Werk & Studie alle pijlers

Niet willen werken in avonduren reden tot ontslag?

16-01-2008 19:11 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag stel ik namens een grote groep collega's die werkzaam zijn in een thuiszorgorganisatie.

Wij werken al heel wat jaren bij deze organisatie en altijd in de dagdienst. Nu moet iedereen flexibel werken, bijv. avonden en de weekenden. Niemand heeft bezwaar tegen een weekend werken, maar de meesten van ons zijn doodsbang om op de fiets in het donker door enge wijken te moeten.

Kan ontslag volgen als iemand weigert in de avonduren te werken. Er is al voorgesteld om dan samen te gaan met een collega maar dat wordt te duur gevonden.
wat staat er in je contract?
in de contracten staan alleen het aantal uren, werktijden in overleg werkgever/werknemer.

Ik vrees dat we niet veel kunnen doen. Maar valt niet mee na bijna 25 jaar in dienst te zijn ineens je hele bioritme omgooien..
in overleg ....

ik zou eens vragen bij de sociale juristen of rechtsbijstandwinkel
Ik weet niet of ontslag een om deze reden gegrond is of niet, maar de eerste vraag die bij mij op kwam, wie moet het dan doen? En vooral vind je het fair als er dus een groep collega's is dat nooit 's avonds hoeft te werken en een groep collega's die dat altijd moet?

Ik werk nu (nog) in de horeca en daarvoor lijkt me, net als in de zorg, dat je moet accepteren dat je ook in de avonduren en de weekenden moet werken.
Of de werkgever moet benzinekosten vergoeden. Dat lijkt me een aardig compromis.

En contact opnemen met de vakbond!
Het gaat niet om echt weigeren, maar wij willen dat onze veiligheid wordt gewaarborgd. Ook al ga je met de auto, die kun je niet bij iemand voor de deur parkeren.

Vroeger waren er overigens speciale teams die alleen avonden en weekenden werkten, die deden dit op vrijwillige basis, bijv. mensen met kinderen of gewoon als je een avondmens bent.
Trouwens als ik in de horeca werkte dan zou ik geen bezwaar tegen de avonden hebben, is toch een tikkie anders dan op je fiets door beruchte wijken met hangjongeren en veel criminaliteit, je werkt tot een uur of 11 's-avonds.
Guinnevere schreef op 16 januari 2008 @ 19:27:

Of de werkgever moet benzinekosten vergoeden. Dat lijkt me een aardig compromis.

...........er vanuit gaande dat men allemaal maar een rijbewijs en een auto heeft.
Niet om lullig te doen, maar je kunt ook overdag in elkaar geslagen worden.

Zijn die wijken dan zo onveilig of durf je zelf 's avonds de straat niet meer op?

Misschien voel je je veiliger als je werkgever een zelfverdedigingscursus zou vergoeden?
Als in je contract staat dat je ook onregelmatig moet werken kun je er niets tegen doen. Jij hebt daar dan nl voor getekend.

Ik begrijp dat in jou contract staat dat de werktijden in overleg gaan, in principe verplicht jou dat dan tot niets.

Maar ik zou als ik jullie was wel juridische hulp of een vakbond (als jullie daar lid van zijn) inschakelen die nog eens goed naar het contract kan kijken en eventueel kan bemiddelen met je werkgever voor jullie.

Ga niet zonder professioneel advies en of hulp zelf dingen ondernemen of roepen, dat zou dan misschien zeer nadelig kunnen uitpakken voor jullie.
Ik ben niet meer volledig op de hoogte van het CAO, maar wat me nog bijstaat, is dat a) de officiële werkdag hier van 7.00 tot 20.00 uur loopt, dus tot 20.00 uur kun je sowieso niets beginnen, b) medewerkers met een leeftijd van 55+ kunnen niet verplicht worden na deze tijd te werken en c) iedere werknemer mag maar maximaal 30 van de 52 weekenden verplicht worden te werken. Uitzondering hierop zijn uiteraard de mensen die alléen maar in het weekend werken. Als je graag in het weekend werkt, mag je meen ik nog een vijftal meer weekenden werken.

In principe teken je het contract met een 24/7 beschikbaarheid, waarbinnen je contract-uren moet werken al dan niet via een vast- of variabel rooster. Werk je op vaste dagen/dagdelen en ben je op vaste dagen/dagdelen niet beschikbaar, moet dit vastgelegd worden als toevoeging aan je contract, ondertekend door beide partijen.

Ik vind de vergelijking horeca/zorg volledig mank gaan. In de horeca ligt de nadruk op het inzetten van personeel op de middag, avond en een deel van de nacht. In de zorg ligt de nadruk op het inzetten van personeel 24/7. Er werken heel veel mensen, die bijvoorbeeld alleen maar dagdiensten werken of mensen, die het superfijn vinden om nachtdiensten te draaien. De kunst is daarin iedereen zijn voorkeur te laten werken en je volledige week ingepland te hebben.
CL2 ik werk in het hotelwezen, mijn werktijden variëren tussen 08.00 en middernacht. Het hotel waar ik voor werk wil geen vrouwen achter de receptie tussen 0.00 en 8.00 (ivm veiligheid) maar in het hotel waar mijn vriend werkt moeten vrouwen ook nachtdiensten draaien.
je hebt geen poot om op te staan. tenzij je in je contract hebt staan dat je alleen dagdiensten hoeft te werken.

ik werk dus zelf ook in de zorg en hebben pas een hele rel gehad hier.

de avonddiensten moeten nu ineens ook overdag werken..oppas voor de kids of niet. das hun proleem. er staat op hun contract ook niet dat ze avonddienst zijn..dus hebben geen poot om op te staan en moeten ook overdag.

hetzelfde geld voor de nachten....iedereen moet nu nachten draaien ook al heb je dat nog nooit gehoeven
Ik weet dat het in de zorg gewoon 24/7 is. Bij veel werkgevers mag je wel een voorkeur opgeven, maar het is dan aan de planning om te kijken of het mogelijk is. Bedenk dat met name thuiszorg ook in de avonduren moet gebeuren. Hoe is dat op dit moment bij jouw werkgever geregeld? Ik neem aan dat er nu ook al een regeling is omdat iedere thuiszorg over het algemeen avond/nachtdiensten heeft.

Een werkgever kan nooit garant staan voor de veiligheid in bepaalde buurten. Ik neem aan dat hij wel een reiskostenvergoeding geeft? Je zou kunnen overwegen om in de avond met de auto te gaan. Dat doen bij ons heel veel organisaties (je mag gratis de dienstauto meenemen, of tegen een kleine vergoeding je eigen auto).

Ik weet dat er in mijn omgeving een aantal mensen van de thuiszorg naar een verzorgingstehuis is overgestapt. Die wilden ook niet meer midden in de nacht door de hele stad. Kijk eens bij andere werkgevers als het echt niet meer lukt.
Hier staat je CAO, http://www.abvakabofnv.nl...4_20080101-20100301_a.pdf

Op pagina 12 gaat het over werktijden.
venus-van-milo schreef op 16 januari 2008 @ 20:12:

CL2 ik werk in het hotelwezen, mijn werktijden variëren tussen 08.00 en middernacht. Het hotel waar ik voor werk wil geen vrouwen achter de receptie tussen 0.00 en 8.00 (ivm veiligheid) maar in het hotel waar mijn vriend werkt moeten vrouwen ook nachtdiensten draaien.
Dat begrijp ik, maar ik neem even aan (sorry als het anders is), dat je dit vanaf het sollicitatiegesprek weet. Ik ken het hotelwezen niet op die manier, maar ga er door jouw uitleg vanuit, dat hier nooit gewerkt wordt met voorkeuren. In de zorg is dit vaak heeeeel lang wel het geval. Totdat er bijvoorbeeld een nieuwe directeur komt of doordat er veel gezeur is omtrent de wensen van de mensen. Dán wordt het e.e.a. wel eens omgegooid. Maar het is hier vrij normaal, dat je je gehele carrière alleen maar je voorkeursdiensten werkt. Vandaar dat voor mij de vergelijking mank gaat.
Zelf heb ik een soort gelijk probleem m.b.t. veiligheid 's avonds. Ik heb een kantoorbaan, dus gewoon 9-5, maar moet regelmatig avondvergaderingen notuleren. Hier heb ik geen enkel bezwaar tegen, hoort bij mijn werk en deze uren kan ik compenseren dat is prima geregeld. Wat ik wel lastig vind, is het in de winter 's avonds na afloop door het donker naar huis fietsen. Het is ruim een half uur fietsen naar huis waarvan ik een groot stuk langs een stille en pikdonkere (wordt niet verlicht) pad langs het bos moet fietsen. Een auto heb ik niet tot mijn beschikking en dienstauto's e.d. zijn er ook niet. OV is ook niet echt handig, bus rijdt na 19.00 uur 1x per uur. Vorige week net de bus gemist en moest ik bijna een uur in de kou bij een donkere bushalte staan wachten, 3x overstappen en dik een uur in de bus gezeten, met de auto is het slechts een klein kwartiertje.

Ik wil hier verder ook niet al te moeilijk over doen, vind het een beetje flauw om te zeggen dat ik vergaderingen niet meer notuleer omdat het vervoer voor mij lastig is. De locatie waar de overleggen plaatsvinden is een andere dan waar ik mijn werkplek heb, dus zijn altijd op dezelfde externe locatie. Ik begrijp dat mijn werkgever niet garant kan staan voor mijn veiligheid op weg naar huis, maar ik vraag me wel een beetje af of ik het dit vervoersprobleem alleen bij mij ligt (mijn probleem is) of dat mijn werkgever hier ook iets aan kan/moet doen. Mijn baas wil immers dat ik de overleggen notuleer.
anridama schreef op 16 januari 2008 @ 20:18:

je hebt geen poot om op te staan. tenzij je in je contract hebt staan dat je alleen dagdiensten hoeft te werken.

ik werk dus zelf ook in de zorg en hebben pas een hele rel gehad hier.

de avonddiensten moeten nu ineens ook overdag werken..oppas voor de kids of niet. das hun proleem. er staat op hun contract ook niet dat ze avonddienst zijn..dus hebben geen poot om op te staan en moeten ook overdag.

hetzelfde geld voor de nachten....iedereen moet nu nachten draaien ook al heb je dat nog nooit gehoeven
Jee, mogen jullie dan niet ruilen?? Als er mensen zijn die altijd graag 's nachts werkten en er zijn mensen die persé overdag willen werken, dan kan je toch samen een prima rooster in elkaar flansen? Mij lijkt het bijv heerlijk om 's avonds te werken, 's nachts nóg beter (krijg je zeker nog toeslag ook?) maar ik zou bijv absoluut niet 's morgens vroeg (7.00 u ofzo) aan de slag willen. Ik werk op kantoor, dus helaas geen nachtdienst voor mij, maar als ik op de vroege ochtend telefoondienst heb dan ruil ik ook met een collega.
mastermind schreef op 16 januari 2008 @ 22:04:

[...]

Jee, mogen jullie dan niet ruilen?? Als er mensen zijn die altijd graag 's nachts werkten en er zijn mensen die persé overdag willen werken, dan kan je toch samen een prima rooster in elkaar flansen? Mij lijkt het bijv heerlijk om 's avonds te werken, 's nachts nóg beter (krijg je zeker nog toeslag ook?) maar ik zou bijv absoluut niet 's morgens vroeg (7.00 u ofzo) aan de slag willen. Ik werk op kantoor, dus helaas geen nachtdienst voor mij, maar als ik op de vroege ochtend telefoondienst heb dan ruil ik ook met een collega.

nope mogen niet ruilen. en ja het wordt gecontroleerd.je mag een nachtdienst alleen ruilen tegen een nachtdienst. je hoeft alleen geen nachten te werken als je een verklaring van een arts krijgt....dat heeft 1 collega... heeft een jeugdtrauma..iets met donker en alleen zijn.

ja bij nachtdsiensten krijg je toeslag...maar ook op zaterdagavond en zondag de hele dag en feestdagen.
In principe kun je aan werktijden uit het verleden geen rechten ontlenen voor werktijden in de toekomst (tenzij je rooster expliciet in een contract is opgenomen) en dus ben je verplicht om inderdaad die nachtdiensten ook te gaan werken.

Ik vind de houding van de werkgever echter ronduit belachelijk. Zeker in de thuiszorg zijn er gewoon veel medewerkers die alleen 's avonds/weekenden willen werken (studenten die een opleiding in de zorg volgen). Alhoewel het plannen wat lastiger wordt, zou een werkgever toch op zijn minst zijn best moeten kunnen doen om een voor iedereen zo prettig mogelijk rooster op te stellen. Lukt dat niet helemaal, dan zullen de medewerkers natuurlijk ook wat water bij de wijn moeten doen. Maar men kan zich er in elk geval voor inspannen. Het feit dat de werkgever dat niet wil, blijkt voor mij uit de opmerking dat nachtdiensten alleen voor nachtdiensten geruild mogen worden.

Dat in deze situatie een hele groep collega's zich onveilig voelt en om die reden liever niet in de nacht wil werken, vind ik een teken aan de wand. Dit signaal zou de werkgever serieus moeten nemen en daar zou hij ook wat mee moeten doen. Jullie hebben hier al over gesproken en ook suggesties aangedragen, maar kennelijk neemt de werkgever de bezwaren niet serieus. Of in elk geval is er nog geen oplossing. Ik zou jullie daarom zeker adviseren om hulp van de vakbond in te roepen, zodat zij met jullie werkgever in overleg kunnen treden over oplossingen voor de ontstane situatie. (Al is er maar 1 van jullie die lid is dan zullen ze jullie graag verder willen helpen).

@Muis

Heb jij jouw probleem over het fietsen in de nacht al eens met je werkgever besproken? Als er meerdere deelnemers zijn aan zo'n overleg, is er dan niet iemnand die jou een lift kan geven naar huis of minstens naar een veiligere bushalte? Of misschien dat de werkgever een treintaxi naar het station zou willen vergoeden oid? Ik zou zeggen, gooi het gewoon eens in de groep en kijk wat er uit komt. Mijn ervaring is dat dergelijke zaken vaak best goed op te lossen zijn. Ik heb in het verleden ook wel dergelijke situaties meegemaakt en ik heb het altijd op kunnen lossen zodat ik niet in mijn uppie midden in de nacht over straat hoefde. En andersom zal ik, nu ik zelf een auto heb, ook altijd collega's in dergelijke situaties even naar huis brengen. Het is zo'n kleine moeite...
Toen ik 25 jaar geleden begon bij deze organisatie stonden de werktijden wel vermeld. Maar in de loop der jaren heb ik andere functie gekregen, ben meer uren gaan werken dus dan wordt zo'n contract opengebroken en krijg je een aanhangsel waarin dan staat dat dit het voorgaande vervangt.

Vreemd eigenlijk dat in de zorg de veiligheid van mederwerkers niet aan de orde is. Als je in de bouw werkt of metaal zijn er allemaal voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je letsel oploopt, huisartsen gaan niet meer alleen op pad, maar hebben auto + chauffeur, politie surveilleert samen, stadswachten lopen samen of met zijn drieeen enz enz.

Maar de voornamelijk vrouwelijke medewerkers in de zorg moeten niet zeuren, gewoon op de fiets hoppa door de wijk. Als je bang bent mag je een cursus omgaan met agressie volgen, wat een schril contrast.

Niet iedereen heeft een auto of rijbewijs!
Nou, het is niet gezegd dat een werkgever geen rekening zou hoeven te houden met veiligheid. In de arbowet staat daar ook het een en ander over vermeld, en het zou me niets verbazen als een vakbond met de arbowet in de hand toch voldoende argumenten zou kunnen verzinnen waarom het wel degelijk mede de verantwoordelijkheid van de werkgever zou zijn. Oftewel, kijk of er iemand in jullie groep lid is van de vakbond en neem dan contact met hen op!
Ik weet natuurlijk niet over welke wijk of plaats je het hebt, maar mijn eerste reactie is dat ik het allemaal wel wat overdreven vind.

Het zal ook om uren gaan aan het begin van de avond tot uiterlijk een uur of 10, half 11. Dus je zult echt niet midden in de nacht op je fiets rond hoeven te karren.

Doet me een beetje denken aan inmiddels ruim 15 jaar geleden toen ik in een flat woonde. Was net thuis uit mijn werk, rond half 7, staat er een vrouw aan de deur met een handtekeningenformulier om voor elkaar te krijgen dat de (beneden)hal afgesloten zou worden. Helemaal in de stress, "het is al zo laat" "ik ga 's avonds nooit naar buiten", terwijl ik minimaal 2x per week vaak pas om 11 uur, half 12 thuis kwam en me werkelijk nog nooit 1 seconde onveilig had gevoeld.

Ergo: Wat is reëel en wat praat je jezelf / wat praten jullie elkaar aan?

Verder sluit ik me aan bij eerdere schrijfsters: als die uren binnen de normale uren vallen van de organisatie zul je weinig daartegen kunnen doen.
Pauline wie heeft het hier over midden in de nacht. Gaat om avondroutes.

Verder kan ik i.v.m privacy niet gaan melden om welke wijken/plaats het gaat, maar neem maar aan dat deze regelmatig in het nieuws komen.

Heel fijn en flink van jou dat je je veilig voelt, mijn collega's en ik voelen ons niet veilig. De grens ligt een beetje in het midden he. De een kan gedrag van een baas sexuele intimidatie vinden terwijl de ander het af doet als een lolletje.

We zijn echt niet zo star dat we alleen tijdens kantooruren willen werken, weekenden, feestdagen zijn geen bezwaar.

Ik ben al wat aan het neuzen op site van vakbond, maar volgens mij kunnen we alleen nog maar uitkijken naar een andere baan. Verzorgingshuis lijkt me wel wat, hoef je in ieder geval niet met een broek vol door die crimiwijken heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven