Werk & Studie
alle pijlers
HBO Psychologie, wat word je daarmee?
dinsdag 15 januari 2008 om 22:18
Wegens een te zware fultime academische studie, ben ik gestopt met een WO-pscyhologiestudie ernaast. Toch zou ik graag pscyhologe worden na mijn afstuderen (als dat ooit gebeurt dan). Ik dacht eraan aan het HBO psychologie te studeren, in de stad die ik voor ogen heb duurt dat maar drie jaar, dus da's best kort. Maar wat word je dan? Kun je dan ook psycholoog worden? Is het eigenlijk wel een beschermde titel?
Ja, best stom voor iemand die eerst pscyhologie studeerde, om dat niet te weten
Ja, best stom voor iemand die eerst pscyhologie studeerde, om dat niet te weten
dinsdag 15 januari 2008 om 23:19
je kunt geen psycholoog worden dan..... helaas ondanks eerdere post hierover. Je kunt alleen werken als psycholoog als je de drs. of msc. titel hebt gehaald. Ondanks dat de titel, in tegenstelling tot in Belgie, niet meer beschermd is mag je bij praktijken, instellingen en ziekenhuizen niet als psycholoog/therapeut aan de slag als je niet je WO hebt afgerond. Dus ergens blijft de titel in het vakgebied toch on-officieel beschermd.
woensdag 16 januari 2008 om 08:28
Het klopt wel hoor, je kunt gewoon psycholoog worden. De naam is niet beschermd, dus iedereen kan dat worden of zich zo noemen. Je kunt alleen niet overal als psycholoog gaan werken, dus het hangt er maar vanaf wat je er mee wilt gaan doen. Als je een baan op het oog hebt of een instelling waar je graag wilt werken, informeer dan goed of je daar ook terecht kunt met jouw diploma.
woensdag 16 januari 2008 om 09:50
je mag niet zelfstandig diagnoses stellen en mensen behandelen als HBO-psycholoog. diploma is leuk voor de kennis die je opdoet en je kunt daarna als je dat wilt alsnog je master halen.
maar het lijkt me voor jou nu verstandiger om niet nog een opleiding naast je huiige te doen en eerst eens met jezelf aan de slag te gaan. Als je je huidige studie afgerondt hebt, is het vroeg genoeg om verder te gaan kijken.
maar het lijkt me voor jou nu verstandiger om niet nog een opleiding naast je huiige te doen en eerst eens met jezelf aan de slag te gaan. Als je je huidige studie afgerondt hebt, is het vroeg genoeg om verder te gaan kijken.
woensdag 16 januari 2008 om 10:33
Ben ik mee bezig Kreng, het is ook voor erna. Maar aangezien pscholoog geen beschermde titel is en ik via mijn eerder opgedane kennis, wat dingetjes bij de OU en dan nog een driejarige HBO-opleiding wil volgen (ook deels naast de studie als dat mogelijk is, want ik mag mijn bachelorpaper volgend jaar niet schrijven aangezien ik nog niet alle vakken heb afgerond van de eerste twee jaren, leek het me wel een overbruging waard. Ik ben erachter echt pscyhologe te worden. Nou ja, we zien wel, toch?
*vraagt zich af wanneer dit op Werk&Studie terecht komt*
*vraagt zich af wanneer dit op Werk&Studie terecht komt*
woensdag 16 januari 2008 om 11:00
Hallo,
Het is een onzettend leuke studie. Ik was ermee begonnen, maar moest ik ermee stoppen. Je kan veel kanten opgaan. Je kan je op verschillende velden gaan oriënteren. Je gaat niet als klinisch psycholoog zelfstandig werken, maar je kan wel in het bedrijfsleven een staffunctie vervullen of bij een reïntegratiebedrijf werken. Veel succes.
Het is een onzettend leuke studie. Ik was ermee begonnen, maar moest ik ermee stoppen. Je kan veel kanten opgaan. Je kan je op verschillende velden gaan oriënteren. Je gaat niet als klinisch psycholoog zelfstandig werken, maar je kan wel in het bedrijfsleven een staffunctie vervullen of bij een reïntegratiebedrijf werken. Veel succes.
woensdag 16 januari 2008 om 11:03
Wat kun je ermee worden?
De hbo-opleiding Toegepaste Psychologie is een brede opleiding, waardoor je inzetbaar bent in uiteenlopende beroepen en functies. Bijvoorbeeld:
Arbeidspsycholoog
Arbo-begeleider
Consultant/ adviseur
Hoofd personeelszaken
Jongerenhulpverlener
Loopbaanadviseur
Maatschappelijk begeleider
Marketing manager
Medewerker van een werving- en selectiebureau
P&O-adviseur
Reclasseringsmedewerker
Trainer
Voorlichter
De hbo-opleiding Toegepaste Psychologie is een brede opleiding, waardoor je inzetbaar bent in uiteenlopende beroepen en functies. Bijvoorbeeld:
Arbeidspsycholoog
Arbo-begeleider
Consultant/ adviseur
Hoofd personeelszaken
Jongerenhulpverlener
Loopbaanadviseur
Maatschappelijk begeleider
Marketing manager
Medewerker van een werving- en selectiebureau
P&O-adviseur
Reclasseringsmedewerker
Trainer
Voorlichter
woensdag 16 januari 2008 om 11:08
Volgens mij kan je met HBO psychologie ook aan de slag als assistent-van. Bv in diagnostiek ed.
Maaaaar, mij lijkt een HBO-opleiding praktisch zwaarder dan een Unistudie. Omdat je dan volgens mij veel meer aanwezigheidsplicht hebt (practica, lessen) en het echt een van 9 tot 5 opleiding is (tenminste, dat hoor ik wel over HBO opleidingen).
Bij de uni kom je met gewoon lezen/denken ook al ver, dat ligt mij in elk geval beter. En ook al is HBO theoretisch misschien makkelijker, voor mij lijkt dat daardoor lastiger. Veel dingen worden als 'feit' gebracht en moet je gewoon maar aannemen. Dat moet maar net bij je passen
Maaaaar, mij lijkt een HBO-opleiding praktisch zwaarder dan een Unistudie. Omdat je dan volgens mij veel meer aanwezigheidsplicht hebt (practica, lessen) en het echt een van 9 tot 5 opleiding is (tenminste, dat hoor ik wel over HBO opleidingen).
Bij de uni kom je met gewoon lezen/denken ook al ver, dat ligt mij in elk geval beter. En ook al is HBO theoretisch misschien makkelijker, voor mij lijkt dat daardoor lastiger. Veel dingen worden als 'feit' gebracht en moet je gewoon maar aannemen. Dat moet maar net bij je passen
woensdag 16 januari 2008 om 11:10
Ik zou het niet doen. Het spijt me het te zeggen, maar ik vind dit soort studies toch een beetje "net niet". Net als met HBO-rechten. Kijk, als het je top is, dan is het natuurlijk perfekt, maar jij hebt meer in je mars en ik denk dat je dan misschien wel nooit helemaal gelukkig wordt in het vak dat je dan zou kunnen uitoefenen.
woensdag 16 januari 2008 om 11:11
Dus geen klinisch psycholoog? What about the masteropleiding erna? Is dat universitair (op de hogeschool die ik heb ontdekt, in Antwerpen, is er enkel een bachelormogelijkheid)?
Ik ben een groentje wat dat betreft hoor, ik heb enkel aan de universiteit gestudeerd. Maar met twee titels, is daar niet een beetje mee te 'sjoemelen' dan?
Ik ben een groentje wat dat betreft hoor, ik heb enkel aan de universiteit gestudeerd. Maar met twee titels, is daar niet een beetje mee te 'sjoemelen' dan?
woensdag 16 januari 2008 om 11:15
Zei perfect student Celeone, die ook maar pas 22 is Kijk, ik word oud, en heb geen zin om nog eens heel veel jaar in hetzelfde land te gaan wonen. Als ik bijvoorbeeld in Spanje nog een master zou kunnen halen, perfecto. Maar in Belgie wil ik niet nog langer blijven. Als zelfstandig psychologe of in samenwerkingsverband met een pscyhiater, zou zoiets niet kunnen? Ik ben eens een creatief therapeute tegen het lijf gelopen, en had niet het idee dat zij een graad had in de pscyhologie. Maar mijn interesse gaat uit naar klinische psychologie. En je weet van mijn faalangst ;)
woensdag 16 januari 2008 om 11:17
Je wordt inderdaad geen klinisch psycholoog met een HBO- bachelor. En zoals Celeone al zegt, waarschijnlijk moet je een eenjarige of tweejarige premasteropleiding doen om toegelaten te worden tot een master op de universiteit. Let er ook op dat de HBO-instelling waar je gaat studeren door het NVAO is geaccrediteerd, anders wordt het nog moeilijker (in Nederland zijn er nu 3 HBO's geloof ik die geaccrediteerd zijn, maar dat doe ik uit mijn hoofd).
woensdag 16 januari 2008 om 11:18
Kijk anders nog even op de site van de beroepsvereniging van psychologen, die zijn niet zo enthousiast over HBO-opleidingen... www.psynip.nl
woensdag 16 januari 2008 om 11:22
Als je (in Nederland) trouwens aan de slag wil als klinisch psycholoog (hulpverlener) moet je na de uni ook nog een postdoc opleiding doen (GZ-psycholoog 2 jaar, klinisch daarna ook nog een paar jaar). Je kan natuurlijk gewoon zelfstandig beginnen, maar dan heb je wel een ernstig gebrek aan ervaring met alleen HBO of Uni.
woensdag 16 januari 2008 om 11:23
woensdag 16 januari 2008 om 11:24
Ik snap ook wel dat het makkelijk is gezegd hoor. Maar zó oud ben je toch ook weer niet? Ik wilde je alleen even wijzen op het feit dat je met HBO misschien ergens komt te werken waar je geen voldoening uit haalt omdat je hart toch bij de klinische psychologie ligt.
Maar ik heb verder geen verstand van de beroepsmogelijkheden, dat laat ik aan de anderen over.
Maar ik heb verder geen verstand van de beroepsmogelijkheden, dat laat ik aan de anderen over.
woensdag 16 januari 2008 om 11:33
Ik heb het hier iig niet over Nederland. Misschien zijn ze coulanter in andere landen. Ik weet het ook niet, maar als ik de twee opleidingen zou afronden, ben ik zo'n 28 jaar ben ik bang. En dat vind ik oud. Ik heb veel van de wereld gezien, talloze jobs gehad en in drie verschillende landen gewoond. Maar ik voel me hopeloos achterlopen bij vrienden die wel gewoon gelijk zijn begonnen en niet zo faalangstig zijn. Plus het feit dat ik pas op mijn 22ste begon met mijn huidige studie, na wat misluke studies (vond het niet leuk, vond het 'eng'). Plus dat ik de academische opleiding psychologie wegens te veel druk heb moeten afhaken. Ik wil iets concreets doen, iets wat me geen 5 meer kost en wat me toch iets oplevert. Desnoods (en da's wellicht naief van me) aangevuld met modules van de OU. Of, en da's smerig, een master erbij 'verzinnen'. Psychologie, in mijn opinie, is geen erg zware studie. Ok, de studie wel, maar de uitvoer niet: ik heb mensenkennis, empathie en ben bekend met de schop-onder-de-holmethode. En ik heb zelfs een missie: ik wil mensen niet zomaar medicatie laten slikken, want als geen ander weet ik dat dit zeer, zeer fout kan gaan. Ondanks mijn harde uitlatingen hier bijvoorbeeld, ben ik wel degelijk erg begaan met mensen. Alleen zaken als maatschappelijk medewerkster, dat zie ik niet zitten. Ik wil mensen motiveren iets te doen, net zoals ik ben gemotiveerd iets te gaan doen.
*klinkt nu erg idealistisch, hm, vaag*
*klinkt nu erg idealistisch, hm, vaag*