Actueel
alle pijlers
2 nederlandse militairen gedood in Afghanistan
dinsdag 15 januari 2008 om 01:38
En inderdaad...daar heb ik ook veel over nagedacht vandaag. Wat moet het vreselijk moeilijk zijn voor de collega's aldaar. Die hebben in de chaos en de paniek (waar niemand op voorbereid kan worden door een training in Seedorf) twee van hun maatjes vermoord. Dat lijkt me onmogelijk om zonder psychische gevolgen mee verder te leven.
dinsdag 15 januari 2008 om 01:44
En toch zegt mijn vriend dat ze wel degelijk een goede training hebben gehad, (hij is zelf 2 keer uitgezonden geweest) maar dat sommige omstandigheden tot fouten kunnen leiden, zoals hier ook gebeurd is.
Ik ben dan zo sentimenteel en moederkloekerig dat ik denk dat die jongens om hun moeder gaan roepen, zodra de paniek en de chaos uitbreekt en de kogels om je oren vliegen.
Vandaag bij Netwerk, 1 op de 4 komt wereldwijd om door friendly fire, in elke oorlog, ook al in WO1. Het aantal Fransen wat gesneuveld is door eigen vuur was toen al schrikbarend hoog.
Irak tegenwoordig idem.
Ik ben dan zo sentimenteel en moederkloekerig dat ik denk dat die jongens om hun moeder gaan roepen, zodra de paniek en de chaos uitbreekt en de kogels om je oren vliegen.
Vandaag bij Netwerk, 1 op de 4 komt wereldwijd om door friendly fire, in elke oorlog, ook al in WO1. Het aantal Fransen wat gesneuveld is door eigen vuur was toen al schrikbarend hoog.
Irak tegenwoordig idem.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
dinsdag 15 januari 2008 om 06:38
Ik begrijp niet hoe zelfmoord of een ongeluk met een voertuig de schuld van iemand kan zijn. Oók niet van een legerleiding.
Ik weet niet precies hoeveel jongens van ons daar zitten, en ik wil al helemaal niks bagatelliseren want elke dode is er 1 teveel. Maar ik vind 1 dode door zelfmoord in díe omstandigheden geen opzienbarend getal.
Ik denk ook niet dat de ongelukken zijn gekomen door stelselmatig achterstallig onderhoud, ik ga er een klein beetje vanuitd at defensie beter voor zijn spullen zorgt dan bv de NS.
Ik vind het trouwens opmerkelijk dat je zowaar enige empathie begint te vertonen omtrent de gevoelens van de 'achterblijvers' hier.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
dinsdag 15 januari 2008 om 09:46
"Ik begrijp niet hoe zelfmoord of een ongeluk met een voertuig de schuld van iemand kan zijn. Oók niet van een legerleiding."
En toch is het ongelooflijk simpel. Hoe beter je je mensen voorbereidt en traint, des te kleiner de kansen worden op de 50/50 cijfers die men nu -- tot schande van het leger -- moet laten zien. Jij begrijpt zeker dan ook niet waarom een organisatie als VVN ooit in het leven is geroepen. Of dat er veiligheidstrainingen bestaan, die steeds verder ontwikkeld worden, voor mensen in risicoberoepen.
"Ik vind het trouwens opmerkelijk dat je zowaar enige empathie begint te vertonen omtrent de gevoelens van de 'achterblijvers' hier.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen."
Die empathie is er altijd geweest en dus weinig opmerkelijk. Als je destijds buiten je blinde woede om had gelezen wat ik bedoelde, was je niet ontgaan dat ik juist jouw overtrokken heldenverering voor je neef aan de kaak stelde. Hij zal ongetwijfeld een beste kerel zijn, maar hij doet gewoon zijn werk als hospik en verlaat amper zijn zwaar beveiligde kampement. Dat jij het deed voorkomen alsof hij dagelijks zich een weg baant tussen kogels en inslaande raketten en de frontlinie aanvoert vond ik een tikkeltje overdreven. That's all.
En toch is het ongelooflijk simpel. Hoe beter je je mensen voorbereidt en traint, des te kleiner de kansen worden op de 50/50 cijfers die men nu -- tot schande van het leger -- moet laten zien. Jij begrijpt zeker dan ook niet waarom een organisatie als VVN ooit in het leven is geroepen. Of dat er veiligheidstrainingen bestaan, die steeds verder ontwikkeld worden, voor mensen in risicoberoepen.
"Ik vind het trouwens opmerkelijk dat je zowaar enige empathie begint te vertonen omtrent de gevoelens van de 'achterblijvers' hier.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen."
Die empathie is er altijd geweest en dus weinig opmerkelijk. Als je destijds buiten je blinde woede om had gelezen wat ik bedoelde, was je niet ontgaan dat ik juist jouw overtrokken heldenverering voor je neef aan de kaak stelde. Hij zal ongetwijfeld een beste kerel zijn, maar hij doet gewoon zijn werk als hospik en verlaat amper zijn zwaar beveiligde kampement. Dat jij het deed voorkomen alsof hij dagelijks zich een weg baant tussen kogels en inslaande raketten en de frontlinie aanvoert vond ik een tikkeltje overdreven. That's all.
dinsdag 15 januari 2008 om 10:09
Volgens mij was de teneur van jouw posts voornamelijk 'eigen schukd, dikke bult'.
En ik heb geen woord overdreven over wat Neef heeft meegmaakt, sterker nog; ik heb lang niet alles verteld wat ik weet en hij heeft niet alles verteld wat ie heeft meegemaakt. Maar denk jij maar lekker dat ik overdrijf, dat er niet dagelijks raketaanvallen zijn geweest, dat hij geen collega uit Canada heeft zien doodgaan na een raketaanval, dat het niet zo dat als hij 50 meter verderop had gestaan ik geen Neef meer had. Want dat kamp is toch hartstikke veilig?
En ik heb geen woord overdreven over wat Neef heeft meegmaakt, sterker nog; ik heb lang niet alles verteld wat ik weet en hij heeft niet alles verteld wat ie heeft meegemaakt. Maar denk jij maar lekker dat ik overdrijf, dat er niet dagelijks raketaanvallen zijn geweest, dat hij geen collega uit Canada heeft zien doodgaan na een raketaanval, dat het niet zo dat als hij 50 meter verderop had gestaan ik geen Neef meer had. Want dat kamp is toch hartstikke veilig?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
dinsdag 15 januari 2008 om 10:13
Compli, die 50/50 die je noemt is niet helemaal juist in mijn ogen. Als je er vanuitgaat dat daat 1400 man zit, waarvan er 7 om zijn gekomen door ongelukken kom je op een heel ander percentage
Aanvulling, als je je bedenkt dat die 1400 man gerouleerd word, waardoor er al minstens 4 keer zoveel militairen daar zijn geweest, dan word het verhaal nog heel anders.
Aanvulling, als je je bedenkt dat die 1400 man gerouleerd word, waardoor er al minstens 4 keer zoveel militairen daar zijn geweest, dan word het verhaal nog heel anders.
dinsdag 15 januari 2008 om 10:39
Los van dat elke dode een persoonlijk drama is: feitelijk zijn er heel weinig NL militairen gestuurd als je de aard van de missie in ogenschouw neemt.
Dat er zo weinig sneuvelen door vijandelijk vuur heeft nog een oorzaak: de Taliban zijn erbarmelijk slechte schutters. Ze oefenen ook nauwelijk: dat kost munitie en vooral: ze schieten en roepen: insh'Allah !! Als Allah het wil zal deze kogel de vijand raken. Blijkbaar wil Allah dat niet zo vaak want ze schieten bijna altijd mis.
Dat er zo weinig sneuvelen door vijandelijk vuur heeft nog een oorzaak: de Taliban zijn erbarmelijk slechte schutters. Ze oefenen ook nauwelijk: dat kost munitie en vooral: ze schieten en roepen: insh'Allah !! Als Allah het wil zal deze kogel de vijand raken. Blijkbaar wil Allah dat niet zo vaak want ze schieten bijna altijd mis.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
dinsdag 15 januari 2008 om 11:00
De teneur was zoals ik net beschreef. Dat jij er een bepaalde draai aan wenst te geven, moet je zelf weten.
Verder heb ik geen zin om op je eeuwige zwart-wit tegenstellingen in te gaan. Ik beweer dat jij je neef bejubelde als ware hij van een groter kaliber dan de befaamdste verzetshelden ooit, terwijl ik vind dat hij als beroepshospik gewoon zijn werk doet in het beroep dat hij kennelijk ambiëert. Daarbij wijs ik op het verschil tussen een frontsoldaat en een kamphospik en maak jij er vrolijk van dat ik zeg dat dat kamp dan meteen 'harstikke veilig' is. Venijn kan soms wat vertroebelend werken denk ik dan, met een minzame glimlach op mijn knap mannelijk gelaat.
dinsdag 15 januari 2008 om 11:47
Yasmijn ja ik ben een moslima, dus?
Enne kijk eens op nujij.nl wat voor rascistische opmerkingen daarover gemaakt wordt over allochtonen. Het is altijd opvallend dat geen enkele autochtoon met een vinger naar zijn eigen volk wijst. Nee want vrijheid van meningsuiting is enkel weggelegd voor de auchtonen.
Donkeyshot ik ben in eerste plaats inderdaad een mens en daarna moslim en ben er trots op ook. In de tweede plaats ben ik turkse. Voel me 100% Turks en absoluut geen Nederlandse nee. Hoewel ik hier geboren en getogen ben.
Wat nou integratie? Donder toch allemaal op met je gel*l over integratie dit integratie dat! Word er dood en doodziek van! Ik heb mijn eigen cultuur, eigen normen/waarden.
Ik werk net als ieder ander, betaal net als ieder ander belasting en hou me aan de wetgeving en daar houdt het dan wat mij betreft ook op.
Enne kijk eens op nujij.nl wat voor rascistische opmerkingen daarover gemaakt wordt over allochtonen. Het is altijd opvallend dat geen enkele autochtoon met een vinger naar zijn eigen volk wijst. Nee want vrijheid van meningsuiting is enkel weggelegd voor de auchtonen.
Donkeyshot ik ben in eerste plaats inderdaad een mens en daarna moslim en ben er trots op ook. In de tweede plaats ben ik turkse. Voel me 100% Turks en absoluut geen Nederlandse nee. Hoewel ik hier geboren en getogen ben.
Wat nou integratie? Donder toch allemaal op met je gel*l over integratie dit integratie dat! Word er dood en doodziek van! Ik heb mijn eigen cultuur, eigen normen/waarden.
Ik werk net als ieder ander, betaal net als ieder ander belasting en hou me aan de wetgeving en daar houdt het dan wat mij betreft ook op.
dinsdag 15 januari 2008 om 12:22
Zeg Gatarmuppet. Je hebt mijn post niet gelezen of wel? Open je eigen topic over dat er moslims gedood worden. Misschien zet ik daar mijn medeleven wel neer omdat ik elke dood verschrikkelijk vind. Maar ga hier niet lopen piepen over onbegrip terwijl uit jouw post blijkt dat jij degene bent die zich weigert aan te passen aan een ander! Respect is een woord waar moslims graag mee schermen. Leef er dan ook naar en heb dat voor 2 dode jongens die voor dit vrije land streden, waar jij belasting betaald zodat ook jij beschermd word tegen terroristen en een fijn vrij leven hebt.
dinsdag 15 januari 2008 om 12:42
't Is wel een beetje moeilijk verdedigbaar dat je voor je eigen vrije land strijdt in een ander land in een ander werelddeel op 15000 km afstand. Maar waarschijnlijk wil je dat zelf wel geloven want het is je zo verteld.
Nou, niet dus. Wij gaan daar onder het mom van vrijheid, blijheid, democratie en vooruitgang een volk onze westerse normen en waarden door de strot rammen zonder dat zij daarom gevraagd hebben. Ik weet het, het is onbegrijpelijk voor ons westerlingen, dat andere culturen daar niet aan willen maar in hun eigen land horen ze nog altijd zelf de beslissingen te nemen betreffende cultuur, religie en politiek en die niet opgedrongen door buitenlandse "bevrijders" want dat zijn wij allerminst: wij zijn bezetters!
Nu weet ik niet of je de evolutie daar een beetje volgt maar het gaat de laatste tijd helemaal niet goed met de coalitietroepen. Ze lopen steeds vaker achter de feiten aan en de taliban en hun groeiende aanhang hebben geleerd van Irak en passen net dezelfde guerilla-taktieken toe. Voeg daarbij de groeiende instabiliteit in buurland Pakistan (een atoommacht, niet vergeten!) en "onze jongens" zijn fijn bezig om daar de zoveelste chaos achter te laten want een vlucht-exodus wordt met de dag waarschijnlijker.
Klop je maar fier op je borst hoor.
dinsdag 15 januari 2008 om 12:46
Ja, maar dat is dus niet realistisch vind ik. Je kunt het beter kijken op het totaal aantal mannen en vrouwen. Want die waren er ook en die zijn (lichamelijk zo goed als) oke teruggekeerd. Die horen dus zeker meegerekend te worden om tot realistische cijfers te komen. En die zijn dan ineens minder schokkend.
dinsdag 15 januari 2008 om 13:16
Dat is zo realistisch als het maar kan zijn wanneer je over de statistieken binnen een slachtoffergroep praat. En stomtoevallig waren we daarover aan het praten. Het 'schokkende' zit hem dan ook niet in aantallen, maar wel in de verhouding.
Als jij heel graag wil praten over het aantal doden op het totaal aantal uitgezonden militairen, ga je gang. Wij hadden het echter over die hele andere verhouding. Dus. Enzo.
dinsdag 15 januari 2008 om 13:29
Ik vind 14 doden niet veel, oke elke dode is er 1 teveel dat wel, maar had verwacht dat er veel meer doden zouden zijn gevallen!!!
Zal dit even onderbouwen voor t geval men mij met een scheef gezicht aan kijkt door t bovenstaande.
Ik had ergens verwacht dat onze jongens niet zo goed getraind zouden zijn... Door alle bezuinigingen afgelopen jaren , dienstplicht eruit e.d vroeg ik mij wel eens af hoe kan je die jongens nog zo goed trainen dat ze kunnen functioneren in zo'n oorlog als in Afghanistan.
Dat verbaasd mij dus best wel , onze jongens daar zijn super goed getraind..
En hebben het naar omstandigheden goed (naar horen zeggen van paar jongens die net terug zijn uit afghanistan)
Het groepje dat ik gesproken heb , wil maar al te graag weer terug daarheen... Ik kon daar met mijn pet niet bij , hoe kan je nou terug willen naar zo iets ?
Maar zoals zij al zeiden , wij zijn het leger in gegaan met een bepaald doel , verwachting, idealen etc etc.. Zij zijn een behoorlijk hechte groep en elke nederlandse collega millitair is hun maat. 1 grote vriendengroep lijkt het wel , en wij zouden toch ook onze vrienden helpen in nood ?
Zal dit even onderbouwen voor t geval men mij met een scheef gezicht aan kijkt door t bovenstaande.
Ik had ergens verwacht dat onze jongens niet zo goed getraind zouden zijn... Door alle bezuinigingen afgelopen jaren , dienstplicht eruit e.d vroeg ik mij wel eens af hoe kan je die jongens nog zo goed trainen dat ze kunnen functioneren in zo'n oorlog als in Afghanistan.
Dat verbaasd mij dus best wel , onze jongens daar zijn super goed getraind..
En hebben het naar omstandigheden goed (naar horen zeggen van paar jongens die net terug zijn uit afghanistan)
Het groepje dat ik gesproken heb , wil maar al te graag weer terug daarheen... Ik kon daar met mijn pet niet bij , hoe kan je nou terug willen naar zo iets ?
Maar zoals zij al zeiden , wij zijn het leger in gegaan met een bepaald doel , verwachting, idealen etc etc.. Zij zijn een behoorlijk hechte groep en elke nederlandse collega millitair is hun maat. 1 grote vriendengroep lijkt het wel , en wij zouden toch ook onze vrienden helpen in nood ?
dinsdag 15 januari 2008 om 13:52
Ik vind persoonlijk dat er nogal laconiek wordt gedaan over 'die paar doden', waarvan de helft notabene ook nog eens door stommiteiten of zelfs een zelfmoord nooit meer thuiskomen.
En ik blijf erbij dat het feit dat de helft van de slachtoffers door ongevallen, eigen vuur of zelfmoord zijn gevallen, er juist totaal niet op duidt dat 'de jongens supergoed getraind zijn'.
En ik blijf erbij dat het feit dat de helft van de slachtoffers door ongevallen, eigen vuur of zelfmoord zijn gevallen, er juist totaal niet op duidt dat 'de jongens supergoed getraind zijn'.
dinsdag 15 januari 2008 om 14:16
"Jezelf op de borst slaan/kloppen" is een (aseksuele) uitdrukking waarmee bedoeld wordt dat men ergens bijzonder trots op is. Wanneer jij jezelf op je borsten gaat slaan heb je daar waarschijnlijk heel andere bedoelingen mee.
Ik dacht dat er een grens was aan achterlijkheid maar toen kende ik jou nog niet.
dinsdag 15 januari 2008 om 14:31
Wat ik altijd zo jammer vind aan dit soort discussies, is dat het altijd zo gebracht wordt alsof het de keus van de militairen is dat ze naar zo'n land toegaan. Het is de keus van de politici om hen daar naar toe te sturen, defensie doet niets anders dan uitvoeren wat hen wordt opgedragen. Of je het eens bent met de politiek moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar ik zou zo graag willen dat men dan niet zo af zou geven op wat de Nederlandse militairen daar doen. Alsof zij op een dag tegen elkaar hebben gezegd: 'Kom jongens, we gaan naar Afghanistan' of zoiets. Schrijf een brief aan Balkenende zou ik zeggen, en vraag hem om uitleg over zijn beslissing.
O, en dat met dat 'normen en waarden door de strot duwen' en zo, dat valt in de praktijk erg mee. Ik ben het met je eens dat Amerika zich wel zo profileert, dat wil zeggen met name Bush in zijn toespraken, maar ik hoor van mijn man ook wel degelijk andere berichten. Zo werkt hij met plezier samen met de locals, en worden hij en zijn collega's regelmatig geholpen door de mensen, bijvoorbeeld met het vinden van bermbommen. Er zijn daar wel degelijk mensen die blij zijn dat er eindelijk eens iemand wat doet. En nee, dat maakt mijn man niet tot een held, maar ik ben wel degelijk trots op hem.
O, en dat met dat 'normen en waarden door de strot duwen' en zo, dat valt in de praktijk erg mee. Ik ben het met je eens dat Amerika zich wel zo profileert, dat wil zeggen met name Bush in zijn toespraken, maar ik hoor van mijn man ook wel degelijk andere berichten. Zo werkt hij met plezier samen met de locals, en worden hij en zijn collega's regelmatig geholpen door de mensen, bijvoorbeeld met het vinden van bermbommen. Er zijn daar wel degelijk mensen die blij zijn dat er eindelijk eens iemand wat doet. En nee, dat maakt mijn man niet tot een held, maar ik ben wel degelijk trots op hem.
dinsdag 15 januari 2008 om 14:58
Mijn vriend is er nu uit na 14 jaar, maar hij zegt: ik zal bepaalde dingen van het leger heel erg gaan missen, de kameraadschap die je daar hebt, vind je nergens in de burger.
En dat geloof ik graag.
Hij zegt verder dat het Nederlandse leger stukken en stukken beter opgeleid is dan de Amerikanen. Hij heeft met ze samengewerkt in Bosnië op uitzending en in Munster bij de NATO en vond het maar niks. Ongeleide raketten.
Lemmy wees maar lekker trots op je man! Als mijn zoon moet gaan (moge god waar ik niet in geloof, maar alla, dat verhoeden), zal ik trots zijn maar ook vreselijk bang. Onvoorstelbaar bang.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.