Zelf behangen, is dat te doen?

08-06-2011 10:00 17 berichten
Ik ben onlangs verhuisd en mijn huisje begint al aardig ergens op te lijken. Ik moet eigenlijk alleen nog twee muren behangen en ik zit eraan te denken om dat zelf te proberen. Het zijn twee rechte muren.



Is het moeilijk om dit zelf te doen? En wat heb ik er voor nodig?



-Behang natuurlijk

-Lijm

-Kwast



En verder...?
Alle reacties Link kopieren
Een grote lineaal of een dunne plank hout, een stanley-mes en een plank waarop je kunt snijden. Een emmer, om de plaksel in aan te maken en verder een radio, zodat je mee kunt bleren.



Prima te doen hoor, behangen is een eitje.
Alle reacties Link kopieren
Oh, een behangtafel heeft ook wel zo zijn voordelen (maar een gewone tafel voldoet ook wel, het is alleen wat meer gekloot)
http://www.youtube.com/watch?v=RAp2WllIAPU
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor,dat is een eitje, al gaat het makkelijker met z'n 2-en. Zeker met vliesbehang dat je direct op de ingelijmde muur plakt ben je zo klaar. Even op internet kijken hoe je hoekjes en stopcontacten doet.
Alle reacties Link kopieren
Behangen is een leuke en makkelijke klus.
Alle reacties Link kopieren
Is goed te doen, al doende wordt je er steeds handiger in.

Ik doe het zo:

Eerst veel banen knippen, let hierbij op het patroon, als er iets aan moet sluiten aan de volgende baan moet je vaak veel ruimer knippen dan de hoogte van de muur. Ook in gewoon effen behang zit vaak een soort richting, schrijf dus op elke baan wat boven is.

Een baan belijmen op de behangtafel, dichtvouwen en de volgende baan inlijmen. (lijm moet even inwerken).

Begin altijd op een mooi recht stukje, dan kom je meestal uiteindelijk het beste uit. Plak de 1e baan op de muur. Met een potlood zet ik dan een streep op de baan waar het behang het plafond overlapt en dan trek ik de baan een stukje los en knip het strookje eraf. Zo ook voor de onderkant. Dan met een doek oid. het behang netjes gladstrijken. Het bobbelt meestal wel wat maar 9 van de 10 x trekt dat wel weg na een dag.

Moeilijke stukjes eerst goed uitmeten. Stopcontacten kun je het beste een beetje van de muur halen en er een stukje onder behangen en dan de contacten er weer op. (stroom eraf!)
Alle reacties Link kopieren
Wel zorgen dat je muur glad/vlak is zonder putten en hobbels. Dat zie je vaak door je behang heen! Verder goed te doen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Andere mensen kunnen best zelf behangen.

Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja is goed te doen. Het scheelt wel als je geen dun papier neemt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Voordat u gaat behangen

•Rollen controleren op gelijk aanmaaknummer

•Rollen controleren op fouten (doe dit direct nadat u het behang gekocht heeft)

•Plaksel aanmaken tenminste 1 uur voordat u gaat behangen





Benodigde materialen





•Behangtafel

•Plaksel (zie ook behanglijm)

•Emmer

•Lood

•Insmeerborstel

•Aandrukborstel

•Aandrukspaan

•Afbreekmes (+ reserve mesjes)

•Potlood

•Waterpas (bij lambrizeringeffecten)

•Roerspaan/garde

•Aandrukroller (bij harde vinylsoorten)





uitgebreide checklist





Behangen (behangtips voor met een papieren rug)

•Knip de banen op de juiste lengte en neem een extra marge van 5 a 10 cm.



Bij behang met patronen (rapport), deze precies tegen elkaar leggen en baan voor baan afsnijden.

•Behang inlijmen.

•Leg het behang met de rugzijde naar boven tegen de rand van de tafel, en de volgende baan tegen de andere rand.



Smeer de baan, vanuit het midden, in en vergeet vooral de zijkanten niet.

•Sla de baan vanaf beide zijkanten naar het midden toe dicht en rol de dichtgeslagen baan vervolgens op en laat deze afhankelijk van het type behang 3 - 15 minuten inweken. (Volg de richtlijnen op het etiket van de rol)





Inlijmen



Dichtvouwen



Oprollen en in laten weken





Inweken

Tijdens het inweken worden de banen breder. Aan de wand heeft het behang de neiging te krimpen.

De lijm zal een echte krimp verhinderen, op voorwaarde dat de lijm sterk genoeg is aangemaakt en

dat de muur vast is. Dit geeft het behang een mooie gladde spanning.

Te korte inweektijd geeft blaasjes. Het papier weekt nog verder in op de muur en zet nog verder uit.

Te lange inweektijd veroorzaakt aan elkaar klevende of opkrullende kanten.

Laat elke baan even lang inweken.



•Breng een loodlijn aan bij elke eerste baan en elke hoek, dit is vooral belangrijk bij geometrische motieven

en lambriseringseffecten* Doe dit voor u de banen in gaat lijmen.

•Laat het onderste deel van de baan dichtgevouwen. Hou de baan met 2 handen vast en bevestig haar, met een klein beetje overlap tegen het plafond, tegen de muur. Doe dit door het met een behangborstel licht aan te wrijven. Indien te fors wordt aangewreven wordt het papier extra uitgerekt en dat zal later in de vorm van open naden een lelijk eindresultaat geven. Lijmresten die op de voorkant van het behang terecht komen direct verwijderen met een vochtige spons. Gebruik voor de kanten alleen bij gladde papieren of vinyl een aandrukroller.

•Snij het behang aan de onderkant af door een behangspatel tegen de plint te houden en vervolgens met een afbreekmesje daar langsaf te snijden.(Breek het mesje na maximaal 4 x snijden af)





Aanbrengen op de wand



Aandrukken met een roller



Afsnijden langs een liniaal



Let op !

Te hoge temperatuur bij droging veroorzaakt een spanning op de bovenlaag waardoor deze krimpt en open naden geeft.

Te lage temperatuur bij de droging kan plooitjes of verkleuring geven.





*Lambrisering



De gemiddelde hoogte van een lambrizering varieert tussen de 70 – 120 cm. , mede afhankelijk van de hoogte van de wand. Zorg ervoor dat de overgang van de ene wandbekledingssoort naar de andere onder de helft van de totale wandhoogte blijft, dit geeft optisch een beter effect. Vaak is het aan te raden om meubelstukken/ wandcontactdozen ed. als uitgangspunt te nemen. Het is ook mogelijk 2 verschillende wandbekleding toe te passen boven ooghoogte op ongeveer 4/5 van de totale muurhoogte. Dit geeft een veel rustiger resultaat. Eventuele posters en schilderijen moeten geheel in de onderste wandbekledingssoort vallen.





Behangen (behangtips voor met een vliesrug)

•Muren inlijmen met speciale behanglijm.

•Breng het behang direct aan op de muur. U kunt de banen vooraf op maat knippen. Het is ook mogelijk het behang vanaf de rol aan te brengen.

•Behang aandrukken met een borstel en eventueel een (aandruk-)roller.

•Behang aan weerszijde op maat snijden.



http://www.vandoorn-bv.nl/behang/behangtips.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is prima te doen, maar zorg voor stevig behang. Te dun behang heeft hier voor heel veel frustratie gezorgd.

En het is makkelijk als je de lijm op de muur kunt aanbrengen en niet op het behang zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor is goed te doen, al is het handiger om het met z'n tweeën te doen.



Een paar tips, als je behang koopt, zorg dan dat alle rollen hetzelfde verfbad hebben gehad (vraag maar aan de verkoper), zodat er geen kleurverschil is.



Dik behang is makkelijker werken als dun behang.



Ik had behang dat ik direct op de ingelijmde muur plakte, was erg handig.



Voordat je de eerste baan op de muur plakt, met een waterpas een rechte streep trekken, zodat je behang niet scheef komt te zitten.



Goed de boven- en onderkant in de gaten houden, alsmede het motiefje (als dat erop zit)



Succes !
Alle reacties Link kopieren
quote:StabiloBoss schreef op 08 juni 2011 @ 10:24:

Andere mensen kunnen best zelf behangen.

Ik niet.Herkenbaar
Hm, tips genoeg hier boven, dat kan ik niet overtreffen! Het is leuk om het met zijn tweetjes te doen, je moet het niet te snel willen doen en wel precies werken. Als je het niet eerder hebt gedaan, is het niet handig om te beginnen met behang dat op patroon moet.

Niet je gewone tafel gebruiken, die is vaak niet lang genoeg!



Mijn (toen nog man) ex en ik hebben op een bepaald moment ook de stoute schoenen aangetrokken, waren begonnen met de woonkamer. Toen die goed ging, de slaapkamers ook, zijn we daarna aan een trapgat begonnen, zelfs dat ging goed. Kregen we ook nog complimenten voor . . . . .



Het geheim is echt je geduld bewaren, en niet 's avonds laat werken!



Veel succes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zelf behangen maar ik doe het vast niet heel handig.



Ik plak namelijk een baan, dan meet ik de volgende baan passend in patroon op de muur gewoon met die hele rol eraan en dan knip ik pas en smeer ik in en plak ik.



Ik zou niet op een opvallende plek beginnen. De slaapkamer van mijn dochter is namelijk veel mooier geworden dan de huiskamer waar ik was begonnen met behangen.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven