Hoe maak ik mijn gordijnen verduisterd?

06-06-2011 15:46 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de kamer van mijn dochter hangen nog mooie gordijnen, maar helaas niet verduisterend. 1 deel hangt voor een draai-kiep deur dus daar kan geen rolgordijn of iets achter. Daarom dacht ik het gordijn dmv een extra stuk stof misschien verduisterend te maken. Maar hoe doe ik dit? Moet ik dan de bovenrand met de haken van het bestaande gordijn helemaal loshalen of kan ik het er op de een of andere manier er aan vast maken? Is daar speciaal band voor ofzo? En zitten er dan ook plooien in de verduisteringsstof?

Ik ben wel enigzins handig met de naaimachine, dus met wat tips moet het lukken hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een extra rail achter je bestaande rail hangen, en daar een verduisterend gordijn aan hangen? Dan hoef je je bestaande gordijnen niet te vernaaien.
Alle reacties Link kopieren
Dat hadden wij vroeger ook, een verduisterend rolgordijn achter de mooie gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is op zich geen slecht idee, maar dat gaat niet omdat de gordijnrail in een bocht zit met de korte zijde bijna tegen de muur. Hier kan dus niet nog een rail achter. Het zal dus echt aan het bestaande gordijn vast moeten zitten op de een of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
Misschien even bij zo'n stoffenwinkel vragen?
Alle reacties Link kopieren
Een rolgordijn erachter kan niet omdat het een draai-kiep deur is. Boven de deur is maar max 2 cm ruimte, veel te weinig voor een rolgordijn en op de deur kan ik ook niets bevestigen. Beetje lastig uit te leggen maar het kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn verduisterde gordijnen zit de verduisteringsstof volgens mij helemaal meegenaaid. Maar ik kijk vanavond voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ha Erwt goed idee, maar ben met 2 kleine kinderen niet zo vlug de deur uit, dacht het eerst maar eens aan jullie hier te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook witte gordijnen en daarachter zogenaamd verduisterende rolgordijnen... mooi dat het tegenwoordig om half 6 licht is op onze slaapkamer
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt verduisteren zou ik ook even kijken naar de afstand tussen de gordijnen en de muur, als die er een stukje van af hangen zijn ze natuurlijk alsnog niet verduisterend.
Hier een medewerker van zo'n stoffenwinkel ;)



Je zou een extra gordijn kunnen maken (bijvoorbeeld met een verduisterende gordijnstof). Gewoon simpel, waarbij je hakenband op de stof gaat naaien zodat je zelf geen plooien hoeft te naaien. Daar steek je een paar haken in (hoeven niet eens evenveel te zijn als het bestaande gordijn) en deze haakjes steek je door de runners (or ringen, ligt er aan wat voor systeem je hebt natuurlijk) in de rails waar het gordijn nu ook aan vast zit. Dan krijg je dus uiteindelijk een aantal runners waar 2 gordijnhaken in zitten, of je doet ze allemaal als je dat mooi vindt.



Dit lijkt me de meest simpele oplossing.

Mocht het niet passen trouwens, 2 haken in 1 runner, kun je ook nog extra runners in je rails doen en daar het verduisterende gordijn aan vast maken (dan om en om de gordijnen aan de runners vast maken: runner 1 een haakje van het bestaande gordijn, nummer 2 een haakje van het nieuwe gordijn...)



Het nieuwe gordijn hoeft trouwens ook niet zo mooi geplooid te worden hoor, kun je wel veel strakker ophangen als je dat niet lelijk vindt aan de buitenkant. Scheelt weer stof en werk ;)



Hoop dat mijn verhaal duidelijk is, succes!
Alle reacties Link kopieren
effie, duidelijk verhaal. Hakenband en gordijnhaken halen dus. En dan ga ik van de week eens aan de slag. Geen idee of er 2 haken in een runner passen anders kan ik inderdaad om en om doen, misschien nog wel mooier ook.





Nu zit eens even te googleen, maar nu kom ik ook nog gordijnband tegen, waar gebruik je dit voor? En plooiband? En nu zie ik ook dat ik bij haakjesband duplohaken nodig heb? (dacht bij duplo toch echt aan iets anders:) Hoe werken die?
Ik weet zo niet wat voor gordijnband je tegenkomt, maar ik vermoed dat dat wat jij ziet bedoeld is om te gebruiken wanneer je zelf de plooien in het gordijn wilt naaien. Dit wordt ook gebruikt als je ergens gordijnen besteld. Je naait het zelf in de zoom van het gordijn zeg maar, vervolgens moet je zelf de plooien afmeten, afspelden en de plooien er zelf in stikken. Daar steek je dan een gordijnhaak in. Veel meer werk en moet veel nauwkeuriger.



Met plooiband is veel makkelijker, dat stik je op de achterkant van je gordijn. Op dat band zitten lusjes, zie je misschien wel op foto's. Als dat er op zit is het om te plooien een kwestie van lusjes tellen. Je kijkt dan hoe groot de plooi moet zijn en hoe ver de plooien van elkaar af moeten zitten. Je telt dan het aantal lusjes op de band tussen twee plooien, en het aantal lusjes dat je gebruikt voor de plooi zeg maar.

Dan komen de duplohaken, daar zitten 2 pootjes aan. Pootje 1 steek je in de ene lus, pootje 2 in een andere lus verderop de band. Zo krijg je dus automatisch een plooi. Je telt dus het aantal lusjes tussen de plekken van de pootjes.

Als je gewoon blijft tellen en haakjes in de lusjes blijft steken, ben je zo klaar. Geen extra naaiwerk.



Er bestaat ook nog plooiband met een draad er in, dan trek je aan dat draadje waardoor het gordijn automatisch gaat rimpelen. Kan ook makkelijk zijn als je liever weinig plooien hebt bijvoorbeeld. Daar moet je ook weer haakjes met 2 pootjes in steken volgens mij, maar ik kan me zo even niet goed herinneren hoe dat er uit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Aan de medewerkster van de stoffenwinkel,



Bedankt voor je uitleg, ik kwam de vraag tegen en zit een beetje met hetzelfde probleem. We zijn aan het verbouwen en de gordijnen wil ik graag opnieuw gebruiken maar helaas ook geen verduisterende stof.

Je uitleg is duidelijk en ook ik kan hiermee aan de gang!



Bedankt !



groetjes Jolanda
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusje22 schreef op 06 juni 2011 @ 16:02:

Dat is op zich geen slecht idee, maar dat gaat niet omdat de gordijnrail in een bocht zit met de korte zijde bijna tegen de muur. Hier kan dus niet nog een rail achter. Het zal dus echt aan het bestaande gordijn vast moeten zitten op de een of andere manier.Je kan ook kijken of je een rail ervoor kan hangen, en dan het mooie gordijn ook naar voren.
@jsteens, graag gedaan en veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag eens shoppen en proberen, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Oh, als je kunt kiezen: ga voor optie 2 die Effie beschrijft, met het plooiband zonder draad.



Of het ligt aan mij, maar het gordijn dat ik gemaakt heb met draad hangt veel lelijker dan het gordijn met plooiband zonder draad en met aftellen.



Maar goed, de laatste keer ben ik voor makkelijk gegaan, en heb ze gewoon besteld bij de Hema
Alle reacties Link kopieren
tieger, bedankt voor de tip, ik heb inderdaad dat hakenband zonder draad. Moet alleen nog even geschikte stof vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het gordijn is af! Hakenband gebruikt en duplohaken, ik wist niet dat het zo gemakkelijk was. Dat kan ik nog wel eens doen, bij de IKEA zie ik altijd zulke leuke stoffen.

Wat ik alleen wel lastig vind is zo'n enorme lap recht knippen. misschien heeft iemand daar nog een goede tip voor?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven