Werk & Studie alle pijlers

werken in de gevangenis

23-07-2007 00:54 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dit weekend heb ik een vacature voor penitentiair verpleegkundige gezien. Het lijkt me een leuke functie, maar aan de andere kant heb ik ook mijn twijfels. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die in de gevangenis werkzaam zijn. Dit om een beter beeld te krijgen en een keuze te maken of dit iets voor mij is.

Ben benieuwd naar jullie reacties.



Gizmo
Alle reacties Link kopieren
Je moet anders eens proberen of je een dagje mee kan lopen om te kijken of het wat is. Over het gevangeniswezen lees je regelmatig in de krant - die en die is weer opgepakt etc. Maar hoe een gevangenis is als werkplek weet je pas als je er zelf rondloopt.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Hoi Leonie,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag contact opgenomen  met de betreffende gevangenis. Helaas zoeken ze iemand die HBO-opgeleid (niveau 5) is en ik heb MBO (niveau 4). In de vacature stond dat beide niveaus mogelijk waren. Dit bleek bij navraag toch niet het geval te zijn. Ik vind het erg jammer, het leek mij interessant om achter de tralies mijn vak uit te oefenen.

Wie weet dat er in de toekomst iets soortgelijks op mijn pad komt.



Gizmo.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Gizmo,



Ik weet niet waar je woont, maar in de regio amsterdam is veel vraag naar verpleegkundigen. Mocht je interesse hebben in psychiatrie (ook vanuit verpleegkundig oogpunt) kijk dan eens op de website van de FOBA in Amsterdam. Succes !



groetjes,

murkje
Alle reacties Link kopieren
Hey gizmo,



wat jammer dat je toch niet terecht kan bij de gevangenis waar je heen wilde! Succes met je verdere sollicitaties :)



x leoni
Hoi Gizmo,



Heb je al gekeken op de website van DJI? En misschien kun je iets breder zoeken dan gevangenis alleen. PBC, FPK, TBS..? Er zit een heleboel, verspreid over Nederland. Vooral begeleiders/sociotherapeuten worden veel gevraagd en met jouw opleiding kom je daar prima voor in aanmerking. Vooral instellingen die uitbreiden zijn naar mensen op zoek en bieden vaak een interne opleiding aan...



Succes!



grtz Poes.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Op de site van DJI ben ik al geweest. Ik ben niet op zoek naar eeen baan als sociotherapeut of begeleider. Het leek mij m.n leuk en een afwisseling om te verplegen achter de tralies. Er zit ook geen druk achter. Ik werk momenteel binnen de thuiszorg, maar mis hierin de afwisseling af en toe. Dit leek mij een leuke combinatie. Ik blijf op mijn gemak rondkijken en dan loop ik vanzelf weer ergens tegenaan.



Gizmo.
Hoe bedoel je verplegen..? Die instellingen hebben vaak een eigen medische dienst, misschien is dat iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
Er valt niet zoveel letterlijk te 'verplegen' in een gevangenis of huis van bewaring. Werk je er als verpleegkundige, dan werk je op de medische dienst in nauwe samenwerking met de 'huisarts'.

Als verpleegkundige houdt je 'inkomstenspreekuur'. Dat wil zeggen het screenen van nieuwkomers op tbc, een check-up, verpleegkundige intake. Samen met de huisarts houdt je spreekuur, waarbij je afspraken, medicijnen enz. regelt. 's Ochtends begin je met medicijnen rondbrengen op de ringen. Alles heb je die dag ervoor al uitgezet, en zoveel mogelijk opgelost ivm met het voorkomen van opsparen. Er loopt dan in de meeste gevallen een cipier met je mee, of waar je denkt extra bewaking nodig te hebben, kun je om assistentie van een cipier vragen. Gedetineerden vragen je van alles, je moet goed allround opgeleid zijn. Stevig in je schoenen staan, je zult worden uitgespeeld en gemanipuleerd, althans dat probeert men, vooral in het begin. In dat opzicht is er bv veel te doen rond de verstrekking van Methadon.

Ook moet je soms mee voor een consult in het ziekenhuis. De gedetineerde draagt dan een broekstok, soms gaat er nog een cipier mee.

Soms moet je bellen met andere huizen van bewaring, of met politie-buro's ivm met de (onduidelijke) overdracht.

Je EHBO moet up to date zijn, soms heb je in je eentje achterwacht, er kan van alles gebeuren. Ook moet je rekening houden met minder leuke zaken zoals suïcidepogingen, hongerstakingen of zelfbeschadiging met de hoop dat jij inschat dat de betreffende persoon naar het ziekenhuis moet. Men haalt dit soort 'streken' soms uit om even een 'uitje' te hebben. Dit klinkt hard maar het is zo, het gaat soms zo. Je moet dus weten wanneer men jou voor zijn / haar karretje wil spannen of wanneer je echt in moet grijpen.

Op kantoor, de medische dienst dus is van alles te regelen en te organiseren. Dat moet je kunnen. Je moet kunnen werken met dossiers, informatie opzoeken en verwerken, alert zijn, gegevens kunnen combineren. Ervaring in de psychiatrie is zeer wenselijk. Een flinke dosis humor, relativering en levenservaring ook. Je bevind je in een positie waar je macht hebt, jij bepaalt ja of nee, jij hebt de sleutelbos. Ook moet je bepaalde 'antennes' hebben. Hoe aardiger een gedetineerde tegen je doet, hoe meer argwaan jij moet hebben, wat wil hij van mij, wat probeert hij. Dit is niet bij iedereen van toepassing, je hebt ook leuke boeven, bv. belastingfraudeurs of 'kleine boefjes' die een paar dagen, weken komen zitten. Draaideurboeven kom je ook tegen.

Is een gedetineerde ziek, dan blijft die op zijn cel en houd je hem / haar wat meer in de gaten. In een gevangenis zal een ziekenboeg zijn, en in het ergste geval gaat iemand naar het ziekenhuis, of peniteniare ziekenhuis.

Je moet iedereen met 'open vizier' kunnen benaderen, dus ook moordenaars, kinderverkrachters enz. Men hoeft niet nog eens door jou gestraft te worden, jij moet gewoon je werk doen. Het is niet noodzakelijk het delict van iemand te weten maar je hoort het toch altijd wel en op de een of andere manier wil je het ook weten.

Je moet stevigheid uitstralen, soms dominantie, met mij valt niet te sollen, resolutie, zelfverzekerdheid anders kun je het schudden.

Verder moet je goed samen kunnen werken, goed kunnen overleggen, zelfinzicht hebben en kunnen reflecteren, open kunnen zijn tov collega's en je moet weten waar je zwakke punten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven