Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren in spijkerbroek; echt not done?

22-07-2007 20:40 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande dinsdag mag ik op sollicitatiegesprek komen bij een kinderdagverblijf. Mijn zus werkt bij dezelfde stichting en er hangt een informele sfeer binnen het bedrijf.

Nu wilde ik een zwarte linnen broek, blousje en schoenen met een hakje aantrekken. Maar die linnen broek trekt nogal stof en pluisjes enzo aan zodat hij al snel een beetje 'smoezelig' lijkt. Zelfs als hij net uit de was komt. Nu zei mijn man dat ik beter mijn (capri-)spijkerbroek aan kan trekken, dat staat leuker volgens hem. (dus ook met blousje en schoenen met hak).



Nu dacht ik dat het not done was om te solliciteren in spijkerbroek, maar geldt dat ook voor een kdv?

Ik zit in mijn huidige baan (in de zorg) ook wel bij sollicitatiegesprekken en daar zijn spijkerbroeken zéker geen uitzondering...



Dus wie kan me helpen?
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Mijns inziens kun je prima in een (nette, niet afgetrapte of vieze) spijkerbroek naar een gesprek op een KDV. Ik heb lang in de kinderopvang gewerkt en daar vele sollicitanten in spijkerbroek gezien. Geen probleem! En heel veel succes natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind wel dat dat kan. Naar mijn mening is het zo dat je je een beetje kunt kleden (op sollicitatiegesprek) naar hoe ze daar over het algemeen op het werk zich kleden. Dus stel je solliciteert bij een advocatenkantoor, dan trek je natuurlijk een pak aan naar het sollicitatiegesprek. Maar naar een kinderdagverblijf kun je prima een spijkerbroek aantrekken.



succes!
Alle reacties Link kopieren
niks mis mee hoor, een spijkerbroek met een net blazertje is ook hartstikke netjes! en je moet je toch goed voelen in je kleding, als je normaal alleen spijkerbroeken naar je werk draagt en alleen tijdens je sol.gesprek niet, dan voel je je toch anders.
Alle reacties Link kopieren
als jouw zus bij dezelfde stichting werkt, lijkt die me de aangewezen persoon om je te helpen hiermee.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik was hier een beetje alles aan het doorlezen, en bij mij is de twijfel toegeslagen :?

Morgen heb ik een sollicitatiegesprek bij een fiscaal en financiel advies bureau.

Ik wou mijn zwarte broek aan trekken, een mooi zwart met bloemetjes truitje, en mijn zwarte pumps met hoge hak.

Hierbij dan ook mijn lange zwarte ketting, en zwarte armbanden (2)



Maar...nu ben ik bang dat dit misschien niet geschikt is om aan te doen?

Hoe denken jullie erover?

Want ik heb geen pak, en dit past ook echt totaal niet bij mij.

Ik heb wel een beige rib colbert jasje. Zal ik deze combineren?



kortom, moeilijk!

Heeft er iemand tips voor mij? Kan ik aantrekken wat ik aanvankelijk van plan was?

Het lijkt me een informeel bedrijf...
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet moeilijk wat je moet dragen op een soll gesprek.



Om wat voor instelling/bedrijf gaat het en wat zal je functie daar zijn?

Wat staat er in de advertentietekst van het bedrijf, vaak kun je daar al uit afleiden of er een formele of informele sfeer hangt.

Reageer je op een vacature voor secretaresse bij een accountantskantoor of advokaat, notaris dan kun je een nette broek met bloes of colbertje aan doen bijv. maar als het om secretaresse bij een instelling voor kinderopvang gaat kun je je spijkerbroek dragen met een vlotte bloes of net t-shirt.



voel je het verschil?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties!



Ik had idd mijn us al gevraagd maar omdat ik hier las dat je 'nooit een spijkerbroek mag dragen als je gaat solliciteren naar een functie die hoger is dan Medewerker BurgerKing'  begon ik te twijfelen.



Gesprek is inmiddels achter de rug, ging hartstikke goed. ín spijkerbroek. Ben benieuwd...
Alle reacties Link kopieren
@sarah1982

Hoe jij het omschrijft klinkt het netjes en stijlvol, dus volgens mij prima geschikt voor je gesprek.



Kleding op een sollicitatie moet een mix zijn van iets waar jij je prettig in voelt, iets wat past bij het bedrijf en het moet representatief zijn. En in mijn ogen betekend dat echt niet dat je dan per sé in een broekpak of mantelpakje naar een gesprek moet. Ook niet bij wat formelere bedrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven