Je allerbeste recept!! / Kookkoninginnen

25-04-2011 12:54 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kookkoninginnen van de etenpijler hebben vast super veel heerlijke recepten. Het lijkt me leuk de beste aan elkaar uit te wisselen. Zodat we zalig kunnen genieten van dat engeltje dat op onze tong .......

En, sociaal als we zijn, zullen we anderen laten meegenieten van de geneugten van het leven (lees: indruk maken op lovers in spe, vrienden, ouders, etc)

Idee: plaats maximaal 3 recepten. Dan moet je erover nadenken en komen we tot de lekkerste.
Ik denk nog even na over mijn top 3. Als ik donderdag thuis ben kijk ik al m'n recepten nog eens na. Op 1 staat denk ik spaghetti carbonara mmmmhhhh De broodrol van SamZ komt misschien ook in m'n top 3.

* kraakt hersens en verheugt zich op alle lekkernijen *
mijn alltime succesrecept is Eton Mess.

Het is heel makkelijk te maken (als je de kunst van eiwitten stijfkloppen tenminste beheerst), en echt iedereen vindt het lekker.
Oh leuk:D

Ik ben niet zo'n kookkoningin, dus ik kijk wel gewoon alleen toe!
Starshine mag ik je recept van Eton Mess? Ik had er nog nooit van gehoord en heb het gegoogeld... ziet er heeerlijk uit. Zucht!

Hopelijk ben ik goed in eiwitten stijfkloppen.........

@Karen87: Is ook goed. Kookkoningin is tikkeltje behoorlijk overdreven. Maar ik vind het wel leuk om allerlei recepten uit te proberen en af en toe onstaat er iets lekkers. Die gerechten met elkaar delen lijkt me leuk.
Mijn persoonlijke top 3

1. Citroenrisotto

Ingrediënten

1 citroen, schoongeboend

2 eetlepels olie

1 sjalotje, zeer fijn gesneden

300 g risottorijst

750 ml kippenbouillon (van tablet)

100 ml droge witte wijn

5 eetlepels mascarpone

Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Verwarm de olie in een pan met een dikke bodem, fruit hierin het sjalotje tot het glazig ziet. Schep de risottorijst erbij en roer om tot alle rijstkorrels bedekt zijn met een glanzend laagje. Verwarm de bouillon. Schenk de wijn bij de rijst in de pan, roer de rijst regelmatig om tot al het vocht is opgenomen, schep nu soeplepel voor soeplepel de bouillon erbij in de pan. Voeg pas een nieuwe schep bouillon toe als de vorige schep bouillon is opgenomen. Roer, als alle bouillon is opgenomen, de citroenrasp, het sap en de mascarpone door de risotto. Breng op smaak met zout en peper.

2. Gevulde kipfilet

Ingrediënten

500 gr kipfilet (liefst 5 stuks)

4 plakken rauwe ham (bv Parma)

100 ml slagroom

8 gedroogde abrikozen

8 gedroogde dadels

50 gr gepelde hazelnoten

2 sjalotjes

15 gr bieslook

peper

zout

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snij 4 kipfilets in zodat deze later gevuld kunnen worden. Pureer de vijfde kipfilet samen met 100 ml slagroom in een keukenmachine (of staafmixer of blender). Hak de hazelnoten grof, snipper de sjalotjes, snij de abrikozen en dadels grof en hak de bieslook fijn Meng dit samen met het kip-slagroommengsel.

Vul de kipfilets met het mengsel en omwikkel ze met een plak rauwe ham. Leg de kipfilets in de ovenschaal (let erop dat ze niet te dicht op elkaar liggen). Bak de kipfilets gedurende 35 minuten in de oven tot de ham knapperig en gebruind is. Controleer goed of de kipfilet gaar is voor je deze serveert!

3. Quiche met geitenkaas

Ingrediënten

3 eieren

125 ml slagroom

15 gram bieslook, fijngesneden (of fijngeknipt)

1 stuk geitenkaas met honing (Bettine Blanc met honing)

125 gr Old Amsterdam, geraspt

125 gr jonge kaas, geraspt

5 plakjes bladerdeeg

peper

zout

Ontdooi de plakjes bladerdeeg. Warm de oven voor op 200 graden. Vet de quichevorm in en bekleed met het bladerdeeg.

Meng in een kom de eieren, de slagroom en de Old Amsterdam en jonge kaas. Meng de bieslook erdoor en breng op smaak met peper en zout. Giet dit mengsel in de quichevorm. Verbrokkel de geitenkaas er overheen.

Bak de quiche in ongeveer 45 minuten gaar en goudbruin. De quiche zal enorm opzwellen in de oven, dit hoort en hij zakt vanzelf weer in!
Eton Mess lijkt me ook heerlijk maar nog nooit aan toegekomen. Moet ik zeker eens gaan maken!
quote:ayli schreef op 26 april 2011 @ 19:40:

Starshine mag ik je recept van Eton Mess? Ik had er nog nooit van gehoord en heb het gegoogeld... ziet er heeerlijk uit. Zucht!

Hopelijk ben ik goed in eiwitten stijfkloppen.........

Tuurlijk.

Voor 4 personen:

2 eiwitten

100 gr suiker

125 ml slagroom

Zakje vanillesuiker (zelf gebruik ik altijd echte vanillestokjes)

Rood fruit (aardbeien, frambozen etc) naar eigen inzicht. Zelf vind ik alleen frambozen het lekkerst.

Klop de eiwitten stijf. Klop de suiker er doorheen tot je een egale glanzende massa hebt. Schep het eiwit in 6 hoopjes op een bakplaat (met bakpapier). Bak 45 minuten op 140 graden. Zet dan de oven uit en laat de meringues in de oven afkoelen.

Vlak voor het serveren klop je de slagroom net niet helemaal stijf met de vanille. Meringues, eiwit en fruit door elkaar doen en serveren.
@Starshine: Dankje! Ik hoop dat het lukt en we kunnen smullen.

@Videlle: eet je de citroenrisotto zo of doe je er iets bij?

Mijn top 3

1 Pasta Carbonara

Ingredienten voor 2 personen

Spaghetti

2 eieren

spekjes

1 ui

creme fraiche

parmezaan of pecorino

peper

Kaas raspen

Kook de pasta al dente.

Bak de spekjes uit

Klop de eidooiers met beetje creme fraiche

Doe de spekjes bij de gare pasta en meng.

Doe het eimengsel bij de pasta en roer door. De pasta(pan) moet warm zijn zodat het gaar wordt. Maar niet te heet want het ei mag niet stollen. Dus de pan pasta van het vuur halen en het eimengsel gelijk erdoor doen.

Meteen serveren met geraspte kaas erover.

Op internetfora zijn flinke discussies over wel/geen room, ui, knoflook en of kaas bij eimengsel moet of later erover enzovoort... Ik vind het op deze manier het lekkerst.

2 Tjap Tjoi

Ingredienten voor 4 personen

Spekblokjes

kipfilet in kleine blokjes

garnalen

chinese kool of witte kool

taugeh

rode paprika

wortel

knoflook(poeder)

bouillonblokje

maizena

cassavekroepoek

Bak de spekblokjes en houd ze apart.

Bak de kipfilet in het vet.

Doe de gesneden paprika, wortel erbij. Verwarm de garnalen.

Bouillonblokje, knoflook(poeder), peper erbij.

Als het gaar is taugeh erbij. Chinese kool + spekblokjes als laatste erbij.

Binden met papje van maizena.

Je kan het zo eten, bijv. met cassave kroepoek. Je kan er eventueel (noten)rijst bij eten met wat zoete ketjap (ABC) erdoor

3 Gevulde broodrollen

Ingredienten voor 2 personen

2 pakjes croisantdeeg van 250 gram (bijv. Daneroll)

1 grote of 2 kleine courgettes

2 tenen knoflook

1 piepklein blikje tomatenpuree

2 bollen mozarella

paar plakken Coburgerham

tomaat, kleingesneden

honing

gedroogde of verse tijm

1 plak verse geitenkaas (ongeveer 100 gram)

evt. geroosterde pijnboompitten

- Verwarm de oven voor op 200 graden.

- Maak rechthoeken van het deeg door de gekartelde randjes goed dicht te knijpen.

- Snijd de courgette in plakken van 3-5 mm. Smeer ze in met teen knoflook en beetje zonnebloemolie. Gril ze tot ze bruine strepen krijgen en zacht worden.

- Meng tomatenpuree met teen geperste knoflook, peper, zout. Verdeel het over 2 van de 4 deeglappen. Leg de courgette erop in de breedte, neit in de lengte, dat rolt makkelijker op. De mozarella en tomaat erover.

- Voor de andere 2 de honing met gedroogde tijm mengen. Wrijf over het deeg. Daarover courgette, geitenkaas, beetje tijm, evt. pijnboompitten.

- Doe ze in een ingevette ovenschaal en 15-25 min in de oven.

Het vult goed. Je kunt er salade bij eten maar zo kan het ook.

Je kunt ipv 4 meerdere kleine maken. Ik vind kleine rolletjes lekkerder, dan proef je het deeg beter. En grote rollen komen zo vol te zitten.

------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zal niet smokkelen en dus geen 4e gerecht neerzetten.. maar nog wel een salade voor bij de pasta carbonara bijvoorbeeld.

(Pasta)salade

pasta

slamelange rucola

crema di pomodori secchi (zongedroogde tomaten van Oil & Vinegar)

groene olijven met kruiden van de turkse winkel (niet te vergelijken met supermarkt!!)

fetakaas

pijnboompiten

evt. bosuitje

Alles door elkaar. Klaar :-D Jammie!

En als je er pasta bij doet staat hier stiekem toch een 4e gerecht.
Videlle, ik heb gister citroenrisotto met gevulde kip gegeten! Heerlijk! Allebei. Ik houd erg van citroen en dit recept is geweldig.

De kip is ook weer eens iets anders en lekker.

De volgende keer haal ik de kip bij de slager zodat ik het gewicht kan bepalen. Bij de AH hadden ze alleen 6 kipfilets voor 1110 gram, waardoor het iets teveel vlees was. Dan zal er wat minder vlees in de vulling komen en in verhouding meer gedroogde vruchten.

De gedroogde abrikozen waren trouwens op, in plaats daarvan had ik gedroogde vijgen. Ook heerlijk!

Bedankt voor de recepten. Heb er weer 2 toppers bij.
quote:ayli schreef op 26 april 2011 @ 19:40:

@Karen87: Ik vind het wel leuk om allerlei recepten uit te proberen en af en toe onstaat er iets lekkers. Die gerechten met elkaar delen lijkt me leuk.

Oke, ik wil wel een poging doen;) Ik ben namelijk nog maar een beginner, nadat ik jarenlang geworsteld heb met eten..

Het is niet zelf bedacht, maar ergens van internet geplukt. Mag het dan nog wel in dit topic? Zoja, bij deze:

Marokkaanse soep met kikkererwten

Ingredienten

1 ui

1 teen knoflook

2 stengels bleekselderij

1 cm verse gemberwortel

2 el olijfolie

1 tl gemalen komijn

1 tl gemalen koriander

1 tl kurkuma

1/2 tl paprikapoeder

snufje gemalen kaneel

2 el bloem

2 groentebouillonblokjes

1 blik tomaatblokjes

600 gr kikkererwten (blik)

Bereiden

Snipper de ui en knoflook. Snijd bleekselderij in kleine stukjes. Rasp de gemberwortel. Fruit in de olie: ui, knoflook en bleekselderij glazig.

Fruit de specerijen al roerend even mee. Roer de bloem erdoor en bak het mengsel ca 1 minuut op laag vuur.

Voeg 1/2 liter koud water, de bouillonblokjes en tomaatblokjes met sap toe en breng aan de kook.

Voeg na ca. 10 minuten de uitgelekte kikkererwten toe en laat nog 10 min koken

Verder vind ik deze ook erg lekker, maar dat is meer voor ontbijt (wederom niet van mezelf):

Notenbroodjes met kaneel

500 g mix voor wit brood

105 g zachte roomboter

100 g gemengde noten (of wat je zelf lekker vind)

2 tl kaneelpoeder

75 g witte basterdsuiker

1 ei

Extra nodig: bakpapier

Bereidingswijze

• Maak een soepel deeg van broodmix, 300 ml lauw water en 25 g boter. Laat afgedekt 10 min. rijzen.

• Verwarm de oven voor op 215 °C (hetelucht 195 °C).

• Hak de noten. Meng de kaneelpoeder met 80 g boter en de basterdsuiker.

• Rol het deeg dun uit op een met bloem bestrooid werkvlak. Bestrijk het met kaneelboter en strooi er fijngehakte noten over. Snijd het in repen van 2 à 3 cm en rol deze op (of rol de lap op en snijd die in drie plakken). Leg de rolletjes plat op de bakplaat met bakpapier en bestrijk ze met losgeklopt ei. Bak ze in ca. 25 min. gaar en goudbruin.
Karin87 leuk dat je post. tuuuuuurlijk mag dat, ik bedenk nooit een recept zelf. Beter goed gejat dan slecht bedacht

Is die soep ook lekker zonder de gemberwortel denk je?

Gember is één van de weinige dingen die ik niet lus. Ik heb een keer een soepje gemaakt waar maar weinig gemberwortel in ging.. ik dacht dat moet lukken. Maar de smaak was zo sterk dat ik het niet lustte en m'n vriend wel. Al die tijd in de keuken gestaan...

Die notenbroodjes ga ik absoluut maken! Klinkt heel lekker!

xx
Karin87 ik heb je notenbroodjes met kaneel gemaakt. Verukkelijk!! Een toprecept. dankjewel!

Ik heb ze besmeerd met boter en suiker.. maakt het helemaal vet maar zo lekker als ze net uit de oven komen. yum

Dit gaat vaker op het menu komen.

Als je denkt dat de soep ook lekker is zonder gember dan ga ik die ook proberen.
ps. ik heb een nieuwe favoriet: kip kersentaart oftewel 'kip in de hoed'. Heeeeeeerlijk en dat vonden de mensen die bij me aten ook.

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=844 ... in+de+hoed

Een recept van een variatie hierop heb ik van het forum.

Deze versie heb ik gemaakt en lijkt me lekkerder want is zonder gember (dat lus ik niet) en 2 potten kersen ipv 1 pot en croissantdeeg ipv bladerdeeg. Smullen

Nodig: (4 pers)

Danerole croissantdeeg voor 6 extragrote croissants

500gr kipfilet

twee (grote) potten kersen

bekertje creme fraise

1/2 zakje mix voor kerriesaus (bijv. maggi of knorr)

theelepel sambal

1 teentje knoflook

geraspte kaas

Hoe

-Kipfilet in stukjes snijden en in olie bakken

-kersen laten uitlekken in vergiet en bij de kip gooien en roeren

-creme fraise en kerriesauspoeder erbij

-knoflook en sambal erbij

-pan van het vuur

-grote ovenschaal invetten (of bakpapier erin) en het croissantdeeg erin leggen en randjes tegen elkaar duwen. Zorg voor 'overhangende' flappen over de zijkant van de ovenschaal.

-kipkersenmix erin

-croissantdeeg dichtvouwen met die flappen en geraspte kaas erover

-ong. 20 min in de oven op 200 graden, tot het croissantdeeg mooi lichtbruin is.

Bij mij wordt het deeg het lekkerst, als ik het eerste kwartier de ovenschaal bijna onderin de oven heb staan, en de laatste 5 minuten net boven het midden. Dan is het deeg overal lekker gaar, en is het bovenop mooi gerezen en is de kaas wel lekker gesmolten maar is de bovenkant niet te donker geworden.

Ik maak er altijd een lekkere groene salade bij: met sla, tomaat, komkommer, paprika, pijnboompitjes, etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven