebruikelijk.

Succes met solliciteren!Het is het onderwijs, daar werk ik zelf ook. Dit is niet zo heel zakelijk, maar ik zou achteraf ook Geachte doen. Dat staat netter.
Ik zou het doen zoals dropshot schrijft, maar de optie van Pink vind ik wel een hele goede!
Geachte mevrouw Bakker, beste Marianne,

Nooit 'beste mevrouw' doen. Dat staat erg knullig.
Dank jullie voor jullie reacties. Ik zie dat de meningen wel wat verdeeld zijn. Zelf neig ik naar "Geachte mevrouw..., beste...', maar ik zal er nog een nachtje over slapen...
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
quote:dropshot1000 schreef op 16 mei 2011 @ 22:21:

Geachte mevrouw Visser, beste Marianne

Dat zou ik doen.Deze. Zonder twijfel.
quote:Mariska76 schreef op 16 mei 2011 @ 22:00:

[...]

Ik zou er wel "Geachte mevrouw Bakker, beste Marianne", van maken. "Beste" bij "mevrouw" vind ik niet passen. Als je naar een heer schrijft, wordt het beste "Beste heer Bakker", dat staat ook raar, vind ik.Dit dus. Of als je dan nog twijfelt: alleen voor de formeelste variant gaan, dus Geachte mevrouw Bakker,
Modern taalgebruik gaat uit van ..beste..mevrouw...voornaam.

Geachte is zeer onpersoonlijk. Zeker altijd van tevoren even bellen met betrokkene!
Bianca: jij bedoelt dus 'Beste mevrouw Bianca', als ik jou een brief zou sturen? Brrrrrrrr - dat ziet er echt niet uit.

In zakelijke correspondentie met mensen die ik min of meer ken, gok ik altijd op Geachte mevrouw [achternaam], beste [voornaam].
Wat eten we vanavond?
huh?

Ik zie voor het eerst in mijn leven een 'dubbele' aanhef? nog nooit gezien, gebeurt dit vaker?

dat:

'Geachte heer Kwak, beste Alfred' ?
wat is er mis met Halloooow Luitjes?
Gewoon Heee is genoeg toch meds?
ja maar dan wel goed gespeld, zoals in euij
Ja sorry, spelling is niet mijn beste kant.
Ik zou trouwens voor deze variant gaan: Geachte mevrouw Bakker, beste Marianne,.

Netjes en toch maak je duidelijk dat je elkaar al iets beter kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven