Herstellingsoord o.i.d. bij psychische crisis
zondag 5 juni 2011 om 17:11
Hoi,
Een vriendin van mij zit momenteel (zoals ik het inschat) in een psychische crisis. Ze heeft enorm veel angst, kan de normale dagelijkse dingen niet meer doen en is de hele dag in paniek. Ze is gepreoccupeerd met haar angst, zegt de hele dag alleen maar dat ze bang is en in paniek en kan ook niet meer voor haar zoontje (7) zorgen. Ze wil beslist niet opgenomen (PAAZ) worden, heeft ze eerder gehad en is al met al nogal traumatisch geweest.
Ik ben nu op zoek naar een andere oplossing voor haar. Kan een particuliere instelling zijn (om het maar even kort door de bocht te zeggen 'geld speelt geen rol'), wat ik wel weet is dat ze nog even niet aan therapeutische behandeling toe is. Eerste zorg moet m.i. gericht zijn op het wegnemen van haar angsten, op het haar uit haar crisis krijgen. Daarbij is het wel belangrijk dat er zo vaak mogelijk iemand bij haar is.
Wie weet instellingen die dit kunnen bieden? Ik denk zelf aan een 'opname' van een paar weken (niet bij de GGZ dus) om haar weer 'in balans' te krijgen, waarna ze misschien een dagbehandeling bij de GGZ o.i.d. kan krijgen om meer structureel met haar problemen aan de slag te gaan. Ze woont overigens in Oost Nederland.
Een vriendin van mij zit momenteel (zoals ik het inschat) in een psychische crisis. Ze heeft enorm veel angst, kan de normale dagelijkse dingen niet meer doen en is de hele dag in paniek. Ze is gepreoccupeerd met haar angst, zegt de hele dag alleen maar dat ze bang is en in paniek en kan ook niet meer voor haar zoontje (7) zorgen. Ze wil beslist niet opgenomen (PAAZ) worden, heeft ze eerder gehad en is al met al nogal traumatisch geweest.
Ik ben nu op zoek naar een andere oplossing voor haar. Kan een particuliere instelling zijn (om het maar even kort door de bocht te zeggen 'geld speelt geen rol'), wat ik wel weet is dat ze nog even niet aan therapeutische behandeling toe is. Eerste zorg moet m.i. gericht zijn op het wegnemen van haar angsten, op het haar uit haar crisis krijgen. Daarbij is het wel belangrijk dat er zo vaak mogelijk iemand bij haar is.
Wie weet instellingen die dit kunnen bieden? Ik denk zelf aan een 'opname' van een paar weken (niet bij de GGZ dus) om haar weer 'in balans' te krijgen, waarna ze misschien een dagbehandeling bij de GGZ o.i.d. kan krijgen om meer structureel met haar problemen aan de slag te gaan. Ze woont overigens in Oost Nederland.

zondag 5 juni 2011 om 17:26
Ik kom zelf niet uit het oosten, maar hier in het zuiden hebben ze zulke herstellingsoorden van de ggz wel. Echter, het is wel een plek om ook echt aan de slag te gaan. De rust te krijgen, even uit de omgeving, maar wel aan de slag om daarna niet terug te vallen. Ik weet trouwens niet waar in het oosten ze precies woont, want ik ken er een in Wijchen (bij Nijmegen); dat is nog een beetje die richting op. Verder kan je denk ik het beste gewoon de GGZ in de regio opbellen en vragen naar de mogelijkheden.
Ik vind het overigens lief dat je dit voor die vriendin wil doen, maar denk er ook aan dat zij degene is die het moet doen. Iemand 'overhalen' tot een opname is meestal niet heel effectief. Natuurlijk kan je het wel aankaarten en haar ondersteunen bij een evt beslissing, maar die beslissing zal ze toch zelf moeten nemen.
Ik vind het overigens lief dat je dit voor die vriendin wil doen, maar denk er ook aan dat zij degene is die het moet doen. Iemand 'overhalen' tot een opname is meestal niet heel effectief. Natuurlijk kan je het wel aankaarten en haar ondersteunen bij een evt beslissing, maar die beslissing zal ze toch zelf moeten nemen.
zondag 5 juni 2011 om 17:41
Na wat googelen denk ik dat dit het dichtste in de buurt is
http://www.propersona.nl/ ... em_id=20¤t_number=0
Bedoel je zoiets?
Succes
http://www.propersona.nl/ ... em_id=20¤t_number=0
Bedoel je zoiets?
Succes
zondag 5 juni 2011 om 18:02
Het is iets heel anders, maar iemand in mijn familie is toen ze zoiets doormaakte naar een klooster gegaan. Zij heeft hier heel veel aan gehad, ondanks dat ze niet gelovig is bood dit haar een bepaalde rust. Een maand lang geen contact met de buitenwereld en de routine en stilte van het klooster. Waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd, maar misschien een optie?
zondag 5 juni 2011 om 18:09
Dank allemaal. Een klooster is denk ik geen optie, ze is er juist bij gebaat mensen om zich heen te hebben en gesteund te worden. Ik zoek me suf naar een soort van commerciele instelling waar er constant voor je wordt gezorgd en er ook professionele psychiatrische kennis is. Iets van wellness ofzo, bestaat blijkbaar wel voor somatische problematiek maar niet voor psychiatrische. Ik kan me voorstellen dat er best een markt voor is aangezien veel mensen volgens mij slechte ervaringen met crisisopname bij ggz / paaz hebben.

zondag 5 juni 2011 om 18:12
als ik het geld ervoor had zou ik er direct naar toe gaan naar hetgeen wat jij nou zoekt. Nu zit je idd. vast aan de reguliere GGZ instellingen en ik kan me vaak niet vinden in hun behandeling. Je bent over het algemeen (in mijn ervaring) echt een nummer die een bepaalde diagnose heeft en daar moet dus op 1 specifieke manier gehandeld worden. Zo enorm onpersoonlijk.
zondag 5 juni 2011 om 18:18
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 05 juni 2011 @ 18:12:
als ik het geld ervoor had zou ik er direct naar toe gaan naar hetgeen wat jij nou zoekt. Nu zit je idd. vast aan de reguliere GGZ instellingen en ik kan me vaak niet vinden in hun behandeling. Je bent over het algemeen (in mijn ervaring) echt een nummer die een bepaalde diagnose heeft en daar moet dus op 1 specifieke manier gehandeld worden. Zo enorm onpersoonlijk.Daar ben ik het dus helemaal mee eens! Volgens mij zijn er veel mensen die behoefte hebben aan iets anders dan de GGZ (met meer aandacht voor het individu etc), maar m.i. is er dat niet. Ik kan het iig niet vinden. Deze persoon heeft er het geld wel voor (over) maar waar moet ze dan zijn? Of bestaan dit soort dingen alleen in Amerika?
als ik het geld ervoor had zou ik er direct naar toe gaan naar hetgeen wat jij nou zoekt. Nu zit je idd. vast aan de reguliere GGZ instellingen en ik kan me vaak niet vinden in hun behandeling. Je bent over het algemeen (in mijn ervaring) echt een nummer die een bepaalde diagnose heeft en daar moet dus op 1 specifieke manier gehandeld worden. Zo enorm onpersoonlijk.Daar ben ik het dus helemaal mee eens! Volgens mij zijn er veel mensen die behoefte hebben aan iets anders dan de GGZ (met meer aandacht voor het individu etc), maar m.i. is er dat niet. Ik kan het iig niet vinden. Deze persoon heeft er het geld wel voor (over) maar waar moet ze dan zijn? Of bestaan dit soort dingen alleen in Amerika?
zondag 5 juni 2011 om 18:20
zondag 5 juni 2011 om 18:29
quote:vravm schreef op 05 juni 2011 @ 17:46:
Goede verhalen gehoord over de Hezenberg in Hattem
Dat heb ik ook gehoord, maar het is wel een christelijke instelling en daar heeft niet iedereen trek in. Ik zou het zelf niet erg vinden, maar niet iedereen zit erop te wachten.
Ben ik wel weer nieuwsgierig of je je speciaal hebt aangemeld om reclame te maken?
Goede verhalen gehoord over de Hezenberg in Hattem
Dat heb ik ook gehoord, maar het is wel een christelijke instelling en daar heeft niet iedereen trek in. Ik zou het zelf niet erg vinden, maar niet iedereen zit erop te wachten.
Ben ik wel weer nieuwsgierig of je je speciaal hebt aangemeld om reclame te maken?

zondag 5 juni 2011 om 18:34
In Zuid Limburg zit wel een kliniek zoals jij bedoelt: http://www.u-center.nl/psychische-problemen
Het is een privékliniek.
Het is een privékliniek.
zondag 5 juni 2011 om 18:39
quote:Christiane04 schreef op 05 juni 2011 @ 18:29:
[...]
Nee absoluut niet. Ik las mee op het forum, vandaag aangemeld om te kunnen reageren.
Mijn schoonmoeder heeft hier 3 maanden doorgebracht en was erg tevreden over de begeleiding in combinatie met de bosrijke omgeving.
[...]
Nee absoluut niet. Ik las mee op het forum, vandaag aangemeld om te kunnen reageren.
Mijn schoonmoeder heeft hier 3 maanden doorgebracht en was erg tevreden over de begeleiding in combinatie met de bosrijke omgeving.
dinsdag 19 november 2013 om 17:30
Ook ik ben zoekende naar een instelling voor kortere tijd, buiten de GGZ instanties om. Dit, omdat ik hier ook geen orettige ervaringen mee heb! Ik zoek een herstellingsoord waar zowel rust als begeleiding/coaching is voor mensen die door omstandigheden tijdelijk uit balans zijn en niet meer in het dagelijks ritme op normale wijze kunnen functioneren.
Ik heb mij voor de 2ex aangemeld bij U-center, (2jaar geleden met geringe eigen bijdrage!) 6 wk verbleven. Werkelijk voortreffelijk en fantastisch daar, maar niet geschikt voor Burn-out patiënten of door psychomatische redenen te verzwakt!!
Ben nog op zoek naar een redelijk alternatief maar wil niet tussen zwaar psychiatrische patiënten (ook ervaren ) vertoeven ..
Ik heb mij voor de 2ex aangemeld bij U-center, (2jaar geleden met geringe eigen bijdrage!) 6 wk verbleven. Werkelijk voortreffelijk en fantastisch daar, maar niet geschikt voor Burn-out patiënten of door psychomatische redenen te verzwakt!!
Ben nog op zoek naar een redelijk alternatief maar wil niet tussen zwaar psychiatrische patiënten (ook ervaren ) vertoeven ..
dinsdag 19 november 2013 om 17:34
Ik ben vorige week bij U-center afgewezen daar ik fysiek te zwak zou zijn...Toch jammer dat dit wel op hun website staat maar heb 2jr geleden ook al ervaren dat het dagelijkse programma te zwaar was daar ik oververmoeid ( n flinke Burnout dus!) binnenkwam.
Ik heb toen een aangepast programma gekregen waardoor zij dus nu mij hierop hebben afgewezen!
Ik denk ook dat er veel vraag bestaat naar instellingen die iets alternatiefs bieden.
Ik heb toen een aangepast programma gekregen waardoor zij dus nu mij hierop hebben afgewezen!
Ik denk ook dat er veel vraag bestaat naar instellingen die iets alternatiefs bieden.