Help... verlichting aanschaffen voor hoge ruimte!

17-06-2011 21:46 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind vorig jaar zijn mijn vriend en ik trotse eigenaar van een nieuwgebouwd appartement. Hij is 23 en ik 20 dus we waren helemaal blij dat we zo'n mooi appartement konden kopen.



Het is een heel gaaf appartement aan de kopzijde van het gebouw. We hebben maar aan 1 korte zijkant buren en dus aan 3 kanten ramen. Erg veel licht dus :-)



De andere bewoners hebben gewoon een recht plafond. Alleen wij hebben een puntdak. Dat wil zeggen dat alle muren 3,80 hoog zijn en in de nok is het 4,65 hoog. Ik heb er voor de duidelijkheid een paar foto's bij gedaan. De eerste 2 zijn van de woonkamer/keuken en de 3e is van de slaapkamer.



In het midden van het appartement is zoals je kan zien een vide gemaakt. Daar is het plafond hoog genoeg dat je kan staan. Alleen wat hang je daar voor lampen op?



Hetzelfde probleem hebben we met de woon- en slaapkamer. De ruimte is megahoog, dus je moet de lampen halverwege hangen. Maar omdat het zo'n hoge ruimte is ben ik bang dat het snel kil wordt. Ik heb nu deze lampen gezien bij fonq.nl: http://www.lampenverlicht ... /artemide-nur-mini/18081/ Mooie kleur en sfeervol, alleen om nu ¤400 per lamp te betalen als je er 5 nodig hebt.... :S



We hebben een donkergrijze keuken met wit composieten blad. De hoge muren verven we met witte kalkverf (whitegrey van flexa pure) en de binnenmuren/gipswanden met bruingrijze kalkverf (middle grey van flexa pure). Op de vloer komt donkerbruin/grijs eikenhouten parket.



Wie heeft tips en eventueel webshops waar je betaalbare verlichting kunt kopen? We houden wel van strak modern of industrieel. Maar het moet wel warmte uitstralen.











Geen tips, ik heb alleen ikea lampen. Maar mooi huis hoor!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk appartement!
Ikeja niks? Hebben ook strakke lampen. Leuk appartement idd.
Alle reacties Link kopieren
Is zoiets niet leuk? Beetje industrieel, en hangt niet in de weg.











Klik
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat een gaaf appartement!

Het type lamp lijkt me super, alleen de prijs...

Lijkt me dat je deze soort ook een stuk goedkoper kunt vinden?

Ik heb bijna dezelfde lampen van hijnen in belgie (hoort bij goossens) en heb per stuk 75 euro betaald
Alle reacties Link kopieren
Kun je misschien meer met stalampen gaan werken? Of hanglampen kopen waarvan je de snoer naar het plafond kunt verlengen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zes meter hoog puntplafond. Er zit een kleine uitbouw aan de voorkant, en daar lopen twee grote pilaren langs.



Op ruim drie meter hoogte houden deze pilaren op. Ze zijn afgetimmerd, en op die aftimmering hebben wij twee vierkante lampen van de Gamma ofzo gezet.



30x30x150 cm, ongeveer, van witte plisséstof, ontworpen door "Neerlands topdesigner" JdB. In elke lamp zitten twee fittingen boven elkaar, waarin we verschillende kleuren lampen hebben gedraaid, warm geel en roze zand. Geeft een leuk en rustig effect.





Aan de andere kant van de kamer hebben we een drie-arms flexibel spotlicht met halogeenlampjes, op maximale hoogte. Hiermee lichten we het plafond uit, en krijgen we meer licht 's avonds. Op de zijmuren twee "kasteellampen", een beetje het toorts-idee, maar met een strakke kap.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Met zulke hoge plafonds, zou ik niet met hanglampen gaan werken, maar met wandspots. Eventueel naar boven richten, zodat die ruimte ook verlicht wordt. Zoiets:

Alle reacties Link kopieren
Een paar van die grote bolhanglampen bij elkaar vind ik dan wel weer heel mooi, bijvoorbeeld 3 op verschillende hoogtes. Ik hou van bollen, net als bij de Efteling
Alle reacties Link kopieren
Super mooi appartement! Boffen jullie maar mee;)



Ik heb zelf een plafond op 3.20 hoog, en er een kroonluchter in hangen.. Deze heb je in alle maten en stijlen.. Misschien dat een mooie stak vormgegeven kroonluchter mooi zou staan?
Alle reacties Link kopieren
Denk overigens dat je niet te veel hanglampen in zo'n ruimte moet hebben, wellicht 1 boven de eettafel en nog eentje op een centrale plek? Verder zou ik zoals hierboven ook al genoemd met spotjes en mooie grote staande lampen werken..
Alle reacties Link kopieren
Zoiets?







Of dit?









Dit?



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wow tickel, die laatste lamp is gaaf, precies wat ik nog zoek voor mijn eettafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:xsxaxmx schreef op 18 juni 2011 @ 11:16:

Wow tickel, die laatste lamp is gaaf, precies wat ik nog zoek voor mijn eettafel.

Wel wat prijzig, 174 euro, maar aan de andere kant............het is wel een hele mooie lamp

De witte en transparante zijn goedkoper.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
http://www.moooi.com/files/thumb/r/a/Pr ... _group.jpg



Deze vindt ik erg mooi. Hiervan heb je ook goedkopere look-a-likes.



Er zijn heel veel online winkels om af te struinen waar je ook op basis van prijs de selectie kunt maken. Je kunt ook op 1 prominente plek een dure nemen waar je hem ook veel ziet. En op de plekken waar je de lamp zelf niet ziet goedkopere alternatieve nemen. Dan zou ik niet een van moooi nemen en de rest de look-a-likes maar dan zou ik die duurdere ook in een totaal ander type nemen.
Alle reacties Link kopieren
Deze van Philip Starck vindt ik ook prachtig trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven