Werk & Studie alle pijlers

pesten/treiteren

15-06-2007 19:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger ben ik 10 jaar lang gepest op school. Dit heeft zeker wel zijn wonden achtergelaten en daarom komt het toch regelmatig voor dat ik in de werksituatie toch wel gepest wordt. Zo ben ik een zachtaardig type en vind ik het heel moeilijk me te handhaven in een groep mensen. Dat komt omdat het pesten ook altijd in groepen gebeurde. Best lastig aangezien je overal te maken hebt met groepen mensen, zowel werk als prive.



Ik heb dus al verschillende keren op werkgebied meegemaakt dat ik er gewoon niet bij hoor. Of dat anders de leidinggevende machtmisbruik maakt van zijn positie. Momenteel werk ik ergens waar ik weer buitengesloten word. Er word gewoon de hele dag niks tegen mij gezegd en de pauzes kan ik ook altijd houden. Ik heb al weer ander werk gevonden, dus ik hoef hier niet zo lang meer te blijven, maar het doet mij wel veel pijn. Vooral omdat ik dit vroeger allemaal al heb meegemaakt. Ik hoef dit van mezelf eigenlijk niet nog een keer mee te maken. Ik heb een gewoon sociaal leven, sta altijd voor mensen klaar en ben gewoon een goed persoon. Ik kan alleen niet zo goed voor mezelf opkomen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit maar een vrijbrief is om iemand als shit te behandelen. Iets wat tegenwoordig wel snel gedacht wordt.



Hoe kan ik dit nou het beste voorkomen bij een volgende baan? Want je gaat op deze manier toch wel met een vervelend gevoel naar je werk en dat is niet lang vol te houden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier even nog een linkje naar een cursus maar met wat gegoogle vind je er vast meer
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel!



Ik wilde nog even reageren want er is iets heel raars gebeurd. Inmiddels ben ik bij die andere baan begonnen.



Jaren geleden ben ik verhuisd van een klein dorpje naar een grote stad, ver uit de buurt. Op dezelfde dag dat ik begonnen ben is iemand anders ook begonnen voor hetzelfde werk op dezelfde afdeling. We worden dus collega's van elkaar. Het is iemand die 8 jaar bij mij op de basisschool heeft gezeten. Ik weet alleen niet meer of hij mij ook erg gepest heeft. Hij herkende mij meteen, ik hem niet. Hij vond het leuk mij te zien. We hebben wel een beetje met elkaar gekletst, al was het wel vreemd en liep het af en toe een beetje stroefjes.



Ik vind dit heel bijzonder. Van de ene kant goed om te zien dat de mensen van vroeger ook veranderd zijn. En ik ook. Van de andere kant eng omdat ik bang ben dat hij (weer?) vervelend tegen me gaat doen. Maar al met al heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de kans groot is dat hij niet eens meer weet dat hij je gepest heeft (als hij je gepest heeft). Op jou heeft het een enorme diepe indruk en wond achtergelaten wat er in die jaren gebeurd is, maar de pesters zijn het vaak allang vergeten. En ze zijn in de tussentijd ook volwassen geworden dus de kans op herhaling is denk ik niet al te groot.



Als ik jou was zou ik er gewoon niet over beginnen en proberen op een normale manier met hem om te gaan. Ik denk dat je dan het beste resultaat kunt bereiken in de relaties met je collega's.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben vroeger ook gepest en soms zit ik daar nog steeds mee. Dan krijg ik ineens een nachtmerrie of als iemand me er iets over vraagt, word ik emotioneel.

Ik weet niet goed hoe ik er overheen gekomen ben. Wat ik wel weet is de eerste dag op de uni. Ik had er zin in en was positief. Ik heb met iedereen gekletst, geen idee waar over. Achteraf hoorde ik van de jongens dat ze me erg aantrekkelijk vonden en dat ze dachten dat ik een aantal mensen kende. Dat was een erg leuke dag, nu al weer zeven jaar geleden.

Door met andere mensen te praten over hoe ik overkom op anderen, heb ik in de loop van de jaren mijn gedrag aangepast. Ik was altijd verlegen en durfde nooit iets, maar nu heb ik mezelf een aantal trucs aangeleerd;



-lach. Altijd en overal. Denk aan iets leuks dat je overkomen is, zoek iets dat een glimlach losmaakt. Desnoods span je je spieren aan en trek je je mondhoeken omhoog.

-In diezelfde context, maak af en toe een grap over jezelf. Iets kleins waardoor mensen met je meelachen. Geloof me, het is makkelijker dan een grap over een ander maken.

-Zakelijk flirten: Zoek dit eens op in een boek of op het net. Het komt er op neer dat je je bewust moet worden van je houding. Is die gesloten?(Armen over elkaar, benen over elkaar, ruggegraat gebogen) of is die open (alles het tegenovergestelde natuurlijk) Kijk mensen in de ogen.

-als je jezelf zo ver hebt om naar dat feestje te gaan, praat dan met iemand. OK, niet makkelijk en verwacht geen instant succes, maar zoek iemand uit (bijvoorbeeld iemand, die je niet kent en waarschijnlijk niet meer ziet, zodat het niets uitmaakt of het niet lukt) en praat ergens over. Hoe kent hij/zij de jarige/ wat een rotweer/ iets uit het nieuws. Dooddoeners, weet ik, maar je komt vanzelf op iets anders.



Veel succes meid!



PS Ik vind nieuwe mensen ontmoeten nog steeds dood eng, maar deze tips heb ik van anderen gekregen en hebben mij geholpen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven