Kinderen
alle pijlers
kinderen niet uitgenodigd?
zondag 20 januari 2008 om 00:11
hallo allemaal,
Graag wil ik julllie mening weten. Ik ben een getrouwde moeder met 2 meiden van 1 en bijna 7 jaar. Nu hebben we een uitnodiging gekregen van het nichtje van me man, ze gaat zich verloven op de verjaardag van haar moeder, ze gaan hier een zaal voor huren. Erg leuk allemaal totdat we de zin zagen " leeftijdsgrens 12 jaar" Natuurlijk laten we de jongste thuis maar de oudste is gek op feestjes en wij willen graag zelf bepalen wanneer iets te laat of niets is voor onze kids. We hebben laten weten niet te komen en hun mening te respecteren hierin. Dit werd mij niet in dank afgenomen, ik was de enige die erover viel...... Stellen wij ons echt zo aan? Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?
Graag horen we reacties
Groetjes Pimmelien
Graag wil ik julllie mening weten. Ik ben een getrouwde moeder met 2 meiden van 1 en bijna 7 jaar. Nu hebben we een uitnodiging gekregen van het nichtje van me man, ze gaat zich verloven op de verjaardag van haar moeder, ze gaan hier een zaal voor huren. Erg leuk allemaal totdat we de zin zagen " leeftijdsgrens 12 jaar" Natuurlijk laten we de jongste thuis maar de oudste is gek op feestjes en wij willen graag zelf bepalen wanneer iets te laat of niets is voor onze kids. We hebben laten weten niet te komen en hun mening te respecteren hierin. Dit werd mij niet in dank afgenomen, ik was de enige die erover viel...... Stellen wij ons echt zo aan? Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?
Graag horen we reacties
Groetjes Pimmelien
zondag 20 januari 2008 om 12:44
Nou, misschien ben ik dan zo'n extreem uitzonderlijke gast ofzo, maar ik kan prima zonder gedragscode hoor. Toen mijn broer trouwde kon ik echt helemaal zelf bedenken dat het appropriate was om even te vragen hoe het kleurenschema van de bruiloft eruit zag, zodat ik daar mijn kleding aan kon aanpassen. Kon ik helemaal zelf bedenken wat voor cadeau ik wilde geven. Kon ik zelf bedenken dat ik even contact op moest nemen met de cateraars vanwege het dieet van mijn zoon. Kon ik ook al zelf bedenken dat ik even een oppas standby moest hebben voor als mijn kind vervelend zou worden.
Ik weet niet hoor, maar mijn uitgangspunt is altijd dat ik mijn best doe om het bruidspaar/ de jarige/ de afscheid nemende/ whatever een topdag te bezorgen, ik kom toch voor hen?
Ik vind dergelijke lijstjes altijd zo onbeschoft overkomen, alsof je je gasten niet vertrouwt. Nu weet ik wel dat de gemiddelde Nederlander net zo'n slechte gast is als dat hij een slechte gastheer/vrouw is, maar goed, daarom zijn Nederlandse feesten over het algemeen ook crap.
Am Yisrael Chai!
zondag 20 januari 2008 om 12:45
Maar dat zijn toch ook feestjes voor kinderen? Daar ga je eigenlijk al vanuit als je gaat spelen, speurtochten of wat dan ook.
Dit is een feest voor volwassenen, want er is geen speelgoed, er is geen speurtocht, het is een feest met dans en eventueel eten. Dat zegt toch al genoeg?
Op het moment dat ineens alle volwassenen het normaal zouden vinden om automatisch maar mee naar een kinderfeestje te moeten, zou ik ook op de uitnodiging zetten dat het een kinderfeestje is.
zondag 20 januari 2008 om 12:48
Maar je zoon thuislaten behoort niet tot de mogelijkheden als het bruidspaar dat graag wil?
En ik moet zeggen, jij klinkt inderdaad als iemand die weet hoe het hoort en daar ook haar best voor doet. Maar veel mensen nemen die moeite niet en komen wel in een spijkerbroek op de bruiloft of volledig in het wit, terwijl de bruid een witte jurk draagt. Spreken hun kinderen niet aan op jengelgedrag e.d.
zondag 20 januari 2008 om 12:48
Nogmaals: het gaat niet om het feit dat je je kind niet mee mag nemen, maar dat dat op de uitnodiging staat. Dat vind ik raar. Een beetje nuchtere ouder kan wel inschatten of een kind al dan niet meekan naar een feestje wat 's avonds word gehouden. Ik wil dat graag voor mezelf uitmaken en ik wil niet naar feestjes toe waar dergelijke voorwaarden worden gesteld. Is mijn kind dan niet welkom, dan voel ik mij ook niet welkom.
zondag 20 januari 2008 om 12:50
Ik heb ook nog geen een kinderfeestje gevierd waarbij ouders spontaan bleven ; een verjaardagsfeest is namelijk toch echt iets anders als een kinderfeest . Mijn muil zou opengevallen zijn als er ouders waren geweest die zouden hebben bedacht dat ik ook hén plus eventuele broers/zussen zou hebben uitgenodigd als één kind ( op náám ) een uitnodiging krijgt voor een kinderfeestje .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, ik denk idd dat dat met Nederlands zijn te maken heeft. Ik heb nog nooit last gehad van de kinderen op familiefeestjes en de bruiloft van mijn broer was het eerste familiefeest waar ik zelf als ouder met een kind was en geen centje pijn hoor. De volwassenen waren een stuk lawaaiiger dan de babies, peuters en kinderen die er waren. De kinderen aten trouwens ook gewoon sushi en van het Indiase buffet, alleen mijn hollandse spruit zat - tot grote hilariteit van de mensen uit India, Canada, Amerika, Suriname en Engeland - aan de patat. Tja, zo hollands ben ik dan ook wel weer, hahaha.
Am Yisrael Chai!
Sommige mensen vinden het nou eenmaal níet erg als hun kinderen gillend rondrennen of een ceremonie verstoren door gehuil. En aan die mensen laat ik het in het vervolg liever niet meer over om zélf te beslissen of ze hun kinderen meenemen of niet.
Ik vind het normaal gesproken écht niet erg dat er kinderen aanwezig zijn, wel gezellig juist. Maar er zitten nou eenmaal héle asociale mensen tussen kennelijk. Bij een bruiloft van een vriendin van mij klommen er in de kerk zelfs kindjes op de preekstoel bij de dominee en gingen ze dansjes doen op het podium voor in de kerk. De dominee moest er iets van zeggen, want de ouders vonden het kennelijk normaal.
Kinderen mogen bést spelen, en je mag ze ook bést horen, zelfs tijdens een plechtigheid vind ik dat geen ramp. Maar rondrennen tijdens de toespraak in het gemeentehuis of krijsen tijdens de kerkdienst vind ik te ver gaan. Dan moet je als ouders zo verstandig zijn om éven met je kind naar buiten te lopen.
Ik vind het normaal gesproken écht niet erg dat er kinderen aanwezig zijn, wel gezellig juist. Maar er zitten nou eenmaal héle asociale mensen tussen kennelijk. Bij een bruiloft van een vriendin van mij klommen er in de kerk zelfs kindjes op de preekstoel bij de dominee en gingen ze dansjes doen op het podium voor in de kerk. De dominee moest er iets van zeggen, want de ouders vonden het kennelijk normaal.
Kinderen mogen bést spelen, en je mag ze ook bést horen, zelfs tijdens een plechtigheid vind ik dat geen ramp. Maar rondrennen tijdens de toespraak in het gemeentehuis of krijsen tijdens de kerkdienst vind ik te ver gaan. Dan moet je als ouders zo verstandig zijn om éven met je kind naar buiten te lopen.
zondag 20 januari 2008 om 12:51
zondag 20 januari 2008 om 12:52
Maar dat is denk ik het verschil. Op het moment dat ik op die bruiloft zat, en de kinderen alle camera's volschoten, onder de tafels doorkropen en al zich als hongerige wolven op al het lekkers storten, vonden de ouders denk ik dat hun kroost prima meekon! Terwijl ik me kapot ergerde dat niemand op ze lette... Het is ook een verschil van perceptie denk ik.
Is het weleens in je opgekomen dat nichtlief deze zin op de uitnodiging heeft gezet om te voorkomen dat jij je kinderen meesjouwt ?
Als er een volwassenfeest gegeven wordt in een zaaltje moet het m.i. niet eens nodig zijn om dat op de uitnodiging te zetten, kinderen horen 's nachts niet in een kroeg. Maar omdat er altijd mensen zijn die dat niet begrijpen moeten ze dat wel op de uitnodiging zetten.
Als het nou een feestje bij je tante thuis betrof, waar je om 17.00 uur heengaat en om 21.00 uur weer vertrekt is het wat anders maar een feest tot diep in de nacht waar de alcohol waarschijnlijk rijkelijk vloeit.....daar horen m.i. geen kleine kinderen bij.
Beetje kortzichtig om om die reden ook niet te gaan, je nicht bepaalt toch zelf wie ze uitnodigt ? Het gaat om haar en haar aanstaande man, niet om jouw kinderen toch ?
Als er een volwassenfeest gegeven wordt in een zaaltje moet het m.i. niet eens nodig zijn om dat op de uitnodiging te zetten, kinderen horen 's nachts niet in een kroeg. Maar omdat er altijd mensen zijn die dat niet begrijpen moeten ze dat wel op de uitnodiging zetten.
Als het nou een feestje bij je tante thuis betrof, waar je om 17.00 uur heengaat en om 21.00 uur weer vertrekt is het wat anders maar een feest tot diep in de nacht waar de alcohol waarschijnlijk rijkelijk vloeit.....daar horen m.i. geen kleine kinderen bij.
Beetje kortzichtig om om die reden ook niet te gaan, je nicht bepaalt toch zelf wie ze uitnodigt ? Het gaat om haar en haar aanstaande man, niet om jouw kinderen toch ?
Ik zou willen dat meer mensen dit bedachten.... en zolang dat niet is (en dat zal de ervaring van je nicht zijn), trekt ze liever een grens om het feest voor zoveel mogelijk gasten gezellig te houden! Een paar onopgevoede kinderen kunnen de feestvreugde voor heel veel mensen bederven, en da's toch ook zonde van het groots georganiseerde feest!
zondag 20 januari 2008 om 12:55
Ja, ik denk ook echt dat het een beetje in de Nederlandse cultuur zit om de kinderen als ongewenste stoorzender te beschouwen jammer genoeg. Bij onze bruiloft hebben we zelfs meerdere keren moeten herhalen dat de kinderen meer dan welkom waren, die horen er gewoon net zo goed bij.
Ik zou niet beledigd zijn als iemand een feestje zonder kinderen wil geven. Als dat iemands wens is, is dat toch prima? Het staat je vrij om niet te gaan. En je gaat ook niet, dus probleem is weg. Als zij zich beledigd voelen is dat hun probleem en niet de jouwe.
FashionVictim, toch merk ik wel een verschuiving van mentaliteit, ik en mijn man hebben allebei geen vrienden (grotendeels Nederlands) of familie (geheel Nederlands) die aan jouw omschrijving voldoen. Behalve dan dat eeuwige in een kringetje zitten bij een verjaardag (dat was je nog vergeten )
Ik zou niet beledigd zijn als iemand een feestje zonder kinderen wil geven. Als dat iemands wens is, is dat toch prima? Het staat je vrij om niet te gaan. En je gaat ook niet, dus probleem is weg. Als zij zich beledigd voelen is dat hun probleem en niet de jouwe.
FashionVictim, toch merk ik wel een verschuiving van mentaliteit, ik en mijn man hebben allebei geen vrienden (grotendeels Nederlands) of familie (geheel Nederlands) die aan jouw omschrijving voldoen. Behalve dan dat eeuwige in een kringetje zitten bij een verjaardag (dat was je nog vergeten )
zondag 20 januari 2008 om 12:56
Ik vind het persoonlijk een beetje not done om naar een bruiloft te gaan van vage kennissen, ik vind dat ik daar niet zoveel te zoeken heb. Ik ben dus ook pas naar 1 bruiloft geweest in mijn leven en dat was die van mijn broer. Uiteraard was mijn zoon daar een van de eregasten en zat hij aan dezelfde tafel als het bruidspaar.
Ik zie mijn vriendinnen eerlijk gezegd niet trouwen, maar hen kennende en de band die zij met mijn zoon hebben in ogenschouw nemend, zou hij ook daar welkom zijn. Een bruiloft van iemand die zo ver van me afstaat dat mijn zoon niet tot hun inner circle hoort, daar zou ik sowieso niet naartoe gaan, wat heb ik op zo'n dag te zoeken? Voor mij zijn bruiloften bij uitstek gelegenheden waarbij je een band met het bruidspaar moet hebben, ik snap nooit zo goed dat mensen daar allerlei vage kennissen en achter-achter-achter familie voor uitnodigen.
Am Yisrael Chai!
En ik snap niet dat mensen het opvatten als 'mijn kind is niet welkom'. Het gaat er niet om of het welkom is of niet. Sommige dingen zijn voor kinderen, sommige dingen zijn voor volwassenen. Als jij naar een film van 16 jaar en ouder wilt, ga je dan ook níet omdat je kinderen niet welkom zijn? Of bedenk je dan 'tja, dat is kennelijk iets voor volwassenen, dus laat ik maar en oppas regelen'. Waarom is dat zó moeilijk om te bedenken bij een feestje.
En waarom zijn feestjes in Nl zo verschrikkelijk stijf? Hoe stiller hoe beter, lijkt het wel. Want stel je voor dat een kind ergens doorheen schreeuwt, hoe pijnlijk dat is. Raar toch, als het blijde gebeurtenissen betreft?
Ten eerste horen kinderen er bij. Bij de ouders en bij het leven.
Mensen bepalen zelf wel wat geschikt is voor hun kind idd. Als ik bv wil dat mijn kind al vanaf jonge leetijd naar concerten gaat, moet dat kunnen. Pech dan voor de mensen die geluidsloos en bewegingsloos willen genieten van de muziek. Om maar even een ander voorbeeld van stijfheid te geven.
Ten eerste horen kinderen er bij. Bij de ouders en bij het leven.
Mensen bepalen zelf wel wat geschikt is voor hun kind idd. Als ik bv wil dat mijn kind al vanaf jonge leetijd naar concerten gaat, moet dat kunnen. Pech dan voor de mensen die geluidsloos en bewegingsloos willen genieten van de muziek. Om maar even een ander voorbeeld van stijfheid te geven.
zondag 20 januari 2008 om 12:58
Tsja, dan krijg je dus dat jij andere dingen 'normaal' vindt om te doen dan zij. En dus vind jij het misschien wel normaal dat kinderen onder de tafels doorrennen, en zij niet...
Zolang je niet weet of je met die gedachtes op 1 lijn zit, kun je al stel denk ik beter maar zelf de keuze maken door geen kinderen toe te laten.
zondag 20 januari 2008 om 12:58
Waar ik, zoals ik al eerder zei wél weer moeite mee zou kunnen hebben is die leeftijdsgrens. Niet het feit dat er geen kinderen mogen komen, maar het feit dat alleen kids onder de 12 niet welkom zijn. Los van het feit of het feest wel of niet geschikt zou zijn voor kids en of ouders dan al dan niet zelf kunnen inschatten, vind ik dat je geen onderscheid dient te maken. Kijk dat je bepaalde kinderen wel expliciet uitnodigt omdat je daar bv een bepaalde band mee hebt (bv jarenlang opgepassen, petekind etc en die dus, voordat iedereen begint te steigeren, iets verder gaat dan de 'gewone' neef/nichtband) vind ik helemaal prima. Maar dat de kids van TO niet mogen komen omdat ze onder de twaalf zijn, maar de kids van ome pietje wel omdat die toevallig 12 zijn vind ik wel krom. Trek dan wat dat betreft 1 grens.
Kijk en ik denk persoonlijk dat die nicht het gewoon erg jammer vind dat TO en haar man niet komen. Weet natuurlijk hóe ze t precies gezegd heeft, maar denk dat ze met de opmerking''niemand anders maakt er een probleem van', misschien gewoon zegt dat ze niet goed snapt waarom jullie niet willen komen en om uitleg vraagt zonder dit verkeerd te bedoelen...
Maar goed, als jij vind dat je niet moet gaan, en dat is je goed recht vind ik (net zo goed als nicht 'eisen' mag stellen), dan moet je niet gaan.
Kijk en ik denk persoonlijk dat die nicht het gewoon erg jammer vind dat TO en haar man niet komen. Weet natuurlijk hóe ze t precies gezegd heeft, maar denk dat ze met de opmerking''niemand anders maakt er een probleem van', misschien gewoon zegt dat ze niet goed snapt waarom jullie niet willen komen en om uitleg vraagt zonder dit verkeerd te bedoelen...
Maar goed, als jij vind dat je niet moet gaan, en dat is je goed recht vind ik (net zo goed als nicht 'eisen' mag stellen), dan moet je niet gaan.