veel eten weggegooid op werk...
vrijdag 20 mei 2011 om 13:23
We eten met de bewoners warm en er blijft altijd zo ontzettend veel eten over! Dan heb ik het over 5 kilo bakken. Wel al opgewarmd (wordt gesailt geleverd door gaar keuken en gaat bij ons in een soort oven)
Ik vroeg gisteren waarom dat weg gegooid wordt, ik vind dat zonde!
Antwoord was: niemand heeft ooit gekeken wat we er anders mee kunnen doen.
Dus mijn vraag is nu eigenlijk: Mag al opgewarmd eten nog een keer opgewarmd worden en wie zou ik er dan "blij" mee kunnen maken?
Ik kan er bij de warenwet niet wat over vinden.
Ik vroeg gisteren waarom dat weg gegooid wordt, ik vind dat zonde!
Antwoord was: niemand heeft ooit gekeken wat we er anders mee kunnen doen.
Dus mijn vraag is nu eigenlijk: Mag al opgewarmd eten nog een keer opgewarmd worden en wie zou ik er dan "blij" mee kunnen maken?
Ik kan er bij de warenwet niet wat over vinden.
vrijdag 20 mei 2011 om 13:26
vrijdag 20 mei 2011 om 13:29
vrijdag 20 mei 2011 om 13:31
quote:Primabella schreef op 20 mei 2011 @ 13:29:
Denk dat het eraan ligt wat het is. Spinazie niet iig.
Je kan de daklozenopvang er vast blij mee maken; doet mijn collega ook. (dat gaat alleen niet om opgewarmd eten).
aan zoiets zat ik dus te denken maar dan is het al wel opgewarmd. Het gaat om van alles, aardappelen, puree, stamppotten, groenten, vlees en vis....
Ik ken genoeg moeders die het wel willen hebben maar voor hun is het veel te veel.
Denk dat het eraan ligt wat het is. Spinazie niet iig.
Je kan de daklozenopvang er vast blij mee maken; doet mijn collega ook. (dat gaat alleen niet om opgewarmd eten).
aan zoiets zat ik dus te denken maar dan is het al wel opgewarmd. Het gaat om van alles, aardappelen, puree, stamppotten, groenten, vlees en vis....
Ik ken genoeg moeders die het wel willen hebben maar voor hun is het veel te veel.
vrijdag 20 mei 2011 om 13:36
Aangezien je het hebt over bewoners kan ik aannemen dat je een cusus sociale hygiene hebt gevolgd?
En anders is het misschien een idee om aan te kaarten bij de directie.
Jullie aansprakelijkheid is namelijk vrij groot als jullie eten bewaren en vervolgens nog maals aan de bewoners geven. Het hoeft niet eens zo te zijn dat ze Daar ziek van geworden zijn, maar als ze ziek worden, en er komt uit dat jullie eten hergebruikt hebben zijn jullie de pineut.
Je kunt vragen of je het zelf mee naar huis mag nemen, maar officieel mag dat ook niet geloof ik.
En anders is het misschien een idee om aan te kaarten bij de directie.
Jullie aansprakelijkheid is namelijk vrij groot als jullie eten bewaren en vervolgens nog maals aan de bewoners geven. Het hoeft niet eens zo te zijn dat ze Daar ziek van geworden zijn, maar als ze ziek worden, en er komt uit dat jullie eten hergebruikt hebben zijn jullie de pineut.
Je kunt vragen of je het zelf mee naar huis mag nemen, maar officieel mag dat ook niet geloof ik.
vrijdag 20 mei 2011 om 13:54
quote:mimootje schreef op 20 mei 2011 @ 13:49:
kusunum, het eten voor de bewoners die nog moeten eten geldt voor diezelfde avond.
.
Dat snap ik, maar je wilt meer met dat eten, en dat kan volgens de hygiene code niet. Je kunt het niet bewaren voor de volgende dag, en officieel kun je het ook niet weggeven/meenemen.
Gooi het eens in een vergadering met de directie. Misschien hebben die een oplossing.
Zelf een 'projectje' beginnen kan je je baan kosten, en als er iemand ziek raakt van het gekregen voedsel (of zegt dat het van het voedsel komt) ben je veel verder van huis.
kusunum, het eten voor de bewoners die nog moeten eten geldt voor diezelfde avond.
.
Dat snap ik, maar je wilt meer met dat eten, en dat kan volgens de hygiene code niet. Je kunt het niet bewaren voor de volgende dag, en officieel kun je het ook niet weggeven/meenemen.
Gooi het eens in een vergadering met de directie. Misschien hebben die een oplossing.
Zelf een 'projectje' beginnen kan je je baan kosten, en als er iemand ziek raakt van het gekregen voedsel (of zegt dat het van het voedsel komt) ben je veel verder van huis.
vrijdag 20 mei 2011 om 13:55
Ik heb dat hier ook eens gezien...soms hebben we met het personeel een lunch of warme maaltijd (bijv. bij Open dagen). Toen zag ik ook eens dat al dat lekkere (chinese) eten wat over was, zo de vuilnisbak inging....Toen ben ik ook even uit mijn dak gegaan! Belachelijk.....
Nu gaan bij ons de restanten naar de Voedselbank of Opvanghuis. Alleen met al bereid eten mag dat -vanwege hygiëne- niet. Dus misschien minder bestellen?
Nu gaan bij ons de restanten naar de Voedselbank of Opvanghuis. Alleen met al bereid eten mag dat -vanwege hygiëne- niet. Dus misschien minder bestellen?
vrijdag 20 mei 2011 om 14:05
Hier is niks aan te doen. Ik zie dit ook heel veel gebeuren op m'n werk en dan op veel grotere schaal. Als het al bereid is en het heeft een bepaalde tijd buiten de koeling gestaan, moet het allemaal weg. Je wilt niet weten hoeveel kilo's voedsel grote cateraars weggooien. Als zij bijvoorbeeld voor 1000 mensen koken en er komen er maar 1200, dan wordt er dus voor 800 mensen weggegooid. Dat is vreselijk om te zien, maar het moet van de voedsel-en warenautoriteit. Dit eten mag ook niet naar de daklozenopvang oid. Echt heel erg vind ik dat.
vrijdag 20 mei 2011 om 14:12
vrijdag 20 mei 2011 om 16:57
quote:mimootje schreef op 20 mei 2011 @ 13:31:
[...]
Vreselijk die verspilling, ik kan er niet tegen.
Waarom niet voor die moeders in kleine hoeveelheden geven? Laat ze zelf wat bakjes meenemen waar het in kan. Of je hebt ook van die zakjes om het in te sealen.
Maar beter is het misschien om minder te bestellen. Beetje rare inkoop. 5 kilo dagelijks teveel vind ik schrikbarend. Dat geld zou beter aan iets anders besteed moeten worden voor die mensen.
Succes en goed dat je ingrijpt.
[...]
Vreselijk die verspilling, ik kan er niet tegen.
Waarom niet voor die moeders in kleine hoeveelheden geven? Laat ze zelf wat bakjes meenemen waar het in kan. Of je hebt ook van die zakjes om het in te sealen.
Maar beter is het misschien om minder te bestellen. Beetje rare inkoop. 5 kilo dagelijks teveel vind ik schrikbarend. Dat geld zou beter aan iets anders besteed moeten worden voor die mensen.
Succes en goed dat je ingrijpt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 27 mei 2011 om 18:49
Misschien kan je 'dumpster dive' clubs contacteren. Neem bijvoorbeeld deze: http://www.genoeg.nl/nieuws/dumpster-di ... -rotterdam
Dat zijn mensen die eten uit 'instellingsvuilnisbakken' redden. En daar met veelmensen van eten. Alleen eten wa nog goed is, natuurlijk, maar je wilt niet weten wat ministeries weggooien aan belegde broodjes (verpakt en wel), of wat er aan fruit wordt weggedaan aan het eind van de markt.
Dat zijn mensen die eten uit 'instellingsvuilnisbakken' redden. En daar met veelmensen van eten. Alleen eten wa nog goed is, natuurlijk, maar je wilt niet weten wat ministeries weggooien aan belegde broodjes (verpakt en wel), of wat er aan fruit wordt weggedaan aan het eind van de markt.