zolder verbouwen: hoe aan te pakken

05-06-2011 19:32 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Hebben net een huis gekocht, waar nog een projectje in zit. De zolderverdieping huist nu een slaapkammer en een kleine badkamer. Willen dat leeg hebben en dan twee slaapkamers van maken. Heeft een paar voeten in de aarde:



- trap verplaatsen zodat hij niet meer midden uit komt (en oude dus weg)

- Leeg halen van huidige indeling

- Twee nieuwe dakkapellen (eentje zit er maar is slecht)

- nieuwe indeling (scheidingsmuur en deuren)



Concrete vraag: heb dus even wat tips nodig hoe dit aan te pakken. Gaan het niet zelf doen, maar een aannemer moet het oppakken.

- wat hebben we daarvoor nodig? Moeten we een tekening laten maken of snappen ze dat wel als ik ze rondleid?

Iemand ervaring en tips? Zat zelf aan bedrag tussen 25 en 30 duizend te denken, zou dat voldoende zijn (inlcusief nieuwe trap, dakkapellen?)



Thanks!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe huis!



Twee jaar geleden dakkapellen laten zetten: 8000 euro.

Daarna de boel laten isoleren, aftimmeren en wanden in laten zetten om 1 kamer te maken: 3000 euro.

de laatste was een net voor zichzelf beginnende timmerman, heeft veel werk verzet voor een relatief lage prijs.

Afwerken en vloer hebben we zelf gedaan, maar daar gaat ook zo nog 1500 euro in zitten.

Trap verplaatsen zal nog wel een flinke duit kosten schat ik zo in. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor dakkapellen hadden wij de originele bouwtekeningen nodig.

Ik zou een aantal aannemers uitnodigen, rondleiden, en dan hoor je vanzelf wel wat je nodig hebt. Succes ermee!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 16:40
Reden: daarom
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op site Vereniging Eigen Huis, staat heel stappenplan plus voorbeeldcontract voor aannemers.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de tips, genoteerd!

Nog andere aanvullende ervaringen?
Een nieuwe trap kost zo tussen de 1000 en 3000 euro, afhankelijk van het soort trap. Voor dat bedrag heb je geen chique maar een gewone woningbouwtrap.



Of het trapgat verplaatst kan worden en wat daar voor nodig is, is erg afhankelijk van de constructie van je verdiepingsvloer. Dit kan enorm in de papieren lopen, maar kan ook erg meevallen.



Denk er ook aan dat elektra omgelegd moet worden en dat je een loodgieter nodig zult hebben om de oude badkamer goed af te doppen qua leidingwerk en afvoeren e.d.
Alle reacties Link kopieren
trap verplaatsen? jee dat is een flinke kostenpost plaatsen van een simpele standaard trap in nieuwbouwsetting gaat vanaf de 3000 euro. maar hier moet ook nog een oude gesloopt , oude gat dicht en nieuwe opening maken. En het levert je niks op. ik zou de zolder anders indelen zodat je de trap kan behouden. overigens ontraden brandweerlieden om op zolder te slapen. als je daar niet naar wilt luisteren creeer dan vluchtroutes en brandtrappen
Alle reacties Link kopieren
dank voor de tips allemaal... wordt inderdaad puzzelen... Sleutel nog niet binnen (pas in augustus) dus nu aan de slag met de orientatie...
Wat zonde dat je 'n badkamer weg wilt halen! Heb je die extra slaapkamer echt nodig? Is toch hartstikke luxe 'n slaapkamer met badkamer op 'n aparte verdieping? Ideale leefruimte voor 'n kind, of als logeervertrek.

Als je met meerdere personen in 'n huis woont is 'n 2e badkamer natuurlijk ideaal.
Alle reacties Link kopieren
@ Elninjoo: Ja dat is waar, als je niet sluip-door-kruip-door er moet komen on der de balken door en de tegels er zo slecht gelegd zijn dat er een reel risico is op een lekkage. Enige andere optie is de badkamer moderniseren en anders plaatsen, bijvoorbeeld een super slaapkamer voor ons zelf maken met een mooi aangrenzende natte hoek. Daar moeten we dus nog even over nadenken...
Dat lijkt me dan 'n betere optie dan het in 2 slaapkamers verbouwen. Bovendien hebben jullie dan lekker privacy boven als je kinderen hebt die op 'n andere verdieping slapen en niet langs jullie kamer hoeven om naar hun slaapkamer of naar beneden te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven