welke broodbakmachine

13-05-2011 16:12 24 berichten
Ik wil een broodbakmachine gaan kopen. Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Wat vind jij bijvoorbeeld hele handige functies die je echt niet zou willen missen? Ik heb namelijk nog nooit met zo'n ding gewerkt.



(Er staat me iets van bij dat hier al ooit een topic over is geweest, maar ik kon deze in de index niet terugvinden. Up-en mag dus ook!)
Alle reacties Link kopieren
heb al 7 jaar eentje van phillips. eerste 5 jaar intensief gebruikt (dagelijks), nu nog maar één keer per week. maakt verschillende soorten brood en deeg en heeft zo'n bakje om pitjes erin te doen. Heb ik bijna nooit gebruikt.

Ik gebruik het nu voornamelijk om pizzadeeg te maken, maar voor andere soorten deeg is het ook ideaal.
Ik zou er één kopen die niet teveel ruimte inneemt op zolder of in de kelder, want ik kan je garanderen dat ie daar over een maand of twee komt te staan. Heel veel van die dingen gingen hem voor.





Bak gewoon een paar keer brood in de oven en kijk dan of het je bevalt om dat regelmatig te doen, dan kun je er alsnog aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
marktplaats staat er vol mee!
Ik bak wel al regelmatig brood in de oven, maar wil nu graag een machine kopen omdat ik die gewoon aan kan zetten en er dan niet zo op hoef te letten. Bovendien hoop ik dat het rijzen dan beter lukt dan nu.
Heb een hele goedkope van AFK, was een paar tientjes. 3 jaar geleden gekocht en wordt zeer regelmatig gebruikt. Handig is dat hij een timer heeft, waardoor je met heel weinig moeite 's avonds bijv een kant en klare broodmix van Koopmans en wat water erin gooit en de volgende ochtend wakker wordt door de geur van vers brood, heerlijk! Enige minpuntje is dat de deeghaak altijd in het brood blijft steken, waardoor je een "gat" of meer een scheur in het brood krijgt...Is ie niet minder lekker om trouwens. En verder is hij goed schoon te houden, bakblik en haak zijn anti-aanbak en kunnen ook in de vaatwasser.

Zeer tevreden mee dus!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een fan en ook iemand waar ie zeker niet op zolder staat! De goedkoopste gekocht en na anderhalf jaar weer een nieuwe goedkoopste. Werkt prima voor mij!
quote:Virginia_38 schreef op 13 mei 2011 @ 16:36:

Heb een hele goedkope van AFK, was een paar tientjes. 3 jaar geleden gekocht en wordt zeer regelmatig gebruikt. Handig is dat hij een timer heeft, waardoor je met heel weinig moeite 's avonds bijv een kant en klare broodmix van Koopmans en wat water erin gooit en de volgende ochtend wakker wordt door de geur van vers brood, heerlijk! Enige minpuntje is dat de deeghaak altijd in het brood blijft steken, waardoor je een "gat" of meer een scheur in het brood krijgt...Is ie niet minder lekker om trouwens. En verder is hij goed schoon te houden, bakblik en haak zijn anti-aanbak en kunnen ook in de vaatwasser.

Zeer tevreden mee dus!Hier dezelfde ervaring met de goedkope AFK.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heet de broodmachine Alaska BM2600. Hetzelfde als de AFK. Wij hebben het apparaat vorig jaar gekocht en genieten nog regelmatig van ons heerlijk eigengebakken brood. Bij ons gaat de voorkeur uit naar italiaans brood. Neem ik mee naar mijn werk met alleen boter erop. Wij halen ons meel de Jumbo. Zij hebben heel veel soorten.
Welke broodbakmachine?



Gewoon...GEEN broodbakmachine.



Het lekkerste brood maak je gewoon met de hand!
Alle reacties Link kopieren
Het rijzen lukt denkt niet beter in de broodbakmachine. Het zelf kneden geeft vaak een beter resultaat. Het brood wordt luchtiger.



Maar ik ben daar gewoon te lui voor en heb een broodbakmachine die prima bevalt en niet in de kelder of op zolder is beland.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een ander topic over broodbakken: Zelf je bammetjes bakken.



Verder is beter resultaat niet afhankelijk van oven of broodbakmachine maar van je recept.

Ik heb zelf heel veel uitgeprobeert tot ik mijn brood goed gelukt vond, zelfs toen ging ik nog door met verbeteren.

Op het moment ben ik even gestopt met zelf bakken, helaas.



Kijk naar je recept dat je gebruikt, ik werkte trouwens vaak met een procentenschema.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Panasonic die mooi brood maakt. Lekker ook nog. Ben het wel eens met de opmerking dat het allemaal valt of staat met een lekker recept.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nu ook een panasonic, ben begonnen met een afk bm2.

Uit beide kan je een prima brood krijgen als je recept goed is.

Zelf zit/zat ik ook op een broodbakkersforum.
Hoi J22,



Ik heb al ongeveer 6 jaar de AFK bm2. Deze gebruik ik regelmatig. Nog steeds doet hij wat hij moet doen. Ik ben er nog steeds blij mee en ik heb absoluut geen spijt dat ik mijn machine destijds voor ¤25 heb gekocht. Tegenwoordig kost hij bij de Blokker of Novy iets van ¤39,95 ofzo. Hij staat ook vaak in de folders.



Je kunt je brood ook laten rijzen door het deeg in een ovenvaste schaal te leggen en je oven op de laagste stand zetten (bij mijn oven is dat iets van 50 graden ofzo). Na een half uurtje even kijken of het goed gerezen is en dan bakken of nog even laten rijzen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd begrepen dat je een broodbakmachine moet kopen die het langst het deeg laat rijzen, nl minimaal 45 minuten, daar komt het lekkerste brood van.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens brood uit een broodbakmachine gegeten? Ik vind persoonlijk het brood echt niet lekker, ik heb wel verschillende meelsoorten geprobeerd. Mijn broodbakmachine gebruik ik nu alleen heel af en toe om deeg te mengen en te laten rijzen en voor de rest is het een vergaarbak voor zegeltjes, bonnetjes, haar elastiekjes en andere troepjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de AFK, en die gebruik ik regelmatig. Ik maak er bv ook pizzabodemdeeg in. (ben lui, hou niet van kneden). Juist het rijzen lukt mij buiten de bbm nooit zo goed, in de bbm gaat dat altijd goed.

In de handleiding staan ook recepten, daarvan weet ik dus zeker dat ze goed zijn voor mijn bbm. Gaat altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de Panasonic SD-207, een wat ouder type. Sinds een jaar of 3 in gebruik en om de dag komt er een brood uit. Super! Het klopt dat lekker brood afhankelijk is van je gebruikte recept of broodmix, maar wij gaan nooit meer terug naar supermarktbrood.



De machine wordt ook vaak gebruikt om deeg te mengen. en dan af te bakken in de oven. Bijvoorbeeld desembroden. Verder staat er nogal wat onzin op dit draadje over rijstijden, kneden, etc.. Voor kennis daaromtrent verwijs ik zoals Noa al zei naar een broodbakkersforum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Obelix78 schreef op 19 mei 2011 @ 12:49:

De machine wordt ook vaak gebruikt om deeg te mengen. en dan af te bakken in de oven. Bijvoorbeeld desembroden. Verder staat er nogal wat onzin op dit draadje over rijstijden, kneden, etc.. Voor kennis daaromtrent verwijs ik zoals Noa al zei naar een broodbakkersforum.Op het bakkersforum kan je ook echt al je vragen kwijt, daar hangen ook echte bakkers rond en fanatieke thuisbakkers die zelfs nu zelf workshops broodbakken geven.
Alle reacties Link kopieren
Zoals Arden bijvoorbeeld van "Uit de keuken van Arden". Ook al eerder gemeld op dit draadje... Absolute aanrader overigens voor wie graag wat meer wil weten over zelf brood bakken en leuke recepten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Obelix78 schreef op 20 mei 2011 @ 12:58:

Zoals Arden bijvoorbeeld van "Uit de keuken van Arden". Ook al eerder gemeld op dit draadje... Absolute aanrader overigens voor wie graag wat meer wil weten over zelf brood bakken en leuke recepten...

Die bedoelde ik.

Heb toen ze nog niet thuis de workshops deed een workshop gedaan in Hilversum met haar.

Echt superleerzaam en gezellig, ook ben ik een aantal jaar eerder bij haar geweest en ze kende mij nog.



Heb vorige week haar berichten op het forum daar van begin tot eind gelezen, je kon lezen dat ze van niets naar alles gaat.

Haar blog kan je ook via google vinden anders heb ik ook wel een link.
Ik bak al jaren elke dag met een Panasonic, en die bevalt uitstekend, mankeert nog niets aan.



Mijn basisrecept.

5 gram droge gist

15 gram suiker

450 gram lichtvolkoren meel van Mulder Pot uit Kropswolde

290 gram water

5 gram zout

20 gram olie.



Volkorenprogramma (5 uur) selecteren.
quote:Xander68 schreef op 13 mei 2011 @ 17:24:

Welke broodbakmachine?



Gewoon...GEEN broodbakmachine.



Het lekkerste brood maak je gewoon met de hand!



Dat mag Moppekind zelf doen voor een kerststol.



Ik bak elke dag, en ga echt niet elke dag staan kneden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven